Vrouwen bij defensie

Gestart door Sanne, 27/04/2003 | 10:54 uur

Wat vindt u van vrouwen bij defensie?

Ja: Goeie zaak!
180 (45.5%)
Mwah: Moeten ze zelf weten, maakt me niet uit
73 (18.4%)
Mwah: Liever niet
29 (7.3%)
Nee: Slecht plan
28 (7.1%)
Ligt eraan waar
86 (21.7%)

Totaal aantal stemmen: 100

-Peter-

Jongens, ik moet toegeven dat ik dit weer een geweldig onderwerp vind! Ik heb het grotendeels nog even doorgelezen, maar om toch even terug te komen op de vrouwen binnen de krijgsmacht:

In hoeverre heeft het gevolgen als vrouwen binnen defensie een hooge functie gaan bekleden? Ik weet dat binnen de KM vrouwlijke officieren het zeker niet makkelijk hebben, want door de gemiddelde marineman worden zij bij voorbaad al niet serieus genomen! Maar in hoeverre zou het geaccepteerd worden als bijvoorbeeld de Bevelhebber Der Zeestrijdkrachten en vrouw zou zijn?
???

Een land is niet sterk als zij oorlog kan voeren, zij is pas sterk wanneer zij oorlog kan voorkomen...

Ton de Zwart

#36
Ben het met deze zienswijze eens.  Het ligt er wel een beetje aan wat de normen en waarden zijn van de personen in kwestie, wat hij/zij "normaal" vindt, maar in het gebruikelijke verkeer in onze maatschappij is het onaanvaardbaar gedrag naar mijn mening, hoewel de tendens is dat het langzamerhand wat "normaler" gevonden begint te worden.
Iemand die al of niet in een ver land zijnde, zijn vrouw verraad, die verraad mij ook als het hem zo uitkomt.  Zo denk ik er over.....

We zijn aardig van de topic afgedwaald, maar dit taboe mocht wel eens een keer aan de orde komen....

Sanne

Citaat van: Ton de Zwart op 16/05/2003 | 22:15 uur
Sanne ik zit niets te vergoeielijken, of recht te praten.  Ik constateer alleen wat er gebeurd op een schip met gemengde bemensing.
Ik heb geen behoefte aan smoesjes te verzinnen en zeker geen smoesjes waarvan jij een nogal platte versie noemt.
Bij de oude Grieken werd een boodschapper van slecht nieuws gelijk maar even om zeep geholpen; ik had niet de behoefte om eenzelfde lot te ondergaan.

Het was ook helemaal niet mijn bedoeling je om zeep te helpen. Wat jij misschien wel of niet hebt gedaan zijn mijn zaken niet. Ik wilde alleen maar zeggen dat wat voor instinct een mens ook mag hebben, dat nog geen reden mag zijn om maar vreemd te gaan. Dat bedoel ik dus in het algemeen, en niet persoonlijk tegen jou. Ik kijk wel uit. Je klinkt niet als een mietje dus ik hou me gedeisd.  :-X
Ook is het jachtinstinct geen reden om vrouwen uit een defensie-functie te weren. Dat is dus mijn punt. In deze discussie werd steeds gezegd dat in gemengde eenheden problemen kunnen ontstaan doordat er opeens vrouwen bijzitten en de mannen daar op verschillende manieren problemen mee krijgen.

Voor vrouwen geld w.b. dat vreemdgaan hetzelfde, deugt ook voor geen meter.
Vruuuuger, toen de kratten bier nog van hout waren zodat je door moest zuipen om de kachel aan te houden.

Jørgen

Ik denk dat het ook te maken heeft met groepsgedrag. Ik ben geen militair en heb dus ook niet te maken met uitzending of varen op een schip. Maar ik ben wel vaker met een groep (grotendeels mannen) in het buitenland geweest. Wat ga je dan doen? Op een hotel kamer zitten? Nee je zoekt spanning. Waar vind je dat? Ergens waar het gezellig is en waar je het gevoel kwijt kunt raken dat je eigenlijk liever thuis zit. Als je dan met een groep bent komt er volgens mij ook nog een beetje haantjes gedrag bij. Je durft meer, je doet, meer en je naait elkaar op.


Ton de Zwart

#33
Sanne ik zit niets te vergoeielijken, of recht te praten.  Ik constateer alleen wat er gebeurd op een schip met gemengde bemensing.
Ik heb geen behoefte aan smoesjes te verzinnen en zeker geen smoesjes waarvan jij een nogal platte versie noemt.
Bij de oude Grieken werd een boodschapper van slecht nieuws gelijk maar even om zeep geholpen; ik had niet de behoefte om eenzelfde lot te ondergaan.
Wat ik heb beschreven over de gang van zaken op zee is niet alleen daar gangbaar, maar ook bij andere groepen, bv militaire eenheden die naar het buitenland gaan voor langere tijd.  Ze zijn nauwelijks op de plaats van bestemming gearriveerd en gaan ogenblikkelijk op zoek. En dat geldt niet alleen voor jonge vrije knullen, maar ook voor getrouwde officieren en onderofficieren.  Niet allemaal, maar wel een groot deel.  Gebeurd het niet onmiddellijk dan toch wel in de weken daarna als het gaat kriebelen.
Zo staan ze thuis afscheid te nemen van hun echtgenote en kinderen; evensnel verdwijnt de trouwring op een zeer onzichtbare plek en is de jacht geopend. Ik verzin dit niet, maar heb het jarenlang aangezien.  Berucht zijn de verhalen van b.v. de Noorse vrouwen die een paar maanden na het deployment bij hun tijdelijke geliefde in Nederland aanbellen met een koffertje in de hand, wat grote consternatie veroorzaakt bij moeder de vrouw, gevolgd door menige echtscheiding.
Of alle mannen zo zijn?  Nee, nadrukkelijk niet allemaal, maar wel heel veel.  
Vrouwen kunnen ook de fout ingaan.  Heel bekend is het vertrek van HrMs Kortenaer naar Nieuw Guinea in 1959. De Kortenaer kreeg machineschade ter hoogte van het Nauw van Calais en moest voor reparatie terugkeren naar Den Helder. Manlief kwam volstrekt onverwacht weer thuis i.p.v. na 18 maanden.  Daar zijn ook een aantal echtscheidingen uit voortgekomen.....

Cobra4

Inderdaad!

We zijn allemaal grote mensen, en beslissen zelf wat we in zo'n situatie willen doen. Het afschuiven op het jacht instinct is iet wat slapjes. En mocht de drang te hoog worden, ga dan lekker handkarren ofzo.  ;D
Peloton 3 602 Sqn

BasvdK

Juist Sanne, daar ben ik het ook helemaal mee eens. Maar helaas lopen er te veel mannen die hun l*l achterna en niet hun hersens.....

Ik heb het vaak genoeg meegemaakt, en dan nog niet eens alleen mannen met een vriendin, maar getrouwde mannen met kinderen. Daar kan ik dus ook niet tegen. Andere kant, ik ken ook vrouwen die als ze langer dan 5 dagen van huis zijn die hetzelfde doen.

Sanne

Citaat van: Ton de Zwart op 16/05/2003 | 11:57 uur

Mannen zijn van nature jagers, het zit in hun genen ingebakken.  Of ze nu bij defensie werken of bij een burgerbaas, dat maakt geen verschil. Maar als je ze op een schip zet en ze langer dan 5 dagen naar zee stuurt, dan activeer je het jachtinstinct. Sommigen heben geen 5 dagen nodig, maar 5 minuten.  

Sorry hoor maar wat een k u tsmoes...
Dit is gewoon een kwestie van iets wat scheef zit rechtpraten. Feit is gewoon dat je fout zit als je vreemdgaat. Of ben ik nu zo narrow-minded? Gooi het niet op je jachtinstinct. Ik zie ook wel es een lekkere vent waar ik graag een praatje mee zou willen maken (...), maar als mijn vriend lang weg is en ik mis het lichamelijke (neem aan dat het jullie daar om gaat?) dan los ik dat zelf wel op. Hoef je niet voor vreemd te gaan. Lekker makkelijk dat jachtinstinct. Zou je dat ook pikken van je partner als zij dat zo zei? "Sorry hoor, maar je was zo lang op zee, en ik heb nou eenmaal mijn jachtinstinct dus heb ik je best vriend (of je broer, kies maar) maar genaaid". Is toch ook niet goed? Ik vind niet dat je dit kan goedpraten. Als je dan toch zo gefrustreerd raakt als je lang weg bent, geef 'm dan zelf een hand of ga vissen, maar niet met van die smoesjes aankomen.
Vruuuuger, toen de kratten bier nog van hout waren zodat je door moest zuipen om de kachel aan te houden.

Ton de Zwart

Citaat van: Sanne op 16/05/2003 | 11:19 uur
Zijn die defensiemannen dan echt zo erg? En ik steeds maar tegen iedereen vertellen dat jullie ook maar gewone mensen zijn. Of gaan alle mannen vreemd?

Mannen zijn van nature jagers, het zit in hun genen ingebakken.  Of ze nu bij defensie werken of bij een burgerbaas, dat maakt geen verschil. Maar als je ze op een schip zet en ze langer dan 5 dagen naar zee stuurt, dan activeer je het jachtinstinct. Sommigen heben geen 5 dagen nodig, maar 5 minuten.  Een knoop leggen is een idee, maar laat het wel een model zeemansknoop zijn, en als dat niet helpt, geen knoop laten.....

Cobra4

Peloton 3 602 Sqn

Sanne

Ik geloof dat ik mijn menneke toch maar es vriendelijk moet gaan verzoeken om met pensioen te gaan (hij's pas 25 maar goed). Als ik dit zo hoor, kan ik hem beter niet met vrouwen in een SQN op oefening laten gaan, laat staan straks in oktober op uitzending waarvan ik niet eens kan zien wat er gebeurt. Zijn die defensiemannen dan echt zo erg? En ik steeds maar tegen iedereen vertellen dat jullie ook maar gewone mensen zijn. Of gaan alle mannen vreemd?
Maar goed, hij zit tenminste niet op een schip, dat scheelt. En anders leg ik persoonlijk een knoop in z'n slurf als ie weg moet. Opgelost. 8)
Vruuuuger, toen de kratten bier nog van hout waren zodat je door moest zuipen om de kachel aan te houden.

Ton de Zwart

#26
Toch zit dat wat gecompiceerder in elkaar dan wat je zo even gemakkelijk omschrijft Wannabe.
2 homo's op een schip wekt alleen gegniffel op en grappenmakerij, geen jaloezie.  De rest van de bemanning zit niet echt te azen op het maatje van de andere homo, tenzij het hele schip een dergelijke neiging heeft.
Zet een paar vrouwen op een schip en stuur ze vooral lang naar zee, dan zal de sfeer elke dag gespannener worden. De een ritselt een relatie en 10 anderen niet, en van die 10 werken de hormonen ook op volle toeren.  10 hebben er dus een houten kaak, zoals dat bij de Marine heet.  Dat is bepaald niet bevorderlijk voor de onderlinge sfeer.  Uiteraard zijn er uitzonderingen; mannen die gewoon trouw zijn aan hun eigen relatie en geen aasgierengedrag vertonen.  Ze zijn er echt wel.
Waar mannen en vrouwen samen zijn, in of na het werk, maakt niet uit, dan is er een zekere spanning. Sexuele spanning wel te verstaan. En hoe langer dat duurt (zeereis) hoe hoger die spanning oploopt.  Zo is het nu eenmaal.......

wannabe

Ik snap dit niet , aan alle functies in de krijgsmacht zitten eisen aan .
Mensen die aan die eisen voldoen die kunnen blijkbaar die functie aan , dus zowel mannen als vrouwen.
en bij de km op een schip of in een andere omgeving waar mannen en vrouwen dicht en lang bij elkaar zitten hoeft er niet iets vervelends te gebeuren
mannen doen het zelf als ze kijken naar de vrouwen en vrouwen doen het zelf als ze kijken naar de mannen , iedereen heeft het zelf in de hand en die relaties , wat nou als er nu toevallig 2 homoseksuele op 1 schip zitten?kan daar toch ook een relatie uit ontstaan , dus ik vind het onzin dat er  voor de sweer en eventuele relatie bullshit geen vrouwen bij de defensie kunnen werken of op schepen. Mensen hebben zich zelf in de hand .
en als er al wat gebeurd dan ligt dat net zo goed aan de man dan aan de vrouw .
''Als ik later groot ben, word ik een heel belangrijke mevrouw in het leger, met net zo'n uniform als Willem Alexander''

BasvdK

Citaat van: Sanne op 30/04/2003 | 10:22 uur
Waarom zou een vrouwenleven waardevoller zijn dan een mannenleven? Ik denk dat de vrouwen in zulke gevechtsfuncties dat ook niet vinden, het zijn de mannen die hen willen beschermen. Op zich niks mis mee, erg galant enzo, maar nogmaals, behandel ze gewoon gelijk, dus laten liggen en doodgaan als ze gewond zijn en een gevaar voor de missie vormen als je ze meeneemt. Dat is de krijgsmacht en als je daar niet tegen kan moet je maar een vak leren.


Mee eens, maar zoals uit de praktijk blijkt, dat zelfs de beste professionals (waaronder je special forces toch wel mag rekenen) toch die vrouw gaat beschermen. Misschien zullen ook zij achteraf zeggen: STOM STOM STOM! Maar als je onder gevechtsomstandigheden zit, (lange tijd weinig slaap, weinig eten en veel stress) ga je vanzelf een beetje als een "oermens"leven. Ik weet niet of er studies naar gedaan zijn, maar dat is de enige verklaring die ik ervoor kan geven.

Cobra4

Citaat van: Sanne op 30/04/2003 | 10:22 uur

Dus zelfs de minder rotte appels onder de vrouwen moeten wachten tot de mannen geemancipeerd genoeg zijn.

Het zal wel te vergelijken zijn met de positie van vrouwen bij de brandweer.
Ook dat was een mannen wereldje en vrouwen werden pas geaccepteerd toen bleek dat zij het zelfde werk konden verrichten.

Ook binnen defensie zal dat het geval zijn.
Wel denk ik dat het voor mannen die al lang binnen defensie werken, het moeilijker zal zijn om vrouwen te accepteren dan de mannen die korter in dienst zijn. :-\
Peloton 3 602 Sqn