Vrijstelling amo

Gestart door vuillemin, 03/02/2009 | 13:18 uur

Arjen_d

Citaat van: Cobra4 op 16/02/2009 | 14:15 uur
Citaat van: Arjen_d op 16/02/2009 | 13:58 uur


maar 2400meter in 12 minuten 20 push ups en 30 sit ups moet te doen zijn lijkt me  ;D

Je weet maar nooit.....  ;)



Nee idd maar goed het is maar een paar maanden die heb je ook zo weer gedaan, alleen als ik naar mijzelf kijk sta ik liever asap paraat ;) denk dat ik daar meer aan heb :) ( in de hoop nog een uitzending mee te maken )

Cobra4

Citaat van: Arjen_d op 16/02/2009 | 13:58 uur


maar 2400meter in 12 minuten 20 push ups en 30 sit ups moet te doen zijn lijkt me  ;D

Je weet maar nooit.....  ;)

Peloton 3 602 Sqn

Arjen_d

Citaat van: Cobra4 op 16/02/2009 | 13:53 uur
Citaat van: Arjen_d op 16/02/2009 | 13:45 uur

Dar heb je enigszins gelijk in maar je word langzaam naar een niveau gebracht en een ex-militair die zit vaak al op een dusdanig niveau dat een opfris cursus (van mij part de laatste helft van de AMO/IMO) voldoende is, bespaart geld en tijd  ;)

Zijn die 16 weken ook niet bedoeld om de conditie op een hoger niveau te brengen. Wordt flink buffelen om dat in 8 weken te doen?  ;)

Jah das ook waar, ik ga er dan ook vanuit dat dat mensen een redelijke conditie hebben.

En heb paraat ook al gezien dat heel veel mensen een conditie hebben van een sok ;)

maar 2400meter in 12 minuten 20 push ups en 30 sit ups moet te doen zijn lijkt me  ;D

Cobra4

Citaat van: Arjen_d op 16/02/2009 | 13:45 uur

Dar heb je enigszins gelijk in maar je word langzaam naar een niveau gebracht en een ex-militair die zit vaak al op een dusdanig niveau dat een opfris cursus (van mij part de laatste helft van de AMO/IMO) voldoende is, bespaart geld en tijd  ;)

Zijn die 16 weken ook niet bedoeld om de conditie op een hoger niveau te brengen. Wordt flink buffelen om dat in 8 weken te doen?  ;)
Peloton 3 602 Sqn

Arjen_d

Citaat
ca 2 maanden?: Dat zou dan betekenen dat er een aparte opleidings vlucht moet komen voor mensen die de opfriscursus gaan volgen omdat de door jou genoemde te volgen onderdelen bij de IMO verspreidt zijn over 16 weken. Kun je net zo goed weer de hele opleiding mee pakken.


Dar heb je enigszins gelijk in maar je word langzaam naar een niveau gebracht en een ex-militair die zit vaak al op een dusdanig niveau dat een opfris cursus (van mij part de laatste helft van de AMO/IMO) voldoende is, bespaart geld en tijd  ;)

Cobra4

Citaatdat zijn idd gasten op gympies  ;D

Ah, de goede oude SMEVjes groep....  ;)

CitaatIn mijn ogen een zou een opfris cursus van ca 2 maand voldoende moeten zijn om je weer helemaal bij te brengen.
Dan doel ik op wapenles, cbrn, exercitie, veld oefeningen, militair rechted , dit natuurlijk wel afhankelijk van je kennis op dat moment als je werkelijk al vergeten bent hoe je moet groeten tegen een meerdere dan mag je van mij ook alles weer opnieuw doen 

ca 2 maanden?: Dat zou dan betekenen dat er een aparte opleidings vlucht moet komen voor mensen die de opfriscursus gaan volgen omdat de door jou genoemde te volgen onderdelen bij de IMO verspreidt zijn over 16 weken. Kun je net zo goed weer de hele opleiding mee pakken.

CitaatNee   Ook bij parate onderdelen die niet vaak in het bos zitten (gevechts ondersteunende) hebben volgens mij minimaal 1x in het jaar een groene oefening waar alle dingen die je tijdens je AMO geleerd hebt weer aanbod komen.

Yep, de JOP les dagen. Maar het ligt bij de KLu aan de Squadron Commandant of dat in het veld (meerdaagse) gebeurt of bij Bureau FP (losse dagen).
Peloton 3 602 Sqn

Arjen_d

Citaat van: Cobra4 op 16/02/2009 | 12:39 uur
Ik kan wel merken dat mijn laatste IMO wel erg lang geleden is zeg.
Wat is een REM Pel?  Zijn dat die gasten op gympies?
dat zijn idd gasten op gympies ;D


CitaatEn hoe wil je vrijstelling van bepaalde delen dan inplannen in een AMO. En welke onderdelen bedoel je dan?

In mijn ogen een zou een opfris cursus van ca 2 maand voldoende moeten zijn om je weer helemaal bij te brengen.
Dan doel ik op wapenles, cbrn, exercitie, veld oefeningen, militair rechted , dit natuurlijk wel afhankelijk van je kennis op dat moment als je werkelijk al vergeten bent hoe je moet groeten tegen een meerdere dan mag je van mij ook alles weer opnieuw doen  ;)

CitaatIk heb vaak zat in een slaapzak en tent gelegen tijdens opleidingen. Betekent dit dan dat ik tijdens een volgende opleiding vrijstelling krijg en in een hotel mag snurken? 

Nee ;)  Ook bij parate onderdelen die niet vaak in het bos zitten (gevechts ondersteunende) hebben volgens mij minimaal 1x in het jaar een groene oefening waar alle dingen die je tijdens je AMO geleerd hebt weer aanbod komen.


Cobra4

Ik kan wel merken dat mijn laatste IMO wel erg lang geleden is zeg.
Wat is een REM Pel?  Zijn dat die gasten op gympies?

En hoe wil je vrijstelling van bepaalde delen dan inplannen in een AMO. En welke onderdelen bedoel je dan?

Ik heb vaak zat in een slaapzak en tent gelegen tijdens opleidingen. Betekent dit dan dat ik tijdens een volgende opleiding vrijstelling krijg en in een hotel mag snurken? 
Peloton 3 602 Sqn

Arjen_d

Citaat van: Cobra4 op 16/02/2009 | 12:19 uur
Als "ceremoniƫle" afsluiting van de AMO? Om toch iets in je handen te krijgen?
Dit i.p.v. een blik op het computerscherm om de aantekening in PeopleSoft te bekijken?

En ik ben een voorstander van het afwijzen van vrijstellingen voor de AMO. Dit bv omdat ik heb gezien dat collega's die pas bij de VTO in een peloton/klas kwamen zo goed als altijd lang buiten de boot vielen, daar zij niet bij het vormen van de groep tijdens een AMO/IMO aanwezig waren.

Zo heb ik ook certificaten van het halen van mijn militair rijbewijs  ;) ;D

Ik ben daar dus geen voorstander van, In de AMO gaat het om mensen te vormen en waarom zou je mensen 2x moeten vormen?
Iemand die de AMO heeft gehaald zou in mijn ogen vrijstellingen kunnen krijgen voor bepaalde onderdelen en iemand die nieuw aan de opleiding begint  heeft zo ook alle aandacht van het kader.

Persoonlijk kan ik vertellen dat het bij de AMO toch anders loopt ook daar stromen mensen in die uit het REM PEL komen ik heb nog niet meegemaakt dat iemand niet bij de groep betrokken werd. (1x een flinke uitdaging en iedereen is weer hetzelfde )

Cobra4

Als "ceremoniƫle" afsluiting van de AMO? Om toch iets in je handen te krijgen?
Dit i.p.v. een blik op het computerscherm om de aantekening in PeopleSoft te bekijken?

En ik ben een voorstander van het afwijzen van vrijstellingen voor de AMO. Dit bv omdat ik heb gezien dat collega's die pas bij de VTO in een peloton/klas kwamen zo goed als altijd lang buiten de boot vielen, daar zij niet bij het vormen van de groep tijdens een AMO/IMO aanwezig waren.
Peloton 3 602 Sqn

Arjen_d

Citaat van: Cobra4 op 16/02/2009 | 12:07 uur
Nee, ik kreeg geen vrijstellingen.

Krijg je tegenwoordig een certificaat na afronding van je AMO?
Leuk voor boven je bed, want in de burgermaatschappij heeft het geen status als erkend diploma o.i.d.
Dus alleen waardevol binnen Defensie en tijdens de sterke verhalen richting vrienden.  ;)

Ik weet niet hoe het eerder met de IMO zat maar ik kreeg zeker een certificaat die moet ik bij mijn opkomst ook meenemen 9 maart (amo kl ).

Dat bedoel ik als het geen meer waarde heeft waarom dan uitreiken?

Cobra4

Nee, ik kreeg geen vrijstellingen.

Krijg je tegenwoordig een certificaat na afronding van je AMO?
Leuk voor boven je bed, want in de burgermaatschappij heeft het geen status als erkend diploma o.i.d.
Dus alleen waardevol binnen Defensie en tijdens de sterke verhalen richting vrienden.  ;)
Peloton 3 602 Sqn

Arjen_d

Citaat van: Cobra4 op 16/02/2009 | 11:27 uur
Citaat van: Enforcer op 03/02/2009 | 23:15 uur
Voor zover mij bekend is de regel dat als je binnen 6 jaar terugkeert naar het nest je de AMO niet nogmaals hoeft te doen. Wel alle noodzakelijke functie opleidingen, indien van toepassing.

Het is binnen 1 jaar. 1 dag meer en alle opleidingen moeten opnieuw gedaan worden. En ik kan het weten. Is mij overkomen.  :)
366 dagen tussen uitboeken en opnieuw in dienst komen en daar door ook gewoon de AMO weer moeten doen.
Niet dat ik dat erg vond. Even alles weer opfrissen en je maten goed leren kennen.


ook geen vrijstelling van bepaalde dingen?

ik vind het persoonlijk ook niet echt erg maar nu begin toch te twijfelen wat het nut is van het certificaat die je dan uiteindelijk krijgt die is gewoon niks waard blijkbaar.

Cobra4

Citaat van: Enforcer op 03/02/2009 | 23:15 uur
Voor zover mij bekend is de regel dat als je binnen 6 jaar terugkeert naar het nest je de AMO niet nogmaals hoeft te doen. Wel alle noodzakelijke functie opleidingen, indien van toepassing.

Het is binnen 1 jaar. 1 dag meer en alle opleidingen moeten opnieuw gedaan worden. En ik kan het weten. Is mij overkomen.  :)
366 dagen tussen uitboeken en opnieuw in dienst komen en daar door ook gewoon de AMO weer moeten doen.
Niet dat ik dat erg vond. Even alles weer opfrissen en je maten goed leren kennen.
Peloton 3 602 Sqn

Arjen_d

#10
Citaat van: Enforcer op 03/02/2009 | 23:15 uur
Voor zover mij bekend is de regel dat als je binnen 6 jaar terugkeert naar het nest je de AMO niet nogmaals hoeft te doen. Wel alle noodzakelijke functie opleidingen, indien van toepassing.

Dat is helaas niet het geval,

Ik moet 9 maart opkomen in assen en waarschijnlijk alles overnieuw doen.

ff een link naar de landmacht site  http://www.werkenbijdelandmacht.nl/index.html?nid=&cid=45&gid=9&fid=70

Enforcer

Voor zover mij bekend is de regel dat als je binnen 6 jaar terugkeert naar het nest je de AMO niet nogmaals hoeft te doen. Wel alle noodzakelijke functie opleidingen, indien van toepassing.

vuillemin

#8
Citaat van: Ros op 03/02/2009 | 16:51 uur
Citaat van: vuillemin op 03/02/2009 | 13:50 uur
maar de bedoeling van de amo is imo een opleiding om rotte appels proberen weg te werken.

??? Mensen aannemen en dan rotte appels weg werken ?. Dit is volgens mij niet het doel van de AMO. Rotte appels worden als het goed is niet aangenomen.

Haha ja idd als het goed is,ik kan me nog figuren herinneren was gewoon om te huilen, 1tje werdt toen ook gelijk door de kmar afgevoerd. had schijnbaar een hechte band met de grijze wolf.  :police:

En ik weet ook wel dat de amo niks voorstelt maar als ik eraan terugdenk begin ik toch liever gelijk met de functie opleiding.

Ros

Citaat van: vuillemin op 03/02/2009 | 13:50 uur
maar de bedoeling van de amo is imo een opleiding om rotte appels proberen weg te werken.

??? Mensen aannemen en dan rotte appels weg werken ?. Dit is volgens mij niet het doel van de AMO. Rotte appels worden als het goed is niet aangenomen.

vuillemin

#6
opzich is het niet erg maar de bedoeling van de amo is imo een opleiding om rotte appels proberen weg te werken.
verder gewoon een ervaring die je moet hebben meegemaakt.

Arjen_d

Citaat van: Sproit op 03/02/2009 | 13:32 uur
Is het erg om de AMO nogmaals te doen?

AMO is op zich niet erg om te doen, maar wil zo snel mogelijk paraat om misschien nog een kans te krijgen op een uitzending  ;)

Sproit

Is het erg om de AMO nogmaals te doen?
KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg

KapiteinRob


Arjen_d

#2
Ik heb ook al eerder in dienst gezeten  (na 2,5 jaar dienst verlaten te hebben ga ik weer beginnen 9 maart), ik moet de AMO ook weer doen maar niemand kan iets met zekerheid zeggen ;)

vuillemin

#1
Hallo 'ik vroeg me af of hier toevallig een paar mensen zijn die er ervaring in hebben gehad.
Het zit namelijk zo.

Ik ben op mijn 17de in dienst gegaan bij de orgv (object grond verdediging)
Tot mijn 22ste.nu ben ik 25 en ga 6 april weer terug naar klu als chauffeur.
Nou heb ik in Amsterdam gehoord dat ik de amo weer kan gaan doen.
Alleen ik zou wel vrijstelling krijgen voor verschillende dingen maar ze konden niet zeggen in wat.
Ik krijg wel mijn oude rang en salaris schaal terug.alleen ik vraag me nu echt af of ik wel echt de hele amo uberhaupt moet doen.
want de behaalde imo & ogrv opleiding lijkt mij voldoende om de amo te mogen overslaan  :o