Project FRISC

Gestart door Lex, 18/11/2008 | 13:42 uur

Lex

Marine gaat opvolger van snelle boot Frisc bestellen

DEN HELDER
De supersnelle marineboot Frisc wordt uitgefaseerd. Defensie gaat andere vaartuigen kopen en stapt over op een nieuw concept 'onderscheppers'.

Twaalf van de 48 Frisc-boten worden al snel afgedankt. Deze negen meter lange vaartuigen veroorzaken teveel lichamelijke klachten bij mariniers die met hoge snelheden over de golven scheren. Frisc staat voor fast raiding interception and special forces craft. De keiharde klappen die de boot maakt bij het racen over zeewater zijn slecht voor het gestel van opvarenden. Al jaren wordt gestudeerd op een ander soort 'sta-stoel' die letsel beperkt, maar pas in de loop van dit jaar wordt nieuw meubilair geïnstalleerd op de 36 Frisc-boten die nog in dienst blijven.

Tender
De Defensie Materieel Organisatie heeft namelijk een tender uitgeschreven om 26 nieuwe vaartuigen aan te schaffen. Het bedrijfsleven kan op de tender inschrijven om mee te dingen naar de order waar vele miljoenen mee gemoeid zijn.

De twaalf Frisc-boten die worden verkocht, hebben ruim een half miljoen euro per stuk gekost. Defensie wil niet van een miskleun met de Frisc spreken, maar feit is dat er al sinds de invoering van de boot eerder deze eeuw gemopperd wordt. Operationeel gesproken is het een geweldig wapensysteem dat met zo'n 80 kilometer per uur over het zee-oppervlak scheert. Maar door de golven ontstaat ook een stuiter-effect waardoor de boten los komen van hun element en na een korte periode airborn weer op de zeespiegel neer ketsen. De schokken die vervolgens vanuit het vaartuig doorgegeven worden aan de opvarenden zijn zorgwekkend.

Vorig najaar berichtte deze krant over Rob Degeling. De marinier zat zonder zijn gezin op een camping omdat zijn 41 jaar oude lichaam letterlijk kapot was gebeukt door de krachtige speedboot van de marine die hij jarenlang bestuurde. De zeemacht heeft van alles geprobeerd om de problemen met de boot het hoofd te bieden. Zo is er een werkgroep 'Fysieke belasting Frisc' die oplossingen diende te bedenken. Toenmalig werkgroepvoorzitter Hans Putters moest echter in personeelsbad Alle Hens toegeven dat bemanning bloot wordt gesteld aan G-krachten waar 'bijna niet op is te trainen'.

,,De klappen op de golven blijken veel langer te duren dan de stoelen aan boord kunnen verdragen", vertelde Putters in. De klappen worden opgevangen door de mensen aan boord. Putters: ,,De impact daarvan kan bijvoorbeeld leiden tot wervelfracturen, staartbeenbreuken en knieschijven die uit de kom raken.''

Een werknemer van Defensie, die alleen wil praten op voorwaarde van anonimiteit, stelt: ,,Bij de indienststelling van de eerste Frisc was al bekend dat de boten een levensduur van twaalf jaar hebben. Gehoopt werd natuurlijk op langer gebruik. Vergeet niet dat de patrouilleschepen een slipway hebben die ontworpen is om een Frisc in en uit het schip te kunnen laten varen."

Door over te stappen op een nieuw type interceptor (onderscheppingsvaartuig) dat FFI wordt genoemd, hoopt de Koninklijke Marine de gezondheid van het personeel beter te waarborgen.

NHD, 28-01-2020, 16:04

Lex

Mens kan niet tegen geweld Frisc

De marine is ermee begonnen, maar nu volgt ook de Kustwacht in Nederland met de inzet van razendsnelle boten die met maximaal zestig knopen (ruim 100 kilometer per uur) over het zeewater scheren en elk ander vaartuig de pas kunnen afsnijden en onderscheppen.

Kolonel Ronald Blok, tot voor kort directeur van de Kustwacht, sprak over de inzet van snelle boten tijdens een klein symposium in Den Helder dat aan de opkomst van de Fast Interceptor gewijd was. De 'snelle onderschepper' is een veelzijdig vaartuig dat de belangstelling van steeds meer organisaties trekt.

Blok, die net als elke directeur van de Kustwacht marineofficier is, belichtte de rol van deze boten voor operaties van de Kustwacht. Is de snelle boot voor de Kustwacht in Nederland een nieuw vaartuig, in een ander deel van het Koninkrijk zijn ze al langer in gebruik. Voor de Kustwacht van de Antillen heeft de overheid afgelopen jaar zelfs twaalf nieuwe boten aangeschaft van het merk Metal Sharks. De interceptors zijn uitgerust met moderne nachtzichtapparatuur. Op alle steunpunten van de Boven- en Benedenwindse Eilanden zijn de 'sharks' inmiddels operationeel.

Mariniers
De Koninklijke Marine gebruikt sinds begin van dit decennium de Frisc, hetgeen staat voor 'fast raiding interception and special forces craft'. Zoals de naam al aangeeft zijn het mariniers die op de boten varen al worden ze in de regel bestuurd door onderofficeren van de vloot. De Friscs zijn breed inzetbaar: van maritieme drugs- en terrorismebestrijding tot rivieroperaties. Behalve de boten van de marine zijn er twee speciale Friscs in gebruik bij de Koninklijke Marechaussee en Douane en beschikt het Korps Commandotroepen van de Landmacht over snelle boten die Rhicc genoemd worden.

Hoewel de Frisc qua operationele inzet een succes is, zijn er wel schaduwkanten. In het streven steeds sneller te varen, loopt de mens immers tegen fysieke beperkingen aan. De krachten die tijdens het varen vrijkomen, zorgen voor lichamelijke klachten bij de opvarenden. Op videobeelden van een op volle snelheid over het water scherende Frisc is goed te zien dat de boot telkens loskomt van de zeespiegel en met een daverende klap weer op het water belandt.

Stuiterende steen
Zoals een steen die over het water geworpen wordt, stuitert de snelle boot over de zee. Telkens als de Frisc op het water klapt, gaat een schokgolf door vaartuig en bemanning. Dat geweld sloopt op den duur de boot en is niet echt gezond voor de mensen die erop staan. De bemanning is weliswaar met veiligheidsgordels aan de zit-staanplaatsen gezekerd, maar de heftige klappen dringen door in het lichaam. Metingen wijzen uit dat de bemanning wordt blootgesteld aan zeer hoge G-krachten. De impact daarvan kan leiden tot wervelfracturen, staartbeenbreuken en knieschijven die uit de kom raken.

Kwetsuren
Het blad 'Materieel Gezien' van de Defensie Materieel Organisatie citeert marinebedrijfsarts Hans Putters: ,,Vanaf 2010 vonden varende testen plaats en in 2012 was de snelle boot operationeel. In de jaren daarna vonden er veel incidenten plaats met materieel, maar vooral ook met opstappers en opvarenden. Mensen liepen daarbij kwetsuren op."

De overste maakte deel uit van de 'Werkgroep Fysieke Belasting FRISC'. In deze werkgroep wordt zoveel mogelijk informatie over het gebruik van de boten gebundeld. Putters zegt in het artikel, dat als kop heeft 'De Frisc kent zijn eigen kracht niet': ,,Door alle kennis te bundelen krijgen we beter inzicht in de ernst van de klachten en kunnen we een plan trekken. Tot nu toe zijn er wel metingen naar trillingen gedaan, maar het ontbreekt nog aan kennis en expertise over de gezondheidseffecten op de lange termijn."

Die gezondheidsaspecten zijn belangrijk voor Defensie dat zich in de eerste plaats een goed werkgever moet tonen. Een van de conclusies is dat de snelle boot niet meer weg te denken is bij Defensie, maar dat er duidelijk technische uitdagingen voor de toekomst zijn. Navigeren bij hoge snelheid bij nacht en slecht zicht kan beter en veiliger. De ergonomie en inrichting van het stuurhuis kan effectiever. De fysieke belasting van personeel, vaak gedurende langere tijd, moet verder omlaag. Door samen met het bedrijfsleven en kennisinstituten te werken aan oplossingen hoopt de zeemacht de nadelen van de Frisc zodanig te neutraliseren dat de snelle boot een nog beter te benutten stuk materieel wordt.

NHD, 13-06-2019, 16:50

Parera

Citaat van: StrataNL op 26/06/2018 | 14:36 uur
Ik heb er sterke twijfels bij dat alle frisc's vervangen worden, die zijn echt niet op. De boten van de KMAR en KCT zijn nog geen 5 jaar oud, de rest minder dan 10 jaar. Als de boarding craft's nu al op zijn... :hrmph: TP Marine (inmiddels failliet) en Madera Ribs waren de Nederlandse aanbieders voor de FRISC. Waarbij Madera volgens bronnen de beste boot had, maar duurder dan MST. Palfinger uit Harderwijk en Damen Hardinxveld zijn twee nieuwe militaire rhib fabrikanten in Nederland. Palfinger heeft reeds bijboten geleverd voor de OPV's en Damen gaat twee interventie rhibs leveren voor de DSI. Waarom geen frisc dan zou je toch denken?  ;)

Dit is het testexemplaar van de "Frisc" van Madera.

*video weg i.v.m. overzicht*

Ja ik vond het ook erg snel dat de Frisc's vervangen werden maar goed misschien zijn ze door het vele inzet wel versleten. Of heeft de goedkopere prijs toch invloed gehad op de kwaliteit? :silent:
Mooi nieuws dat Damen 2 Rhibs mag bouwen voor de DSI, toevallig meer info hierover? type e.d.?
Ik hoop ook dat Damen de nieuwe generatie FRISC's mag leveren als de kwaliteit goed is.

StrataNL

Citaat van: Parera op 26/06/2018 | 10:08 uur
Volgend jaar start toch het vervangings traject van de Frisc's waarbij het contract er in 2021 uit moet. De eerste nieuwe boot moet dan in 2024 in Den Helder liggen, misschien moeten we dan maar kiezen voor een Nederlandse leverancier.

Ik ben benieuwd welke andere opties we eigenlijk hebben gehad naast MST? Damen heeft in die tijd Rhibs ontworpen  maar of die mee gedaan hebben weet ik niet.
Ik heb er sterke twijfels bij dat alle frisc's vervangen worden, die zijn echt niet op. De boten van de KMAR en KCT zijn nog geen 5 jaar oud, de rest minder dan 10 jaar. Als de boarding craft's nu al op zijn... :hrmph: TP Marine (inmiddels failliet) en Madera Ribs waren de Nederlandse aanbieders voor de FRISC. Waarbij Madera volgens bronnen de beste boot had, maar duurder dan MST. Palfinger uit Harderwijk en Damen Hardinxveld zijn twee nieuwe militaire rhib fabrikanten in Nederland. Palfinger heeft reeds bijboten geleverd voor de OPV's en Damen gaat twee interventie rhibs leveren voor de DSI. Waarom geen frisc dan zou je toch denken?  ;)

Dit is het testexemplaar van de "Frisc" van Madera.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: StrataNL op 25/06/2018 | 23:54 uur
Wellicht. Ligt er natuurlijk aan wat in het PvE stond. Nederlandse fabrikant scheelt in iedergeval een hoop gedoe en papierwerk. Dan hadden we nu ook geen last van de gevolgen van de Brexit gehad wat betreft de Frisc.

Volgend jaar start toch het vervangings traject van de Frisc's waarbij het contract er in 2021 uit moet. De eerste nieuwe boot moet dan in 2024 in Den Helder liggen, misschien moeten we dan maar kiezen voor een Nederlandse leverancier.

Ik ben benieuwd welke andere opties we eigenlijk hebben gehad naast MST? Damen heeft in die tijd Rhibs ontworpen  maar of die mee gedaan hebben weet ik niet.

StrataNL

Citaat van: Lex op 25/06/2018 | 23:11 uur
Indien voor een NL fabrikant gekozen zou zijn, was dan het risico op Chroom6 minder?
Wellicht. Ligt er natuurlijk aan wat in het PvE stond. Nederlandse fabrikant scheelt in iedergeval een hoop gedoe en papierwerk. Dan hadden we nu ook geen last van de gevolgen van de Brexit gehad wat betreft de Frisc.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lex

Citaat van: StrataNL op 25/06/2018 | 22:50 uur
Had nou maar gewoon een Nederlandse fabrikant gekozen.. NL is rijk aan goede rhib bouwers maar nee het moest en zou een Europese aanbesteding zijn.
Indien voor een NL fabrikant gekozen zou zijn, was dan het risico op Chroom6 minder?

StrataNL

Ik zie het niet als probleem, het is tientallen jaren gebruikt zonder dat iemand zich er druk om maakte. Wat wel een dingetje gaat worden is dat de fabrikant blijkbaar gezegd heeft dat er geen chroom 6 in zat, conform het PvE, maar het zit er dus wel in? Dan zou je denken dat je de fabrikant aansprakelijk kan stellen?

Had nou maar gewoon een Nederlandse fabrikant gekozen.. NL is rijk aan goede rhib bouwers maar nee het moest en zou een Europese aanbesteding zijn.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Helaas weer een probleem met verf, je mocht verwachten dat men na de vorige golf van kritiek wel in beeld had waar chroom-6 inzat.
Ik wist voor het weekend al dat er problemen waren met de FRISCs maar wat dat is niet verteld.

Lex

Chroom6-verf aangetroffen op speedboten Koninklijke Marine

Er is chroom6-verf aangetroffen op de Friscs, de snelle rubberboten van de Koninklijke Marine. Dat bevestigt de marine na vragen van het Noordhollands Dagblad.

Deze verf (primer) is potentieel kankerverwekkend. Volgens woordvoerder Bernd Roelink is niet uit te sluiten dat er opnieuw defensiepersoneel is blootgesteld aan het middel.

Drie werkplaatsen waar Friscs werden onderhouden zijn uit voorzorg gesloten en worden industrieel gereinigd.

Defensiepersoneel wordt maandagochtend geïnformeerd over de ontdekking. Die werd gedaan door oplettende onderhoudsmedewerkers voor ze aan de slag gingen.

Testen
Deze primer heeft een iets afwijkende kleur en na testen bleek het inderdaad om chroom6-houdende primer te gaan. Bij mechanische bewerking van delen die met het goedje zijn bewerkt, kan het stofje chroom6 vrijkomen. Dat is in dit geval voorkomen.

Roelink: ,,We hebben deze Friscs sinds 2011. Het zit niet overal en ook niet op elke boot evenveel. Dus het is moeilijk te zeggen of er hiervoor niet iemand toch op zo'n plekje aan het lassen of slijpen is geweest.''

Volgens de huidige maatstaven is personeel verplicht te werken met beschermingsmiddelen als een mondkapje. Maar besmetting met chroom6 is ook mogelijk via de huid.

Hoeveel
De 52 speedboten van defensie kunnen in de tussentijd wel worden gebruikt, zegt Roelink. De marine gaat nu inventariseren hoeveel boten in welke mate zijn bewerkt met deze primer. En zoekt uit onder welke specificaties de boten zijn geleverd.

Roelink: ,,Ik begrijp dat gegarandeerd is dat onze Friscs vrij van chroom6 zouden zijn. We zoeken nu uit of dat klopt en welke consequenties dat heeft.''

Roest
Chroom6 werd decennialang gebruikt omdat deze verf hecht aan allerlei oppervlakken en erg goed beschermt tegen roest. Later bleek dat het goedje kanker kan veroorzaken.

Duizenden defensiemedewerkers klaagden de Staat aan omdat zij waren blootgesteld aan chroom6, bijvoorbeeld bij onderhoud aan tanks en straaljagers.

De Frisc (een afkorting voor 'fast raiding interception and special forces craft') is een uitzonderlijk snel interventievaartuig dat onder meer wordt gebruikt voor het onderscheppen van drugstransporten, het bestrijden van piraterij en terrorisme of bijvoorbeeld speciale missies van het Korps Mariniers.

Friscs kunnen tot 45 knopen halen (83 kilometer per uur). Defensie beschikt over 52 van deze boten verdeeld over de marine, het Korps Mariniers en de douane. Volgens woordvoerder Roelink lijken na een eerste inspectie de groene Friscs (van de mariniers) meer behandeld te zijn met deze primer dan de grijze (van de marine).

NHD, 25-06-2018, 09:11

Thijs84

@poleme:

Duarry waren prachtboten. Waren, want Duarry is al een jaar of 4 failliet

Politie heeft kort met Boomranger gevaren en is/gaat nu landelijk naar ribcraft.

Reddingsbrigade Nederland levert Evinrude bb motoren.

StrataNL

Citaat van: Poleme op 17/12/2015 | 15:43 uur
Standaardiseren ja.  En dan krijg je een (FRIS)Compromis boot. 

Precies, een boarding rhib combineren met een landingsvaartuig en ook nog dienen als platform voor special forces  :crazy:. Nou is die van de KCT wel aangepast, maar kan me voorstellen dat men toch liever een "custom" boot had gehad, en dan natuurlijk geen twee.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Poleme

Standaardiseren ja.  En dan krijg je een (FRIS)Compromis boot. 
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Mourning

Citaat van: Strata op 17/12/2015 | 15:25 uur
Is gewoon een FRISC Raiding craft met wat extraatjes hoor. Men wou defensiebreed standaardiseren op de FRISC.

Ah... vandaar!
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

StrataNL

Citaat van: Mourning op 17/12/2015 | 14:30 uur
Wacht even ik had het hier specifiek over die 2 nieuwe KCT boten...

Is gewoon een FRISC Raiding craft met wat extraatjes hoor. Men wou defensiebreed standaardiseren op de FRISC.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation