Welke schepen waren nog goed (genoeg) voor de KM?

Gestart door KapiteinRob, 19/10/2008 | 19:57 uur

Enforcer

Citaat van: Kapitein Rob op 20/10/2008 | 01:58 uur
Citaat van: Ace1 op 19/10/2008 | 20:55 uur
Ik heb gehoord dat Indonesie belangstelling had voor de GW Fregatten maar vanwege de mensenrechten in Oost Timor is dat niet doorgegaan.
Wie weet hier meer over?

Lijkt me niet waar, want de perikelen betreffende Oost Timor zijn bij mijn weten niet van de laatste paar jaar. En in de jaren 80 verkochten we 6 fregatten van de Van Speijk-klasse aan Indonesiƫ en recentelijk zijn er nog een paar korvetten door De Schelde geleverd.

Is dit dan nog steeds in het kader van de VOC mentaliteit?! De handel moet gewoon doorgaan?!

KapiteinRob

Citaat van: Ace1 op 19/10/2008 | 20:55 uur
Ik heb gehoord dat Indonesie belangstelling had voor de GW Fregatten maar vanwege de mensenrechten in Oost Timor is dat niet doorgegaan.
Wie weet hier meer over?

Lijkt me niet waar, want de perikelen betreffende Oost Timor zijn bij mijn weten niet van de laatste paar jaar. En in de jaren 80 verkochten we 6 fregatten van de Van Speijk-klasse aan Indonesiƫ en recentelijk zijn er nog een paar korvetten door De Schelde geleverd.

Ace1

Citaat van: Kapitein Rob op 19/10/2008 | 19:57 uur
Het verder laten varen van de GW's was m.i. geen optie. Toen ik halverwege de jaren negentig op De Ruijter zat, was die al half gaar en verrot. Daarentegen bewijst de ZKRS dat oude schepen het best nog goed kunnen doen, al is een bevoorrader natuurlijk geen high-tech schip.

Ik heb gehoord dat Indonesie belangstelling had voor de GW Fregatten maar vanwege de mensenrechten in Oost Timor is dat niet doorgegaan.
Wie weet hier meer over?

gvg

Citaat van: Kapitein Rob op 19/10/2008 | 19:57 uur
......daar ik zo nu en dan mezelf niet aan de indruk kan onttrekken dat het in bedrijf houden van De Schelde van grote invloed is op de (te?) snelle vervanging van de verschillende fregat-klasses.
....
Was dat niet iets wat onze voormalige staatssecretaris Van der Knaap bevestigde bij zijn afscheid?

Update
Gevonden.

Citaat......
Een paar jaar geleden, tijdens economische tegenspoed, heeft het ministerie volgens Van der Knaap 'zijn nek uitgestoken om het bedrijfsleven te helpen'. Als belangrijkste voorbeeld gaf de staatssecretaris de aanschaf van vier patrouilleschepen. Voor het ministerie van Defensie hadden de schepen geen prioriteit, maar om te voorkomen dat de industrie met lege scheepswerven kwam te zitten, besloot het de schepen toch aan te schaffen.
.....
Bron: http://www.defensieforum.nl/Forum/van_der_knaap_vraagt_defensieindustrie_om_coulance-t12857.0.html

Ace1

Citaat van: Enforcer op 19/10/2008 | 20:36 uur
Misschien is het maar mijn gevoel, maar het verkopen van die schepen is een grote kapitaalvernietiging geweest. Behalve wat betreft spullen uit MOB complexen heb ik dit bij de KL en de KLu op dit soort grootte niet zien voorkomen. Of heb ik iets gemist?

Bij de Domeinen kon je in de jaren 90 voor een prikkie een Land Rover in zeer goede staat met een paar duizend kilometer op teler kopen voor het bedrag in guldens voor fl. 5000,-

en straks worden er Leopards 2A6 en PHZ2000 voor een prikkie verkocht. het lijkt me zinvol om hier een nieuwe topic voor te openen omdat we nu van het onderwerp af gaan wijken?

Enforcer

Misschien is het maar mijn gevoel, maar het verkopen van die schepen is een grote kapitaalvernietiging geweest. Behalve wat betreft spullen uit MOB complexen heb ik dit bij de KL en de KLu op dit soort grootte niet zien voorkomen. Of heb ik iets gemist?

Ace1


KapiteinRob

Ik vroeg me af in hoeverre schepen die door de KM zijn afgestoten technisch en operationeel nog best hadden voldaan. En wellicht dat uiteindelijk het financiele plaatje ook nog meegenomen kan worden, daar ik zo nu en dan mezelf niet aan de indruk kan onttrekken dat het in bedrijf houden van De Schelde van grote invloed is op de (te?) snelle vervanging van de verschillende fregat-klasses.

Nu kunnen we ver terug gaan in de tijd, maar ik trap af met de stelling dat wat mij betreft de S/L-fregatten nog wel hadden kunnen blijven varen en dat de aankoop van de M-fregatten niet nodig was geweest daar we deze na net iets meer dan een decennium trouwe dienst hebben verpatst voor een appel en een ei. Ik begrijp ook wel dat de M-fregatten een stuk moderner waren, maar constateer dat de Grieken nog steeds vrolijk met de S-fregatten alles kunnen wat wij ook doen.

Het verder laten varen van de GW's was m.i. geen optie. Toen ik halverwege de jaren negentig op De Ruijter zat, was die al half gaar en verrot. Daarentegen bewijst de ZKRS dat oude schepen het best nog goed kunnen doen, al is een bevoorrader natuurlijk geen high-tech schip.

En ja; achteraf is het makkelijk oordelen...... ;)