Vrachtschepen huren beveiligers tegen piraterij

Gestart door Lex, 14/10/2008 | 21:38 uur

HLS-SOC

Het interview op Goedemorgen Nederland (KRO TV) vond plaats op 4 december jl. Zie de link hieronder:

http://goedemorgennederland.kro.nl/uitzending.aspx?id=179313

Betreft het "interview/horen van" door de professor van het KIM: heb geen idee wat hier verder mee is gebeurt, tis lang geleden, en het was voor een maritiem artikel over piraterij. De docent heet Dhr. Teitler (als ik het goed schrijf..!)

QPO groet,
Anton


Citaat van: lex op 03/12/2008 | 00:15 uur
Citaat van: HLS-SOC op 02/12/2008 | 23:55 uur
De media is opzoek gegaan naar mij ....
Het persbericht daarover, is door mij in dit topic gepost. Jammergenoeg heb ik het interview gemist.
Citaat van: HLS-SOC op 02/12/2008 | 23:55 uur
Dit resulteerde bijv. in 1999 dat er een professor maritieme wetenschap van het KIM van de Kon. Marine mij heeft geinterviewd voor een maritiem document....
Interessant gegeven. Is dat interview on-line te vinden?
Citaat van: HLS-SOC op 02/12/2008 | 23:55 uur
Maar goed als geen ander erken ik de problematiek die heerst omtrent dit gevoelige probleem ten aanzien van de floriserende Somlaische Piraterij industrie.
Inderdaad een serieus probleem. Maar wat veel belangrijker is .. hoe wordt het aangepakt .. en hoe wordt het opgelost?
Citaat van: HLS-SOC op 02/12/2008 | 23:55 uur
Mannen, oud collega's, forum genoten, als ondernemer ben ik niet constant in staat op ons forum te reageren, maar ik werk graag mee aan een objectieve benadering van dit actuele (maar oude) maritieme 'probleem'
Dat doen we allemaal. Eenieder ziet graag dat dit asap is opgelost. Maar de manier waarop levert de nodige discussie op.



VandeWiel

Wired heeft een interessant artikel over de problemen met beveiligers. Het artikel geeft aan dat geen enkele oplossing perfect is. Wapens zijn lastig aangezien schepen niet met wapens aan boord zo maar iedere haven binnen kunnen. Ook de acoustische wapens waar je ineens veel over hoort zijn blijkbaar niet de oplossing waar je op hoopt.



Mercenaries, Sonic Blasters No Match for Pirates

Sonic blasters and private security teams have been billed as some of the best bets to ward off pirates. But an incident off the coast of Somalia is calling the sound weapons' -- and the guards' -- effectiveness into question.

There have been more than a hundred pirate incidents in east African waters this year; in one of the latest attacks, would-be-hijackers fired on a U.S. cruise ship, before speeding away. The world's navies say they'll never have enough ships to effectively patrol the 1.1 million square mile region. So mercenary companies big and small have offered up their protective services. Meanwhile, admirals and shipping magnates alike are touting the idea of less-lethal weaponry, like the Long Range Acoustic Device, or LRAD, as a technological fix.

Late last week, pirates stormed a Liberian-flagged cargo tanker, the MV Biscaglia, which was carrying a cargo of palm oil. This ship wasn't completely defenseless, however. A team of three private guards from AntiPiracy Maritime Security Solutions (AMPSS) were aboard. They didn't have firearms -- it's "almost impossible to carry firearms through Customs and on to vessels in most countries," as the Times of London notes. But they did have a sonic weapon. The LRAD shoots out a concentrated blast of 150 decibels worth of noise; vessels have used the machine to send pirates running, before. The U.S. Navy already has 45 of the sonic blasters, and is in the market for more.

On board the Biscaglia, however, the blaster didn't work. The pirates fired rocket-propelled grenades and AK-47s at the weapon; the guards jumped off of the ship, and into the Gulf of Aden. "It now seems that the failure of the company's LRADs was a major factor in its seeming inability to prevent the capture of the ship. It is now openly being asked whether or not they are up to the job," writes Lloyd's List, the influential shipping journal.   

LRADs generate noise levels of around 150 dB, which is well above the maximum legal limit in the music clubs so popular with young people today, for instance.

But older readers of an age to remember 1970s rock shows by the likes of Motörhead and the Ramones regularly subjected their tender young ears to blasts measured at around 148 dB for those at the front of the gig, and thoroughly enjoyed it. [although, as Sparks points out in the comments, decibels are logarithmic, so 150 is still a whole lot louder than 148 -- ed.]

"What I am saying is that the pirates were basically laughing at our guys while shooting them out. LRADs don't work when they take an AK-47 round through them," APMSS principal Nick Davis tells Lloyd's List.

Davis' security firm currently has six, similarly-equipped teams of three "booked out to various shipowners, at £8,000-£12,000 per trip."
Former gun-for-hire Eeben Barlow says a company hiring such a team is "taking a knife to a gunfight – they are bound to lose."
Cheap solutions usually deliver cheap results – or in this instance, gave the shipping company a false sense of security but will cost, in the long run, a lot more than they bargained for. A counter-piracy team must be able to give more to a shipping company than simply a warm, fuzzy feeling. These men need to be armed with real weapons, with real bullets and take every action possible to prevent the pirates even approaching the ship they are supposed to be protecting.

Chris Austen, the chief executive of Maritime and Underwater Security Consultants, is worried that amateur mercenaries may jump into the pirate-fighting game -- much like they did after the Iraq invasion. "One of the things we always see in times like this is the sudden proliferation of people trying to call themselves experts in this kind of business and they will go out unprepared not understanding the dynamics of this kind of business," he tells Al Jazeera. "My concern is that something will go badly wrong with people going out who don't have the right kind of experience."

Meanwhile, NATO forces are starting to use helicopters to deter pirate strikes. Today, the helos chased off what may have been the biggest pirate strike to date: as many as 20 ships, perhaps.

Cadets at the Merchant Marine Academy are being taught some pretty basic anti-pirate tactics: lighting up the ship, traveling very quickly and running water from fire hydrants and hoses on deck to discourage would-be attackers.

"I've known ships that put plywood and cardboard cutouts of people all over the deck," one instructor tells the Bangor Daily News. "If pirates think there's a lot of people watching them, they're going to take the easy ship instead."


http://blog.wired.com/defense/2008/12/piratemerc-late.html#more

Lex

Citaat van: HLS-SOC op 02/12/2008 | 23:55 uur
De media is opzoek gegaan naar mij ....
Het persbericht daarover, is door mij in dit topic gepost. Jammergenoeg heb ik het interview gemist.
Citaat van: HLS-SOC op 02/12/2008 | 23:55 uur
Dit resulteerde bijv. in 1999 dat er een professor maritieme wetenschap van het KIM van de Kon. Marine mij heeft geinterviewd voor een maritiem document....
Interessant gegeven. Is dat interview on-line te vinden?
Citaat van: HLS-SOC op 02/12/2008 | 23:55 uur
Maar goed als geen ander erken ik de problematiek die heerst omtrent dit gevoelige probleem ten aanzien van de floriserende Somlaische Piraterij industrie.
Inderdaad een serieus probleem. Maar wat veel belangrijker is .. hoe wordt het aangepakt .. en hoe wordt het opgelost?
Citaat van: HLS-SOC op 02/12/2008 | 23:55 uur
Mannen, oud collega's, forum genoten, als ondernemer ben ik niet constant in staat op ons forum te reageren, maar ik werk graag mee aan een objectieve benadering van dit actuele (maar oude) maritieme 'probleem'
Dat doen we allemaal. Eenieder ziet graag dat dit asap is opgelost. Maar de manier waarop levert de nodige discussie op.


HLS-SOC

Mensen,

Hoewel midden in de discussie over het wel of niet uitvoeren van security en advies
op gebied van maritieme beveiliging: het volgende:

De media is opzoek gegaan naar mij vanwege die sinds 1999 aanwezige expertise op het gebied
van de maritieme beveiliging, overigens niet gefocusd op anti piraterij alleen, maar bijv. ook de ISPS code, container security,
maritiem terrorisme e.d. Dit resulteerde bijv. in 1999 dat er een professor maritieme wetenschap van het KIM
van de Kon. Marine mij heeft geinterviewd voor een maritiem document....

Maar goed als geen ander erken ik de problematiek die heerst omtrent dit gevoelige probleem ten aanzien van de floriserende Somlaische Piraterij industrie.

Mannen, oud collega's, forum genoten, als ondernemer ben ik niet constant in staat op ons forum te reageren, maar ik werk graag mee aan een objectieve benadering van dit actuele (maar oude) maritieme 'probleem'

QPO groet,
Anton Melein

Lex

Citaat van: Sproit op 02/12/2008 | 22:45 uur
Den Haag probeert met de WFP bescherming gewoon een wit voetje te halen.
Dat wit voetje hebben ze reeds, omdat Hr. Ms. Evertsen haar taak ook heeft vervuld in deze. Toen de nood aan de man kwam met het aflossen van de Deense eenheid, omdat er geen liefhebbers waren, heeft NL toegehapt met Hr. Ms. de Ruyter.
De achterliggende gedachte hiervoor (let wel dat is mijn persoonlijke gedachte) zou kunnen zijn: "Laten we maar WFP doen en geen anti piraten bestrijding, want dan zouden we kunen struikelen over juridische zaken."
Het is dus wel zo dat er inzet is in het gebied, maar met een andere taakstelling.



Sproit

Den Haag probeert met de WFP bescherming gewoon een wit voetje te halen. Lak hebben aan de bedrijven zijn ze toch zo goed in.
KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg

KapiteinRob

De Nederlandse regering is weer eens roomser als de paus; wel schepen voor hulpprogramma's escorteren, maar onze belasting betalende rederijen kunnen barsten, onder meer omdat geen schepen (geld) genoeg hebben. Duhuh.......

Arjen_d

Citaat van: Enforcer op 02/12/2008 | 18:30 uur
Als de politiek niet wilt ingrijpen, dan moeten ze niet gaan liggen te huilebalken als er een andere oplossing komt om het probleem aan te pakken.

Die waarschijnlijker effectiever is ook nog ;)

Enforcer

Als de politiek niet wilt ingrijpen, dan moeten ze niet gaan liggen te huilebalken als er een andere oplossing komt om het probleem aan te pakken.

Sproit

Ja en dan vind de politiek het niet leuk dat reders het heft in eigen hand nemen,

Maar als je zelf niets doet doet iemand anders je klusje wel, alleen dan niet zoals je het wilt.



Of het een goede ontwikkeling is daarentegen is weer een 2e.
KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg

Lex

Nederlanders ingezet tegen piraten

(Novum) - Een Nederlands bedrijf levert bewapende bewakers die schepen beschermen tegen piraten in de internationale zeevaart. High Level Security legt zich sinds 1999 toe op het tegengaan van piraterij, zei Anton Melein van dat bedrijf dinsdag in het radioprogramma Dit is de Dag. De VVD ziet liever dat de Nederlandse marine met meer mankracht naar de wateren langs de Oost-Afrikaanse kust uitrukt. Het gaat om Nederlandse ex-militairen die in zee gaan met vooral Amerikaanse reders. Melein wilde niet in detail treden, maar zei dat de beveiligers met lichte wapens uitgerust zijn. Wat zijn bedrijf doet, is legitiem, vertelde Melein. "In het maritieme handvest is vastgelegd dat reders zich mogen verweren." Desondanks passen veel reders voor het bewapenen van hun schepen, omdat gevechten met piraten hun mensen in gevaar zouden kunnen brengen. Engelse en Amerikaanse partners in landen als Kenia leveren de wapens. Na afloop worden die door High Level Security weer ingeleverd. De Nederlanders hebben volgens Melein tot nu toe slechts preventief geweld toegepast. Zo is een keer een waarschuwingsschot gelost. VVD-Kamerlid Paul de Krom heeft begrip voor het optreden van de Nederlanders, omdat de internationale gemeenschap het volgens hem laat afweten. Desalniettemin spreekt hij van een ongewenste ontwikkeling, omdat niemand het recht in eigen handen zou moeten nemen. In Dit is de Dag pleitte De Krom daarom voor het uitzenden van meer marineschepen. Nederland stuurde in oktober voor de tweede keer in een jaar een fregat naar Somalië om voedseltransporten van de Verenigde Naties naar de haven van Mogadishu te beschermen. De Veiligheidsraad van de Verenigde Naties besloot eind vorige maand unaniem sancties in te stellen tegen piraten, wapensmokkelaars en onruststokers in Somalië. Somalië heeft sinds begin jaren negentig geen functionerende regering meer en is uitgegroeid tot een broeinest van piraterij. De Somalische kapers zijn zwaarbewapende, goedgetrainde strijders die opereren in speedboten en zijn uitgerust met satelliettelefoons en GPS-apparatuur. Alleen al dit jaar hebben zich in de Somalische wateren een kleine honderd gevallen van piraterij voorgedaan. Zeker 39 schepen werden gekaapt.

Novum, 02-12-2008

Lex

Dat moet ik opzoeken; het is tenslotte alweer meer dan 10jr geleden dat de baas mij de cursus heeft gegeven.  ::)

KapiteinRob

Citaat van: lex op 27/11/2008 | 17:15 uur
Zo staat er ook omschreven wie aan boord bevoegd zijn tot het hebben van een wapen (de master).

Ik zie het alweer voor me dat zodra het Nederlandse beveiligers betreft, er weer OM-achtige instanties beginnen te piepen over het feit of iets dan zelfverdediging was en/of de eventuele  het buitenproportioneel zijn van verdedigende activiteiten. En dan nog vraag ik me af of het aangehaalde ILS iets zegt over massale verdediging met vuurwapens......

Lex

Dat is alleen maar toegestaan als er sprake is van zelfverdediging, zoals omschreven in het Internationaal Zeerecht (ILS).
Zo staat er ook omschreven wie aan boord bevoegd zijn tot het hebben van een wapen (de master).

KapiteinRob

Het lijkt mij sterk dat particuliere beveiligers die vanaf een schip op piraten beginnen te schieten, dit juridisch toegestaan is.

paul1011

Citaat van: Kapitein Rob op 27/11/2008 | 14:38 uur
Ik begrijp het probleem, maar ben er gewoon tegen dat particuliere bedrijven dan indirect wordt "toegestaan" wapens te gebruiken. En als dat dan gebeurt met fatale afloop (ook al betreft het maar piratentuig), hoe zit het dan juridisch?

Zo ver mijn beperkte juridische kennis reikt, gelden de wetten van het land onder wiens vlag het schip vaart als ware het een stukje grondgebied.
"A prisoner of war is a man who tries to kill you and fails, and then asks you not to kill him." - Winston Churchill

KapiteinRob

Citaat van: hudinie op 27/11/2008 | 13:58 uur
maar als de nationale overheden het laten afweten of te weinig doen kan je moeilijk tegen particuliere bedrijven zijn die in het gat springen.

Ik begrijp het probleem, maar ben er gewoon tegen dat particuliere bedrijven dan indirect wordt "toegestaan" wapens te gebruiken. En als dat dan gebeurt met fatale afloop (ook al betreft het maar piratentuig), hoe zit het dan juridisch?

hudinie

Eigenlijk ben ik ook tegen, maar als de nationale overheden het laten afweten of te weinig doen kan je moeilijk tegen
particuliere bedrijven zijn die in het gat springen. Ik vraag me ook altijd af bij dit probleem wat er zo moeilijk is om een speciaal
beveiligde vaarroute te maken waardoor alle tankers en andere schepen moeten varen. Meteen is het dan ook veel makkelijker
om bescherming te geven omdat het gebied dat wordt beschermd veel minder vierkante kilometers heeft.
Ook het stationeren van Mariniers op koopvaardij schepen die door deze corridor varen zou makkelijk te doen zijn.
Of door een vaarroute varen bijvoorbeeld vertrekkende vanaf het noordelijke verzamelpunt maar dan in een konvooi
van 10 schepen of meer beveiligd door een fregat. Zo moeilijk is dit toch allemaal niet...althans lijkt mij.

KapiteinRob

Citaat van: paul1011 op 27/11/2008 | 11:14 uur
Misschien wil HLS-SOC zijn visie over de oplossing voor dit probleem met ons delen/bespreken?

Wat ik begreep is dat zijn visie is dat er particuliere beveiligingsbedrijven dienen te worden ingehuurd.... Iets waar ik overigens faliekant op tegen ben.

paul1011

Citaat van: lex op 26/11/2008 | 22:11 uur
Citaat van: HLS-SOC op 26/11/2008 | 21:37 uur
Conclusie er zijn al vele jaren private security companies actief op dit vlak echter, het probleem is altijd een beetje ondergesneeuwd geweest - maar Somalische piraten hebben daar 9zoals we weten) goed verandering in gebracht.

Dat klopt en het wordt zelfs door de UN aangeraden, maar helaas hebben een aantal van die bedrijven ook een slechte reputatie.

Misschien wil HLS-SOC zijn visie over de oplossing voor dit probleem met ons delen/bespreken?
"A prisoner of war is a man who tries to kill you and fails, and then asks you not to kill him." - Winston Churchill

Lex

Citaat van: HLS-SOC op 26/11/2008 | 21:37 uur
..een US partner is bezig met twee olieplatformen te installeren voor de kust van Nigeria en te gebruiken als maritiem security platform,..
Mijn zeer grijze hersencellen moesten even kraken, maar volgens mij is dat project begin 2008 geannuleerd door Blackwater vanwege een golf van negatieve publiciteit.
Citaat van: HLS-SOC op 26/11/2008 | 21:37 uur
Conclusie er zijn al vele jaren private security companies actief op dit vlak echter, het probleem is altijd een beetje ondergesneeuwd geweest - maar Somalische piraten hebben daar 9zoals we weten) goed verandering in gebracht.
Dat klopt en het wordt zelfs door de UN aangeraden, maar helaas hebben een aantal van die bedrijven ook een slechte reputatie.

HLS-SOC

He hallo Forum gangers.....ik kan me herinneren dat ik in 1999 mij focusde op de maritieme piraterij issue.
Heb gewoon een afspraak gemaakt bij het IMO en de IMB en daar verteld dat de wereld een nieuw probleem er bij had gekregen (wat ze natuurlijk al wisten) en dat dit in alle hevigheid zou toenemen. ook dat klopte...!
kan me herinneren dat ik 2 mnd voor 9-11 in Singapore op een maritieme beurs was en onderandere gesprekken had met mensen van de MOU (Maritime Officers Union aldaar) ivm met de grote problemen in de Straat van Malakka. Lees - 44 km boven Singapore City heb je het eiland Batang, HQ voor alle piaterij bewegingen rond Indonesische wateren.

In dat jaar werd het nieuws bekend dat ex-mariniers schepen zouden gaan beveiligen in de Filippijnse regio.
Tja, ik zat idd nog in dienst als beroeps - sterker nog tot aug. 2001 !

Om alle sterke verhalen te ontzenuwen: dat is nooit echt wat geworden toen..... en mega contract werd door een "medewerker" (I will find you Chris B) omzeep gehlopen..... Maar...gentlemen, de aanhouder wint.

Jaren wijzer en ervaringen rijker heeft de piraterij zeker nog mijn (onze) aandacht.
een US partner is bezig met twee olieplatformen te installeren voor de kust van Nigeria en te gebruiken als maritiem security platform,
en ja...ook wij zijn op de omgeving van de Indische Oceaan, Golf van Aden, het eiland Socotra, gefocused.
Ben instaat maritieme begeleiding met vaartuigen in te zetten, eventueel ondersteund door de inzet van (een twin engine) Helo OPS, afkomstig uit Kenya.

Conclusie er zijn al vele jaren private security companies actief op dit vlak echter, het probleem is altijd een beetje ondergesneeuwd geweest - maar Somalische piraten hebben daar 9zoals we weten) goed verandering in gebracht.
Enkele gevestigde bedrijven zijn MRM, Secure West, Hart, Hudson Trident, HLS Holland, SOC, MUSC, Salama Fikira Limited etc.

maritime QPO groet,
Anton

Enforcer

Citaat van: lex op 17/10/2008 | 22:18 uur
"Years ago, there was no doubt; you just blew them out of the water," he said. "We've become a kinder, gentler society now. You didn't used to worry about how to handle a pirate."

En dat noem je dan een goede vooruitgang?! Gezien de grote problemen met die piraterij, moet men gewoon weer met beide benen op de grond gaan staan. De rest van de wereld is toch geen NL, met z'n stinkend "Iedereen moet er mee kunnen leven" beleid wat er voor zorgt dat zaken vooral met pappen en nathouden aangepakt worden zonder structurele oplossingen?! En waardoor het probleem dus gewoon blijft bestaan.  :(


Lex

Blackwater: We'll defend against pirates

The military contractor Blackwater Worldwide is offering to protect merchant ships from pirates, the company announced Thursday, advertising the security services of its ship for use off the coast of Somalia or elsewhere.
A rash of pirate attacks has driven up the cost of insurance and pay for crew members aboard the thousands of merchant vessels that pass off the Horn of Africa, the company said, making it comparatively economical to engage its ship, the McArthur, and its crew of ex-military specialists.
"Billions of dollars of goods move through the Gulf of Aden each year," said Blackwater vice president Bill Matthews in the announcement. "We have been contacted by ship owners who say they need our help in making sure those goods get to their destination safely. The McArthur can help us accomplish that."
Blackwater spokeswoman Anne Tyrell told Navy Times that the company has initially proposed protecting individual vessels — for example, the owner of a dry cargo ship would pay to have an escort by the McArthur as it passed off the lawless coast of Somalia, where pirates now are ransoming 11 ships.
But she didn't rule out the idea that a shipping company could also engage the McArthur to loiter in a heavily traveled patch of ocean, patrolling for pirates or responding to requests for help.
Warships from several nations already patrol the Gulf of Aden, but it's often unclear what capabilities they have to act against pirates under local and international laws. U.S. captains, for example, have been frustrated when they've tried to chase pirates inside the territorial waters of Somalia, which does not have a central government. Navies also have been skittish about sinking pirates' vessels, out of confusion over whether they have the right to arrest them, or even whether pirates rescued on the high seas can ask for political asylum.
Piracy is not at all new, but its confusing legal implications are, said Capt. Douglas Hard, who teaches navigation law at the U.S. Merchant Marine Academy at Kings Point, N.Y.
"Years ago, there was no doubt; you just blew them out of the water," he said. "We've become a kinder, gentler society now. You didn't used to worry about how to handle a pirate."
On Sept. 22, Vice Adm. Bill Gortney, the Navy commander in the region, suggested that the shipping industry take extra precautions to protect its ships, because the local anti-piracy surface group, Combined Task Force 150, couldn't be everywhere at once.
"The coalition does not have the resources to provide 24-hour protection for the vast number of merchant vessels in the region," Gortney said. "The shipping companies must take measures to defend their vessels and their crews."
A spokesman for Gortney, Lt. Nate Christensen, told Navy Times on Friday that although the Navy would not endorse any particular security firm, the Blackwater announcement was "an example of proactive defensive measures shipping companies can take in order to help prevent piracy attacks in the Gulf of Aden and off the coast of Somalia."
"Even with the establishment of the maritime security patrol area, coalition forces have not always been close by to a ship being threatened — especially if the merchant vessel is not in the designated patrol area. Over the past several weeks, we have seen instances where coalition actions have thwarted events, but we have also had instances where vessels came under attack," Christensen said.
Arming civilian mariners, however, raises its own tangle of international legal issues. U.S. Military Sealift Command cargo ships are crewed by civilians; when they sail through potentially hostile waters, the ships take aboard security teams composed of active-duty sailors.
Tyrell said that when Blackwater begins operating the McArthur on the high seas, it will get "all required Directorate of Defense Trade Controls licensing and would comply with applicable United States government provisos and restrictions."
Blackwater's CEO, Erik Prince, raised the possibility of getting into maritime security July 7, when he told Navy Times the company was interested in hiring ex-sailors with experience in riverine units and boardings at sea.
"Most of the world moves its stuff by water," Prince said. "And maritime piracy is a growing problem, and I think there're some private-sector solutions that are available when folks want to go to that measure as well."
Although Prince and other initial founders of Blackwater are former Navy SEALs, the company has so far provided mostly ground and air support to its clients around the world.
Blackwater bought the 183-foot McArthur last year from the National Oceanic and Atmospheric Administration and converted it from a research vessel into a modern support ship, complete with a helicopter flight deck and accommodations for small boats and unmanned aerial vehicles.

Navy Times,
Posted : Friday Oct 17, 2008 14:21:56 EDT

Enforcer

Of er op een boot (voor de marine lees: schip) een wapen gedragen wordt hangt af onder welke vlag die vaart.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 15/10/2008 | 14:59 uur
Ik zou niet weten waarom rederijen mee zouden moeten betalen. Dat vind ik weer dat knijperige nederlandse centen tellen. De overheid dient hier m.i. gewoon zorg voor te dragen. Ook rederijen betalen belasting en van dat belastinggeld houden we een marine in stand die je hier dan voor in zal moeten (kunnen) zetten.
ja, je hebt gelijk en dat vond ik geloof ik eerder ook al...ik zal het even corrigeren in mijn vorige verhaal...maakte daar te snel de stap van "inhuren beveiligers = kost geld" naar "dus dan ook bijdragen aan..." zonder er verder over na te denken... het is inderdaad gewoon de taak van lokale en internationale overheden de veiligheid op de zee te garanderen.

KapiteinRob

Ik zou niet weten waarom rederijen mee zouden moeten betalen. Dat vind ik weer dat knijperige nederlandse centen tellen. De overheid dient hier m.i. gewoon zorg voor te dragen. Ook rederijen betalen belasting en van dat belastinggeld houden we een marine in stand die je hier dan voor in zal moeten (kunnen) zetten.

Elzenga

#15
Citaat van: hammerheads op 15/10/2008 | 11:39 uur


Over JWIT of RDAM met CB-90's gesproken.

Fotoserie over Brave Archer: http://flickr.com/photos/60722477@N00/sets/72157607594916854/
En dan met name deze: http://flickr.com/photos/60722477@N00/2904650706/in/set-72157607594916854/

:)
allereerst super mooie foto's!! Maar inderdaad toevallig en het kan dus...een aantal van dit soort schepen daar met zwermen van dit soort snelle en bewapende boten plus heli's en je bent al een stap verder. Al lijkt het me veel verstandiger en relatief goedkoper gewoon harder in te grijpen en pro-actief de piraten van hun essentiële middelen te ontdoen, namelijk het in beslag nemen of tot zinken brengen van hun vaartuigen.

KapiteinRob

Citaat van: dudge op 15/10/2008 | 14:16 uur
Lijkt me dat u dat, als marineman zijnde, toch zou moeten weten.

Een marineman is niet standaard een individueel wapendrager. Waarom ik als marineman "deskundig" zou moeten zijn op internationaal recht is mij een raadsel.

Citaat van: dudge op 15/10/2008 | 14:16 uur
Neem aan dat ook in de internationale wateren recht op zelfbescherming is?

En dus kan ik als burger op zee een wapen dragen en daar lukraak op piraten mee gaan schieten? En hoezo "ook"? Moet je in ons land eens proberen jezelfen je eigendommen te beschermen bij overval of inbraak. Do I need to say more?

Citaat van: dudge op 15/10/2008 | 14:16 uur
Amerikaanse beveiligers mogen dan van de USA wet een wapen dragen   

Als je in de VS een inbreker (of zelfs iemand die op je terrein loopt) overhoop knalt, wordt je niet meteen zoals in Nederland in de boeien geslagen en vervolgd. Ze hebben daar wat meer oog voor "mein en dein".......

Citaat van: dudge op 15/10/2008 | 14:16 uur
Vind dat inderdaad wel een interesant vraagstuk. :)

Nederland zou wat dat betreft eens wat meer van de VS over moeten nemen. Zie ook de drugsjacht in de west, waar we geen mensen in internationale wateren mogen aanhouden en we daarom, hoe hypocriet, Amerikanen vanaf Nederlandse eenheden daartoe in de gelegenheid stellen.

KapiteinRob

Ik vraag me alleen of hoe het zit met de "autorisatie" van particuliere beveiligers om piraten van het dek af te knallen of hun speedboot in de hens te schieten.


Sine Pari

Ja het inhuren van private beveiliging is waarschijnlijk goedkoper dan de "omweg" te varen en de zeeroutes te gebruiken die door diverse landen beveiligd word. ::) Het klinkt mischien wat hard maar veel rederijen vragen zelf om de problemen. ;)
DULCE BELLUM INEXPERTIS
You have never lived until you have almost died. For those who have fought for it, life has a special flavor the protected will never know.

cabez

Waar het op uit draait is dat particuliere beveiligingsbedrijven in dit gat zullen springen.
Dit verhaal is alleen al erg oud,in d jaren 97/98 speelde dit ook al maar dan in en rondt de wateren van Indonesie.

KapiteinRob

#9
Citaat van: Elzenga op 15/10/2008 | 00:08 uur
Doet u er mij maar een flink aantal van deze daar in de regio...paar .50's erop...snel en als het nodig is ook gepantserd...ik heb ik het verleden al eens gepleit voor aanschaf door Nederland. Enkele moederschepen die ze ondersteunen, wat bewapende helikopters en de piraten krijgen het een stuk moeilijker.

http://en.wikipedia.org/wiki/Stridsb%C3%A5t_90H#cite_note-0

De RDAM of JWIT met een paar van die CB90's o.i.d. en wat (bewapende) helikopters lijkt me een prima bijdrage. Maar ja, de BV Nederland bestelt liever P-badkuipen......

KapiteinRob

Citaat van: lex op 14/10/2008 | 23:57 uur
Citaat van: HermanB op 14/10/2008 | 23:32 uur
Hr. Ms. De Zeven provinciën (2006), ....
Dit ontgaat mij op dit moment. Vzke nadere info.

De ZPRV was het vlaggeschip van TF150 vanaf december 2005 tot in april 2006. Tevens waren de ADAM en een sub (BVIS) mee uitgezonden. "Daar ronddobberen" zoals HermanB dat omschreef betekende trouwens niet specifiek in de "piratenarea" voor de Somalische kust. Dat heeft alleen de EVTN dit jaar gedaan. Een jaar eerder passeerde de EVTN de regio tijdens het rondje Afrika met een SNMG. En voornoemde TF150 had ook een veel groter inzetgebied.....

Elzenga

Doet u er mij maar een flink aantal van deze daar in de regio...paar .50's erop...snel en als het nodig is ook gepantserd...ik heb ik het verleden al eens gepleit voor aanschaf door Nederland. Enkele moederschepen die ze ondersteunen, wat bewapende helikopters en de piraten krijgen het een stuk moeilijker.

http://en.wikipedia.org/wiki/Stridsb%C3%A5t_90H#cite_note-0

Lex

Citaat van: HermanB op 14/10/2008 | 23:32 uur
Hr. Ms. De Zeven provinciën (2006), ....
Dit ontgaat mij op dit moment. Vzke nadere info.

HermanB

Citaat van: loopmans op 14/10/2008 | 21:58 uur
Zit hier niet wat brood in voor de Nederlandse marine?

Als er dan toch geoefend moet worden met onze schepen, waarom dan niet gelijk een ander schip beschermen! En nog kans op wat live action ook.

Of denk ik er nu te makkelijk over...
Nederland heeft al regelmatig schepen daar ronddobberen. Hr. Ms. De Zeven provinciën (2006), Hr. Ms. Evertsen (2007 & 2008) en binnenkort Hr. Ms. De Ruyter. Het levert geen geld op maar het is wel enorm belangrijke PR in de tijd van voortdurende bezuinigingen.

Enforcer

Ik zie een aantal zinspelingen op "Blackwater" daar.....  :D

Lex

Dit is een gevolg van de laksheid van de diverse organen zoals de VN, NATO etc.
Aan de andere kant is het een goede zaak, want het kustgebied van Somalië is dusdanig groot, dat er niet genoeg marineschepen zijn om de koopvaarders te beschermen. De koopvaarders zouden dan in konvooien moeten gaan varen, wat zij dus niet willen want dan verliezen ze tijd en dat kost de rederij geld.

loopmans

Zit hier niet wat brood in voor de Nederlandse marine?

Als er dan toch geoefend moet worden met onze schepen, waarom dan niet gelijk een ander schip beschermen! En nog kans op wat live action ook.

Of denk ik er nu te makkelijk over...

Lex

LONDEN - 
Steeds meer scheepvaartbedrijven huren bewakers in om ervoor te zorgen dat hun vrachtschepen niet gekaapt worden. Vooral voor de kust van Somalië worden de afgelopen maanden om de haverklap schepen gekaapt.
,,Er is meer vraag naar beveiliging dan ooit tevoren'', zegt Martin Rudd, vicepresident van Olive Group, een bedrijf dat zich specialiseert in beveiliging. ,,Wij kunnen makkelijk korte periodes assisteren, zodat schepen veilig door een gebied heen kunnen varen waar het risico op kaping hoog is''.

De beveiligingsbedrijven sturen niet alleen mensen mee die met de piraten op de vuist kunnen, maar adviseren ook hoe schepen moeten varen. ,,Op die manier kunnen ze problemen ontwijken of voorkomen.''

Voor de kust van Somalië zijn in de afgelopen twaalf maanden zeker dertig schepen gekaapt. De piraten maakten daarmee een winst van tussen de 18 en 30 miljoen dollar, omdat bedrijven losgeld betaalden. In het gevaarlijke gebied varen jaarlijks meer dan 20.000 schepen, voornamelijk met olie en gas als lading.

ANP | Gepubliceerd op 14 oktober 2008, 19:36