Project FRISC

Gestart door Lex, 18/11/2008 | 13:42 uur

Flyguy

Citaat van: Ace1 op 22/09/2013 | 15:21 uur
Ja ten eerste hebben de Belgen momenteel geen platform voor de frisc en ten tweede zijn de  Frisc´s aangekocht voor de paracommando´s.
Speciaal voor anti-piraterij ops oid?

Ace1

Citaat van: Flyguy op 22/09/2013 | 15:17 uur
2 maar?

Ja ten eerste hebben de Belgen momenteel geen platform voor de frisc en ten tweede zijn de  Frisc´s aangekocht voor de paracommando´s.

Flyguy


Ace1

Citaat van: Oldenhave op 22/09/2013 | 13:45 uur
Kennelijk heeft de Belgische Marinecomponent ook al de beschikking over minstens één FRISC: https://twitter.com/Frank1Foreman/status/381741506899357696/photo/1

Belgie heeft 2 Frisc´s gekocht.

StrataNL

Citaat van: Oldenhave op 22/09/2013 | 13:45 uur
Kennelijk heeft de Belgische Marinecomponent ook al de beschikking over minstens één FRISC: https://twitter.com/Frank1Foreman/status/381741506899357696/photo/1

Klopt, deze stond ook op de marinedagen bij het marinebedrijf geparkeerd op een trailer.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Oldenhave

Kennelijk heeft de Belgische Marinecomponent ook al de beschikking over minstens één FRISC: https://twitter.com/Frank1Foreman/status/381741506899357696/photo/1

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 15/03/2013 | 14:43 uur
Nee, maar zou juist het missie profiel kunnen verbreden. Een CB90 is een fantastische boot, en inderdaad een slagje groter, maar dat hoeft niet erg te zijn. Jammer in vergelijking met de OPV's inderdaad. Een OPV met 3 CB90's en een NH90 aan boord had een stuk sterkere capaciteit gehad in het lage geweldspectrum omdat deze meer zelfstandig kunnen opereren, dus verder van de OPV af.

Overigens is er nog steeds een plek voor de CB90, tussen de FRISC en de LCVP. Maar voorlopig zal het er niet van komen.
Zeker...de CB90 heeft zo zijn kwaliteiten en zou an sich ook passen in de opzet..en inderdaad meer mogelijkheden bieden dan een FRISC. Maar om een vaartuig als de FRISC (mogelijk) te vervangen...en het financiële voordeel van een groter aantal vaartuigen... zijn er dus beperkingen qua afmetingen en gewicht. De SB90E (of een modernere opvolger) beantwoord daaraan...en heeft een belangrijk deel van de kwaliteiten van de CB90. Maar goed, wensdenken dit...want voorlopig zal men het moeten doen met de FRISC.

dudge

Citaat van: Elzenga op 11/03/2013 | 20:04 uur
Klopt...men keek direct naar zijn grotere en zwaardere broer....de CB90. Die wordt ook verreweg het meeste gebruikt. Maar is te groot en te zwaar voor inzet door bijvoorbeeld de OPVs (ipv FRISC)...en die grootte is ook niet direct nodig mijns inziens voor de missies waarvoor hij bedoeld is...

Nee, maar zou juist het missie profiel kunnen verbreden. Een CB90 is een fantastische boot, en inderdaad een slagje groter, maar dat hoeft niet erg te zijn. Jammer in vergelijking met de OPV's inderdaad. Een OPV met 3 CB90's en een NH90 aan boord had een stuk sterkere capaciteit gehad in het lage geweldspectrum omdat deze meer zelfstandig kunnen opereren, dus verder van de OPV af.

Overigens is er nog steeds een plek voor de CB90, tussen de FRISC en de LCVP. Maar voorlopig zal het er niet van komen.

Elzenga

Citaat van: HermanB op 11/03/2013 | 20:02 uur
Die variant die jij opnoemt is nooit getest door Nederland.

http://www.marineschepen.nl/nieuws/Zweedse_Combat_Boats_uitgeleend_aan_Nederland_en_UK.html
Klopt...men keek direct naar zijn grotere en zwaardere broer....de CB90. Die wordt ook verreweg het meeste gebruikt. Maar is te groot en te zwaar voor inzet door bijvoorbeeld de OPVs (ipv FRISC)...en die grootte is ook niet direct nodig mijns inziens voor de missies waarvoor hij bedoeld is...

HermanB

#229
Citaat van: Elzenga op 10/03/2013 | 16:23 uur
Dat lijkt me stug...de Storebro SB90E is lichter en kleiner dan de meeste varianten van de FRISC
http://en.wikipedia.org/wiki/Storebro_SB90E
versus
http://www.defensie.nl/marine/materieel/schepen/motorboten/frisc

Dat het qua centen uitmaakt wil ik wel geloven...al vraag ik me af hoeveel...na alle problemen met de FRISC.

Voordeel is wel dat de mariniers overdekt en verwarmt getransporteerd worden (of met airco), er een landingsklep aan de voorzijde is...een 12,7mm te plaatsen is en er zelfs een ijsversterkte versie is.
De variant die jij opnoemt is nooit getest door Nederland. Het ging mij op de CB90 en waarom die niet geschikt zou zijn.

http://www.marineschepen.nl/nieuws/Zweedse_Combat_Boats_uitgeleend_aan_Nederland_en_UK.html

Elzenga

Citaat van: Poleme op 11/03/2013 | 19:36 uur
De Strb 90E meet 11,88 x 2.90 meter en weegt 6,5 - 7,2 ton  en heeft 1 Scania karretje van 625 pk, vermogen / gewicht verhouding = 0,09.
De FRISC weegt maximaal 7 tot 8 ton, meet 9,5 - 12 x 3,3 meter en heeft 2 karretjes met totaal 740 pk in de Boarding en Support Craft= 18% meer vermogen, maar ook met een vermogen / gewicht verhouding van 0,09.
De FRISC Raiding Craft heeft 2 karretjes met totaal 870 pk = 39% meer vermogen, betekend een PK/ kilo verhouding van 0,11.
Ik heb een sterk vermoeden dat de FRISC met zijn grotere romp en 18 - 39% meer paardekrachten + 2 schroeven of waterjets juist duurder is.
De Strb 90E opbouw zal niet zo duur zijn.  Maar daar heeft onze krijgsmacht geen behoefte aan.
Nog geen behoefte aan...dat zal wel veranderen als we zo meteen vaker richting de Noordpool moeten afreizen door groeiende irritaties en confrontaties daar....Je verhaal verder duidelijk!!.

(oh nee, Nederland heeft daar dan geen schepen meer voor en laat dit over aan anderen..zoals de Denen en Noren...stom!!...ik vergeet het steeds). 

Poleme

Citaat van: Elzenga op 10/03/2013 | 16:23 uur
Dat lijkt me stug...de Storebro SB90E is lichter en kleiner dan de meeste varianten van de FRISC
http://en.wikipedia.org/wiki/Storebro_SB90E
versus
http://www.defensie.nl/marine/materieel/schepen/motorboten/frisc

Dat het qua centen uitmaakt wil ik wel geloven...al vraag ik me af hoeveel...na alle problemen met de FRISC.

Voordeel is wel dat de mariniers overdekt en verwarmt getransporteerd worden (of met airco), er een landingsklep aan de voorzijde is...een 12,7mm te plaatsen is en er zelfs een ijsversterkte versie is.
De Strb 90E meet 11,88 x 2.90 meter en weegt 6,5 - 7,2 ton  en heeft 1 Scania karretje van 625 pk, vermogen / gewicht verhouding = 0,09.
De FRISC weegt maximaal 7 tot 8 ton, meet 9,5 - 12 x 3,3 meter en heeft 2 karretjes met totaal 740 pk in de Boarding en Support Craft= 18% meer vermogen, maar ook met een vermogen / gewicht verhouding van 0,09.
De FRISC Raiding Craft heeft 2 karretjes met totaal 870 pk = 39% meer vermogen, betekend een PK/ kilo verhouding van 0,11.
Ik heb een sterk vermoeden dat de FRISC met zijn grotere romp en 18 - 39% meer paardekrachten + 2 schroeven of waterjets juist duurder is.
De Strb 90E opbouw zal niet zo duur zijn.  Maar daar heeft onze krijgsmacht geen behoefte aan.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Elzenga

#226
Citaat van: Oldenhave op 10/03/2013 | 17:48 uur
Ja. Dit is in rapportages aan de kamer vanuit het MinDef meermaals aangegeven. Ik citeer uit : ''De knelpunten die bij de beproevingen zijn geconstateerd worden volgens het contract op kosten van de leverancier opgelost, zowel bij de
geleverde als bij de nog te leveren vaartuigen.''


Ook is er natuurlijk niet echt sprake van vertraging: voor een deel creëert de FRISC capaciteiten die er voorheen niet waren dus kan er wat dat betreft geen sprake zijn van vertraging, ook zijn de voertuigen die de FRISC vervangt ook gewoon nog steeds in dienst.

Bron: http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/def/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2011/11/03/beantwoording-kamervragen-koop-frisc-rubberboten-voor-marine.html
Ja ik schreef het wat bout....had het al veranderd...want ik wist al wel dat de problemen en zijn oplossingen door de fabrikant werden betaald....maar zie zelden dat dit voor de volle 100% gebeurd...vandaar ;)

(en aanpassingen zoals extra kleding kosten ook geld..)

Oldenhave

#225
Citaat van: Elzenga op 10/03/2013 | 17:40 uur
geloof je het zelf? vertragingen en gevolgen daarvan ook betaald door fabrikant?

Ja. Dit is in rapportages aan de kamer vanuit het MinDef meermaals aangegeven. Ik citeer : ''De knelpunten die bij de beproevingen zijn geconstateerd worden volgens het contract op kosten van de leverancier opgelost, zowel bij de
geleverde als bij de nog te leveren vaartuigen.''


Ook is er natuurlijk niet echt sprake van vertraging: voor een deel creëert de FRISC capaciteiten die er voorheen niet waren dus kan er wat dat betreft geen sprake zijn van vertraging, ook zijn de vaartuigen die de FRISC vervangt ook gewoon nog steeds in dienst.

Bron: http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/def/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2011/11/03/beantwoording-kamervragen-koop-frisc-rubberboten-voor-marine.html