Project FRISC

Gestart door Lex, 18/11/2008 | 13:42 uur

Parera

We moeten ons denk ik niet te veel vastbinden op dat CB-90 ontwerp, het is natuurlijk een prachtig vaartuig met veel capaciteiten maar het is niet wat men omschrijf in de kamerbrief.

De CB-90 is uitgerust met 3 bemanningsleden (navigator, roerganger & techneut voor de motoren en de wapens), defensie spreekt hier over een standaard bemanning van 2 koppen (navigator / roerganger) maar het betekend niet dat er (optioneel) een techneut bij geplaatst kan worden. Ook kan een van de mariniers / SOF operators ingezet worden voor het bedienen van de (geautomatiseerde) wapens en sensoren.

Ik denk dat we niet raar moeten staan te kijken als men straks toch besluit voor een 3 koppige bemanning te gaan mede door de extra sensoren. Een 2 koppige bemanning klinkt natuurlijk allemaal heel leuk op papier maar het moet in de praktijk ook nog wel werkbaar zijn. En een mens kan nu eenmaal niet 2 dingen tegelijkertijd zoals navigeren en daarnaast ook nog eens alle sensoren in de gaten houden en eventueel de wapens bedienen. Ook het aantal passagiers is bij de CB-90 (veel) hoger dan de door defensie gewenste 8 a 12 mariniers / operators + materieel.

Ik denk dat de Storebro 90E wel iets is wat meer in de buurt komt van onze plannen.

Citaat
Verwervingsstrategie – Defensie heeft voor de FFI-vaartuigen een marktverkenning uitgevoerd. Op grond daarvan is de verwachting dat er voor de FFI-vaartuigen meerdere mogelijke leveranciers zijn. Defensie zal nu eerst nader onderzoek doen naar de mogelijke technische oplossingen om te kunnen voldoen aan de eisen, en vervolgens via een aanbestedingsprocedure een leverancier kiezen. Voorafgaand aan de productie zal Defensie met de gekozen leverancier een uitgebreid testprogramma uitvoeren om te verzekeren dat het nieuwe vaartuig aan de eisen voldoet.

Planning – De FFI-vaartuigen worden naar verwachting opgeleverd in de periode 2024-2026. Het voorziene einde van de levensduur van deze vaartuigen komt in 2034. De instandhoudingsperiode van de gemodificeerde FRISC-vaartuigen betreft de jaren 2024-2034. Zoals nu voorzien zal Defensie de FFI en de FRISC-vaartuigen vervangen vanaf 2034.

Internationale samenwerking – Met het oog op internationale samenwerking neemt Defensie een optie op dertien aanvullende FFI-vaartuigen, naast de aanschaf van dertien van deze vaartuigen voor Defensie zelf. Defensie is in overleg met NAVO-partners die van deze optie gebruik kunnen maken. Deze partners hebben nog geen definitief besluit genomen.

Als ik het zo lees dan wil defensie geen volledig nieuw vaartuig laten ontwikkelen maar een (op papier) bestaand vaartuig aanpassen aan haar eigen eisen. De huidige FRISC-SF weegt met volle brandstof 7000 kg en dan kan er nog 2400 kg aan bepakking meegenomen worden.

Een CB-90HSM weegt 18 tot 24,5 ton en de Storebro-90E weegt ook een kleine 7000 kg met volle brandstof. Ik vermoed dat als ik kijk naar onze LCVP's dan zal ook Damens FAC1604 in de buurt van die 20 a 25 ton komen. Wat mij betreft is dat een (veel) te zwaar vaartuig voor deze FFI, mogelijk kan men door de keuze voor (deels) polyester i.p.v. aluminium al veel gewicht besparen en kan het ontwerp (verkleind) nog wel in aanmerking komen voor deze tender.

Ace1

#297
Citaat van: Harald op 26/10/2021 | 08:40 uur
Vaartuigen als een CB90 of de Hydrograaf zijn beide nog net geen 16 meter, dat is wel veel langer dan een RHIB, dus daarom lastiger te combineren met de KM vaartuigen zoals LPD, OPV

Ik denk dat het meer iets zal zijn zoals de 11 Meter Riverine Assault Craft (RAC) van Swiftships

https://swiftships.com/riverine-assault-craft-rac-11-meter/



De Frisc is 12 meter maar als alternatief kan men gaan voor de Zweedse Storebro SB90E die maar 12 meter lang is. De Denen gebruiken deze ook op de Absalon klasse.

https://en.wikipedia.org/wiki/Storebro_SB90E

http://storebro.se/wp-content/uploads/2019/12/Storebro-90-E_eng.pdf




Ace1

Citaat van: Harald op 26/10/2021 | 08:40 uur
Vaartuigen als een CB90 of de Hydrograaf zijn beide nog net geen 16 meter, dat is wel veel langer dan een RHIB, dus daarom lastiger te combineren met de KM vaartuigen zoals LPD, OPV

Ik denk dat het meer iets zal zijn zoals de 11 Meter Riverine Assault Craft (RAC) van Swiftships

https://swiftships.com/riverine-assault-craft-rac-11-meter/



Waarom is een CB90 of de Hydrograaf niet te combineren met Johan de Witt of de Karel Doorman?







Harald

Vaartuigen als een CB90 of de Hydrograaf zijn beide nog net geen 16 meter, dat is wel veel langer dan een RHIB, dus daarom lastiger te combineren met de KM vaartuigen zoals LPD, OPV

Ik denk dat het meer iets zal zijn zoals de 11 Meter Riverine Assault Craft (RAC) van Swiftships

https://swiftships.com/riverine-assault-craft-rac-11-meter/


Parera

Citaat van: Wim1955 op 25/10/2021 | 18:21 uur
Het is allemaal wel minder dan in 2020 werd aangekondigd: https://www.navalnews.com/naval-news/2020/01/dutch-mod-eyes-frisc-replacement-in-2024/

Ja het lijkt weinig maar vergeet niet dat dit in de kamerbrief staat

Citaat
Samenhang met andere projecten
Defensie is voornemens in de komende tien tot vijftien jaar in een integrale benadering het huidige materieel voor amfibische landingen te vervangen. Daarbij gaat het om het volgende materieel:
-   Het lichte landingsvaartuig FRISC;
-   Het middelzwaar landingsvaartuig (Landing Craft Vehicle and Personnel, LCVP);
-   Het zwaar landingsvaartuig (Landing Craft Utility, LCU).

De vervanging van de FRISC-vaartuigen voor amfibische taken zal worden betrokken bij het project 'Vervanging Middelzwaar Landingsvaartuig (LCVP)'. De A-brief van dit project is voorzien voor later dit jaar. De A-brief van het project 'Vervanging Zwaar Landingsvaartuig (LCU)' is voorzien voor 2023.

Defensie heeft van de 48 originele FRISC's 28 stuks aangekocht in de Raiding Craft variant. Dat we nu een deel vervangen door de nieuwe FFI is wat mij betreft voornamelijk gericht op meer materiaal voor de SOF eenheden. Ik verwacht ook dat we in de toekomst een CB-90 stijl vaartuig aankopen (in combinatie met een licht landings vaartuig voor voertuigen).

Wim1955


Parera

#292
Citaat van: Harald op 25/10/2021 | 16:42 uur
Future Fast Interceptor (FFI) vaartuigen voor de KM ?
Maar zo te lezen geen CB90 achtig vaartuig

2x (vaste) bemanning (beschermd)
8 tot 12 pax
motor deel beschermd
hybride voortstuwing, dus traditioneel + electrisch

Misschien geen CB-90, maar zoals StrataNL al aangeeft mogelijk wel iets in die richting. Damen heeft recent natuurlijk de Hydrograaf ontwikkeld voor de KM en ik weet dat er ook een Fast Assault Craft 1604 is wat meer een CB-90 is maar dan van Damen Naval. Echter is hierover weinig bekend maar kan ik er zoals ik eerder heb gedaan enkele details over noemen:
- afmetingen komen overeen met de huidige LCVP's.
- geoptimaliseerd voor het landen van 15 mariniers / SOF operators.
- Ook geschikt voor Maritime Security Operations (o.a. boardings).
- Optioneel bewapend met een 12,7 mm RWCS, pantser mogelijk tot niveau 3.
- Topsnelheid van 50 knopen en tot sea state 4 inzetbaar.

Al verwacht ik niet dat men gaat kiezen voor de FAC 1604 maar een meer gespecialiseerd vaartuig en meer toegerust op de eisen van onze defensie. Met name door de ''focus op SOF'' verwacht ik een ander type vaartuig.

Citaat van: Harald op 25/10/2021 | 17:02 uur
Ik kreeg het idee dat het een "open" vaartuig was, dus niet zo gesloten als een CB90 in verband met het gewicht.
en dat er meerdere leveranciers in aanmerking kwamen

Een CB90 achtig vaartuig zou top zijn
Misschien dan wel een afgeleide van onze nieuwe Hydrografisch vaartuig, de Hydrograaf, van Damen ?



Je was me voor  ;)

Een interessant vaartuig is onderstaande afbeelding van de Duitse werf Fassmer.



https://www.fassmer.de/fileadmin/user_upload/6_Fassmer_Defence/21_06_FD_Sb_FCC_17_web.pdf


Harald

Citaat van: StrataNL op 25/10/2021 | 16:52 uur
Denk juist wel, misschien geen CB90, maar wel in die richting.

Ik kreeg het idee dat het een "open" vaartuig was, dus niet zo gesloten als een CB90 in verband met het gewicht.
en dat er meerdere leveranciers in aanmerking kwamen

Een CB90 achtig vaartuig zou top zijn
Misschien dan wel een afgeleide van onze nieuwe Hydrografisch vaartuig, de Hydrograaf, van Damen ?


StrataNL

Citaat van: Harald op 25/10/2021 | 16:42 uur
Maar zo te lezen geen CB90 achtig vaartuig
Denk juist wel, misschien geen CB90, maar wel in die richting.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald

Citaat van: Lex op 25/10/2021 | 16:17 uur
Kamerbrief: Vervanging en instandhouding FRISC (Fast Raiding, Interception and Special Forces Craft)

De brief

Kamerstuk, 25-10-2021

Future Fast Interceptor (FFI) vaartuigen voor de KM ?
Maar zo te lezen geen CB90 achtig vaartuig

2x (vaste) bemanning (beschermd)
8 tot 12 pax
motor deel beschermd
hybride voortstuwing, dus traditioneel + electrisch   

Lex

Kamerbrief: Vervanging en instandhouding FRISC (Fast Raiding, Interception and Special Forces Craft)

De brief

Kamerstuk, 25-10-2021

Marskramer

Is de A-brief van het project vFRIS al verschenen?
Wat is de stand van zaken van dit project?

Parera

Citaat van: StrataNL op 28/01/2020 | 22:58 uur
Ik neem aan dat de 12 genoemde boten de 12 "RHISC's" zijn (support craft carib). Deze boten zijn korter en het is waarschijnlijk de meest oncomfortabele variant.  Het ligt voor de hand dat de boarding en raiding craft varianten voorlopig gewoon blijven varen, we kunnen niet zonder.

De BC moeten in dienst blijven i.v.m. De OPV's de rest kan (in delen) vervangen worden. Voor de vMFF en andere projecten is het handig als de vervanging bekend is i.v.m.  randsystemen.

StrataNL

Ik neem aan dat de 12 genoemde boten de 12 "RHISC's" zijn (support craft carib). Deze boten zijn korter en het is waarschijnlijk de meest oncomfortabele variant.  Het ligt voor de hand dat de boarding en raiding craft varianten voorlopig gewoon blijven varen, we kunnen niet zonder.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Poleme

Een beest van een boot.  Nu hebben we dan een echte mannenboot.  Een kleine 10 jaar geleden ...

Hij heet ongelukkig RHISC 13 en helemaal zonder kleerscheuren is de boot ook niet meer.   Maar volgens sergeant-majoor der mariniers Carlo Rijff is het een veelbelovend vaartuig voor de marine.

Het bootpeloton op Aruba heeft de boot zes weken tot de beschikking om er alles uit te halen wat er in zit.
Tekst: Barry Wijnandts/Foto's: Peter Bijpost (AVDD),  Alle Hens Juni 2010
De week staat in het teken van de actieradius en de maximum snelheid. Vooral dat laatste is wat de bij deze demonstrator het eerste opvalt. "We zijn van Curaçao naar Aruba gevaren in 1 uur en 25 minuten", vertelt Rijff enthousiast. Hij is behoorlijk onder de indruk van deze boot. En dit is nog maar het proefmodel waarop straks de nieuwe Fast Raiding interception Special Forces Craft, kortweg Frisc geheten, op gebaseerd gaat worden. "Dit is de een burgeruitvoering," vertelt korporaal der mariniers Maurice de
Waard, "en er moet nog wel het een en ander aan veranderen." Maar de basis ligt er nu.
Het bootpeloton heeft de boot zes weken om er alles mee uit te halen wat ze kunnen bedenken. In de rapporten die de bestuur- ders en Rijff opstellen, geven ze de zwakke en sterke punten aan en geven ze adviezen over een handige indeling om bijvoorbeeld een geweergroep met derdelijns bepakking snel op een strand te kunnen droppen. Een hele mooie opdracht voor de testers. "We moeten er niet zuinig mee varen", zegt korporaal der mariniers Martin Griesdoorn. "We moeten nu alles eruit halen wat er in zit, zodat we straks niet tegen kinderziektes of zwakke constructies oplopen."

Comfort
De boot scheert over de zee en zelfs een school vliegende vissen heeft moeite om hem bij te houden. Terwijl de vissen weer in een golf verdwijnen, ketst de boot over het oppervlak. De limieten van de boot liggen beduidend hoger dan die van de mens.  "We varen er zoveel mogelijk mee," aldus De Waard, "maar na een paar uur ben je gebroken. Zelfs met niergordels en alles om." Toch valt na de snelheid het eerst het comfort op. De demonstrator beschikt over geveerde zittingen, die al een groot deel van de schokken opvangt. Want klappen maak je evengoed als je met 47 knopen over een zeetje scheert. Rijff: "Hoor je dat de motoren meteen op toeren komen als de schroeven weer het water raken?" Maar ook als bestuurder De Waard even zigzaggend door de baai vaart houdt de demonstrator niet in. "De boot houdt zijn snelheid, terwijl de Superrhib van de kustwacht dan terugvalt naar 35 knopen", zegt Griesdoorn. Door met de twee gashendels te spelen is De Waard in staat om ondanks de hoge snelheid een hele korte draai te maken.

Krachten van de demonstrator
De wangen van de inzittenden flapperen in de wind en de passa- giers knijpen met hun ogen om te voorkomen dat ze uitdrogen in de harde wind. Onbewust vrees je een confrontatie met een dik insect tegen je voorhoofd. "We moeten nog zoeken naar goede kleding", aldus Rijff. Het overhemd klappert (zeker als het door- drenkt is met zout water) behoorlijk hard op je dijen. Ook je keel heeft te lijden van een gemeen opzwiepende kraag. "Op een lan- gere rit gaat dat flink pijn doen." Zelfs de druk op de oren is niet prettig, maar in operationele omstandigheden zit daar een helm en communicatieapparatuur overheen. Hoe hard textiel te lijden heeft onder de krachten van de demonstrator blijkt als de boot weer terug ligt in de botenlift van de kustwacht. De Arubaanse en Nederlandse vlag die de op de achterste beugel worden gevoerd, hangen er versleten en rafelig bij. "Die zijn een week oud", aldus De Waard.

Militaire inzet
Schroeven trillen uit het dek, de rubber beschermrand rond de tube laat los en de eerste haarscheuren zijn in het frame gespron- gen. "Dat zijn punten die we allemaal meenemen in de evaluatie" aldus De Waard. Deze burgerversie is niet zo zwaar gebouwd, dat ze voor militaire inzet kan voldoen. "De tubes zullen bijvoorbeeld van dikker rubber moeten worden gemaakt en worden gevuld met foam, zodat ze de vorm houden als ze lek slaan." Ook krijgt de boot in de West een zonnedak. De huidige bedieningspanelen zijn onvoldoende robuust uitgevoerd, zodat bijvoorbeeld de navi- gator onmogelijk zijn zeekaart en radar kan bekijken tijdens een ruige tocht. De eerstvolgende zorg is hoe je een groep mariniers laat landen op een strand. De punt is erg hoog, waardoor ze aan de zijkant de boot moeten verlaten en daardoor alsnog tot aan de borst in het water terecht komen. De Frisc wordt te zwaar om met een paar man weer terug de zee in te duwen en kan dus niet het strand op, zoals de Boston Whalers. Bij de civiele boot is uiteraard ook geen rekening gehouden met een stuwplan voor derdelijns bepakking en wapens.

"Vederlicht en een genot om mee te varen", beschrijft Rijff de boot. "Ook met een hoge zee tegen lijkt het zo eenvoudig." Begin 2011 zullen de vier types Fric in productie worden genomen en bij de marine in dienst komen.  "Vroeger was dit een jongensdroom. Nu hebben we dan een echte mannenboot."
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.