Project FRISC

Gestart door Lex, 18/11/2008 | 13:42 uur

IPA NG

Dit komt dus in het rijtje: NH90, F-16 vervanging, OPV en CV90???
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Ace1

De Super Rhibs die de kustwacht van de Antillen en Aruba gebruikt zijn ook in Groot-Brittannie  aangeschaft en voldoen ook niet, mogelijk dezelfde leverancier?

Enforcer

Je kunt je afvragen waarom defensie een bedrijf voor oa aankopen opzet, terwijl de expertise bij de OPCO's zelf zit. En financieel gezien is DMO ook alles behalve een topper.

Elzenga

Tja...ik heb al nooit begrepen waarom met die open RHIBs wilde hebben...zal ook wel het prijskaartje zijn geweest. Ik benijd de bemanningsleden niet die zo meteen in tropische temperaturen of bij ijzige kou in het Noordpoolgebied op deze blijkbaar ook op andere punten kwetsbare vaartuigen hun werk moeten gaan doen. Zijn prima alternatieven voor wat mij betreft. Maar ja, die kosten waarschijnlijk ietsjes meer.

Marskramer

De aanschaf van de FRISC is verlopen via een Europese openbare aanbesteding van DMO. De functionele specificaties van de FRISC waren naar mijn idee behoorlijk toegeschreven naar die van de Offshore Raiding Crafts van Holyhead Marine uit Wales. Deze firma heeft eerder dit type boot geleverd aan het GBRM (zie ingecopieerde brochure).

Waarschijnlijk heeft de leverancier van de Frisc, de firma Marine Specialised Technology Ltd (MST), zodanig DMO weten te verleiden dat besloten is tot aankoop van de huidige FRISC (lagere prijs dan andere aanbieders en op papier prachtige prestaties - maar geen track record.....). Of de KM, in deze het Korps Mariniers, blij was met deze aankoop, waag ik te betwijvelen. Immers, nadat de koop was beklonken heeft de KM eerst een zogenoemde 'interceptor' aangekocht en uitvoering getest. Vervolgens is een pre-serie vaartuig geleverd. Ook die is uitvoering getest. Conclusie; het FRISC voldoet niet aan belangrijke functionele specificaties........

Het is nu al enige tijd stil rondom het project. Onder de noemer van bezuinigingen is het invoeren van de FRISC's met 2 jaar verlengt. Voornoemde zal zo zijn maar volgens mij heeft Defensie het niet op specificatie krijgen van de FRISC's en de bezuinigingen, handig aan elkaar geknoopt.

Wie andere informatie heeft, nodig ik uit te reageren.
   

Ace1

Men had het Project FRISC ook aan het TP Marine Wieringerwerf moeten uitbesteden, deze leveren ook aan de US Navy Seals en KLPD

http://www.tpmarine.nl/welcome.aspx

KapiteinRob

Expert: Nieuwe boten zijn levensgevaarlijk

'Marine het schip in met rubber-Titanic' 




• Defensiepersoneel test de Frisc tijdens een proefvaart (eerste foto). Na de test is de boot
veranderd in een wrak (tweede foto).


door Roy Klopper

DEN HAAG, zaterdag

Defensie heeft met de 20 miljoen euro kostende order voor 48 supersnelle Frisc rubberboten voor het Korps Mariniers een peperdure en levensgevaarlijke kat-in-de-zak gekocht.

Hiervoor waarschuwt een Britse marineofficier die als technisch adviseur aan het Nederlandse project is verbonden in een naar De Telegraaf gelekte brandbrief. Hij noemt het vaartuig 'ondeugdelijk' en 'levensgevaarlijk'.

,,Zowel het ontwerp, de productie als de constructie zijn volledig ontoereikend voor militaire doeleinden", zo stelt de expert vast. Hij waarschuwt dat de levens van mariniers in gevaar zijn. Defensie wil nog voor kerst zeven van de snelle 'rubber-Titanics' te water laten.

Plicht

De brandbrief is gericht aan de directeur Operaties van Defensie Verkerk. Zijn mannen moeten met de boot aan de slag bij onder meer landingsoperaties en piratenbestrijding. ,,We hebben de plicht om onze mensen de beste uitrusting te geven om hun werk te doen. Deze boot schiet echter aan alle kanten tekort", zo waarschuwt de Britse specialist.

De verontruste klokkenluider stelt onomwonden dat slechts door 'geluk en uitstekend zeemanschap' is voorkomen dat testvaarten met de bijna tien meter lange boten door onze marine niet op regelrechte catastrofes zijn uitgelopen.

Zo maakt hij gewag van een bijna-ramp op de Noordzee, waar een Frisc boot begin maart werd getest tussen Den Helder en Texel. Hierbij ontbrak onder meer het systeem dat het vaartuig na kapseizen vanzelf weer laat omdraaien. Voorts braken tijdens de test metaalconstructies af die de radar moeten dragen, liepen delen van de boot leeg en was de navigatieapparatuur niet af te lezen, zo meldt de Britse officier. ,,De opvarenden bereikten ternauwernood de Helderse haven."

Haarscheuren

In het interne blad Alle Hens werden onlangs problemen beschreven tijdens proefvaarten bij de Cariben: ,,Schroeven trillen uit het dek, de rubberen beschermrand laat los en de eerste haarscheuren zijn in het frame gesprongen."

Defensiewoordvoerster Sonneveld erkent de mankementen. ,,Daar is een testfase voor. Gelukkig gebeuren die dingen nu, zodat de fabrikant ze kan aanpassen." Volgens het ministerie is het dan ook niet vreemd dat nog dit jaar zeven boten worden geleverd, nu er nog nooit met een deugdelijk prototype is gevaren.

Bron: De Telegraaf dd. 151011

KapiteinRob

Citaat van: yelloow op 12/10/2011 | 23:13 uur
Wat lijkt me dat een mooi apparaat om mee rond te raggen !

Had je kwartiermeester moeten worden.....  8)

yelloow

Wat lijkt me dat een mooi apparaat om mee rond te raggen !

Ace1

Even erbij vemelden dat het tweede fimpje op rede van Vlissingen is opgenomen, de Interceptor 1102 is ook een nog een tijdje getest door de Kustwacht van de Antillen en Arbu, Ik heb dat vernomen van Roel Uckerman  die werkzaam is voor de kustwacht dat de Interceptor 1102,  ook een tijdje is getest door hun en ze waren zeer onder de indruk ervan bij seastate 3 haalde men nog 57 knopen en bij seastate 6 toch nog 45 knopen.  Enige nadeel was dat men Interceptor 1102 te klein vond vergeleken met de Rhibs die men daar gebruikt., dat heeft te maken met feit dat de Rhibs 8 passagiers men kan nemen en de Interceptor 1102 maar 4 passagiers en daarom is dat lastig om  arrestanten af te voeren. Maar inmiddels is er ook een grotere versie verkrijgbaar de interceptor 1503. Wel heeft men de Volvo Penta motoren besteld voor de Rhibs van de kustwacht, daar zaten Yahama motoren op en die waren toe aan vervanging, men was zo onder de indruk van de  Volvo Penta motoren dat zijn ook de beste motoren op dat gebied.




Elzenga

Citaat van: dudge op 12/10/2011 | 21:30 uur
Leuk filmpje weer. De Kaap maakt bij ons Nederlanders toch altijd wel wat los  :crazy:

Maarehm, is dat het Indonesische SIGMA op de achtergrond?

Vet ding in ieder geval.
Handig montagewerk... 0:59 in flimpje 1 is precies gelijk aan 1:14 in het tweede ;) en dat is niet bij Zuid-Afrika...

Ace1

Citaat van: dudge op 12/10/2011 | 21:30 uur
Leuk filmpje weer. De Kaap maakt bij ons Nederlanders toch altijd wel wat los  :crazy:

Maarehm, is dat het Indonesische SIGMA op de achtergrond?

Vet ding in ieder geval.


Damen heeft een een scheepswerf in Zuid Afrika, misschien is eerste fimpje bedoeld om orders van Zuid Afrika of een ander Afrikaans land binnen te halen.

Ja dudge op  het tweede fimpje staat een  Indonesische SIGMA, maar ook een Stan Patrol 4207 van de Kustwacht, meer info daarover op te vragen bij een zekere Lex, uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat Lex de Stan Patrol 4207 specialist is omdat hij  een aantal keer mee heeft gevaren. ;)

Ace1

een nieuw fimpje van  De Interceptor 1102 vooor de Zuid Afrikaanse Kust.



deze kende we al.




Elzenga

Citaat van: dudge op 10/07/2011 | 02:23 uur
Citaat van: Poleme op 10/07/2011 | 00:31 uur
Scherpe zintuigen En jaren ervaring noodzakelijk.  Een schip is zo zeewaardig als zijn bemanning.
Volgens redders van de KNRM kost varen in ruwe zee en bij hoge kruisvaart zeker 3 jaar om dit onder de knie te krijgen.
Hopelijk krijgen de FRISC bemanningen genoeg vaaruren ter beschikking.
(leest u mee Elzenga?)

Die FRISC zal altijd wel wat scheve gezichten oproepen totdat het ding zichzelf heeft bewezen. Het klinkt allemaal wel mooi, maar het is nog maar de vraag of je er operationeel ook zo  mee kunt domineren...
Zie de term FRISC niet voorkomen in mijn alternatieve opzet ;) (als je daarop doelde)...Ik ben nooit enthousiast van deze vaartuigen geweest en snap hun aanschaf niet. Ook bij de Interceptor zet ik zo mijn vraagtekens. Maar ook voor wel meer interessante LCPs en de Zweedse Combat Boat 90 geldt dat een goede training en de nodige ervaring belangrijk is. Zijn aardig wat ongelukken mee gebeurd.

Poleme

Scherpe zintuigen En jaren ervaring noodzakelijk.  Een schip is zo zeewaardig als zijn bemanning.
Volgens redders van de KNRM kost varen in ruwe zee en bij hoge kruisvaart zeker 3 jaar om dit onder de knie te krijgen.
Hopelijk krijgen de FRISC bemanningen genoeg vaaruren ter beschikking.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.