Vrouwen bij defensie

Gestart door Sanne, 27/04/2003 | 10:54 uur

Wat vindt u van vrouwen bij defensie?

Ja: Goeie zaak!
180 (45.5%)
Mwah: Moeten ze zelf weten, maakt me niet uit
73 (18.4%)
Mwah: Liever niet
29 (7.3%)
Nee: Slecht plan
28 (7.1%)
Ligt eraan waar
86 (21.7%)

Totaal aantal stemmen: 100

Sanne

Ik ben het ermee eens dat voor vrouwen dezelfde eisen moeten gelden, dus niet matsen. Privacy hebben mannen onder elkaar ook niet, dus vrouwen ook niet. Ik pleit gewoon voor een gelijke behandeling, dus ook voor gevechtsfuncties als ze daarvoor aan de gestelde eisen voldoen. Waarom zou een vrouwenleven waardevoller zijn dan een mannenleven? Ik denk dat de vrouwen in zulke gevechtsfuncties dat ook niet vinden, het zijn de mannen die hen willen beschermen. Op zich niks mis mee, erg galant enzo, maar nogmaals, behandel ze gewoon gelijk, dus laten liggen en doodgaan als ze gewond zijn en een gevaar voor de missie vormen als je ze meeneemt. Dat is de krijgsmacht en als je daar niet tegen kan moet je maar een vak leren.

Wat betreft de combi luxe en oefening/gevecht... logisch dat je dan niet kan douchen en geen lekkere luchtjes en make-up opdoet (telt camo ook?). Dat wil een vrouw die bij defensie hoort ook niet. Neem ik aan. Word dan nieuwslezeres.

Anyway, de meeste argumenten kan ik wel begrijpen, maar vaak wordt de oorzaak voor het feit dat vrouwen bij defensie niet werkt, gelegd bij de vrouwen terwijl het de mannen zijn die zich opeens anders gaan gedragen. Als ik dit goed begrepen heb. Correct me if I'm wrong. Dit feit kan ik ook wel begrijpen na deze discussie (de reden ervoor nog niet helemaal), maar het blijft jammer dat het vrouwen hierdoor het vaak extra moeilijk wordt gemaakt zich te handhaven. Dus zelfs de minder rotte appels onder de vrouwen moeten wachten tot de mannen geemancipeerd genoeg zijn.
Vruuuuger, toen de kratten bier nog van hout waren zodat je door moest zuipen om de kachel aan te houden.

BasvdK

Zo het was me even lezen, maar ik zit er helemaal in en wil er ook even wat over kwijt. Ditmaal van de luchtmacht/landmacht kant bekeken.

Ikzelf denk dat vrouwen heel goed bij defensie kunnen. Ikzelf heb meerdere vrouwen in mijn peloton (stafpeloton tankeskadron) gehad en op een enkele uizondering na, ging dat prima. Maar natuurlijk zijn er ook een heleboel mannen die er niks van bakken. Voordeel heb ik altijd gevonden dat vrouwen soms een heel andere kijk op bepaalde zaken hebben, die soms heel fijn zijn op de werkvloer.

Maar;
- Als er bepaalde functieeisen gesteld zijn voor mannen, moeten deze ook gelden voor vrouwen. Bijvoorbeeld: een mannelijke sergeant distributie moet functiegroep C hebben (ik weet niet uit mijn hoofd wat dit exact is). Dan vind ik dat exact dezelfde eisen moeten gelden voor een vrouw. Waarom zou een vrouw ineens 500m minder hoeven lopen op de coopertest? Dit heb ik nooit begrepen.

- Op bepaalde functies werkt het samenwerken met vrouwen NIET. Met name bij gevechtsfuncties is dit uit de praktijk gebleken. In het Israelische leger bijvoorbeeld hebben ze vrouwen bij de special forces gehad. Als deze in een team met mannen optraden bleek dat de mannen zich toch meer inzetten voor de vrouwen dan voor hun mannelijke collega's. Als er bijvoorbeeld een vrouwelijke collega dodelijk gewond raakte, deden de mannen er alles aan om deze vrouw toch thuis te brengen en "vergaten" te vechten. Dit is natuurlijk overdreven uitgelegd, maar het blijkt nu eenmaal in de psyche van de man te zitten.... Geen vrouwen op deze functies dus meer in het Israelische leger. En daarom misschien ook wel niet in het Nederlandse leger (KCT/Mariniers).
Om deze rede vind ik het ook niet kunnen om vrouwen op bepaalde gevechtsfuncties te zetten. Dan denk ik aan Infanterie en Cavalerie. Een vrouw kan prima een apache/ f16 besturen, dat is ook al bewezen, dus waarom niet?


Kortom; vrouwen bij defensie, Prima! Maar niet op bepaalde gevechtsfuncties en met gelijke regels qua fysieke eisen voor mannen en vrouwen.

Cobra4

Zo lang iedereen vrouw/man voldoet aan de eisen die aan een functie zijn gesteld, heb ik geen bezwaren tegen vrouwen bij defensie!

Uitgaande van mijn eigen ervaringen bij de KLu (LB) kan ik alleen maar zeggen dat ik veel voordelen van vrouwen binnen defensie heb gezien.

In veel situatie's die dreigden te escaleren mbt geweld, was de aanwezigheid van een vrouwlijke LB'er voldoende om de zaak onder controle te houden!!

Ook tijdens langdurige oefeningen/trainingen heb ik geen negatieve ervaringen opgedaan. Ook het zware tilwerk werd door de vrouwen verricht.

Aparte slaapplaatsen en doucheruimtes ???
Man en vrouw stonden zich, tijdens oefeningen, gewoon gezamelijk in het ondergoed te wassen of om te kleden.

Zo lang een vrouw haar werk normaal doet en niet roept dat zij bepaalde dingen niet kan doen omdat zij van "het zwakke geslacht" is, is er min inziens bij de KLu geen enkel probleem.

Peloton 3 602 Sqn

Ton de Zwart

Hoewel het zwaartepunt van de reacties inderdaad ligt bij de KM is het niet zo dat ik een eenzijdige kijk heb gegeven.  Ik probeer zo objectief mogelijk te zijn.
Mijn dochter is 12 jaar lang onderofficier bij de KL (genezerikken) geweest en heeft toen, als SGT 1 de dienst verlaten omdat ze niet meer tegen het cultuurtje kon. In grote lijnen is het zo, dat je toch als vrouw niet helemaal geaccepteerd wordt.  De man is nog niet genoeg geëmancipeerd om een vrouw toe te staan volledig mee te doen in het krijgsbedrijf, iets wat zo oud de mensheid is altijd des mans is geweest op enkele uitzonderingen na.

Bij de KM is het zo dat in tegenstelling tot wat de emancipatiegedachte behoort te zijn, een groot deel van de mannen, die vrouwelijke militairen in de buurt krijgt, onmiddellijk veranderen in jagers. Dat hoort bij het cultuurtje.
Ze zijn voortdurend er op uit om de vrouwelijke matroos of korporaal te versieren. Dat geldt voor alle rangen en standen. Gehuwden doen daar minstens zo hard aan mee.  Daar kan de vrouw niet altijd wat aan doen, het is gewoon een standaard gegeven.
Dat is bij de KL minder, ik heb dat 12 jaar lang menen te begrijpen, maar ook niet geheel buiten te sluiten.  Van de KLu weet ik niets, behalve dan dat we tijdens paradroppings een vrouwelijke 2e vlieger hadden op de Fokker Troopship.  Van Klu zijde toen vernomen dat toiletgang voor haar in en rond de Troopship altijd weer een crime was.  Dat zijn ook zo van die praktische probleempjes.
Maar om nog even terug te komen op de topic.  De dames kunnen wel degelijk binnen de strijdkrachten functionneren, maar liever alleen op posities waar ze tot hun recht komen en waar ze geen blok aan het been zijn voor de realisering van operaties......    

Jardy

Ok hier een vrouw die 5 jaar bij Defensie (KL) heeft gewerkt.
Ik ben ongeveer 4 jaar vuurlijder geweest bij de Artellerie.
En je hoeft echt geen GI Jane te zijn om bij Defensie te kunnen werken hoor. En vrouw zijn is niet meteen een stempel voor zwak, zoals de meest mannen wel denken. Want ik heb naast ze gestaan hoor de kerels van 2 meter jankend op de klimtoren! Dus een stelling dat vrouwen niet bij Defensie kunnen spuug ik op! Want een voorbeeld als hierboven was er nog maar één! Maar als je je sport testen goed doorloopt en je doet leuk mee dan valt het best allemaal mee. Het is wel zo dat er aan vrouwen qua sport  minder hoge eisen worden gesteld dan mannen, maar dat is geen vrijbrief om niet je best te doen! Ik heb 5 jaar met plezier bij Defensie gewerkt, en ik zou het zo weer doen. Maar ik geef toe dat er vrouwen zijn die gebruik maken van hun machts positie, maar die houden het niet lang vol, want waarom ga je anders bij Defensie? Om op je reet te gaan zitten en mooi zijn? Dacht het niet! Je zult je nagels gaan breken, mascara? Wat is dat? Vier weken in het veld, een douche? Wat is dat? De vijand mag je niet ruiken, dus weg met die duure parfum! Nou ik hoop dat ik je heb geholpen bij het nemen van een beslissing...

Sanne

#17
Citaat van: Reinaert op 29/04/2003 | 16:57 uurZet daar een vrouw bij, en het wordt een uitstapje met de juffrouw.
Makke lammetjes die zich netjes gedragen. Geen fluit aan.

Ik snap dat mannen af en toe tijd zonder vrouwen moeten hebben. Is andersom net zo goed zo. Als mijn vriend op stap gaat vraag ik hem ook of hij het leuk vindt als ik meega en zo niet, dan niet. Zo simpel is het. Dat zegt hij dan en daar heb ik absoluut geen probleem mee. Moet kunnen toch?
Wanneer er vrouwen meegaan is het afhankelijk van de individuen en de groep hoe men daar mee omgaat, niet van het geslacht op zich. Sommige vrouwen willen alles in de hand hebben en de mannen koeieneren. Anderen niet. Ik reken mezelf tot die laatste groep, en ik denk dat er meer van zulke vrouwen zijn. Ik ben echt geen manwijf (bij lange na niet), maar ik kan mee'zuipen' en -ouwehoeren met de mannen. En al kan ik dat niet, dan vermaak ik mezelf wel. En misschien gaan de mannen zich zelf wel anders gedragen als er een vrouw bij is zonder dat de vrouw daarom vraagt.

Maar goed, je hebt gelijk dat er dan al wat verandert. 't Is maar wat je er zelf van maakt, dat is met alles zo en ik kan er niet bij dat ik alles maar moet nemen zoals het gaat. Als je het ergens niet mee eens bent, moet je 't zeggen toch? Dus wat vrijetijdsuitstapjes betreft moet je niet klagen als er vrouwen meegaan, dan moet je gewoon uitleggen wat voor activiteit het gaat worden en dat je dat liever met de mannen doet. Een beetje vrouw die respect heeft voor haar vent zal dat begrijpen. Je hebt geen van beide het recht de ander volledig te claimen.

Om terug te komen op de topic,  ;) ;D , zelfs op een schip denk ik dat het moet kunnen. Of het een geslaagd project is, hangt af van het individu en van de welwillendheid van de mannen om haar een kans te geven. Wel denk ik dat van tevoren duidelijk moet zijn voor de vrouw, wat er van haar verwacht gaat worden en wat de omstandigheden zijn. Net zoals er in Amerika (en misschien ook in NL?) cursussen zijn voor de mannen om om te gaan met de vrouwen moet dat er andersom misschien ook wel zijn. Triest eigenlijk dat het zo'n probleem moet zijn, maar als het opgelost moet worden moet dat ook van 2 kanten komen. Dus de vrouwen moeten wel reeel zijn en meewerken. En natuurlijk voldoen aan de eisen.
Blijft het natuurlijk een feit dat vrouwen echt niet overal geschikt voor zijn, net zo min als de mannen dat zijn.

Maar goed, ik wil toch niet bij de KM, dat scheelt, dus ben maar niet bang dat je met me opgescheept komt te zitten.

Zijn er trouwens nog meer vrouwen hier?!
Vruuuuger, toen de kratten bier nog van hout waren zodat je door moest zuipen om de kachel aan te houden.

Sanne

#16
CitaatMijn vrouw en ik wandelen ergens, en ik zie op een grote afstand een bekende lopen.
Ik zeg dat tegen mijn vrouw.. Wat doet xxx hier ?
Een tijd later ziet ze dat hij het inderdaad is..
Hoe wist jij dat ?
Manier van bewegen..

Dat is echt niet alleen iets van mannen hoor! Ik heb niet zo'n beste ogen, maar droeg meestal geen bril (gewoon omdat ik niet doorhad dat mijn ogen ZO slecht waren). Omdat ik geen gezichtskenmerken kon onderscheiden op grotere afstand herkende ik iedereen aan de lichaamsbouw, manier van bewegen en nonverbale acties.

Maar dit bedoelde ik niet voor deze discussie. Ik weet ook echt wel dat mannen sommige eigenschappen bezitten en vrouwen weer andere en dat die allemaal van pas kunnen komen. Maar doordat mannen en vrouwen ieder eigenschappen bezitten in verschillende mate, is de een daarom per definitie meer geschikt voor militair werk dan de ander? Tuurlijk, als je met lompe gevaartes werkt moet je spieren hebben, maar verstand is ook wel es handig, vooral bij hogere functies en dat hebben vrouwen in dezelfde mate als mannen. En er is ook werk genoeg in de lagere rangen dat fysiek minder zwaar is (in ieder geval w.b. tillen van gewichten) dat vrouwen dus kunnen doen. En een vrouw kan net zo goed op uithoudingsvermogen trainen, dus op fysiek vlak doet een vrouw niet perse altijd onder voor een man. Vrouwen drogen weer minder snel uit. Ik noem maar iets.

Kortom, nogmaals: waarom zijn vrouwen zo onwelkom? Zou het niet kunnen zijn dat sommige mannen toch iets meer vooroordelen hebben dan ze zelf toe willen geven?
Vruuuuger, toen de kratten bier nog van hout waren zodat je door moest zuipen om de kachel aan te houden.

Wout

Wat ik vooral bedoelde is dat mannen maar 1 ding tegelijk kunnen doen, het is dus bijvoorbeeld heel erg moeilijk voor mannen om te telefoneren, een tekstje te schrijven (deze 2 zijn al bijna onmogelijk) én ook nog eens de omgeving in de gaten te houden. Voor een vrouw is dit een eitje, voor zover ik heb gehoord.

Wout

Bij de KMar zie ik eerlijk gezegd niet veel anders dan voordelen, aangezien (weer zo'n steriotype) vrouwen over het algemeen goede sociale vaardigheden hebben, wat heel goed van pas kan komen bij de KMar. Verder zit je niet maanden op elkaars lip en ga je meestal met zijn 2'en op patrouille waardoor achter elkaars rug roddelen over je partner onmogelijk is :)

Bij de KMar heb je gewoon niet de omstandigheden die je bij de KM wel hebt. Voor de KMar heb ik dus absoluut geen bezwaren.

KLu ook niet, ligt er natuurlijk aan welke functie wat de omstandigheden zijn maar naar mijn weten wordt het overgrote deel van de F-16's door één persoon gevlogen (op de B versie na). Ook bij de KLu is het onderwerp van maanden met elkaar leven op een kleine ruimte niet van toepassing. En vrouwen kunnen in de KLu van groot nut zijn omdat ze de mogelijkheid hebben zich met meer dingen tegelijk bezig te  houden dan mannen dit kunnen, dit is wetenschappelijk bewezen.

KL heb ik totaal geen ervaring mee, hier heb ik dan ook geen mening over.

Sanne

Ja gatver, ben ik de hele dag benieuwd wat er gezegd gaat worden, doet mijn internet een hele dag niks!  >:(

Zoals sommige van jullie wel zullen weten, wil ik zelf MISSCHIEN ook in dienst (maar dan wel operationeel) en ben ik 'de partner van...'. Ik ben dan wel blond, vrouw, student en burger (fouter kan niet, weet ik, heb ik vaker gehoord), maar ik ben niet achterlijk. Ik weet ook wel dat de gemiddelde vent bij defensie niet heel erg voorstander van is van vrouwen in het Woodland. Ik ken inmiddels door mijn relatie al een groot aantal militairen en ben er intussen achter gekomen dat dat voor het grootste deel ook 'gewone' mensen zijn en niet allemaal de types die ik altijd omschrijf als 'met je k l o t e n in de modder en schieten'. Maar zelfs de meest ontwikkelde militairen die ik ken (heb wel es met een CVB gepraat tot ik erachter kwam dat ie zo hoog was en toen wilde ik zo snel mogelijk weg, stel dat ik wat stoms zeg?!  ::) haha) schijnen zo hun mening te hebben over vrouwen bij defensie. Dus ik wilde wel eens weten wat daar dan de redenen voor zijn.
Net zo goed als burgers hun vooroordeel nogal snel klaar hebben over militairen, hebben militaire mannen dat over de vrouwen. Niet alle vrouwen zijn namelijk hetzelfde. Okee, ze zijn dan misschien toevallig met een k u t geboren, maar dat maakt ze nog niet allemaal hetzelfde en dus fout. Ik weet dat jullie dat niet bedoelen, maar laat het me even uitleggen.

1) vrouwen zijn inderdaad minder sterk, meestal. Ik vind dan ook dat je geen vrouwen moet toelaten bij een onderdeel wanneer ze niet aan de minimale eisen voldoen. Moet je niet om ze te pesten de regels aanscherpen. Maar wanneer vrouwen aan de regels voldoen, moet je ze ook kunnen toelaten. Dit zal dus betekenen dat er inderdaad soms geen vrouwen binnen de eenheid zijn.

2) Relaties. Net zo goed als relaties kunnen ontstaan in een burgerbedrijf, kan dat binnen defensie ook. Okee, op een schip is dit misschien lastiger dan ergens waar je om half 5 ofzo weer naar huis gaat, doordat je constant met elkaar zit opgescheept. Maar dat is niet alleen de schuld van de vrouwen. De mannen lopen dan net zo goed hun pik achterna. Het komt van 2 kanten. En niemand dwingt je. Mag ik hopen. Het kan zijn dat een vrouw, zonder dat ze dat zelf misschien wil, je aandacht een beetje afleidt, maar dit laat je dan zelf toe. Als je een vrouw niet ziet als een vrouw (en dus een prooi  ;) ) maar als de collega die ze is, en haar met hetzelfde respect of disrespect behandelt als je andere (mannelijke) collega's, hoeft er geen probleem te zien. Omdat er een vrouw is, wil dat niet zeggen dat ze perse iemand wil strikken, misschien doet ze het werk wel gewoon graag.

3) Roddelen. Een vrouw in dienst moet zich ten alle tijde in dienst van het werk inzetten, net zo goed als de mannen dat moeten. Het soort werk brengt nu eenmaal met zich mee dat het goed moet gebeuren, omdat er levens van af kunnen hangen. Roddelen is niet in dienst van het werk en moet dus vermeden worden. Nogmaals: niet alle vrouwen zijn roddelaars, dit is weer zo'n stereotypering.

4) Privacy. Mekkeren over privacy is net zo goed niet in dienst van het werk en moet dus geen prioriteit zijn. Ik heb hier weinig ervaring mee (de privacy van defensievrouwen) maar ik wil wel zeggen dat er pas gene ontstaat wanneer daar reden voor is. Wanneer een vrouw als een collega wordt behandeld die gewoon toevallig in dezelfde emmer schijt of wat dan ook en zich uitkleedt omdat je dat nou eenmaal soms doet, is er wat mij betreft niks aan het handje. Op zo'n moment ben je bezig met je werk uit te oefenen en het is iets anders dan wanneer je je midden op straat uitkleedt. Pas wanneer de mannen je als vrouw anders gaan behandelen, wordt benadrukt dat je anders bent en voel je je l u l lig.

In mijn ogen heb je meisjes-vrouwen ('troela's), manwijven en vrouwen. Ik ben toch echt zelf ook een vrouw en ik heb een hekel aan roddel en achterklap, mensen zwartmaken, het eeuwige watje uithangen en je vrouwelijkheid misbruiken om je zin te krijgen. Het enige wat ik zou vragen (mocht ik besluiten in dienst te gaan) is een beetje respect en gelijkwaardigheid. Gewoon 'een van de mannen' zijn, zonder je vrouw-zijn te hoeven verliezen. En dus hetzelfde behandeld te worden. Ik weet ook wel dat ik de fysieke kracht niet heb voor veel banen bij defensie. Dan moet je d'r ook niet aan beginnen. Zoek minstens een baan uit die je uit kan voeren. Zo simpel is het. En wanneer een vrouw hetzelfde werk kan doen als een man, moet er geen verschil gemaakt worden. Dus ook niet voortrekken boven mannen. Maar zolang er nog wel vooroordelen bestaan kan ik me voorstellen dat er voor een bepaald aantal vrouwen plaatsen gereserveerd worden. Omdat anders steeds een man zal worden aangenomen op basis van dezelfde redeneringen die hier soms ten onrechte worden aangedragen.

Ik denk aan de film "G.I.Jane". Hoe nep alles ook mag zijn, dit is dus wat ik bedoel, het als vrouw echt verrekte moeilijk om geaccepteerd te worden! Zelfs al kan je hetzelfde, dan nog! En ik spreek uit ervaring (niet w.b. het G.I.Jane-gehalte), want steeds wanneer ik met een militair praat merk ik dat ik getest word. Ik denk dat de meesten van jullie uitstekend begrijpen wat ik hiermee bedoel. Van die opmerkingen die nergens op slaan om te kijken hoe je reageert, uitdagen. En daar kan ik best tegen, ik ben immers geen mietje (ik geef geen kik wanneer ik op taekwondo weer eens vol in mn maag of tegen mn hoofd geschopt word), maar ik begrijp niet helemaal waarom je niet eerst van het beste in iemand uit kan gaan, voordat je aanneemt dat ze wel weer zo'n grietje zal zijn, omdat ik er toevallig niet lelijk uitzie en geen camo-pak heb.
Ik kan ook best een geweer vasthouden, of planningen maken. Ik snap ook dat iemand die zn geweer op mij richt, me waarschijnlijk niet aardig vindt en schminken kan ik al, want make-up-ervaring heb ik genoeg  ;)

Tot zo ver weer een reactie van mij, graag commentaar.

Ik geloof dat er nu vooral KM-ers hebben gereageerd of dat de discussie in ieder geval vooral over de bootjes gaat. Ik zou graag ook wat meer meningen horen van KL-, KLu- en KMar-mensen of in ieder geval over vrouwen bij die onderdelen.

PS. Het is hier weer bijna alleen over nadelen van vrouwen bij defensie gegaan, die ik dan kan gaan verdedigen. Ziet iemand toevallig nog voordelen?
Vruuuuger, toen de kratten bier nog van hout waren zodat je door moest zuipen om de kachel aan te houden.

Caspar

Citaat van: Ton de Zwart op 28/04/2003 | 21:46 uur
Nou Sanne?  Je hebt wat losgemaakt, of niet?.....

Ze is er stil van ;D

Ton de Zwart

Nou Sanne?  Je hebt wat losgemaakt, of niet?.....

Ton de Zwart

Citaat van: Marcel op 28/04/2003 | 10:07 uur

Ik ben overigens van mening dat er nu ook wel eens vrouwen bij het korps mariniers toegelaten moeten worden. Volgens mij is de regel dat dat niet kan in strijd met de grondwet.

Vrouwen bij het korps?  Wel eens een berg - en koudweer training gedaan?Zal me wat worden, gezamenlijk in een snowhole of iglo.  Roadwork, op allerlei manieren afgeknepen worden met een boomstam, langs een bospad.  Echt vrouwelijk.  Zal best evenredig tillen worden.   Wel eens met een (oefen)gewonde op een brancard door de bergen gesjouwd? Of een pullik getrokken bij 20° vorst? Of moeten de aanwezige mannen in die club dat dan maar doen?    Nee, dat gaat echt niet, of je moet de fysieke eisen drastisch laten zakken.

Venz

Niks mis met vrouwen bij defensie maar ik stoor mij aan één ding: Dat vrouwen worden voorgetrokken t.o.v. mannen onder het motto "Emancipatiebeleid".

Zo wilde ik, als BBT'er, BOT'er worden. Verzoek ingediend, en dat duurde maar. Tot ik een brief vanuit het Haagse te zien kreeg m.b.t. het omzetten BBT naar BOT. Daarin stond letterlijk: Het omzetten van een BBT naar BOT contract is niet meer mogelijk met uitzondering op een paar "kritische vakgebieden" en vrouwen!  ??? ???

Kijk, daar zakt mijn broek dus van af! Dit neem ik de vrouwen bij defensie niet kwalijk maar het beleid neigt naar discriminatie.

Nu mag ik nog van geluk spreken dat mijn verzoek uiteindelijk is goedgekeurd omdat ik precies op tijd was met het indienen hiervan, maar er zijn ook heel veel lichtingsmaatjes die naast de pot piesen terwijl het goeie lui zijn, ook in hun vakgebied, die ook graag willen blijven. Nee, die zetten ze dan na vier jaar op functie (met dito ervaring) met een zak geld over het hek en nemen ze weer iemand anders aan die weer helemaal opnieuw het wiel uit moet gaan uitvinden. Voordat die kerel/meid eens lekker is ingewerkt staat hem/haar het zelfde lot al weer te wachten. Gelukkig zijn die opleidingen niet duur.... daar valt dus enorm op te bezuinigen! BBT'ers die BOT willen worden gewoon die kans geven. Minder kosten bij het opleiden van nieuwe BBT'ers én behoud van kennis en motivatie. Nadeel: Leeftijd van de gemiddelde militair wordt wat hoger. Maargoed, dit is weer een heel ander verhaal....

Just my two cents  :-\


Marcel

Een woord: 2003!

Wordt alstublieft wakker. Defensie draait op vrouwen. Lopen die weg dan stort defensie in.

Ik heb heel wat jaren met vrouwen gevaren en ik heb er geen moment problemen mee gehad. Misschien moet je ze ook niet op willen zoeken en gewoon je werk doen. Dat scheelt enorm. Net als niet denken aan zeeziekte om niet zeeziek te worden. Gewoon je werk doen en niet zeiken.

Vrouwen zijn prachtige wezens en roddelen?...., dat doen mannen net zo goed en net zo gemeen dus, al met al, niet zeiken en vrouwen afschilderen als de boosdoeners want, helaas waar is waar, de mannen maken het moeilijk. De vrouw wil wel, maar heb je als vrouw een mooi lijntje dan staat meniggeen onderofficier al over je heen gebogen om je te helpen (jaja, om naar je borsten te kijken ja!).

Vwb dat vrouwelijke opvarenden voor de officieren gaan. Ja, zou ik ook doen. Beter een vent met een goed salaris en vooruitzichten dan matroos drie uit de ketting die alleen maar van zuipen en feesten houdt. Tja, het is maar waar je voor kiest.

Overigens in Scandinavische landen varen de marines gewoon gemengd en zolang je er geen probleem van maakt werkt dat gewoon. Ook op subs en geloof mij, die zijn nog kleiner dan Nederlandse subs.

Het wordt gewoon eens tijd dat wij in Nederland volwassen worden en niet zo bang moeten zijn om wat vrouwen willen.

Uiteindelijk is het nog steeds zo: een vrouw huilt en overwint.
En dat gebeurt ook zo in het burgerleven.

Onderbezet varen en je dan druk maken over vrouwen vind ik in deze overigens heeeeeeeeeeeeeeeel zwak. Maak je liever druk over hoe de verschillende schepen weer gevuld kunnen worden met goed opgeleid en gemotiveerd personeel.