Project FRISC

Gestart door Lex, 18/11/2008 | 13:42 uur

Lex

Scherpe zintuigen nodig voor Interceptor

De Interceptor 1102 (10,97 x 2,49 meter) is het snelste zeewaardige patrouilleschip dat Damen Shipyards tot nu toe heeft ontwikkeld en gebouwd. Met een kruissnelheid van 40 knopen (74 kilometer per uur) en een top van 57 knopen (105 kilometer), haalt de 'Ultra High Speed Patrolboat' vluchtende drugsmokkelaars of piraten probleemloos in.

Door Hans Heynen

Rond de accommodatie bevat de met glasvezel en koolstof versterkte epoxy-sandwich-romp een extra laag kogelwerend Dyneema.
De Interceptor biedt plaats aan zes bemanningsleden die in schokabsorberende, met veiligheidsriemen uitgeruste stoelen zitten. De stoelen zijn laag geplaatst, zodat de romp de inzittenden beschermt tegen de elementen. Omdat de kracht en het geluid van de wind vergelijkbaar is met wat een motorrijder ondervindt (windkracht 11), hebben de opvarenden allemaal een veiligheidshelm op met een ingebouwde microfoon en luidsprekers, waarmee zij met elkaar kunnen communiceren. De helm van de navigator is ook aangesloten op de VHF of een eventuele andere te gebruiken radio-installatie.

740 pk
De Interceptor wordt voortgestuwd door twee 370 pk D6 Volvo dieselmotoren die twee Volvo sterndrives met contraroterende schroeven aandrijven. De snelheid van dit patrouilleschip is te hoog om nog waterjets te kunnen gebruiken. De pompen van een waterjet zuigen lucht aan bij zo'n hoge snelheid. Bij snelheden boven 40 knopen wordt daarom voor contraroterende schroeven met een grote spoed gekozen. Wanneer het schip zijn rompsnelheid passeert, komt de romp grotendeels op het water te liggen wat de weerstand sterk vermindert. 'Het bijzondere is dat dit schip dat meer dan 200 uur zonder problemen kan', zegt een medewerker van Damen Shipyards. 'Dat lijkt misschien weinig, maar voor en schip in deze categorie is het erg veel.'

Damen Shipyards ontwikkelt 'Ultra High Speed Patrolboat'

Om de betrouwbaarheid te testen heeft Damen Shipyards het schip een jaar lang door diverse politiekorpsen, kustwachten en marines laten testen. Nederlandse mariniers probeerden het schip uit bij de drugsbestrijding rond de Antillen. 'De feedback die we daardoor kregen is gebruikt om het ontwerp te verbeteren.'

Voor het succesvol uitvoeren van acties is het belangrijk dat het schip ook in ruwe zee een hoge snelheid kan halen. 'Dit schip is sterk en stabiel genoeg om een stuur- of trimfout bij hoge snelheid te overleven. Dan kun je denken aan een trimfout, waardoor het schip onder een golf doorduikt in plaats van er overheen te springen.' De lage plaatsing van de stoelen zorgt in zo'n geval dat de opvarenden er ook goed door komen.

Navigator moet golven goed in de gaten houden

Bij de Interceptor wordt de trim van het schip met trimplaten aan de beladingsconditie en weersomstandigheden aangepast. Ook het scheefhangen door dwars inkomende wind kan zo bijvoorbeeld worden gecorrigeerd. Een goede trim verbetert de bestuurbaarheid en vergroot de snelheid. Wanneer de trimplaten zover omhoog staan dat de boeg omhoog komt, is het schip lastig onder controle te houden. Een te laag getrimde boeg kost vaarsnelheid.

Snel reageren
Om het snelle schip veilig door de golven te loodsen gebruikt de stuurman, naast de roerpropellers en de trimplaten, de gashendel. Hij moet de zee voor de boeg goed in de gaten houden. Wanneer het schip een golf nadert moet hij op het juiste moment meer gas geven, zodat de kop omhoog komt en het schip over de golf springt. Omgekeerd kan hij de kop laten zakken door gas terug te nemen. Wanneer het schip in een ritme over de golven scheert dat de klappen versterkt, kan een koerswijziging of snelheidsverandering nodig zijn. Omdat het bedienen van hendels extreem lastig is wanneer een schip met zo'n hoge snelheid over de golven scheert, is het bedieningspaneel zo uitgelegd dat de stuurman goede ondersteuning vindt voor zijn hand.

De Interceptor kan in zijn geheel worden vervoerd in een 40-voets container.

HARDINXVELD, 8 juli 2011 12:00
© Schuttevaer.nl

Leovanw

Citaat van: A.J. op 16/04/2010 | 20:33 uur
Ik ben geen maritiem deskundige, maar ze hadden toch samen met het KCT zoiets aan kunnen schaffen?






Zou kunnen, ware het niet dat de eisen die het KCT aan haar RHIBS stelt voor de OWG ploegen op veel punten verschilt van de FRISC. Alleen al het type voortstuwing. En zo zijn er nog meer specefieke eisen die niet overeenkomen met de FRISC. Voor wat betreft het paars denken... dat doen de Operators van het KCT en die van de MARSOF al jaren... praktijkvoorbeelden te over.
http://www.dutchdefencepress.com.  "There is no 'I' in TEAM"

Lex

Liverpool boat firm MST wins a £17m Dutch naval deal

LIVERPOOL specialist boat builder has won a contract worth more than £17m to supply 48 vessels to the Dutch navy.
Marine Specialised Technology (MST) manufactures high-speed, rigid inflatable boats.

The firm, based in Brunswick Business Park, will supply the vessels, known as FRISC (fast raiding, interception and special forces crafts) over the next two years.

The order consists of three different types of FRISC design, comprising a boarding craft, a raiding craft and a support craft.

Each craft is capable of travelling at more than 40 knots.

To help MST fulfil the contract, NatWest commercial banking, in Liverpool, provided the company with a £2.75m funding package, which included an Enterprise Finance Guarantee loan and international trade finance.

Established in 2002, MST has developed into a major international manufacturer and supplier of rigid inflatable boats.
Sales director Phillip Hilbert said: "The contract is the result of winning an international competitive tender and involved 18 months of hard work, culminating in physical testing of our products.

"The contract is great news for everyone connected with the company.

"Our approach is to provide a bespoke product which matches the specific customer's needs and we are confident this will help secure additional orders."

MST's clients include military and naval users, coastguard agencies, water police, fishery protection, fire and rescue and environment agencies.

It supplies its crafts to clients in Europe, the Middle East, Far East and Pacific.

The company has 50 employees and a turnover of more than £4m – a figure its directors are confident of increasing as the new contract progresses.

Ian McGee, relationship director at NatWest, said: "MST is a great example of a successful UK business which manufactures and exports a quality, niche product.

"Its directors have a wealth of experience and have built a strong international client base.

"We are very happy to support them."

Liverpool Daily Post
Jan 26 2011

Elzenga

#70
Citaat van: Kapitein Rob op 17/04/2010 | 02:12 uur
En dit gevaarte moet het OPV-verlengstuk qua snelheid/slagkracht worden?
voorlopig wel als ik het goed begrijp ja.... Ik denk dat men op termijn meer denkt aan dit...althans daar sprak men over...maar of dat met de bezuinigingen er nog van komt...
De TP Marine TPM-RC (Unmanned Surface Vehicles)

http://www.tpmarine.nl/TPM-RC.aspx

Elzenga

Citaat van: A.J. op 16/04/2010 | 20:33 uur
Ik ben geen maritiem deskundige, maar ze hadden toch samen met het KCT zoiets aan kunnen schaffen?
Oeps dat betekent samenwerken tussen de krijgsmachtdelen...Paars denken...nee dat wil nog niet zo...

KapiteinRob

#68
Citaat van: Elzenga op 16/04/2010 | 18:38 uur
En 0,0 bescherming en op een kluitje bij elkaar. En nu maar hopen dat het vrede en alles vreedzaam blijft.. :angel:

En dit gevaarte moet het OPV-verlengstuk qua snelheid/slagkracht worden?

Citaat van: MINDEF op 16/04/2010 | 16:57 uur
"Geen pretje voor je lichaam", concludeert kapitein der mariniers Tim van Wijk van de introductiecommissie FRISC na de terugtocht van 2 uur. "

Ga er dan maar aan wennen, want "men" vindt in Den Haag dat dit een geweldig nuttig apparaat is, ook in de west.  :P

Citaat van: MINDEFlink=topic=15257.msg185131#msg185131 date=1271429873
Voor een video, zie:
http://www.defensie.nl/marine/actueel/nieuws/2010/04/16/46155019/Nieuw_vaartuig_getest_in_Caraiben_video#


Ik heb het filmpje even bekeken en vind het ronduit opvallend hoe mooi glad het zeetje was. Dit is zeker niet de standaard voor de Caribean!! En kapitein van Wijk rept nu al over het feit dat het geen pretje voor het lichaam was....... Dat wordt nog wat als er wat golfjes komen. Laat staan de normale, gemiddelde seastate.

Elzenga

Citaat van: HermanB op 16/04/2010 | 21:23 uur
Dit lijken me patrouille boten voor op rivieren. Net als de Amerikaanse Rivron eenheden.
Het gaat om offshore raiding craft. De Britten zien de noodzaak wel om deze schepen beter te bewapenen en beschermen. Enige nadeel is dat de snelheid dan flink afneemt tot 20 knopen...

HermanB

Citaat van: Elzenga op 23/11/2009 | 22:58 uur
Citaat van: Lex op 23/11/2009 | 22:50 uur
Okay, dus je bent het met me eens dat bepantseren vaartverlies oplevert.
Daarnaast lijkt me een behuizing niet ideaal, omdat je de Frisc alleen via de achterzijde kunt verlaten.
De open versie biedt de mogelijkheid om dwarsuit te opereren.
Weersomstandigheden kan men zich op kleden.
het vaartverlies zal gelijk zijn denk ik met eenzelfde verlies als je meer mensen meeneemt aan boord...dus je zult minder mensen kunnen meenemen in ruil voor bepantsering...

De Britten zien die noodzaak in ieder geval voor een deel van hun vaartuigen...en ik zag ook andere pakketten...die je zelfs kan weg klappen (kan de site even niet vinden).

http://www.informationdissemination.net/2009/01/new-royal-marines-offshore-raiding.html



Dit lijken me patrouille boten voor op rivieren. Net als de Amerikaanse Rivron eenheden.

Op de Nederlandse boten wordt voorop ook gewoon een wapen geplaatst. Is alleen niet echt noodzakelijk om dat te plaatsen tijdens vaartesten

A.J.

Ik ben geen maritiem deskundige, maar ze hadden toch samen met het KCT zoiets aan kunnen schaffen?





Laurens

Citaat van: Elzenga op 16/04/2010 | 18:38 uur
Citaat van: Lex op 16/04/2010 | 17:38 uur
Antwoord #38 (de foto serie bij het MB) toont dat er 8 plaatsen zijn.  :angel:
Dat had ik ook gezien ja...maar ik las in het begin van het topic dat het om 2 bemanningsleden en 8 "passagiers" zou gaan...niet dus blijkbaar. En 0,0 bescherming en op een kluitje bij elkaar. En nu maar hopen dat het vrede en alles vreedzaam blijft.. :angel:

Volgens de hotemetoten in Den Haag gaan we niet beschoten worden dus is er geen bescherming nodig. Totdat we wel beschoten worden en men met antwoorden komt als "Met de kennis van nu zouden beslissingen van toen anders zijn genomen."

Elzenga

Citaat van: Lex op 16/04/2010 | 17:38 uur
Antwoord #38 (de foto serie bij het MB) toont dat er 8 plaatsen zijn.  :angel:
Dat had ik ook gezien ja...maar ik las in het begin van het topic dat het om 2 bemanningsleden en 8 "passagiers" zou gaan...niet dus blijkbaar. En 0,0 bescherming en op een kluitje bij elkaar. En nu maar hopen dat het vrede en alles vreedzaam blijft.. :angel:

Lex

Antwoord #38 (de foto serie bij het MB) toont dat er 8 plaatsen zijn.  :angel:

Elzenga

Ik dacht dat het om een vaartuig ging waar 10 m/v op zouden passen...Ik zie zo op het oog en op de video maar plaats voor 8...


Lex

[/b]Nieuw vaartuig getest in Caraïben[/b]

De bootgroep van het Korps Mariniers op Curaçao heeft afgelopen week kennis gemaakt met de Fast Raiding Interception & Special Forces Craft' (FRISC). Deze kleine en snelle vaartuigen gaan de 18-jaar oude Boston Whalers vervangen.

De FRISC weegt 7 ton en is 9,5 meter lang. Het vaartuig haalt een maximale snelheid van 45 knopen (83 km/u) en heeft een actieradius van 320 kilometer. De bootgroep testte deze actieradius door tijdens de testweek met de 'Demonstrator', een proefmodel van de FRISC, van Curaçao naar Aruba en terug te varen, een afstand van 259 kilometer.

'Absoluut nuttig'
"Geen pretje voor je lichaam", concludeert kapitein der mariniers Tim van Wijk van de introductiecommissie FRISC na de terugtocht van 2 uur. "Maar absoluut nuttig. Je ziet het effect op de passagiers en we konden de motor goed testen, net als de vaartechnieken van de bestuurders." Ook testten de opvarenden het bereik van hun communicatieapparatuur op volle zee.

MINDEF, 16 april 2010, 16.07 uur

Voor een video, zie:
http://www.defensie.nl/marine/actueel/nieuws/2010/04/16/46155019/Nieuw_vaartuig_getest_in_Caraiben_video#

Mercuur

Als bedoeld wordt dat de vaartuigen uit het VK geschikt dienen te zijn voor het neerlaten vanuit een C-130 of verplaatst moeten kunnen worden onder een Helicopter, dan gelden die eisen ook voor de NL vaartuigen. De specificaties van de FRISC's en de vaartuigen uit het VK passen goed op elkaar. Wat dat betreft is het vreemd dat wel is besloten tot het overnemen van het Britse LCVP MK5 model voor de NL Mariniers maar weer niet is gekozen tot samenwerking op het gebied van de FRISC's.

Bescherming is voor het aanhouden van verdachten met een FRISC naar mijn mening van levensbelang. Snelheid is in een andere rol  van een FRISC (transport van mariniers of SF) weer van doorslaggevende betekenis. Beide rollen dienen dan ook eenvoudig uitvoerbaar te zijn. De Britten kunnen hun ORC's snel (binnen 2 uur) ombouwen voor transport van 8 mariniers of als vuurplatform inzetten. Deze laatste rol is van belang bij Force protection tijdens een landing of river operation. Voor het aanhouden van verdachten ergens op open zee kunnen de Britten kiezen voor een bewapening die past bij die rol. Of de NL FRISC's ook zo flexibel zijn om om te bouwen is mij tot op heden niet bekend.

Blijft over nog een punt wat mij opvalt bij de foto's van de FRISC. De op de foto afgebeelde FRISC lijkt mij de versie die is voorbestemd voor de OPV klasse. Misschien zijn de uitvoeringsvormen voor de SF en die voor de Mariniers anders maar ik vraag mij af waar de 150 kg bepakking per man moet worden gestald tijdens een transitierit.