Officier Genie

Gestart door troy-d, 08/12/2008 | 13:53 uur

Roeland

In het geval van zo'n specifieke opleiding die aansluit op de functie kijkt defensie daar wel naar. Het kan zijn dat je d'r wel achteraan moet, maar de kans dat je op die plek terecht komt lijkt mij goed. 
- Catch you on the flip side -

jan.87

#5
wordt bij het opgeven van je voorkeur echt gelet op je verleden.

want ik zou graag bij het nbc-peloton dienen en heb inderdaad de vereiste hbo opleiding. maar hoe groot zijn de kansen dat je daadwerklijk in je opgegeven voorkeur terecht komt?

Daarnaast heb ik nog een vraag niet specifiek over officiers opleiding.
weet iemand wat voor literatuur er gebruikt wordt voor lessen bij het NBC-peloton? ik weet zelf hoe groot de wetenschappelijke database is op dit gebied.


bennovan

Citaat van: Roeland op 17/02/2009 | 18:25 uur
Nou ja, "kiezen"...
"Voorkeur opgeven" is toch wel een betere uitdrukking.

Inderdaad, bij defensie weet je het nooit ;).

Roeland

Nou ja, "kiezen"...
"Voorkeur opgeven" is toch wel een betere uitdrukking.
- Catch you on the flip side -

Twotone

Hoi Roy,

Ik heb ook gesolliciteerd voor officier bij de Genie. Op de website van de Landmacht kun je het volgende vinden over officier bij de Genie:

"De pantsergeniecompagnie heeft meer gevechtsondersteunende taken op het gebied van mobiliteit, contramobiliteit, bescherming en algemene genietaken.
De constructiecompagnie heeft ook gevechtsondersteunende taken, echter niet in het front. Zij zijn meer bezig met het voorbereiden en uitvoeren van geniesteun voor in het kader van crisisbeheersing uitgezonden eenheden.
Ook valt de NBC-ontsmetting onder de genie. Deze afkorting staat voor Nucleair, Biologisch en Chemisch.

Als officier genie geef je leiding aan een geniepeloton van ongeveer 45 personen. Je bent verantwoordelijk voor de interne bedrijfsvoering van het peloton door te zorgen voor een goede personeelszorg, het beoordelen van het personeel en het bewaken van de kwaliteit van de geleverde werkzaamheden. Daarnaast treedt je op als adviseur van gemechaniseerde eenheden of formaties bij oefeningen en daadwerkelijke inzet, en zorgt voor het handhaven en uitdiepen van het opleidingsniveau van het personeel. Je houdt werkoverleg en doet de bevelsuitgifte in samenwerking met de groepscommandanten en je controleert de uitvoering van gegeven opdrachten en aanwijzingen."


Je kiest dus voor een compagnie, daar wordt je dus peletonscommandant van een gekozen richting (compagnie).

Binnen de landmacht zijn er veel doorgroeimogelijkheden. Indien er mogelijkheden zijn binnen jouw functiegebied, kun je in het laatste jaar van je dienverplichting vragen om verlenging van je contract. Verlengen kan tot je 35e. Samen met jou bekijkt de landmacht ruim voordat je 35 wordt of er voor jou nog mogelijkheden zijn binnen ons bedrijf. Je kunt dan een aanstelling voor onbepaalde tijd krijgen of besluiten de dienst te verlaten. De hoogste rang die je kunt bereiken is afhankelijk van je vooropleiding en ervaring.

troy-d

Hallo,

Momenteel ben ik bezig met het behalen van mijn vwo diploma en wil daarna naar de KMA voor Officier Genie.

Nu had ik een paar vraagjes:

Bij de genie heb je het volgende:
Mineur:        Mijnen, explosieven, camouflage
Pionier:        Timmeren, metselen, elektrotechniek, installatietechniek
Machinist:   Alle soorten bouwmachines
Sappeur:      Hindernissen opwerpen en doorbreken
Pontonnier: Bruggen bouwen, varen, duiken

1. Als officier genie zijnde, moet je dan keus maken tussen bovenstaande of ben je een soort van "allrounder" en wanneer maak je die keuze (indien nodig)?

2. Bestaat je peleton uit één van bovenstaande genisten of van een combinatie hiervan?

3. Als officier Genie, wat voor (vervolg) functies liggen er dan voor je in het verschiet? Je begint als peletonscommadant maar krijg je daarna nog andere functies?

Ik hoop dat iemand mij hier iets meer duidelijkheid over kan geven. Hier op het forum kon ik hier niet echt duidelijkheid van krijgen,
het zelfde geldt voor landmacht.nl en werkenbijdelandmacht.nl

Alvast heel erg bedankt.

Mvg Roy Timmerman