Vrachtschepen huren beveiligers tegen piraterij

Gestart door Lex, 14/10/2008 | 21:38 uur

HLS-SOC

Het interview op Goedemorgen Nederland (KRO TV) vond plaats op 4 december jl. Zie de link hieronder:

http://goedemorgennederland.kro.nl/uitzending.aspx?id=179313

Betreft het "interview/horen van" door de professor van het KIM: heb geen idee wat hier verder mee is gebeurt, tis lang geleden, en het was voor een maritiem artikel over piraterij. De docent heet Dhr. Teitler (als ik het goed schrijf..!)

QPO groet,
Anton


Citaat van: lex op 03/12/2008 | 00:15 uur
Citaat van: HLS-SOC op 02/12/2008 | 23:55 uur
De media is opzoek gegaan naar mij ....
Het persbericht daarover, is door mij in dit topic gepost. Jammergenoeg heb ik het interview gemist.
Citaat van: HLS-SOC op 02/12/2008 | 23:55 uur
Dit resulteerde bijv. in 1999 dat er een professor maritieme wetenschap van het KIM van de Kon. Marine mij heeft geinterviewd voor een maritiem document....
Interessant gegeven. Is dat interview on-line te vinden?
Citaat van: HLS-SOC op 02/12/2008 | 23:55 uur
Maar goed als geen ander erken ik de problematiek die heerst omtrent dit gevoelige probleem ten aanzien van de floriserende Somlaische Piraterij industrie.
Inderdaad een serieus probleem. Maar wat veel belangrijker is .. hoe wordt het aangepakt .. en hoe wordt het opgelost?
Citaat van: HLS-SOC op 02/12/2008 | 23:55 uur
Mannen, oud collega's, forum genoten, als ondernemer ben ik niet constant in staat op ons forum te reageren, maar ik werk graag mee aan een objectieve benadering van dit actuele (maar oude) maritieme 'probleem'
Dat doen we allemaal. Eenieder ziet graag dat dit asap is opgelost. Maar de manier waarop levert de nodige discussie op.



VandeWiel

Wired heeft een interessant artikel over de problemen met beveiligers. Het artikel geeft aan dat geen enkele oplossing perfect is. Wapens zijn lastig aangezien schepen niet met wapens aan boord zo maar iedere haven binnen kunnen. Ook de acoustische wapens waar je ineens veel over hoort zijn blijkbaar niet de oplossing waar je op hoopt.



Mercenaries, Sonic Blasters No Match for Pirates

Sonic blasters and private security teams have been billed as some of the best bets to ward off pirates. But an incident off the coast of Somalia is calling the sound weapons' -- and the guards' -- effectiveness into question.

There have been more than a hundred pirate incidents in east African waters this year; in one of the latest attacks, would-be-hijackers fired on a U.S. cruise ship, before speeding away. The world's navies say they'll never have enough ships to effectively patrol the 1.1 million square mile region. So mercenary companies big and small have offered up their protective services. Meanwhile, admirals and shipping magnates alike are touting the idea of less-lethal weaponry, like the Long Range Acoustic Device, or LRAD, as a technological fix.

Late last week, pirates stormed a Liberian-flagged cargo tanker, the MV Biscaglia, which was carrying a cargo of palm oil. This ship wasn't completely defenseless, however. A team of three private guards from AntiPiracy Maritime Security Solutions (AMPSS) were aboard. They didn't have firearms -- it's "almost impossible to carry firearms through Customs and on to vessels in most countries," as the Times of London notes. But they did have a sonic weapon. The LRAD shoots out a concentrated blast of 150 decibels worth of noise; vessels have used the machine to send pirates running, before. The U.S. Navy already has 45 of the sonic blasters, and is in the market for more.

On board the Biscaglia, however, the blaster didn't work. The pirates fired rocket-propelled grenades and AK-47s at the weapon; the guards jumped off of the ship, and into the Gulf of Aden. "It now seems that the failure of the company's LRADs was a major factor in its seeming inability to prevent the capture of the ship. It is now openly being asked whether or not they are up to the job," writes Lloyd's List, the influential shipping journal.   

LRADs generate noise levels of around 150 dB, which is well above the maximum legal limit in the music clubs so popular with young people today, for instance.

But older readers of an age to remember 1970s rock shows by the likes of Motörhead and the Ramones regularly subjected their tender young ears to blasts measured at around 148 dB for those at the front of the gig, and thoroughly enjoyed it. [although, as Sparks points out in the comments, decibels are logarithmic, so 150 is still a whole lot louder than 148 -- ed.]

"What I am saying is that the pirates were basically laughing at our guys while shooting them out. LRADs don't work when they take an AK-47 round through them," APMSS principal Nick Davis tells Lloyd's List.

Davis' security firm currently has six, similarly-equipped teams of three "booked out to various shipowners, at £8,000-£12,000 per trip."
Former gun-for-hire Eeben Barlow says a company hiring such a team is "taking a knife to a gunfight – they are bound to lose."
Cheap solutions usually deliver cheap results – or in this instance, gave the shipping company a false sense of security but will cost, in the long run, a lot more than they bargained for. A counter-piracy team must be able to give more to a shipping company than simply a warm, fuzzy feeling. These men need to be armed with real weapons, with real bullets and take every action possible to prevent the pirates even approaching the ship they are supposed to be protecting.

Chris Austen, the chief executive of Maritime and Underwater Security Consultants, is worried that amateur mercenaries may jump into the pirate-fighting game -- much like they did after the Iraq invasion. "One of the things we always see in times like this is the sudden proliferation of people trying to call themselves experts in this kind of business and they will go out unprepared not understanding the dynamics of this kind of business," he tells Al Jazeera. "My concern is that something will go badly wrong with people going out who don't have the right kind of experience."

Meanwhile, NATO forces are starting to use helicopters to deter pirate strikes. Today, the helos chased off what may have been the biggest pirate strike to date: as many as 20 ships, perhaps.

Cadets at the Merchant Marine Academy are being taught some pretty basic anti-pirate tactics: lighting up the ship, traveling very quickly and running water from fire hydrants and hoses on deck to discourage would-be attackers.

"I've known ships that put plywood and cardboard cutouts of people all over the deck," one instructor tells the Bangor Daily News. "If pirates think there's a lot of people watching them, they're going to take the easy ship instead."


http://blog.wired.com/defense/2008/12/piratemerc-late.html#more

Lex

Citaat van: HLS-SOC op 02/12/2008 | 23:55 uur
De media is opzoek gegaan naar mij ....
Het persbericht daarover, is door mij in dit topic gepost. Jammergenoeg heb ik het interview gemist.
Citaat van: HLS-SOC op 02/12/2008 | 23:55 uur
Dit resulteerde bijv. in 1999 dat er een professor maritieme wetenschap van het KIM van de Kon. Marine mij heeft geinterviewd voor een maritiem document....
Interessant gegeven. Is dat interview on-line te vinden?
Citaat van: HLS-SOC op 02/12/2008 | 23:55 uur
Maar goed als geen ander erken ik de problematiek die heerst omtrent dit gevoelige probleem ten aanzien van de floriserende Somlaische Piraterij industrie.
Inderdaad een serieus probleem. Maar wat veel belangrijker is .. hoe wordt het aangepakt .. en hoe wordt het opgelost?
Citaat van: HLS-SOC op 02/12/2008 | 23:55 uur
Mannen, oud collega's, forum genoten, als ondernemer ben ik niet constant in staat op ons forum te reageren, maar ik werk graag mee aan een objectieve benadering van dit actuele (maar oude) maritieme 'probleem'
Dat doen we allemaal. Eenieder ziet graag dat dit asap is opgelost. Maar de manier waarop levert de nodige discussie op.


HLS-SOC

Mensen,

Hoewel midden in de discussie over het wel of niet uitvoeren van security en advies
op gebied van maritieme beveiliging: het volgende:

De media is opzoek gegaan naar mij vanwege die sinds 1999 aanwezige expertise op het gebied
van de maritieme beveiliging, overigens niet gefocusd op anti piraterij alleen, maar bijv. ook de ISPS code, container security,
maritiem terrorisme e.d. Dit resulteerde bijv. in 1999 dat er een professor maritieme wetenschap van het KIM
van de Kon. Marine mij heeft geinterviewd voor een maritiem document....

Maar goed als geen ander erken ik de problematiek die heerst omtrent dit gevoelige probleem ten aanzien van de floriserende Somlaische Piraterij industrie.

Mannen, oud collega's, forum genoten, als ondernemer ben ik niet constant in staat op ons forum te reageren, maar ik werk graag mee aan een objectieve benadering van dit actuele (maar oude) maritieme 'probleem'

QPO groet,
Anton Melein

Lex

Citaat van: Sproit op 02/12/2008 | 22:45 uur
Den Haag probeert met de WFP bescherming gewoon een wit voetje te halen.
Dat wit voetje hebben ze reeds, omdat Hr. Ms. Evertsen haar taak ook heeft vervuld in deze. Toen de nood aan de man kwam met het aflossen van de Deense eenheid, omdat er geen liefhebbers waren, heeft NL toegehapt met Hr. Ms. de Ruyter.
De achterliggende gedachte hiervoor (let wel dat is mijn persoonlijke gedachte) zou kunnen zijn: "Laten we maar WFP doen en geen anti piraten bestrijding, want dan zouden we kunen struikelen over juridische zaken."
Het is dus wel zo dat er inzet is in het gebied, maar met een andere taakstelling.



Sproit

Den Haag probeert met de WFP bescherming gewoon een wit voetje te halen. Lak hebben aan de bedrijven zijn ze toch zo goed in.
KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg

KapiteinRob

De Nederlandse regering is weer eens roomser als de paus; wel schepen voor hulpprogramma's escorteren, maar onze belasting betalende rederijen kunnen barsten, onder meer omdat geen schepen (geld) genoeg hebben. Duhuh.......

Arjen_d

Citaat van: Enforcer op 02/12/2008 | 18:30 uur
Als de politiek niet wilt ingrijpen, dan moeten ze niet gaan liggen te huilebalken als er een andere oplossing komt om het probleem aan te pakken.

Die waarschijnlijker effectiever is ook nog ;)

Enforcer

Als de politiek niet wilt ingrijpen, dan moeten ze niet gaan liggen te huilebalken als er een andere oplossing komt om het probleem aan te pakken.

Sproit

Ja en dan vind de politiek het niet leuk dat reders het heft in eigen hand nemen,

Maar als je zelf niets doet doet iemand anders je klusje wel, alleen dan niet zoals je het wilt.



Of het een goede ontwikkeling is daarentegen is weer een 2e.
KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg

Lex

Nederlanders ingezet tegen piraten

(Novum) - Een Nederlands bedrijf levert bewapende bewakers die schepen beschermen tegen piraten in de internationale zeevaart. High Level Security legt zich sinds 1999 toe op het tegengaan van piraterij, zei Anton Melein van dat bedrijf dinsdag in het radioprogramma Dit is de Dag. De VVD ziet liever dat de Nederlandse marine met meer mankracht naar de wateren langs de Oost-Afrikaanse kust uitrukt. Het gaat om Nederlandse ex-militairen die in zee gaan met vooral Amerikaanse reders. Melein wilde niet in detail treden, maar zei dat de beveiligers met lichte wapens uitgerust zijn. Wat zijn bedrijf doet, is legitiem, vertelde Melein. "In het maritieme handvest is vastgelegd dat reders zich mogen verweren." Desondanks passen veel reders voor het bewapenen van hun schepen, omdat gevechten met piraten hun mensen in gevaar zouden kunnen brengen. Engelse en Amerikaanse partners in landen als Kenia leveren de wapens. Na afloop worden die door High Level Security weer ingeleverd. De Nederlanders hebben volgens Melein tot nu toe slechts preventief geweld toegepast. Zo is een keer een waarschuwingsschot gelost. VVD-Kamerlid Paul de Krom heeft begrip voor het optreden van de Nederlanders, omdat de internationale gemeenschap het volgens hem laat afweten. Desalniettemin spreekt hij van een ongewenste ontwikkeling, omdat niemand het recht in eigen handen zou moeten nemen. In Dit is de Dag pleitte De Krom daarom voor het uitzenden van meer marineschepen. Nederland stuurde in oktober voor de tweede keer in een jaar een fregat naar Somalië om voedseltransporten van de Verenigde Naties naar de haven van Mogadishu te beschermen. De Veiligheidsraad van de Verenigde Naties besloot eind vorige maand unaniem sancties in te stellen tegen piraten, wapensmokkelaars en onruststokers in Somalië. Somalië heeft sinds begin jaren negentig geen functionerende regering meer en is uitgegroeid tot een broeinest van piraterij. De Somalische kapers zijn zwaarbewapende, goedgetrainde strijders die opereren in speedboten en zijn uitgerust met satelliettelefoons en GPS-apparatuur. Alleen al dit jaar hebben zich in de Somalische wateren een kleine honderd gevallen van piraterij voorgedaan. Zeker 39 schepen werden gekaapt.

Novum, 02-12-2008

Lex

Dat moet ik opzoeken; het is tenslotte alweer meer dan 10jr geleden dat de baas mij de cursus heeft gegeven.  ::)

KapiteinRob

Citaat van: lex op 27/11/2008 | 17:15 uur
Zo staat er ook omschreven wie aan boord bevoegd zijn tot het hebben van een wapen (de master).

Ik zie het alweer voor me dat zodra het Nederlandse beveiligers betreft, er weer OM-achtige instanties beginnen te piepen over het feit of iets dan zelfverdediging was en/of de eventuele  het buitenproportioneel zijn van verdedigende activiteiten. En dan nog vraag ik me af of het aangehaalde ILS iets zegt over massale verdediging met vuurwapens......

Lex

Dat is alleen maar toegestaan als er sprake is van zelfverdediging, zoals omschreven in het Internationaal Zeerecht (ILS).
Zo staat er ook omschreven wie aan boord bevoegd zijn tot het hebben van een wapen (de master).

KapiteinRob

Het lijkt mij sterk dat particuliere beveiligers die vanaf een schip op piraten beginnen te schieten, dit juridisch toegestaan is.