'Iran kan atoombom maken'

Gestart door Cobra4, 02/03/2009 | 08:19 uur

Elzenga

Citaat van: ChrisLM op 21/05/2009 | 18:45 uur
Misschien omdat die iraanse regering niet geleid wordt door die president maar door een of andere geestelijke van achter het gordijn?
de feiten dan maar weer (hoezeer ik het Iraanse regime ook afkeur)... Het Iraanse regime heeft tot nu toe weinig "geks" gedaan...het werd aangevallen door Irak...en heeft geen buurlanden aangevallen in al die tijd...die eer viel te beurt aan een "democratie" en kernmacht. Die deze landen nog steeds bezet houdt. Iran steunt een aantal verzetsbewegingen tegen Israël..Dat zelf via een kolonialistische doctrine en met geweld werd "gesticht" ten kosten van het grootste deel van de lokale bevolking..en Iran probeert haar ideologie te verspreiden...met weinig succes tot nu toe....Dus tja...het lijkt me toch weinig wenselijk dat we ons wederom voor het karretje laten spannen om de vijanden van Israël uit te schakelen. Terwijl daar rustig een apartheids- en bezettingspolitiek wordt voortgezet. Welke de belangrijkste voedingsbodem vormt voor het extremisme dat ons wel bedreigt. Die fout is recent al eens gemaakt. Laten we hem niet nog eens maken. 

sgt Rob

Citaat van: Ros op 17/03/2009 | 12:48 uur
Hoe meer machten in het Midden Oosten beschikken over de mogelijkheid om kernwapens te produceren hoe veiliger het daar zal worden.

HAHAHAHAHHAHAHA


Citaat van: Ros op 17/03/2009 | 12:48 uur
Een ieder richt zich op Iran om af te zien van de productie van deze wapens. Waarom ook niet met Israel hetzelfde gesprek voeren ?.

Isr: "wij gaan geen wapens maken"
VS: "dan zetten wij ze wel bij jullie neer, vrienden"

ChrisC7

Misschien omdat die iraanse regering niet geleid wordt door die president maar door een of andere geestelijke van achter het gordijn?

Sparretje

Misschien moeten we inderdaad maar gewoon zorgen dat ze allemaal kernwapens krijgen.
Ik zie niet in waarom een arabier die verantwoordelijkheid minder goed kan nemen dan een westers persoon.
Ik denk dat het niet realistisch is om te streven naar een kernwapenvrije wereld.
Misschien moeten we maar een andere stabiliteit creëren. Die van een kernvolle wereld.
Het misschien pure speculatie maar de kans was groot geweest dat Amerika en Ussr in oorlog waren geraakt, mits ze de atoomwapens niet hadden gehad die wederzijdse vernietiging inhielden.

Elzenga

#11
CitaatBrown in new Iran nuclear warning

The prime minister is to warn Iran it faces a "clear choice" over its nuclear programme, with tougher sanctions for defying the international community.

Gordon Brown will tell a conference in London that Tehran, which continues to enrich uranium despite global pressure, is a "critical proliferation threat".
Brown heeft blijkbaar nog steeds niet door hoe belachelijk zijn woorden overkomen op het Iraanse regime. Eerst steunt de Britse Regering onder zijn voorganger Blair (hijzelf minister) een griezelig neo-cons concept om democratie met geweld af te dwingen in de regio en neemt actief deel aan twee illegale en omstreden invasies, in Afghanistan en Irak. Ook steunt hij hiermee de dreigende taal en houding van de toenmalige Regering Bush richting Iran en Syrië. Dat zij mogelijk de volgende zouden zijn. En nu het Iraanse regime zich bedreigd voelt mogen zij het ultieme verdedigingswapen niet ontwikkelen. Terwijl Brown met geen woord rept over de "verzwegen" doch aanwezige kernwapens van Israël. Welk land om precies dezelfde reden deze wapens heeft gebouwd indertijd en nimmer zwaar is geboycot voor die reden. Om maar te zwijgen dat Groot-Brittannië zelf wel gewoon kernwapens heeft en dit niet ter discussie stelt. Sorry, maar zoiets valt geen Arabier of Iranees uit te leggen en tekent mijns inziens het failliet van de buitenlandse politiek van veel Westerse landen. Met dit soort meten met twee maten los je dit soort heikele problemen niet op. Maar maak je ze mijns inziens alleen maar erger.

Cobra4

Citaat van: Ros op 17/03/2009 | 12:48 uur

Een ieder richt zich op Iran om af te zien van de productie van deze wapens. Waarom ook niet met Israel hetzelfde gesprek voeren ?.

Omdat landen het eng vinden als een "vijand" kernwapens heeft. "Vriendjes" mogen die natuurlijk wel hebben?
Peloton 3 602 Sqn

Ros

Citaat van: dudge op 17/03/2009 | 12:55 uur
Citaat van: Ros op 17/03/2009 | 12:48 uur
wat betekend dat al die andere landen in die regio zullen vergelden, in het ergste geval.

En dat is nu net de rem die zelfs de grootste "gek" er van zal weerhouden om een dergelijk wapen in te zetten tegen een van de landen in de regio.

Ros

#8
Hoe meer machten in het Midden Oosten beschikken over de mogelijkheid om kernwapens te produceren hoe veiliger het daar zal worden.

Een ieder richt zich op Iran om af te zien van de productie van deze wapens. Waarom ook niet met Israel hetzelfde gesprek voeren ?.

Cobra4

Brown in new Iran nuclear warning

The prime minister is to warn Iran it faces a "clear choice" over its nuclear programme, with tougher sanctions for defying the international community.

Gordon Brown will tell a conference in London that Tehran, which continues to enrich uranium despite global pressure, is a "critical proliferation threat".

But he will say a huge expansion of civil nuclear power is needed worldwide to meet carbon reduction targets.

Iran says this is what it is doing and refuses to stop its development work.

The prime minister will argue that Iran will be a test of how nuclear nations can work together with non-nuclear states to equip them with new sources of energy.

He will urge it to pursue a purely civil nuclear path with the promise of international support and engagement.


'Work with us'

Enriched uranium can be used in power plants, but can also be used to make atomic weapons.

The Iranian government continues to defy the international community, enriching enough uranium - according to a recent report by the International Atomic Energy Authority - to fill a warhead.

"Iran therefore faces a clear choice," Mr Brown will tell an audience of diplomats and scientists.


"Continue in this way and face further and tougher sanctions - or change to a UN-overseen civil nuclear programme that will bring the greatest benefits to its citizens."

Mr Brown will encourage Iran to accept President Obama's offer of negotiation and to heed calls from China, Russia and leading European powers to comply with UN nuclear resolutions.

"I urge Iran, once again, to work with us rather than against us on this," he will say.

"The opportunity to do so remains on the table. The choice is theirs to make."

Defence Secretary John Hutton told BBC Radio 4's Today programme that, if Iran continued with its nuclear weapons programme, it "would be very destabilising for the region and the world. The consequences of that are too frightening to think about".

Mr Brown's speech would be a "restatement of what our policy is" and was "absolutely the kind of speech Barack Obama could make".

Mr Hutton said: "They haven't actually got a civil nuclear power reactor. So people are right to raise eyebrows about their programme."

'Generous'

He added: "We have got to be clear with Iran about the consequences of them not complying. The clock is ticking on all of this...

"The offer is still on the table for the Iranians to take up this extraordinarily generous and, I think, unprecedented offer to help them with their [civil] programme."

The new US administration has offered to engage with Iran to reduce tension over the issue while insisting it will not tolerate it having a nuclear bomb and extending sanctions against Tehran.

Iranian president Mahmoud Ahmadinejad, who is facing elections this year, has shown little sign of wanting a "deal" to put the country's nuclear programme under international supervision in return for the lifting of sanctions and financial assistance.

The international community will face a significant challenge in ensuring the necessary expansion of civil nuclear power does not lead to weapons proliferation, Mr Brown will add.

According to International Atomic Energy Agency forecasts, more than 30 nuclear reactors will have to built every year if the world is to meet its target of halving carbon emissions by 2050.

"We have to create a new international system to help non-nuclear states acquire the new sources of energy they need," the prime minister will say.

bron: news.bbc.co.uk
Peloton 3 602 Sqn

Elzenga

Ik denk dat de beste man, benoemd onder de vorige Regering, vast op het matje geroepen is...want dit kan natuurlijk niet. Zo'n politiek gevoelige uitspraak doen. Dat is niet aan de opperbevelhebber om te doen..hoezeer ik het ook van belang acht te weten wat hij persoonlijk denkt op dit vlak.

OWMRemco

Citaat van: pewe64 op 03/03/2009 | 22:40 uur
Citaat van: mikemans op 03/03/2009 | 08:36 uur
Als ik Iran was zou ik ook gewoon volhouden dat ik niks van plan was. Er is altijd een grote groep westerse mensen die liever geloven wat ze hopen dat waar is dan dat ze de realiteit onder ogen komen. Op die groep mensen werkt dit soort leugens perfect.

Lijkt wel of je het over onze regering hebt.

Onze regering is daar niet uniek in.

pewe64

Citaat van: mikemans op 03/03/2009 | 08:36 uur
Als ik Iran was zou ik ook gewoon volhouden dat ik niks van plan was. Er is altijd een grote groep westerse mensen die liever geloven wat ze hopen dat waar is dan dat ze de realiteit onder ogen komen. Op die groep mensen werkt dit soort leugens perfect.

Lijkt wel of je het over onze regering hebt.

mikemans

Als ik Iran was zou ik ook gewoon volhouden dat ik niks van plan was. Er is altijd een grote groep westerse mensen die liever geloven wat ze hopen dat waar is dan dat ze de realiteit onder ogen komen. Op die groep mensen werkt dit soort leugens perfect.

pewe64

Jaja, ook ik koop eerst altijd voor een jaar benzine voordat ik een auto koop ::)

Cobra4

'Iran kan atoombom maken'

AMSTERDAM -  Iran heeft genoeg nucleair materiaal om een atoombom te maken, zegt de Amerikaanse opperbevelhebber Mike Mullen.

"Eerlijk gezegd denk ik dat ze daartoe in staat zijn", zei Mullen tegen het programma 'State of the Union' van CNN.

Mullens inschatting komt overeen met een rapport van het Internationaal Atoomenergie Agentschap (IAEA) dat eerder deze week meldde dat Iran 1010 kilo laagverrijkt uranium heeft. Die voorraad is volgens sommige deskundigen genoeg om om te zetten in voldoende hoogverrijkt uranium geschikt voor een atoombom.

Maar de Amerikaanse minister van Defensie, Robert Gates, sprak later in een vraaggesprek met NBC de admiraal tegen. ,,Ze zijn op dit moment nog niet dichtbij een (kern)wapen en er is dus nog tijd", zei hij in Meet the Press.

Vooral de VS verdenken Teheran ervan in het geheim te werken aan een nucleair wapen. Iran zegt alleen maar laagverrijkt uranium te maken zodat het kan dienen als brandstof voor een kerncentrale die stroom opwekt. Het land heeft geen kerncentrale. De eerste reactor in Bushehr zal pas vermoedelijk in de loop van volgend jaar gaan werken.

bron: www.telegraaf.nl
Peloton 3 602 Sqn