Couzy: MIVD was gematigd over Irak

Gestart door Elzenga, 20/12/2008 | 23:10 uur

Sproit

Wijffels wil alsnog Irak-onderzoek     27-12-08    
               
   


Oud-informateur Herman Wijffels vindt dat er alsnog een onderzoek moet komen naar de Nederlandse steun voor de oorlog in Irak. Wijffels zegt dat morgenavond in het Ikon-programma Spraakmakende Zaken.

Wijffels leidde de onderhandelingen voor het kabinet-Balkenende IV, waarbij juist werd afgesproken dat zo'n onderzoek er niet zou komen.

In het programma van Paul Rosenmöller zegt Wijffels dat een onderzoek wat hem betreft toch interessant zou kunnen zijn.

Achteraf
Volgens Wijffels is er aan de onderhandelingstafel in Beetsterzwaag stevig onderhandeld over een onderzoek naar de oorlog in Irak. CDA-leider Balkenende hield het tegen.



In het Ikon-programma zegt de oud-informateur: "Als er dingen gebeuren waar je achteraf van denkt: had dat nou wel gemoeten, is het altijd verstandig is om te kijken of je daar geen lessen uit kunt trekken".

Ook zegt hij tegen Rosenmöller: "We zijn met onze Atlantische bias zó geneigd om blind aan te lopen achter alles wat met de westenwinden wordt aangevoerd, dat zouden we wel eens tegen het licht mogen houden."

Iets te verbergen
Wijffels begrijpt wel waarom Balkenende een onderzoek tot op de dag van vandaag heeft tegengehouden. "Het was nou niet een lekkere periode uit de Nederlandse buitenlandse poltiek."

Rosenmöller: maar dan lijkt het of je wat te verbergen hebt, ... Wijffels: Dat is een interpretatie die zeer wel mogelijk is".

De voorlichter van premier Balkenende laat in een reactie weten: "De minister-president heeft geen behoefte te reageren op de uitspraken. De coalitie-afspraken zijn door drie partijen gemaakt. Daar voegt de persoonlijke opvatting van de oud-informateur niets aan toe."

Eerste Kamer
In de Eerste Kamer probeert PvdA-senator Klaas de Vries alsnog een onderzoek naar de politieke steun voor de oorlog in Irak af te dwingen. In februari beslist de Eerste Kamer of het onderzoek er uiteindelijk toch komt.


Bron: NOS.nl
KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 25/12/2008 | 02:25 uur
Ondanks het feit dat Elzenga gelijk heeft v.w.b. de hypocriete en selectieve houding van m.n. de westerse wereld richting overige dicaturen, kan ik er totaal niet mee zitten dat Saddam door de invasie het veld geruimd heeft. Die beelden van die 8000 vergaste Koerden zal ik niet vergeten. En wat mij betreft volgens er nog veel meer van dat soort acties, maar nu ook naar landen waar verder niets te halen is. Wishful thinking, I know.....
ik laat ook geen traan om Saddam...probleem is alleen wel dat wat jij zou wensen dus niet gebeurd. We schudden nog rustig lachend handen met het extremistische Saoedische regime. Die de Islam en de wereld vergiftigd met haar radicale religieuze denkbeelden.

Ook wordt er hier een fundamenteel element van nota bene ons eigen systeem beschadigd. Wat ook aan de basis ligt van het internationaal recht. Ook is de geloofwaardigheid volledig verdwenen nu. Wat bij allerlei potentiële conflicten een rol zal gaan spelen. Hoe kunnen we immers een invasie van Taiwan door China nog veroordelen als we zelf ook op basis van leugens landen binnen vallen?! Zie al hoe Rusland dit keer reageerde op de Georgische provocatie en beschuldigingen uit het Westen. Ze lachten ons gewoon uit. Helaas terecht dus vond ik.

Het gaat dus veel dieper dan "slechts" het verwijderen van een dictator. Vandaar dat ik er ook zo op hamer en zo op door blijf drammen. En ik, tot jouw genoegen ::), de Regering Bush steeds zo aanviel. Omdat zij mijns inziens aan de basis stonden van deze ronde.

KapiteinRob

Ondanks het feit dat Elzenga gelijk heeft v.w.b. de hypocriete en selectieve houding van m.n. de westerse wereld richting overige dicaturen, kan ik er totaal niet mee zitten dat Saddam door de invasie het veld geruimd heeft. Die beelden van die 8000 vergaste Koerden zal ik niet vergeten. En wat mij betreft volgens er nog veel meer van dat soort acties, maar nu ook naar landen waar verder niets te halen is. Wishful thinking, I know.....

Elzenga

#35
Citaat van: Tanker op 24/12/2008 | 23:57 uur
Zijn we plotseling vergeten wat er onder het schrikbewind van Saddam Hoessein allemaal is gebeurt ?
Ze hadden hem in '91 al moeten verjagen, toen was de acceptatie veel groter geweest.

Het het gaat om politieke steun, nogmaals dus poppenkast om niks.
Ik snap wel dat men wilt dat er snel nieuwe verkiezingen komen.....
Denk ik direct aan de genocide in Rwanda...werd niks aan gedaan...wordt niks aan gedaan..
Het Islamo-fundamentalistische regime in Saudi-Arabië...die de wereld vergiftigd met een valse en radicale eigen visie op de Islam (welke Wilders zo triggert). Doen we niks aan, nee sterker nog, het zijn vrienden die we de hand schudden en omhelzen...niks doen we aan de dictators in Egypte en Libie..ook die schudden we de hand.. de bloedige hand. En zo kan ik nog lang doorgaan...een lange lijst...die het hele gebeuren rond de omverwerping van dictator Saddam, geen lieverdje overigens, zo ontzettend hypocriet maakt. En dat allemaal nog op basis van gefabriceerde leugens ook en tegen de spelregels van ons eigen en zo vaak gepredikte systeem....tja...gek he, dat er dan moslims radicaliseren en denken dat er andere motieven voor die invasies zijn, als het er zo dubbeldik bovenop ligt..die hypocrisie...en zij zien dat andere dictators allemaal keurig in het zadel blijven en vrienden zijn van de VS en het Westen. Terwijl die Saddam zeiden te verwijderen om democratie te brengen...waarom elders dan niet? tja..tja...

Sproit

Citaat van: Tanker op 24/12/2008 | 23:57 uur
Zijn we plotseling vergeten wat er onder het schrikbewind van Saddam Hoessein allemaal is gebeurt ?
Ze hadden hem in '91 al moeten verjagen, toen was de acceptatie veel groter geweest.

Kernwapens die nooit gevonden zijn bijvoorbeeld?

Zimbabwe word ook niets aan gedaan, maar daar sterven op dit moment veel meer mensen. De reden daarvoor: Irak heeft olie.

Je mag van mij geloven dat we daar echt heen gingen om de arme Irakezen te redden van Saddam, maar dat geloof ik in iedergeval niet. Nooit gedaan ook.
KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg

Tanker

Zijn we plotseling vergeten wat er onder het schrikbewind van Saddam Hoessein allemaal is gebeurt ?
Ze hadden hem in '91 al moeten verjagen, toen was de acceptatie veel groter geweest.

Het het gaat om politieke steun, nogmaals dus poppenkast om niks.
Ik snap wel dat men wilt dat er snel nieuwe verkiezingen komen.....

Lex

VVD wil af van 'politieke mist' over Irak

DEN HAAG - 
De VVD in de Eerste Kamer wil af van de ,,politieke mist'' die is ontstaan over de gronden voor de politieke steun die Nederland in 2003 heeft gegeven aan de inval in Irak. De liberalen zijn daarom bereid een vorm van een onderzoek daarnaar te steunen.

Dat heeft een woordvoerster van de Eerste Kamer dinsdag gezegd, na afloop van de behandeling van de antwoorden van het kabinet over de kwestie in de commissie Buitenlandse Zaken.

De senatoren hebben besloten eerst nog een aanvullende schriftelijke vragen aan het kabinet te stellen, alvorens verdere stappen te ondernemen. De VVD had echter geen behoefte aan meer vragen. Zij verwachten geen schokkende resultaten van een onderzoek, maar vinden dat de mist moet verdwijnen. Senator Klaas de Vries (PvdA) zei na afloop dat hierdoor de weg open staat voor een onderzoek naar de kwestie.

ANP | Gepubliceerd op 23 december 2008, 16:26

Elzenga

Citaat van: Tanker op 24/12/2008 | 21:20 uur
Lekker belangrijk, wat is de meerwaarde van een onderzoek naar iets van bijna 6 jaar geleden ?
Om zoiets de volgende keer te voorkomen misschien??!! De Regering van een land, dat over de hele wereld zijn vingertje opheft (tot grote irritatie vaak van andere Regeringen) als het om mensenrechten en het internationaal recht gaat blijkt nu - naar het zich laat aanzien - een illegale invasie van een soevereine staat te hebben gesteund op basis van gefabriceerde en door zelfs de eigen veiligheidsdienst niet bevestigde "redenen". En wist dat laatste waarschijnlijk dus ook. Maar gaf toch politieke en dus morele steun. Dat is nogal wat. En blijkbaar dermate potentieel beschadigend en politiek explosief, dat Balkenende en zijn partij, het CDA, elke vorm van onderzoek boycotten en afwijzen. Betrokken coalitiepartijen VVD en D66 wijzen het niet meer af.

Zoiets wil je dus niet nog eens, dus wil je weten hoe zoiets heeft kunnen gebeuren.

Sproit

Citaat van: Tanker op 24/12/2008 | 21:20 uur
Lekker belangrijk, wat is de meerwaarde van een onderzoek naar iets van bijna 6 jaar geleden ?

Nou, blijkbaar is het wel dermate belangrijk dat er zo over word gediscussieerd is het niet?

En verzin zelf maar wat mooie punten waar dit belangrijk is.
KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg

Tanker

Lekker belangrijk, wat is de meerwaarde van een onderzoek naar iets van bijna 6 jaar geleden ?

NL heeft alleen politieke steun gegeven niets militairs, links wilt gewoon een goede sier hier mee maken en zieltjes winnen.

De stip

Ik denk ook dat jouw mening over de heer Couzy prima past in dit topic, immers http://www.depers.nl/binnenland/49267/Ook-Couzy-wil-Irak-onderzoek.html

De reden waarom hij dat onderzoek graag ziet gebeuren mag inmiddels ook duidelijk zijn.

Wie zonder zonde is werpt de eerste steen.  :angel:

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 24/12/2008 | 17:44 uur
Omdat het topic over Irak gaat, zal ik niet verder over Couzy en Joego doorgaan. Maar ik had nog wel even verder bomen over Couzy en zijn slappe houding, de feestjes en de bezorgdheid om de eigen veiligheid......   >:(

Maar ja, ontopic.
ik denk dat de persoon Couzy wel degelijk te maken heeft met het topic. Ook gezien het feit dat hij de informatie lekt (waarom hij dus?) en het feit dat deze informatie toch verder niet te verifiëren is... dus de persoon Couzy en zijn motivaties lijken me zeker relevant in deze. En dus ook de gebeurtenissen waarbij hij betrokken is geweest. Die mogelijk de motivatie geven waarom hij dit doet. Dus van mij mag je ;)

KapiteinRob

Omdat het topic over Irak gaat, zal ik niet verder over Couzy en Joego doorgaan. Maar ik had nog wel even verder bomen over Couzy en zijn slappe houding, de feestjes en de bezorgdheid om de eigen veiligheid......   >:(

Maar ja, ontopic.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 23/12/2008 | 01:16 uur
Wat een kulargument zou dat dan zijn geweest. Ik vind de veiligheid van je troepen en vooral degenen die je geacht werd te beschermen en (de mogelijkheid tot meer dan stevig) optreden belangrijker als reorganisatie nummer zoveel, die op mij geen indruk heeft gemaakt als zijnde zo in goede banen geleid. Een beetje legeraanvoerder staat primair voor zijn mensen en niet voor de Haagsche politiek. Misschien heeft de angst voor het verlies van zijn FLO-uitkering meegespeeld?  :P
Je kunt er inderdaad kanttekeningen bij zetten...Maar door te vertrekken steun je je mensen in ieder geval helemaal niet. Want dan komt er gewoon een nieuwe die het beleid wel weer uitvoeren. Ik denk dat Couzy daarom is aangebleven om toch voor zijn mensen te staan en kritisch met de missie bezig te blijven. Vandaar ook iets te sterke pogingen de negatieve berichten en incidenten in de doofpot te stoppen.
CitaatWat is dat nou weer voor nonsens? Dus de aanwezigheid van de pers heeft het een probleem gemaakt? Volgens mij is dat de boodschapper iets kwalijk nemen, terwijl er helemaal niets te vieren was wat mij betreft. Zo lust ik er nog wel een paar; als de pers het niet had geweten, was het niet uitgelekt en dus geen probleem.....
Ik vond en vind, dat de militairen het recht hadden zo even de spanningen te ontladen (en dat doet iedereen nu eenmaal op zijn eigen manier). Het was namelijk helemaal niet zeker (althans in de officiële lezing, want ik vermoed nog steeds een deal omtrent deze enclaves...al weet ik niet of Nederland daar bij betrokken was of erbuiten werd gehouden) dat zij het er zelf zonder kleerscheuren vanaf zouden brengen. De Serven hadden ze kunnen gijzelen of zelfs doden. Ook was het niet bekend dat er gruwelijke slachtpartijen plaats vonden op hetzelfde moment. Dat was nog vooral een uitgesproken vrees en waren vermoedens en slechts invoelbaar voor die militairen die daar direct aanwijzingen voor zagen. Alleen had deze explosie van emoties achter gesloten deuren moeten plaats vinden in een loods. Zonder hoogwaardigheidsbekleders erbij. Maar ik lees dat die juist dit feest en in deze vorm wenste en hebben laten organiseren. Zo wordt Voorhoeve genoemd als initiatiefnemer. De media heeft dit element mijns inziens niet goed belicht en tijd en kennis door elkaar gemixed om een negatief beeld naar buiten te brengen. Al blijft de eerste verantwoordelijkheid liggen bij diegene die het zo hebben georganiseerd.
CitaatNiet helemaal op het conto schuiven van Couzy, daar kan ik het wel mee eens zijn. Deze andere heren moeten zich m.i. minimaal met terugwerkende kracht kapot schamen!
Couzy heeft altijd de nadruk gelegd op dat ontladen. De noodzaak daarvan. Ik vermoed dan ook dat hij er niet direct verantwoordelijk voor was dat het feestje zo liep. Maar schaamte zou de heren zeker passen ja...
CitaatWe weten helemaal niet wat de MIVD voor advies en inlichteningen gaf.
Weten we niet, maar als de info van Couzy klopt hebben we wel een vermoeden nu.
CitaatJe kan ervan denken wat je wilt, maar als Balkenende als reden opgaf dat de aanval op Sadam ondersteund werd omdat hij de VN-veto's aan zijn laars lapte, staat hij daar wat mij betreft voldoende mee in zijn recht.
Bij mijn weten was dit de 2e reden...de eerste was de dreiging van NBC-wapens. Verder mag je dat voldoende vinden, maar juridisch heeft het geen enkele basis. Een aanval mag alleen door de VN-Veiligheidsraad worden gesanctioneerd. En dat gebeurde niet. Dus was de aanval illegaal en een daad van agressie. De illegale status is meerdere keren door de VN baas Annan bevestigd. 
CitaatDat hij e.e.a. selectief toepast en zich daarbij (eventueel?) voor het massavernietigingswapenskarretje van de buitenlandse informatiebronnen/regeringen heeft laten spannen, maakt wat dat betreft volgens mij niet uit. Een geldige reden had-ie en daar verschuilt hij zich nu achter.
Als de reden geldig zou zijn zou hij met opgeheven hoofd en zonder vrees een onderzoek kunnen doorstaan. Onderzoek dat altijd nuttig is in een democratie. Probleem is alleen dat het geen geldige maar een illegale reden was. En zijn veiligheidsdienst mogelijk zelfs heeft aangegeven dat er geen dreiging was. En dat weet Balkenende maar al te goed. En dus wil hij geen onderzoek. Want dat zou hem zijn Regering kosten en kop. Dat laatste figuurlijk dan..

Gozo

Mag een generaal b.d. eigenlijk wel zo uit de school klappen? Weet iemand dat? En zou Couzy hiermee hebben willen bereiken?

KapiteinRob

#23
Citaat van: Elzenga op 23/12/2008 | 01:02 uur
Couzy heeft geloof ik uitgelegd waarom hij toch is aangebleven ondanks zijn kritiek op de missie naar Srebrenica. Ik zou het weer even moeten opzoeken, maar geloof dat hij het in goede banen leiden van de reorganisatie te belangrijk vond om af te treden.

Wat een kulargument zou dat dan zijn geweest. Ik vind de veiligheid van je troepen en vooral degenen die je geacht werd te beschermen en (de mogelijkheid tot meer dan stevig) optreden belangrijker als reorganisatie nummer zoveel, die op mij geen indruk heeft gemaakt als zijnde zo in goede banen geleid. Een beetje legeraanvoerder staat primair voor zijn mensen en niet voor de Haagsche politiek. Misschien heeft de angst voor het verlies van zijn FLO-uitkering meegespeeld?  :P

Citaat van: Elzenga op 23/12/2008 | 01:02 uur
Dat Zagrebfeestje was geen probleem geweest als er geen pers bij aanwezig was geweest.

Wat is dat nou weer voor nonsens? Dus de aanwezigheid van de pers heeft het een probleem gemaakt? Volgens mij is dat de boodschapper iets kwalijk nemen, terwijl er helemaal niets te vieren was wat mij betreft. Zo lust ik er nog wel een paar; als de pers het niet had geweten, was het niet uitgelekt en dus geen probleem.....

Citaat van: Elzenga op 23/12/2008 | 01:02 uur
Die daar vooral waren omdat ook hoogwaardigheidsbekleders als Minister Voorhoeve, premier Kok en prins Willem Alexander er bij waren. Dus dit op conto van Couzy schuiven vind ik niet helemaal ok...

Niet helemaal op het conto schuiven van Couzy, daar kan ik het wel mee eens zijn. Deze andere heren moeten zich m.i. minimaal met terugwerkende kracht kapot schamen!

Citaat van: Elzenga op 23/12/2008 | 01:02 uur
En wat betreft die info van de MIVD...zou het niet zo kunnen zijn dat de dienst dit bewust uitlekt? dat schijnt in de VS en Groot-Brittannië ook te zijn gebeurd. Omdat dit soort veiligheidsdiensten zich gekrenkt voelen dat de Regeringen in bewuste landen stellen, dat zij indertijd niet beter wisten op basis van de veiligheidsanalyses van hun veiligheidsdiensten. Nu blijkt dus, ook in Nederland, dat de analyses die er lagen geen aanleiding gaven tot grote zorg over Saddam's nucleaire of NBC capaciteiten laat staan overbrengingsmiddelen om Europa te beschieten (zoals Blair stelde..het 45 minuten verhaal). Wat dus nog duidelijker maakt dat het hele verhaal 1 grote leugen en fabricage was om een al langer gewenste militaire invasie van Irak te rechtvaardigen. Waarbij Balkenende en co dus om andere reden dan feiten deze actie politiek hebben gesteund. En daarom nu waarschijnlijk een onderzoek vetoën...

We weten helemaal niet wat de MIVD voor advies en inlichteningen gaf. Je kan ervan denken wat je wilt, maar als Balkenende als reden opgaf dat de aanval op Sadam ondersteund werd omdat hij de VN-veto's aan zijn laars lapte, staat hij daar wat mij betreft voldoende mee in zijn recht. Dat hij e.e.a. selectief toepast en zich daarbij (eventueel?) voor het massavernietigingswapenskarretje van de buitenlandse informatiebronnen/regeringen heeft laten spannen, maakt wat dat betreft volgens mij niet uit. Een geldige reden had-ie en daar verschuilt hij zich nu achter.

Elzenga

#22
Citaat van: Kapitein Rob op 22/12/2008 | 22:29 uur
Ik zie hem anders als een generaal die (uiteindelijk) slikte dat zijn soldaten onderbewapend, maar wel voorzien van gaypride korte camo-broeken en een rammelend mandaat, op pad stuurde om na z'n FLO wel flink kritisch te doen. En dan heb ik het maar niet over dat vreselijk ondoordachte Zagrebfeestje..... En waarom hoor ik niemand iets zeggen over mijn opmerking dat het uiterst vreemd is dat hij inside MIVD-dingen schijnt te weten (en notabene dat dan ook nog eens in de publiciteit uit) over een periode waarin hij al met FLO was?
Couzy heeft geloof ik uitgelegd waarom hij toch is aangebleven ondanks zijn kritiek op de missie naar Srebrenica. Ik zou het weer even moeten opzoeken, maar geloof dat hij het in goede banen leiden van de reorganisatie te belangrijk vond om af te treden. Dat Zagrebfeestje was geen probleem geweest als er geen pers bij aanwezig was geweest. Die daar vooral waren omdat ook hoogwaardigheidsbekleders als Minister Voorhoeve, premier Kok en prins Willem Alexander er bij waren. Dus dit op conto van Couzy schuiven vind ik niet helemaal ok...en zal bij Couzy ook de wrok verklaren mede. Dat hij de schuld daarvan kreeg in de beeldvorming (al dan niet afgeschoven door de politici)

En wat betreft die info van de MIVD...zou het niet zo kunnen zijn dat de dienst dit bewust uitlekt? dat schijnt in de VS en Groot-Brittannië ook te zijn gebeurd. Omdat dit soort veiligheidsdiensten zich gekrenkt voelen dat de Regeringen in bewuste landen stellen, dat zij indertijd niet beter wisten op basis van de veiligheidsanalyses van hun veiligheidsdiensten. Die analyses niet klopten etc etc.. Nu blijkt dus, ook in Nederland, dat de analyses die er lagen geen aanleiding gaven tot grote zorg over Saddam's nucleaire of NBC capaciteiten laat staan overbrengingsmiddelen om Europa te beschieten (zoals Blair stelde..het 45 minuten verhaal). Wat dus nog duidelijker maakt dat het hele verhaal 1 grote leugen en fabricage is geweest blijkbaar om een al langer gewenste militaire invasie van Irak te rechtvaardigen (wat ook geen geheim is en was). Waarbij Balkenende en co dus om andere reden dan feiten deze actie politiek hebben gesteund. En daarom nu waarschijnlijk een onderzoek vetoën...

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 22/12/2008 | 18:17 uur
als je Couzy ziet als iemand die een soort verzetsmissie uitvoert tegen de politieke gezagsdragers die zijn geliefde Krijgsmacht op omstreden missies stuurt waar de kans bestaat dat militairen zelf daar de schuld van krijgen als er dingen mis gaan.

Ik zie hem anders als een generaal die (uiteindelijk) slikte dat zijn soldaten onderbewapend, maar wel voorzien van gaypride korte camo-broeken en een rammelend mandaat, op pad stuurde om na z'n FLO wel flink kritisch te doen. En dan heb ik het maar niet over dat vreselijk ondoordachte Zagrebfeestje..... En waarom hoor ik niemand iets zeggen over mijn opmerking dat het uiterst vreemd is dat hij inside MIVD-dingen schijnt te weten (en notabene dat dan ook nog eens in de publiciteit uit) over een periode waarin hij al met FLO was?

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 22/12/2008 | 17:44 uur
Ik vind je vergelijking met Irak erg gezocht.... ;)
kan zo zijn.....ik denk dat het wel aardig klopt als je Couzy ziet als iemand die een soort verzetsmissie uitvoert tegen de politieke gezagsdragers die zijn geliefde Krijgsmacht op omstreden missies stuurt waar de kans bestaat dat militairen zelf daar de schuld van krijgen als er dingen mis gaan. Het is namelijk opvallend dat hij steeds met dit soort berichten komt en de confrontatie lijkt te zoeken. Daarbij een soort miskende verbolgenheid..

KapiteinRob

Ik vind je vergelijking met Irak erg gezocht.... ;)

Elzenga

#18
Citaat van: Kapitein Rob op 22/12/2008 | 02:34 uur
Okay, maar ik begrijp de "natrap-link" niet tussen zijn tijd (paars kabinet) en hetgeen betreffende Irak (Balkenende)....
volgens mij.... omdat het hier wederom een omstreden politieke beslissing is net als de Srebrenica-missie waarbij niet de Politieke leiding maar de Krijgsmacht of militairen zelf kritiek kregen te verduren als er wat mis ging in Irak (neem schietincident e.d.). En Couzy daartegen ten strijde trekt, als een soort persoonlijke missie om "zijn" Lachtmacht (en hele Krijgsmacht) te verdedigen. Toen al, nu nog steeds. Met een soort stijfkoppigheid en "ik heb gelijk" dat je in zijn generatie wel vaker ziet (als ik mijn pa zie bijvoorbeeld ;) ).  

Elzenga

Citaat van: De stip op 22/12/2008 | 02:08 uur
Het Niod wees de voormalige bevelhebber der landstrijdkrachten Hans Couzy aan als hoofdschuldige.

Bron: http://www.dutchbat3.nl/index.php?Itemid=2&id=55&option=com_content&task=view
???
pittig verhaal en pittige beschuldigingen...Ik vermoed alleen dat de politiek (in dit verhaal Vredeling, De Grave en Voorhoeve) zich wel iets te makkelijk vrijpleiten... en dat daarom Couzy er voor past de zondebok te worden en dus niet alleen informatie heeft vernietigd maar ook blijft natrappen. Even buiten het feit of dit allemaal wel zo netjes en legaal is.

De stip

Naar mijn mening ligt die link dus in het "gevoel" dat er bestaat tussen politieke leiders en de hoogste militairen. De politiek schuift de schuld graag af, net als dat in het militaire systeem gebruikelijk is. Als je eenmaal zo een ervaring hebt meegemaakt dan is de toon gezet. Dat was bij mij in ieder geval wel zo en ik was inderdaad ook gematigd over het "nut" van de inzet in Irak. Die mening was onder ander gebaseerd op eerdere ervaringen met politici, in mijn geval was het Joris Voorhoeve die voorafgaande aan mijn uitzending naar Bosnië een zeer bedenkelijke uitspraak deed...

KapiteinRob

Okay, maar ik begrijp de "natrap-link" niet tussen zijn tijd (paars kabinet) en hetgeen betreffende Irak (Balkenende)....

De stip

Citaat van: Kapitein Rob op 22/12/2008 | 02:24 uur
Citaat van: De stip op 22/12/2008 | 02:08 uur
Het Niod wees de voormalige bevelhebber der landstrijdkrachten Hans Couzy aan als hoofdschuldige.

Dat ging volgens mij over Srebrenica; in het artikel gaat over gepiep van Couzt betreffende Irak. Even voor de duidelijkheid; Couzy is volgens mij al in 1996 met FLO gegaan, dus hoe hij kan weten (laat staan er over uit gaat wijden) wat de MIVD in 2002 en 2003 allemaal vond??  ::)

Als je natrapt doe je dat vaak op grond van emoties en emoties zijn ondermeer gebaseerd op ervaringen uit het verleden.

KapiteinRob

Citaat van: De stip op 22/12/2008 | 02:08 uur
Het Niod wees de voormalige bevelhebber der landstrijdkrachten Hans Couzy aan als hoofdschuldige.

Dat ging volgens mij over Srebrenica; in het artikel gaat over gepiep van Couzt betreffende Irak. Even voor de duidelijkheid; Couzy is volgens mij al in 1996 met FLO gegaan, dus hoe hij kan weten (laat staan er over uit gaat wijden) wat de MIVD in 2002 en 2003 allemaal vond??  ::)

De stip

Citaat van: Ace1 op 21/12/2008 | 16:55 uur
Is Couzy nu niet aan het natrapen?

Een retorische vraag?

Het Niod wees de voormalige bevelhebber der landstrijdkrachten Hans Couzy aan als hoofdschuldige.

Bron: http://www.dutchbat3.nl/index.php?Itemid=2&id=55&option=com_content&task=view
???


Sproit

KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg

KapiteinRob


Elzenga

Citaat van: Enforcer op 21/12/2008 | 20:01 uur
Gaat de PvdA er nu al van uit dat ze dan weer in de oppositie zitten? Nu durven ze het niet, omdat dan het kabinet valt? Wat een lef, NOT!
Er zullen altijd nieuwe coalitieonderhandelingen plaats vinden dan...maar ik vind het wel laf dat de PvdA dit nu zo stelt...voor mij een teken dat het blijkbaar toch rommelt in dit Kabinet.

Elzenga

Citaat van: Ace1 op 21/12/2008 | 16:55 uur
Is Couzy nu niet aan het natrapen?
heeft het alle schijn van ja...maar kan ik me in zijn situatie en bij wat er is gebeurd ook wel voorstellen.

Enforcer

Citaat van: Sproit op 21/12/2008 | 16:20 uur
PvdA heeft aangegeven om in de volgende kabinetsperiode zich weer sterk te maken in de onderhandelingen voor een parlementair onderzoek.

Nog meer stemmen winnen, aangezien ze dat vorige keer ook al hadden kunnen doen als ze hun huiswerk goed hadden gedaan. Maar goed dat is even offtopic.

Gaat de PvdA er nu al van uit dat ze dan weer in de oppositie zitten? Nu durven ze het niet, omdat dan het kabinet valt? Wat een lef, NOT!

Ace1


Sproit

PvdA heeft aangegeven om in de volgende kabinetsperiode zich weer sterk te maken in de onderhandelingen voor een parlementair onderzoek.

Nog meer stemmen winnen, aangezien ze dat vorige keer ook al hadden kunnen doen als ze hun huiswerk goed hadden gedaan. Maar goed dat is even offtopic.
KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg

Elzenga

#4
Citaat van: Sproit op 21/12/2008 | 13:59 uur
Om zo de politiek te ontwrichten en toch om een parlementair onderzoek te gaan vragen.

Goed.
tja...dat heet het boemerang-effect...en het is toch echt Balkenende en zijn coalitiegenoten die deze hebben weggegooid indertijd...en nu weer terug zien komen...terwijl ze toen dus blijkbaar ook al wisten dat de redenen van deelname niet deugden of in ieder geval zwaar waren overdreven...waarbij men wederom een pro-Atlantische lijn koos en niet een EU/Europese...de meeste Europese landen, zeker buurlanden als Duitsland en Frankrijk, waren immers erg kritisch en terughoudend..om over de opinie van de Nederlandse en EU-burgers maar te zwijgen.

Sproit

Om zo de politiek te ontwrichten en toch om een parlementair onderzoek te gaan vragen.

Goed.
KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg

Gozo

waarom horen we altijd achteraf zulke berichten?

Elzenga

Couzy: MIVD was gematigd over Irak                 

De militaire inlichtingendienst MIVD was in 2002 en 2003 terughoudend over de dreiging die uitging van Irak.

Dat zei generaal Couzy in Argos op Radio 1. Volgens Couzy waren de conclusies die de MIVD aan het kabinet aanbood veel genuanceerder en realistischer dan de beweringen van de Britse premier Blair.

Kernwapens
Blair suggereerde destijds dat Saddam Hoessein binnen 45 minuten kernwapens kon activeren. Ook over de aanwezigheid van massavernietigingswapens was de MIVD voorzichtiger.

Die wapens waren de reden voor de inval van de VS en Groot- Brittannië in Irak in 2003. Nederland steunde die inval.
http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2008/12/20/couzymivdwasgematigdoverirak.html