'Na Afghanistan andere vredesmissies'

Gestart door Lex, 16/12/2008 | 11:22 uur

Elzenga

#45
Citaat van: Cigarz op 02/01/2010 | 07:40 uur
Citaat van: Elzenga op 02/01/2010 | 00:41 uur...Het kan toch niet zo zijn dat die discussie wordt gedomineerd door mensen die vaak nauwelijks weten waarover ze praten...
Hahaha, ik weet niet welke krant jij leest, maar als ik zo eens kijk wat er elke dag uit Den Haag en/of Brussel onze kant uit komt, is dat nou juist precies hoe het er in onze politiek aan toe gaat... :'(
Ik zei het ook niet voor niets met een dikke lading ironie ;)...en zelfs hier op het forum of bij militairen hoor ik wel eens het argument dat zo'n missie in Uruzgan nodig is ter rechtvaardiging van de krijgsmacht. Maar een krijgsmacht is juist vaak genoeg hard nodig "ter afschrikking van"... voor shows of force. Een carrier ergens positioneren of grootschalige oefening houden kan soms net een wat avontuurlijk regime even genoeg kietelen om maar van een bepaalde actie af te zien of doen besluiten mee te werken...
Citaat van: Cigarz op 02/01/2010 | 07:40 uur
Citaat van: Elzenga op 02/01/2010 | 00:41 uur...Alle reden dus om op meer intelligente wijze de angel uit het radicalisatie-proces te halen en dit niet te laten toenemen door onverstandige militaire missies en onevenwichtige buitenlandse politiek...
Wie heeft het over 'onverstandig' of 'onevenwichtig'? Wanneer je met woorden een dergelijk probleem op wilt lossen, moet je wel zorgen dat je een flinke stok achter de deur hebt (consequenties aan afspraken verbinden). Anders maken je woorden geen indruk en los je dus niks op...
Zoals je inmiddels zou kunnen weten ben ik erg voor die "flinke stok achter de deur".... (zie ook de versterking van de krijgsmacht die ik in mijn alternatieve opzet bepleit). Maar die middelen moet je wel slim en tactvol inzetten. Ze inzetten waardoor het probleem juist verergerd, vind ik weinig slim. Zoals volgens mij dus door de avonturen in Afghanistan en Irak is gebeurd. Of dat moet natuurlijk het doel zijn (het zo creëren van externe vijand(sbeeld) om zo aandacht afte leiden van binnenlandse problemen of om zo eigen vriendjes bij wapenindustrie te spekken)...

Cigarz

Citaat van: Elzenga op 02/01/2010 | 00:41 uur...Het kan toch niet zo zijn dat die discussie wordt gedomineerd door mensen die vaak nauwelijks weten waarover ze praten...
Hahaha, ik weet niet welke krant jij leest, maar als ik zo eens kijk wat er elke dag uit Den Haag en/of Brussel onze kant uit komt, is dat nou juist precies hoe het er in onze politiek aan toe gaat... :'(

Citaat van: Elzenga op 02/01/2010 | 00:41 uur...Alle reden dus om op meer intelligente wijze de angel uit het radicalisatie-proces te halen en dit niet te laten toenemen door onverstandige militaire missies en onevenwichtige buitenlandse politiek...
Wie heeft het over 'onverstandig' of 'onevenwichtig'? Wanneer je met woorden een dergelijk probleem op wilt lossen, moet je wel zorgen dat je een flinke stok achter de deur hebt (consequenties aan afspraken verbinden). Anders maken je woorden geen indruk en los je dus niks op...

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 02/01/2010 | 00:41 uur
Het kan toch niet zo zijn dat die discussie wordt gedomineerd door mensen die vaak nauwelijks weten waarover ze praten.....

Niet alleen de discussie, ook de defensiebeleidbepalers en -inrichters (i.c. de poltiek) weet n.m.m. nauwelijks waar ze over praten.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 01/01/2010 | 21:50 uurIk lees dat argument wel vaker maar ik vermoed dat zodra men een tijdje niet op safari gaat men met extra bezuinigingen geconfronteerd gaat worden. "Want je gebruikt de handel toch niet"...... Het is niet voor niets dat m.n. de generaals zo graag in Afghanistan blijven....
En dan wordt het dus de hoogste tijd dat mensen uit het veld en zij die verstand van zaken hebben eens heel helder en met een luide stem de Nederlandse burger duidelijk maken waarom een krijgsmacht van een bepaalde omvang en samenstelling nodig is. Het kan toch niet zo zijn dat die discussie wordt gedomineerd door mensen die vaak nauwelijks weten waarover ze praten.....Maar de kans op bezuinigingen mag nimmer de reden zijn om dan maar op safari te gaan...

En Cigarz kaart inderdaad al een volgend conflictgebied aan... Nigeria...  Alle reden dus om op meer intelligente wijze de angel uit het radicalisatie-proces te halen en dit niet te laten toenemen door onverstandige militaire missies en onevenwichtige buitenlandse politiek.

KapiteinRob

Citaat van: hudinie op 01/01/2010 | 22:52 uur
subsidies op kunst en vredesmissies........

Zit er tegenwoordig subsidie op vredesmissies?  :angel:

hudinie

ik weet waarop ...we kopen i.p.v. de JSF de Chengdu JF-17 Thunder van de Chinezen...best een aardig alternatief aangezien er toch
nooit meer oorlog komt en met een stuk prijs van 15 miljoen dollar hebben we voor 900 miljoen meteen 90 toestellen !!!!!!
besparen we 5 miljard euro, (en dan reken ik voor het gemak 15miljoen dollar is 15 miljoen euries)

Die 5 miljard die we dan besparen die kunnen we lekker weggooien bij ontwikkelingshulp, stomme bouwprojekten in het land, uitkeringen,
subsidies op kunst en vredesmissies........

Ros

Weer op safari gaan heeft m.i. hetzelfde effect............."potverdorie....deze nieuwe missie kost wel veel geld, laten we maar eens kijken waar er beknibbeld kan worden".

KapiteinRob

Citaat van: Ros op 01/01/2010 | 21:47 uur
pas op de plaats te maken en de winkel weer op orde te krijgen.

Ik lees dat argument wel vaker maar ik vermoed dat zodra men een tijdje niet op safari gaat men met extra bezuinigingen geconfronteerd gaat worden. "Want je gebruikt de handel toch niet"...... Het is niet voor niets dat m.n. de generaals zo graag in Afghanistan blijven....

Ros

Het meest haalbare is om de komende jaren, na Afghanistan, pas op de plaats te maken en de winkel weer op orde te krijgen. Het Oranje "legioen" gaat straks een paar weken naar Afrika en dat is wat mij betreft genoeg............

KapiteinRob

Citaat van: Cigarz op 01/01/2010 | 17:10 uur
Ik weet niet of dit het juiste sub-forum is voor dit onderwerp (dus verplaatst het gerust, indien nodig),

Samengevoegd met bestaand topic 'Na Afghanistan andere vredesmissies' .

Rob
Forumbeheerder

Cigarz

Ik weet niet of dit het juiste sub-forum is voor dit onderwerp (dus verplaatst het gerust, indien nodig), maar gaan we hier in de toekomst naar toe? Onze regering wil toch meer de nadruk op Afrika?

Citaat van: NRC.nl
Vrees voor machtsvacuüm Nigeria

Gepubliceerd: 31 december 2009 12:03  | Gewijzigd: 31 december 2009 12:03
Reuters, BBC




Abuja, 31 dec. De vrees voor een machtsvacuüm in Nigeria is gisteren verder toegenomen door de beëdiging van een nieuwe opperrechter in afwezigheid van de president.

Hooggeplaatste juristen betwisten de grondwettelijkheid van de beëdiging, en de regering komt onder steeds grotere druk te staan om duidelijk te maken wie nu het land leidt.

De 58-jarige president Umaru Yar'Adua werd op 23 november overgebracht naar een ziekenhuis in Saoedi-Arabië waar hij gediagnosticeerd werd met pericarditis, een ontsteking aan het hartzakje. Regeringswoordvoerders benadrukken dat de president ook op afstand de regie bewaart over het beleid in het volkrijkste land en de grootste olieproducent van Afrika, maar de karige informatievoorziening over Yar'Adua's toestand voedt speculaties over de ernst van zijn ziekte.

Vicepresident Goodluck Jonathan zit momenteel de kabinetsvergaderingen voor maar Yar'Adua heeft de uitvoerende macht niet formeel aan hem overgedragen, waardoor politieke oppositieleiders en vooraanstaande advocaten de legitimiteit van de kabinetsbeslissingen in twijfel trekken.

Scheidend opperrechter Idris Kutigi verklaarde gisteren dat zijn besluit om zelf zijn opvolger te beëdigen in lijn is met de grondwet van Nigeria, hoewel eerdere beëdigingen altijd werden verricht door het staatshoofd. De voorzitter van de Nigeriaanse Orde van Advocaten en enkele andere topjuristen die Kutigi's besluit onconstitutioneel noemen, boycotten gisteren de beëdigingsceremonie.

Bron

OWMRemco

Citaat van: Kapitein Rob op 19/12/2008 | 15:40 uur
Citaat van: OWMRemco op 19/12/2008 | 11:02 uur
Dudge begrijpt 'm inderdaad.

Keep dreaming; we hebben op een "vredesmissie" nog nooit 2500 militairen gestuurd en zullen dat n.a.w. nooit doen. Een beetje rondtuffen en zwaaien naar locals in dergelijke low-risk gebieden vereist namelijk niet dat aantal militairen.  ;)

oh ja ik weet ook best dat het alleen een droom is, ik weet heel goed hoe menig vredesmissie er uit ziet. daarom zei ik er ook bij dat het naief van me was.

KapiteinRob

Citaat van: OWMRemco op 19/12/2008 | 11:02 uur
Dudge begrijpt 'm inderdaad.

Keep dreaming; we hebben op een "vredesmissie" nog nooit 2500 militairen gestuurd en zullen dat n.a.w. nooit doen. Een beetje rondtuffen en zwaaien naar locals in dergelijke low-risk gebieden vereist namelijk niet dat aantal militairen.  ;)

OWMRemco


KapiteinRob

Ik kan je niet volgen; als je "rustige" missie draait, heb je lang niet al je geweldsmiddelen nodig. Dan hoef je dus minder uit te geven als defensie. Laat al die (weder)opbouwkosten nou maar gewoon aan Koenders en zijn OSW-sinterklazen!

OWMRemco

Citaat van: Kapitein Rob op 18/12/2008 | 19:55 uur
Citaat van: OWMRemco op 18/12/2008 | 19:33 uur
ik zie niet zo gauw een directe link tussen het 'kiezen voor vredesmissies in plaats van vechtmissies' en 'minder geld'.  ???

Ik denk dat het bij een vredesmissie (=  relatief lekker veilig) rondrijden in wat open MB's, geen luchtsteun beschikbaar te hoeven hebben, geen kogels te hoeven verschieten, etc. een stuk goedkoper is dan opereren in de "Uruzgan-modus".......

Tja, is misschien naief van me, maar ik heb zoiets van, geld moet in beide gevallen evenveel zijn, en in het geval van een vredesmissie kunnen we dan alleen maar Meer werk verzetten.

Enforcer

Citaat van: Elzenga op 17/12/2008 | 00:34 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 16/12/2008 | 21:09 uur
Het moet niet gekker worden; ben ik het zowaar weer met Elzenga eens.....  :D
heee we gaan toch geen enge dingen zeggen he  ??? nu raak ik helemaal van slag.. :o :D...de "frontlijn" leek zo duidelijk ;)

Keep your friends close, keep your enemies closer.    ;)

Arjen_d


KapiteinRob

Citaat van: OWMRemco op 18/12/2008 | 19:33 uur
ik zie niet zo gauw een directe link tussen het 'kiezen voor vredesmissies in plaats van vechtmissies' en 'minder geld'.  ???

Ik denk dat het bij een vredesmissie (=  relatief lekker veilig) rondrijden in wat open MB's, geen luchtsteun beschikbaar te hoeven hebben, geen kogels te hoeven verschieten, etc. een stuk goedkoper is dan opereren in de "Uruzgan-modus".......

OWMRemco

Citaat van: lex op 18/12/2008 | 19:24 uur
Vredesmissies
PvdA-minister Bert Koenders (Ontwikkelingssamenwerking) kiest liever voor vredes- dan voor vechtmissies en vindt geld niet het belangrijkste.


Nou ben ik misschien een leek wat politiek betreft, maar ik zie niet zo gauw een directe link tussen het 'kiezen voor vredesmissies in plaats van vechtmissies' en 'minder geld'.  ???

Lex

DEN HAAG - De Nederlandse krijgsmacht moet ook na 2010 op het hoogste geweldsniveau kunnen blijven meedoen aan internationale missies. Dat is het kabinetsbeleid, zei staatssecretaris Jack de (Defensie) donderdag tegen journalisten.
Volgens de staatssecretaris staat dit hoge ambitieniveau ook niet ter discussie tijdens de zogenoemde Verkenningen. Dat is een door het kabinet geïnitieerde brede studie naar de toekomst van de krijgsmacht.
Bij die Verkenningen is het huidige hoogste geweldsniveau uitgangspunt, zei De Vries. Die uitlating staat haaks op de brief hierover die eerder dit jaar naar de Tweede Kamer is gestuurd.

Toekomst
Daaruit blijkt dat niet alleen wordt gekeken naar de vraag wat Nederland in de toekomst met Defensie wil, wat mogelijk is en wat dat mag kosten.
Er wordt ook gekeken naar het gewenste ambitieniveau. Met name coalitiegenoot de PvdA hecht daar waarde aan. Die partij vindt dat het ambitieniveau naar beneden kan.

Doorhakken
De verkenningen zijn het resultaat van het feit dat de huidige coalitie van CDA, PvdA en ChristenUnie verdeeld is over de toekomstige rol van de krijgsmacht en wat deze mag kosten. Ze moeten een aantal scenario's opleveren waar een volgend kabinet een knoop over moet doorhakken.

Geld
In het kader van de verkenningen hebben al diverse ministers uitspraken gedaan over de toekomst van Defensie. Zo herhaalde De Vries' partijgenoot, CDA-minister Maxime Verhagen, deze week dat Defensie meer geld moet krijgen in de toekomst en dat de krijgsmacht op dit hoge geweldsniveau moet blijven opereren.

Vredesmissies
PvdA-minister Bert Koenders (Ontwikkelingssamenwerking) kiest liever voor vredes- dan voor vechtmissies en vindt geld niet het belangrijkste.
Volgens PvdA-minister Wouter Bos (Financiën) moeten de verkenningen de vraag beantwoorden wat een klein land als Nederland voor ambities moet hebben met de krijgsmacht. ''Als je die vraag beantwoordt, kan je kijken wat dat mag kosten'', zei hij al eerder.

ANP, uitgegeven: 18 december 19:13

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 16/12/2008 | 21:09 uur
Het moet niet gekker worden; ben ik het zowaar weer met Elzenga eens.....  :D
heee we gaan toch geen enge dingen zeggen he  ??? nu raak ik helemaal van slag.. :o :D...de "frontlijn" leek zo duidelijk ;)

Elzenga

#23
Citaat van: Ton de Zwart op 16/12/2008 | 21:35 uur
Misschien heeft de minister van defensie nog geen tijd gehad om te reageren, of hij zit ergens te kniezen of te koken van woede. Maar als hij een beetje kerel is, dan trekt hij ongezouten van leer tegen de uitspraken van Koenders.
Maar laten we 'm z'n aanloopje even gunnen.  Morgen is vast het torentje te klein....
Ik denk dat hij wel met iets zal komen als dat er verschillende gedachte en ideeen-stromingen zijn binnen het Kabinet die vrijelijk mogen worden geuit in deze orienterende fase..in nog wat wolligere termen dan  ;) Helaas is men niet in staat Defensie boven de coalitie en partij-belangen uit te tillen en tot een algemeen belang te maken waar een meer stabiel beleid nodig is.

KapiteinRob

Citaat van: Ton de Zwart op 16/12/2008 | 22:29 uur
We hebben er eens een gehad, die ging met asbakken gooien als hij z'n zin niet kreeg.

Je hebt het waarschijnlijk over Vredeling, die ten tijde van het asbakverhaal geen MINDEF maar Europarlementariër was.

Ton de Zwart

Citaat van: Kapitein Rob op 16/12/2008 | 22:09 uur
Maar gelijk Enforcer ben ik van mening dat onze MINDEF zijn scheur niet open zal trekken. Dat is namelijk MINDEF's eigen! 

Niet altijd.  We hebben er eens een gehad, die ging met asbakken gooien als hij z'n zin niet kreeg.

Maar afgezien daarvan denk ik helaas ook dat de huidige MINDEf de rechter wang toe zal keren en Koenders uit zal nodigen nogmaals te meppen.  Hit me with your ritm stick.....

Lex

MINFIN heeft vandaag is een interview op RTL-Z gezegd dat er geen opwaartse bijstelling voor de begroting van MINDEF gaat komen gedurende deze Kabinetsperiode. Hij herhaalde tevens dat NL zwaar weer tegemoet kan zien en dat de schatkist eerder leegraakt dan volloopt.

KapiteinRob

Citaat van: Ton de Zwart op 16/12/2008 | 21:35 uur
Maar als hij een beetje kerel is

Ongetwijfeld; als vooraanstaand lid van de CU kan hij niet anders zijn....... :D

Maar gelijk Enforcer ben ik van mening dat onze MINDEF zijn scheur niet open zal trekken. Dat is namelijk MINDEF's eigen!  :'(

Enforcer

"De meeste dromen zijn bedrog", dus ook deze Ton.  :'(

Ton de Zwart

Misschien heeft de minister van defensie nog geen tijd gehad om te reageren, of hij zit ergens te kniezen of te koken van woede. Maar als hij een beetje kerel is, dan trekt hij ongezouten van leer tegen de uitspraken van Koenders.
Maar laten we 'm z'n aanloopje even gunnen.  Morgen is vast het torentje te klein....

Mourning

Citaat van: Kapitein Rob op 16/12/2008 | 21:09 uur
Het moet niet gekker worden; ben ik het zowaar weer met Elzenga eens.....  :D

Sluit ik me bij aan.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Mourning

Interessant... misschien moeten de bewindslieden van Defensie ook maar eens en publique over Ontwikkelingssamenwerking en Onderwijs gaan kletsen. Ben benieuwd of ze DAAR mee weg zouden komen.

Koenders zit met OSW ook in de Buitenlandhoek, maar waar haalt hij het GORE LEF vandaan om, terwijl zijn departement ELK JAAR meestijgt met het BNP en deze kabinetsperiode er ook nog een extra bedrag bij krijgt, te zeggen dat geld voor Defensie toch vooral NIET de oplossing is? Dat de Nederlandse krijgsmacht praktisch een onderdeeltje van OSW moet worden? Wat een GEK! En "onze" Minister van Defensie PIKT DIT VAN EEN "COLLEGA"? Ongelooflijk!!!  :-X
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

KapiteinRob

Het moet niet gekker worden; ben ik het zowaar weer met Elzenga eens.....  :D

Elzenga

En wat beide bewindslieden mijns inziens weer laten zien is een eng soort over-ambitieus intellectueel gedrag. Zonder daar daadwerkelijk fors voor te willen betalen, zonder een goed oog te hebben voor de efficiëntie en het realisme van dit gewenste beleid. Beiden willen de grote staatsjongen uithangen want beide hebben volgens mij ambities om toekomstig premier te worden.

Wat we mijns inziens nodig hebben is een nuchter, realistisch en stabiel (lange termijn) beleid en daardoor een evenwichtige stabiele situatie bij Defensie. Of er nu wel of niet veel missies worden uitgevoerd. Want Defensie hoeft zich daarin niet te bewijzen. Want een krijgsmacht heb je namelijk ook als verzekeringspolis. En dan zou een vast percentage van het BNP best verdedigbaar zijn. En dat mag van mij best ten kosten gaan van wat percentpunten van het Ontwikkelingssamenwerkings-budget. Want ook daar is men vaak blind ambitieus.

Elzenga

Citaat van: Ton de Zwart op 16/12/2008 | 19:53 uur
En toch neem ik het dhr Kamp zeer kwalijk. Natuurlijk ligt de besluitvorming bij het gehele kabinet, dat hoort zo, maar Kamp, als verantwoordelijke minister heeft enthousiast de meeste prima fregatten voor een appel en een ei weggedaan, evenals alle Orions, vliegvelden gesloten, tanks, straaljagers en heli's verpatst.  Hij had dat nooit mogen doen en had behoren af te treden als ze 'm gedwongen hadden vanuit het kabinet of de 2e kamer. Zo ook had hij zijn knecht v.d. Knaap in de teugels moeten houden toen die het personeelsbeleid even ging omvormen, met z'n up or out systeem. Gek hè, dat de mensen weglopen?     Kamp is gewoon schuldig aan de verzwakking van de defensie in een mate zoals nog geen enkele linkse minister ooit heeft gedaan....
Helemaal mee eens!!

Ton de Zwart

Citaat van: Dr_pepper op 16/12/2008 | 18:12 uur
kortom koenders legt de fundamenten voor een uitbreiding van zijn budget al aan...

ik wil overigens ook effe reageren op de ton de zwart en alle andere die dhr kamp bekritiseren op zijn bezuiningsronde, men lijkt te verrgeten dat de opdracht om te bezuinigen niet door henk kamp in zijn eentje is gemaakt maar dat het hele toenmalige kabinet mee heeft ingestemd, het klopt dat ik inderdaad weinig kritiek vanuit zijn kant heb gehoord maar toch hij voerde alleen maar een door hem opgelegde opdracht uit. Ik kan het je zelfs nog sterker vertellen, ik vind dat hij nog correct heeft gehandeld ook want uiteindelijk heeft hij de keuze aan het CDC overgelaten om te vertellen wat men het meest kon missen en wie zijn nou degene die daar het beste keuzes in kunnen maken, mensen met operationele ervaring of bureaucraten?

En toch neem ik het dhr Kamp zeer kwalijk. Natuurlijk ligt de besluitvorming bij het gehele kabinet, dat hoort zo, maar Kamp, als verantwoordelijke minister heeft enthousiast de meeste prima fregatten voor een appel en een ei weggedaan, evenals alle Orions, vliegvelden gesloten, tanks, straaljagers en heli's verpatst.  Hij had dat nooit mogen doen en had behoren af te treden als ze 'm gedwongen hadden vanuit het kabinet of de 2e kamer. Zo ook had hij zijn knecht v.d. Knaap in de teugels moeten houden toen die het personeelsbeleid even ging omvormen, met z'n up or out systeem. Gek hè, dat de mensen weglopen?     Kamp is gewoon schuldig aan de verzwakking van de defensie in een mate zoals nog geen enkele linkse minister ooit heeft gedaan....

KapiteinRob

Citaat van: Dr_pepper op 16/12/2008 | 18:12 uur
want uiteindelijk heeft hij de keuze aan het CDC overgelaten

Hieruit blijkt dat je niet weet waar je het over hebt; het CDC is het commando dienstencentra.

BadMuts

Citaat van: Dr_pepper op 16/12/2008 | 18:12 uur
kortom koenders legt de fundamenten voor een uitbreiding van zijn budget al aan...

en dat ligt er maar al te dik bovenop. "vechtmissies" of niet, defensie heeft gewoon een groter budget nodig als je mee uitzendingen vol wil blijven houden. En dan maakt het niet uit of het vredemissies of de, zogenaamde, vechtmissies zijn...

GRt.

Dr_pepper

kortom koenders legt de fundamenten voor een uitbreiding van zijn budget al aan...

ik wil overigens ook effe reageren op de ton de zwart en alle andere die dhr kamp bekritiseren op zijn bezuiningsronde, men lijkt te verrgeten dat de opdracht om te bezuinigen niet door henk kamp in zijn eentje is gemaakt maar dat het hele toenmalige kabinet mee heeft ingestemd, het klopt dat ik inderdaad weinig kritiek vanuit zijn kant heb gehoord maar toch hij voerde alleen maar een door hem opgelegde opdracht uit. Ik kan het je zelfs nog sterker vertellen, ik vind dat hij nog correct heeft gehandeld ook want uiteindelijk heeft hij de keuze aan het CDC overgelaten om te vertellen wat men het meest kon missen en wie zijn nou degene die daar het beste keuzes in kunnen maken, mensen met operationele ervaring of bureaucraten?

Lex

Koenders: Uitsluitend vredesmissies

DEN HAAG - Minister Bert Koenders (Ontwikkelingssamenwerking, PvdA) kiest voor vredesmissies en niet voor vechtmissies waarin de krijgsmacht op het hoogste geweldsniveau kan meevechten.
Dat zei hij dinsdag tijdens een bijeenkomst van instituut Clingendael over de verkenningen die het kabinet momenteel verricht over de toekomst van Defensie.
Koenders vindt dat Defensie in 2020 moet beschikken over een modern, betaalbaar leger dat voor langere tijd kan worden ingezet in crisisgebieden en voor vredesmissies. Hij legt de nadruk vooral op de opbouw van veiligheid in zogenoemde fragiele staten. Dat zijn landen waar de regering niet functioneert en de bevolking niet beschermt.
Minister Maxime Verhagen (Buitenlandse Zaken) pleit er juist voor dat de krijgsmacht op het hoogste niveau moet kunnen meevechten en dat er daarom meer geld naar Defensie moet. Maar volgens Koenders is meer geld niet het antwoord.
Enkele maanden voor een nieuw besluit over de aanschaf van twee testtoestellen van het JSF-gevechtsvliegtuig, waarschuwt Koenders voor grote langetermijninvesteringen in materieel. Defensie loopt dan het risico zich voor jaren vast te leggen en zich daardoor niet snel te kunnen aanpassen aan veranderende omstandigheden, stelt de minister.
Koenders ziet liever investeringen in het verzamelen van inlichtingen en deskundigheid om zwakke regeringen te ondersteunen en een goed bestuur op te bouwen in landen als Afghanistan. Tot slot herhaalde de minister dat ontwikkelingsgeld niet voor militaire missies mag worden gebruikt, maar alleen voor ontwikkeling.

Telegraaf,  di 16 dec 2008, 17:14

Ton de Zwart

Citaat van: hudinie op 16/12/2008 | 13:34 uur
Eindelijk eens iemand met visie.....hoewel ....al hadden we geen vredestaken..dan nog mag er wel wat geld bij

Als excelentie Verhagen echt een visionnair is, dan had hij daar wel eens wat eerder mee mogen komen, b.v. toen dhr Kamp uitverkoop van goed defensiematerieel hield, en toen diens schildknaap een a-sociaal personeelsbeleid lanceerde, en ook nog toen de begroting voor defensie in de 2e kamer keer op keer werd goedgekeud, o.a. door kamerlid Verhagen, incusief de bezuinigingen....

hudinie

Eindelijk eens iemand met visie.....hoewel ....al hadden we geen vredestaken..dan nog mag er wel wat geld bij

Lex

De tekst van de speech van MINBUZA is hier te lezen.

Lex

Verhagen wil meer geld voor krijgsmacht
   
AMSTERDAM - In de toekomst wordt een nog groter beroep gedaan op het Nederlandse leger voor vredesoperaties. Daarom is het niet verstandig om te bezuinigen op de krijgsmacht, maar moet er juist geld bij.

Dat zei minister van Buitenlandse Zaken Maxime Verhagen (CDA) dinsdag. "Als we Defensie het sluitstuk van de begroting maken, snijden we onszelf in de vingers."
Verhagen sprak bij een congres over de zogeheten Defensieverkenningen, een onderzoek dat het kabinet laat uitvoeren naar de toekomst van het leger.

Bij de start van de Verkenningen dit voorjaar zei minister van Defensie Eimert van Middelkoop (ChristenUnie) dat Defensie al vijftien jaar de sluitpost is van de begroting.
Minister van Financiën Wouter Bos (PvdA) verzette zich bij de start van het kabinet tegen een verhoging van het budget voor de krijgsmacht.

Nieuwe veiligheidsrisico's
Volgens Verhagen wordt het belang van het leger in de toekomst alleen maar groter. Niet alleen zullen de militairen een bijdrage moeten blijven leveren aan internationale vredesmissies, zoals nu gebeurt in Afghanistan, maar ook voor andere taken die voortkomen uit 'nieuwe veiligheidsrisico's'.
Dan gaat het om het beschermen van energieaanvoerlijnen of van noodhulpoperaties als gevolg van de klimaatverandering.

Braafste jongetje
En Nederland moet zijn steentje blijven bijdragen, meent de bewindsman. "Niet omdat we zo nodig het braafste jongetje van de klas moeten zijn, maar eenvoudigweg omdat we, als we onze ambities naar beneden bijstellen, onze eigen belangen veronachtzamen."
Volgens Verhagen is het opkrikken van het Defensiebudget bittere noodzaak. "Dat is geen luxe maar noodzaak, willen we onze veiligheid waarborgen." De minister is zich ervan bewust dat hij zich daarmee in deze tijd van financiële crisis ongeliefd maakt. "Maar dit is langetermijndenken!"

Novum, 16 december 2008 12:18

Sproit

Extra geld maakt niet per direct extra mensen.

7.000 vacatures and counting...

Met dat geld kan je wel dingen kopen, of betalen, maar als je mannen en vrouwen weglopen heb je alleen maar parade paarden... en geen mankracht.
KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg

Lex

DEN HAAG - De Nederlandse krijgsmacht moet ook na de missie in Afghanistan volop blijven meedoen op het internationale strijdtoneel.
Dat zegt minister Verhagen (Buitenlandse Zaken) vandaag in een rede bij een conferentie in het kader van de Verkenningen - een studie die het kabinet laat verrichten naar de toekomst van de krijgsmacht. De uitspraak is opvallend omdat in Defensiekringen steen en been wordt geklaagd over de hoge uitzenddruk. Verhagen biedt verlichting door Defensie extra geld in het vooruitzicht te stellen. "Ik vind het belangrijk dat wij een substantiële bijdrage blijven leveren aan internationale vredesoperaties", aldus de bewindsman. Daarnaast moet Defensie rekening houden met extra werk zoals noodhulp als gevolg van de klimaatverandering.
"Bij serieuze veiligheidsrisico's hoort een serieuze Defensie-inspanning", stelt Verhagen vast, om te concluderen dat het budget van Defensie omhoog moet.

Telegraaf, di 16 dec 2008, 06:49