Couzy: MIVD was gematigd over Irak

Gestart door Elzenga, 20/12/2008 | 23:10 uur

KapiteinRob

#23
Citaat van: Elzenga op 23/12/2008 | 01:02 uur
Couzy heeft geloof ik uitgelegd waarom hij toch is aangebleven ondanks zijn kritiek op de missie naar Srebrenica. Ik zou het weer even moeten opzoeken, maar geloof dat hij het in goede banen leiden van de reorganisatie te belangrijk vond om af te treden.

Wat een kulargument zou dat dan zijn geweest. Ik vind de veiligheid van je troepen en vooral degenen die je geacht werd te beschermen en (de mogelijkheid tot meer dan stevig) optreden belangrijker als reorganisatie nummer zoveel, die op mij geen indruk heeft gemaakt als zijnde zo in goede banen geleid. Een beetje legeraanvoerder staat primair voor zijn mensen en niet voor de Haagsche politiek. Misschien heeft de angst voor het verlies van zijn FLO-uitkering meegespeeld?  :P

Citaat van: Elzenga op 23/12/2008 | 01:02 uur
Dat Zagrebfeestje was geen probleem geweest als er geen pers bij aanwezig was geweest.

Wat is dat nou weer voor nonsens? Dus de aanwezigheid van de pers heeft het een probleem gemaakt? Volgens mij is dat de boodschapper iets kwalijk nemen, terwijl er helemaal niets te vieren was wat mij betreft. Zo lust ik er nog wel een paar; als de pers het niet had geweten, was het niet uitgelekt en dus geen probleem.....

Citaat van: Elzenga op 23/12/2008 | 01:02 uur
Die daar vooral waren omdat ook hoogwaardigheidsbekleders als Minister Voorhoeve, premier Kok en prins Willem Alexander er bij waren. Dus dit op conto van Couzy schuiven vind ik niet helemaal ok...

Niet helemaal op het conto schuiven van Couzy, daar kan ik het wel mee eens zijn. Deze andere heren moeten zich m.i. minimaal met terugwerkende kracht kapot schamen!

Citaat van: Elzenga op 23/12/2008 | 01:02 uur
En wat betreft die info van de MIVD...zou het niet zo kunnen zijn dat de dienst dit bewust uitlekt? dat schijnt in de VS en Groot-Brittannië ook te zijn gebeurd. Omdat dit soort veiligheidsdiensten zich gekrenkt voelen dat de Regeringen in bewuste landen stellen, dat zij indertijd niet beter wisten op basis van de veiligheidsanalyses van hun veiligheidsdiensten. Nu blijkt dus, ook in Nederland, dat de analyses die er lagen geen aanleiding gaven tot grote zorg over Saddam's nucleaire of NBC capaciteiten laat staan overbrengingsmiddelen om Europa te beschieten (zoals Blair stelde..het 45 minuten verhaal). Wat dus nog duidelijker maakt dat het hele verhaal 1 grote leugen en fabricage was om een al langer gewenste militaire invasie van Irak te rechtvaardigen. Waarbij Balkenende en co dus om andere reden dan feiten deze actie politiek hebben gesteund. En daarom nu waarschijnlijk een onderzoek vetoën...

We weten helemaal niet wat de MIVD voor advies en inlichteningen gaf. Je kan ervan denken wat je wilt, maar als Balkenende als reden opgaf dat de aanval op Sadam ondersteund werd omdat hij de VN-veto's aan zijn laars lapte, staat hij daar wat mij betreft voldoende mee in zijn recht. Dat hij e.e.a. selectief toepast en zich daarbij (eventueel?) voor het massavernietigingswapenskarretje van de buitenlandse informatiebronnen/regeringen heeft laten spannen, maakt wat dat betreft volgens mij niet uit. Een geldige reden had-ie en daar verschuilt hij zich nu achter.

Elzenga

#22
Citaat van: Kapitein Rob op 22/12/2008 | 22:29 uur
Ik zie hem anders als een generaal die (uiteindelijk) slikte dat zijn soldaten onderbewapend, maar wel voorzien van gaypride korte camo-broeken en een rammelend mandaat, op pad stuurde om na z'n FLO wel flink kritisch te doen. En dan heb ik het maar niet over dat vreselijk ondoordachte Zagrebfeestje..... En waarom hoor ik niemand iets zeggen over mijn opmerking dat het uiterst vreemd is dat hij inside MIVD-dingen schijnt te weten (en notabene dat dan ook nog eens in de publiciteit uit) over een periode waarin hij al met FLO was?
Couzy heeft geloof ik uitgelegd waarom hij toch is aangebleven ondanks zijn kritiek op de missie naar Srebrenica. Ik zou het weer even moeten opzoeken, maar geloof dat hij het in goede banen leiden van de reorganisatie te belangrijk vond om af te treden. Dat Zagrebfeestje was geen probleem geweest als er geen pers bij aanwezig was geweest. Die daar vooral waren omdat ook hoogwaardigheidsbekleders als Minister Voorhoeve, premier Kok en prins Willem Alexander er bij waren. Dus dit op conto van Couzy schuiven vind ik niet helemaal ok...en zal bij Couzy ook de wrok verklaren mede. Dat hij de schuld daarvan kreeg in de beeldvorming (al dan niet afgeschoven door de politici)

En wat betreft die info van de MIVD...zou het niet zo kunnen zijn dat de dienst dit bewust uitlekt? dat schijnt in de VS en Groot-Brittannië ook te zijn gebeurd. Omdat dit soort veiligheidsdiensten zich gekrenkt voelen dat de Regeringen in bewuste landen stellen, dat zij indertijd niet beter wisten op basis van de veiligheidsanalyses van hun veiligheidsdiensten. Die analyses niet klopten etc etc.. Nu blijkt dus, ook in Nederland, dat de analyses die er lagen geen aanleiding gaven tot grote zorg over Saddam's nucleaire of NBC capaciteiten laat staan overbrengingsmiddelen om Europa te beschieten (zoals Blair stelde..het 45 minuten verhaal). Wat dus nog duidelijker maakt dat het hele verhaal 1 grote leugen en fabricage is geweest blijkbaar om een al langer gewenste militaire invasie van Irak te rechtvaardigen (wat ook geen geheim is en was). Waarbij Balkenende en co dus om andere reden dan feiten deze actie politiek hebben gesteund. En daarom nu waarschijnlijk een onderzoek vetoën...

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 22/12/2008 | 18:17 uur
als je Couzy ziet als iemand die een soort verzetsmissie uitvoert tegen de politieke gezagsdragers die zijn geliefde Krijgsmacht op omstreden missies stuurt waar de kans bestaat dat militairen zelf daar de schuld van krijgen als er dingen mis gaan.

Ik zie hem anders als een generaal die (uiteindelijk) slikte dat zijn soldaten onderbewapend, maar wel voorzien van gaypride korte camo-broeken en een rammelend mandaat, op pad stuurde om na z'n FLO wel flink kritisch te doen. En dan heb ik het maar niet over dat vreselijk ondoordachte Zagrebfeestje..... En waarom hoor ik niemand iets zeggen over mijn opmerking dat het uiterst vreemd is dat hij inside MIVD-dingen schijnt te weten (en notabene dat dan ook nog eens in de publiciteit uit) over een periode waarin hij al met FLO was?

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 22/12/2008 | 17:44 uur
Ik vind je vergelijking met Irak erg gezocht.... ;)
kan zo zijn.....ik denk dat het wel aardig klopt als je Couzy ziet als iemand die een soort verzetsmissie uitvoert tegen de politieke gezagsdragers die zijn geliefde Krijgsmacht op omstreden missies stuurt waar de kans bestaat dat militairen zelf daar de schuld van krijgen als er dingen mis gaan. Het is namelijk opvallend dat hij steeds met dit soort berichten komt en de confrontatie lijkt te zoeken. Daarbij een soort miskende verbolgenheid..

KapiteinRob

Ik vind je vergelijking met Irak erg gezocht.... ;)

Elzenga

#18
Citaat van: Kapitein Rob op 22/12/2008 | 02:34 uur
Okay, maar ik begrijp de "natrap-link" niet tussen zijn tijd (paars kabinet) en hetgeen betreffende Irak (Balkenende)....
volgens mij.... omdat het hier wederom een omstreden politieke beslissing is net als de Srebrenica-missie waarbij niet de Politieke leiding maar de Krijgsmacht of militairen zelf kritiek kregen te verduren als er wat mis ging in Irak (neem schietincident e.d.). En Couzy daartegen ten strijde trekt, als een soort persoonlijke missie om "zijn" Lachtmacht (en hele Krijgsmacht) te verdedigen. Toen al, nu nog steeds. Met een soort stijfkoppigheid en "ik heb gelijk" dat je in zijn generatie wel vaker ziet (als ik mijn pa zie bijvoorbeeld ;) ).  

Elzenga

Citaat van: De stip op 22/12/2008 | 02:08 uur
Het Niod wees de voormalige bevelhebber der landstrijdkrachten Hans Couzy aan als hoofdschuldige.

Bron: http://www.dutchbat3.nl/index.php?Itemid=2&id=55&option=com_content&task=view
???
pittig verhaal en pittige beschuldigingen...Ik vermoed alleen dat de politiek (in dit verhaal Vredeling, De Grave en Voorhoeve) zich wel iets te makkelijk vrijpleiten... en dat daarom Couzy er voor past de zondebok te worden en dus niet alleen informatie heeft vernietigd maar ook blijft natrappen. Even buiten het feit of dit allemaal wel zo netjes en legaal is.

De stip

Naar mijn mening ligt die link dus in het "gevoel" dat er bestaat tussen politieke leiders en de hoogste militairen. De politiek schuift de schuld graag af, net als dat in het militaire systeem gebruikelijk is. Als je eenmaal zo een ervaring hebt meegemaakt dan is de toon gezet. Dat was bij mij in ieder geval wel zo en ik was inderdaad ook gematigd over het "nut" van de inzet in Irak. Die mening was onder ander gebaseerd op eerdere ervaringen met politici, in mijn geval was het Joris Voorhoeve die voorafgaande aan mijn uitzending naar Bosnië een zeer bedenkelijke uitspraak deed...

KapiteinRob

Okay, maar ik begrijp de "natrap-link" niet tussen zijn tijd (paars kabinet) en hetgeen betreffende Irak (Balkenende)....

De stip

Citaat van: Kapitein Rob op 22/12/2008 | 02:24 uur
Citaat van: De stip op 22/12/2008 | 02:08 uur
Het Niod wees de voormalige bevelhebber der landstrijdkrachten Hans Couzy aan als hoofdschuldige.

Dat ging volgens mij over Srebrenica; in het artikel gaat over gepiep van Couzt betreffende Irak. Even voor de duidelijkheid; Couzy is volgens mij al in 1996 met FLO gegaan, dus hoe hij kan weten (laat staan er over uit gaat wijden) wat de MIVD in 2002 en 2003 allemaal vond??  ::)

Als je natrapt doe je dat vaak op grond van emoties en emoties zijn ondermeer gebaseerd op ervaringen uit het verleden.

KapiteinRob

Citaat van: De stip op 22/12/2008 | 02:08 uur
Het Niod wees de voormalige bevelhebber der landstrijdkrachten Hans Couzy aan als hoofdschuldige.

Dat ging volgens mij over Srebrenica; in het artikel gaat over gepiep van Couzt betreffende Irak. Even voor de duidelijkheid; Couzy is volgens mij al in 1996 met FLO gegaan, dus hoe hij kan weten (laat staan er over uit gaat wijden) wat de MIVD in 2002 en 2003 allemaal vond??  ::)

De stip

Citaat van: Ace1 op 21/12/2008 | 16:55 uur
Is Couzy nu niet aan het natrapen?

Een retorische vraag?

Het Niod wees de voormalige bevelhebber der landstrijdkrachten Hans Couzy aan als hoofdschuldige.

Bron: http://www.dutchbat3.nl/index.php?Itemid=2&id=55&option=com_content&task=view
???


Sproit

KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg

KapiteinRob


Elzenga

Citaat van: Enforcer op 21/12/2008 | 20:01 uur
Gaat de PvdA er nu al van uit dat ze dan weer in de oppositie zitten? Nu durven ze het niet, omdat dan het kabinet valt? Wat een lef, NOT!
Er zullen altijd nieuwe coalitieonderhandelingen plaats vinden dan...maar ik vind het wel laf dat de PvdA dit nu zo stelt...voor mij een teken dat het blijkbaar toch rommelt in dit Kabinet.