Project FRISC

Gestart door Lex, 18/11/2008 | 13:42 uur

Elzenga

#223
Citaat van: Strata op 10/03/2013 | 17:15 uur
Heb je liggen slapen Elzenga? De "problemen met de frisc" zijn expres veroorzaakt om de zwakke punten te ontdekken bij de testboten. Deze zijn opgelost op kosten van de fabrikant.
vertragingen en gevolgen daarvan ook betaald door fabrikant?
Citaat van: Strata op 10/03/2013 | 17:15 uur
De SB90 voldoet niet aan de eisen wat betreft inzet bij boardings, caribisch gebied en special forces.
De Storebro SB90E niet of de zijn grotere broer?

De inzet zal niet alleen op open zee plaats vinden..maar ook vaak genoeg in zeedelta's en op rivieren. Ik denk even aan West-Afrika....

Elzenga

Citaat van: Oldenhave op 10/03/2013 | 16:59 uur
Gemiste kans gemiste kans? Ik mag aannemen dat het de marine en de mariniers waren die een dergelijk vaartuig wilden. Kennelijk was er dus geen wens voor een overdekt vaartuig. Zeker gezien je daarmee als Marinier of boarding team slecht om je heen kan kijken en dus ook eventuele dreigingen niet of lastig kunt aangrijpen. Daar staat natuurlijk tegenover dat je enige beschutting hebt in de Storebro SB90E, maar een echt pantser zal deze niet hebben omdat-ie anders te zwaar zal zijn. En we hebben het wel over mariniers ja, die zeuren niet als ze even tot de knietjes in het water moeten, dat moeten ze bij landingen vanuit een LCVP ook!
Natuurlijk....maar heb toch zo'n licht vermoeden dat hier de financiële middelen cq beperkingen ook hebben meegespeeld in de mogelijke keuzes en selectie. En je kunt altijd nog buiten staan ;) (zie video grotere broertje)

Oldenhave

Be that as it may, maar deze boten (en dus de opvarenden) gaan het grootste deel van hun leven doorbrengen in gematigde klimaten waar een overdekking veel meer een overbodigheid of zelfs last zou zijn dan het nu is. Een boegklep zoals de Amerikaanse riverine eenheden hebben is voor landingen inderdaad beter, maar ik denk dat dat de structurele integriteit van een RHIB daaronder zou lijden waardoor deze minder geschikt is voor varen in ruw weer. De riverine eenheden varen met hun RHIB's weliswaar snel, maar wel op vrij kalm water. De SB90E heeft misschien een deur aan de voorkant, maar om nou te zeggen dat je snel van boord kunt gaan met 8 man dat lijkt me niet. Door dat smalle deurtje en voorzichtig van de boeg af springen. In de FRISC krijgt iedereen weliswaar natte voeten (hoewel ze beschermende kleding hebben zo te zien in het Defensie-filmpje) maar iedereen kan wel tegelijk van boord gaan, sneller dan bij de SB90E vermoed ik.

StrataNL

Citaat van: Elzenga op 10/03/2013 | 16:23 uur
Dat het qua centen uitmaakt wil ik wel geloven...al vraag ik me af hoeveel...na alle problemen met de FRISC.

Heb je liggen slapen Elzenga? De "problemen met de frisc" zijn expres veroorzaakt om de zwakke punten te ontdekken bij de testboten. Deze zijn opgelost op kosten van de fabrikant.

De SB90 voldoet niet aan de eisen wat betreft inzet bij boardings, caribisch gebied en special forces.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald

Citaat van: Oldenhave op 10/03/2013 | 16:59 uur
Gemiste kans gemiste kans? Ik mag aannemen dat het de marine en de mariniers waren die een dergelijk vaartuig wilden. Kennelijk was er dus geen wens voor een overdekt vaartuig. Zeker gezien je daarmee als Marinier of boarding team slecht om je heen kan kijken en dus ook eventuele dreigingen niet of lastig kunt aangrijpen. Daar staat natuurlijk tegenover dat je enige beschutting hebt in de Storebro SB90E, maar een echt pantser zal deze niet hebben omdat-ie anders te zwaar zal zijn. En we hebben het wel over mariniers ja, die zeuren niet als ze even tot de knietjes in het water moeten, dat moeten ze bij landingen vanuit een LCVP ook!

Als je als marinier "open en bloot" vast gesnoerd zit in een FRISC en je bent nat van het water en het is -20, dan kun je nog zo'n bikkel zijn, maar om dan "even" eventuele dreigingen te beschieten met je geweer of dan snel aan land te springen, dat lijkt me lastig worden.
Als je dan in zulke omstandigheiden beschut bent en via een loopplank/klep aan land kunt gaan met een droog pak, lijkt me altijd beter.

Oldenhave

Gemiste kans gemiste kans? Ik mag aannemen dat het de marine en de mariniers waren die een dergelijk vaartuig wilden. Kennelijk was er dus geen wens voor een overdekt vaartuig. Zeker gezien je daarmee als Marinier of boarding team slecht om je heen kan kijken en dus ook eventuele dreigingen niet of lastig kunt aangrijpen. Daar staat natuurlijk tegenover dat je enige beschutting hebt in de Storebro SB90E, maar een echt pantser zal deze niet hebben omdat-ie anders te zwaar zal zijn. En we hebben het wel over mariniers ja, die zeuren niet als ze even tot de knietjes in het water moeten, dat moeten ze bij landingen vanuit een LCVP ook!

Elzenga

Citaat van: HermanB op 10/03/2013 | 16:14 uur
Heel simpel. De CB90 is niet te transporteren via de Chinook of C130 en waarschijnlijk ook een pak duurder.
Dat lijkt me stug...de Storebro SB90E is lichter en kleiner dan de meeste varianten van de FRISC
http://en.wikipedia.org/wiki/Storebro_SB90E
versus
http://www.defensie.nl/marine/materieel/schepen/motorboten/frisc

Dat het qua centen uitmaakt wil ik wel geloven...al vraag ik me af hoeveel...na alle problemen met de FRISC.

Voordeel is wel dat de mariniers overdekt en verwarmt getransporteerd worden (of met airco), er een landingsklep aan de voorzijde is...een 12,7mm te plaatsen is en er zelfs een ijsversterkte versie is.

HermanB

Heel simpel. De CB90 is niet te transporteren via de Chinook of C130 en waarschijnlijk ook een pak duurder.

Harald

Citaat van: Elzenga op 10/03/2013 | 12:29 uur
Mijns inziens wederom duidelijk dat de FRISC beperkingen heeft die 'n Storebro SB90E achtig vaartuig niet had gehad. gemiste kans!! Zeker gezien grotere kans op missies in Noordpool gebied e.d.

-20 gevoelstemperatuur!!..wat hebben die pakken voor invloed als je overboord valt?...en overboord moet je wel..want geen landingsklep aan de voorzijde..

Klopt, of een CB90 versie , deze is wel groter

http://www.dockstavarvet.se/Files/Movies/CB_90_H/

Goed, hier hebben we in het verleden al meerdere malen of gesproken, maar zou mijns inziens een betere keus zijn geweest.
deze zijn ook beproefd door de marine (geen idee wat de reacties zijn binnen de Marine omtrent de ervaringen van deze CB90 ??)

In de toekomst misschien ook een optie om bijv. een CB90 integreren in het ontwerp van de M-fregat vervanger

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 10/03/2013 | 12:29 uur
Mijns inziens wederom duidelijk dat de FRISC beperkingen heeft die 'n Storebro SB90E achtig vaartuig niet had gehad. gemiste kans!! Zeker gezien grotere kans op missies in Noordpool gebied e.d.

Die zijn natuurlijk snel genoeg aan te schaffen.

Elzenga

#213
Mijns inziens wederom duidelijk dat de FRISC beperkingen heeft die 'n Storebro SB90E achtig vaartuig niet had gehad. gemiste kans!! Zeker gezien grotere kans op missies in Noordpool gebied e.d.

-20 gevoelstemperatuur!!..wat hebben die pakken voor invloed als je overboord valt?...en overboord moet je wel..want geen landingsklep aan de voorzijde..

Elzenga


StrataNL

#211
Citaat van: Ace1 op 06/03/2013 | 16:39 uur
Er is toch ook een Frisc versie die aan boord van een C130 kan worden vervoerd?

Ik neem aan dat ze allemaal via een c130 vervoerd kunnen worden, volgens mij was dit een eis van defensie?

EDIT: checked: "De vaartuigen moeten strategisch en tactisch transporteerbaar zijn. Luchtvervoer moet kunnen worden uitgevoerd in een C-130 Hercules, (K)DC-10 of C-17 transportvliegtuig en onder een Chinook-helikopter. "

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ace1

#210
Citaat van: Strata op 05/03/2013 | 23:37 uur
Er is toch ook een Frisc versie die aan boord van een C130 kan worden vervoerd?

Harald

Citaat van: Thomasen op 05/03/2013 | 23:20 uur

Bron: FB KM

Ik zie dat Jeanine Hennis-Plasschaert een leuk, gezellig boottochtje heeft gemaakt in Curaçao ....  ;)..  :big-smile: