Project FRISC

Gestart door Lex, 18/11/2008 | 13:42 uur

DvdW

In de Materieelgezien 04-2014:

FRISC trotseert hoge golven

'Marine het schip in met rubber Titanic' kopte een landelijk ochtendblad dik 2 jaar geleden over de Fast Raiding Special Forces Craft (FRISC) . Wie het artikel las, zou denken dat Defensie z'n kostbare personeel op een aan alle kanten rammelend en dus onveilig vaartuig wilde zetten. Vanaf het ontwerp had DMO de zaken echter helemaal in de hand.



'We dachten al in een vroeg stadium dat sommige details beter konden en ook moesten. Die kwamen bij de tests inderdaad naar voren. Ze zijn door de leverancier geheel naar onze wensen aangepast. Het was dus zogezegd een storm in een glas water. De FRISC is helemaal veilig en blijft veilig. Daar staan we voor', vertelt Wiebe van der Haar van Maritieme Systemen/Wapensystemen van DMO.

Sausje

De FRISC kreeg zo tijdens de testfase een 'negatief sausje'. 'Het eerste model hebben we 4 maanden kunnen uitproberen en in die periode kwam de publicatie. Naast vele andere beproevingen hebben we in die periode bijvoorbeeld ook 5 typen stoelen getest, compleet met meetapparatuur. Die beproevingen waren op de Noordzee, onder zware omstandigheden. Dan gaat er wel eens wat kapot, ja.'

Arbo

De afdeling Veiligheid,Kwaliteitsmanagement, Arbeidsomstandigheden en Milieu (VKAM) hanteerde bij het onderzoek zowel een objectieve als een subjectieve meting. 'De bemanning vroegen we welke stoel ze het prettigst vonden zitten. Je zoekt dan naar een weg tussen gevoel en metingen', zegt Jeroen Blom van VKAM.



De invloed van VKAM begint al bij het ontwerp. Daarbij is het soms zoeken naar een combinatie van Arbo-verantwoorde  aanpassingen en operationele eisen. 'Het is ook niet zo dat we na goedkeuring van een systeem onze handen er vanaf trekken. Ook bij de FRISC's zijn we niet opgehouden bij de overdracht van het systeem aan het Commando Zeestrijdkrachten. Zo is er onlangs nog een vergelijkende test geweest tussen de vaartuigen van 12 meter en de kortere versie (zie film). Dat type meet 9.60 meter om mee te kunnen op het ondersteuningsschip in de West, Zr.Ms. De Pelikaan.'

Klappen

Het gaat om vaartuigen die met 70 tot 80 kilometer per uur over het water gaan. 'Bij een flinke zeegang neemt de belasting van boot en opvarenden flink toe', weet Van der Haar. 'Een bestuurder moet dan ook weten in hoeverre hij de snelheid moet reduceren bij een bepaalde seastate.'



Bij het ontwerp heeft het projectteam daarom gekozen om het bestuurdersconsole voorin te plaatsen. 'Daar vallen de grootste klappen', legt Wiebe van der Haar uit. 'De bestuurder zal bij hoge golven dan eerder het gas terug nemen en je houdt de rest van de bemanning fitter. De grootste verantwoordelijkheid ligt dus bij hem. In de opleiding is daarvoor veel aandacht. Verantwoordelijkheid is in dat opzicht ook zeker een vorm van safety.'

BRON: http://magazines.defensie.nl/materieelgezien/2014/04/frisc
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Ace1

Citaat van: Harald op 25/03/2014 | 20:42 uur
Volgens mij zijn de Belgische van hetzelfde type als de Nederlandse



Klopt de Belgen hebben er 2 aangekocht bij dezelfde leverancier.

Ace1


Harald

#250
Volgens mij zijn de Belgische van hetzelfde type als de Nederlandse


Ace1

#249
SPECIAL FORCES TESTEN FRISC IN NOORWEGEN



De Belgische Special Force Group (SFG) neemt deel aan de oefening Cold Response in het Noorse Ramsund. Daar testen ze hun nieuwste vaartuigen: Fast Raiding Interception & Special Forces Craft (FRISC). Van 10 tot 19 maart gaan ze na hoe de motorboten reageren op het extreemkoude klimaat.  

De Belgische FRISC-vaartuigen zijn twaalf meter lang en uitgerust met twee motoren van elk 370 pk. Die staan garant voor een topsnelheid van ruim 80 km/u. Omdat de nieuwe boten ook beschikken over een grote dieseltank hebben ze een actieradius van bijna 450 km. Daardoor zijn ze heel breed inzetbaar.

De Special Forces zullen hun nieuwste aanwinst vooral gebruiken voor tactische infiltraties. Zo kunnen ze duikers inzetten in vijandelijk gebied of aan boord gaan van gekaapte schepen. Dat soort operaties gebeurt in het grootste geheim. Als de bemanning toch in contact zou komen met een tegenstander, dan moeten ze kunnen reageren. Daarom zijn er aan boord twee MAG-machinegeweren gemonteerd. Hiermee traint de SFG ook het vuren vanop zee.  

Oefeningen zoals in Noorwegen zijn broodnodig om de FRISC-vaartuigen in te zetten in alle situaties. Met een watertemperatuur rond nul graden zijn de werkomstandigheden helemaal anders dan in tropische wateren. De oefening Cold Response zorgt er dan ook voor dat de bemanning nooit voor verassingen komt te staan.

http://www.mil.be/nl/artikel/special-forces-testen-frisc-noorwegen

ARM-WAP

Citaat van: Ace1 op 22/09/2013 | 17:12 uur
Een gok/vermoeden maar binnenkort als ik in oktober mijn oude vriend weer ontmoet die in Brussel heeft gewerkt voor de aankopen van het marine component weet ik waarschijnlijk meer, enige nadeel is dat hij sinds 2010 met pensioen is.
Ik heb zelf eens nagevraagd bij enkele ex-collega's... Niets... Er zou vervanging moeten gebeuren omstreeks 2015, maar er is nog niets gedaan.
Het zal dus snel moeten gebeuren indien men geen "bestaand ontwerp" wil laten bouwen...

Ace1

Citaat van: ARM-WAP op 22/09/2013 | 17:03 uur
Is dat een gok/vermoeden of weet je van meer?

Een gok/vermoeden maar binnenkort als ik in oktober mijn oude vriend weer ontmoet die in Brussel heeft gewerkt voor de aankopen van het marine component weet ik waarschijnlijk meer, enige nadeel is dat hij sinds 2010 met pensioen is.

Ace1

Citaat van: Strata op 22/09/2013 | 17:00 uur
Omdat de LCU's in het dok liggen en er waarschijnlijk geen ruimte meer is voor de Frisc's, deze staan denk ik op het voertuigendek?
Dok vol laten lopen is natuurlijk tijdrovend proces, vanuit davit werkt sneller, slipway natuurlijk nog sneller.

Klopt maar de Rotterdam heeft geen davits vandaar de oplossing van de botenlift voor de Frisc's

ARM-WAP

Citaat van: Ace1 op 22/09/2013 | 16:19 uur
Het zou kunnen dat in de toekomst de opvolger van de Godetia een platform is voor Frisc's?
Is dat een gok/vermoeden of weet je van meer?

Men kan natuurlijk vanalles op schepen plaatsen maar of dat ook het geval zal zijn voor (een) vervanger(s) van de Godetia.
Zoals ik eerder al vermeldde zal er wel een wensenlijstje zijn voor een vervanger... maar wat er uiteindelijk zal komen...
En of er reeds wat aan de kant gezet is, is wat anders.
En dat is het grote probleem met alle aankopen voor het belgisch leger er is nooit geld.
Een "slechte betaler" is het...

StrataNL

Citaat van: Ace1 op 22/09/2013 | 15:47 uur
Voordeel is dat je niet meer afhankelijk bent van kranen, maar waarom zou een lancering vanuit het dok niet snel kunnen zijn?

Omdat de LCU's in het dok liggen en er waarschijnlijk geen ruimte meer is voor de Frisc's, deze staan denk ik op het voertuigendek?
Dok vol laten lopen is natuurlijk tijdrovend proces, vanuit davit werkt sneller, slipway natuurlijk nog sneller.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ace1

Citaat van: Flyguy op 22/09/2013 | 15:17 uur
2 maar?

Het zou kunnen dat in de toekomst de opvolger van de Godetia een platform is voor Frisc's?

Ace1

#242
Overigens kunnen de Frisc's ook in de Davits van de LPD Johan de Witt.



https://twitter.com/Frank1Foreman/status/339062866718101505/photo/1

Ace1

In Alle Hens van maart 2013 (zie bijgevoegde afbeelding botenlift in dok Zr.Ms. Rotterdam) staat een klein artikel over de botenlift die in het dok van Zr.Ms. Johan de Witt geplaatst is. En dat Zr.Ms. Rotterdam al eentje in gebruik heeft vanaf 2012. Voordeel is dat je niet meer afhankelijk bent van kranen, maar waarom zou een lancering vanuit het dok niet snel kunnen zijn?


Flyguy

Citaat van: Ace1 op 22/09/2013 | 15:33 uur
Niet alleen anti-piraterij ops, alle type Frisc's zijn te vervoeren in een C130 Hercules of een A400M en de Belgische Paracommando's hebben veel ervaring in Africa, dus je kan een Frisc natuurlijk ook op een rivier of een meer inzetten voor speciaal ops.
Goede keuze hebben ze dan gemaakt.

Ace1

Citaat van: Flyguy op 22/09/2013 | 15:23 uur
Speciaal voor anti-piraterij ops oid?

Niet alleen anti-piraterij ops, alle type Frisc's zijn te vervoeren in een C130 Hercules of een A400M en de Belgische Paracommando's hebben veel ervaring in Africa, dus je kan een Frisc natuurlijk ook op een rivier of een meer inzetten voor speciaal ops.