Nieuwe helm vanaf 2011

Gestart door Enforcer, 24/03/2009 | 11:00 uur

Elzenga

Citaat van: Ros op 29/03/2009 | 23:38 uur
Waarbij de oude potten nog prima zijn.  Zij zijn alleen niet zo vriendelijk............ :angel:
en kwamen indertijd ook als beste uit de test  ::) ;)

Ros

Waarbij de oude potten nog prima zijn.  Zij zijn alleen niet zo vriendelijk............ :angel:

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 29/03/2009 | 22:58 uur
zouden niet vooral de speciale troepen en LMB (en Mariniers?) deze helm krijgen?

Ik mag hopen dat gewoon iedere militair die een helm draagt in de toekomst zo'n ding op z'n hoofd krijgt. Als het alleen voor de elite-eenheden uit Roosendaal en Doorn alsmede de LMB zou zijn, kunnen dus onze "sgt_rob-ben" met die oude potten blijven rondhuppelen......

Elzenga

Citaat van: dudge op 29/03/2009 | 20:53 uur
Waarom komen er maar 5500 van die helmen, als ze echt zo goed zijn als dat ze gepresenteerd worden. Dan ben ik toch benieuwd waarom maar zo 'weinig' lui die helm krijgen. Sowieso elke gevechtseenheid zou dat ding moeten krijgen. uiteindelijk iedereen natuurlijk, waarom niet...
zouden niet vooral de speciale troepen en LMB (en Mariniers?) deze helm krijgen? het staat me bij dat ik daar iets over had gelezen...

Lex

Het kost schijnbaar moeite om binnen het topic "Nieuwe helm vanaf 2011" te blijven.
Postings niet betrekkende hebben tot dit onderwerp zullen dan ook door de Beheerders verwijderd worden.

Lex
Algeheel Beheerder

Elzenga

#22
Citaat van: Kapitein Rob op 29/03/2009 | 20:01 uur
Zowel hier als in het JSF-topic ga ik daar niet op reageren; je weet drommels goed wat ik van de KLu-opstelling vind. Dat we het niet eens zijn over het feit dat een gebruiker zijn wensen prioriteit zouden moeten hebben, is een gegeven waar verdere discussie geen zin over heeft.
Zo jammer dat je dan steeds dit onderwerp aanhaalt en mijns inziens met een soort ironische ondertoon, ook hier... Want het mag inmiddels wel duidelijk zijn dat het beste van het beste een moeilijk te plakken predikaat is. Ook bij dit onderwerp laat de realiteit al zien dat de voorkeur vaak nog meer gedifferentieerd is onder de gebruikers. De ene militair zal deze nieuwe helm super en de beste vinden, de ander prefereert een ander model als beste voor hem/haar. Uitgaan van het "beste van het beste" vind ik dus niet een echt betrouwbaar criterium bij een selectie.

Daarbij gaat het bij de JSF wat mij betreft al lang niet meer over dit soort voorkeuren of wensen (de Klu mag best een voorkeur hebben wat mij betreft, bestrijd ik nergens)...maar over het liegen en manipuleren van feiten en procedures om die voorkeur erdoor te krijgen. Waardoor politici, die veel meer moeten meewegen dan alleen "de wens van de gebruiker", en terecht mijns inziens, op basis van valse informatie en verdraaide beeldvorming mogelijk verkeerde beslissingen nemen met verregaande nadelige gevolgen voor Nederland. En dat vind ik wel zeer kwalijk en niet eenvoudig weg te wimpelen. 

Maar goed..terug naar de nieuwe helmen!!.. ik hoop dat de helm goed zal bevallen en zijn claims waar maakt.    

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 29/03/2009 | 19:22 uur
moet je mij dan eens uitleggen (in het JSF topic ;)) waarom je moet liegen en manipuleren en zaken anders moet voorstellen dan ze zijn als een product als de JSF gewoon het beste van het beste zou zijn? Antwoord is al bekend inmiddels..dat kun je niet. Wel degenen die deze manipulaties en het doordrammen van een eigen voorkeur en fixatie aan de kaak stellen verdacht maken en daar andere motieven suggereren...en dat is wel een beetje jammer en zegt mij meer iets over jou. Zeker als de bewijzen voor die voorkeur en manipulatie zo hard en talrijk zijn dat je er toch moeilijk meer aan voorbij kan gaan. Maar misschien moet je zoiets eerst meemaken en in de praktijk zien voor je er voldoende waarde aan gaat hechten.

Zowel hier als in het JSF-topic ga ik daar niet op reageren; je weet drommels goed wat ik van de KLu-opstelling vind. Dat we het niet eens zijn over het feit dat een gebruiker zijn wensen prioriteit zouden moeten hebben, is een gegeven waar verdere discussie geen zin over heeft.

Daar laat ik het bij. Ik wilde in dit topic alleen de vergelijking v.w.b. keuze-problematiek "van het beste" aankaarten.

Elzenga

#20
Citaat van: Kapitein Rob op 29/03/2009 | 18:52 uur
Hou me ten goede, ik ben het helemaal met je eens!! Ik lees alleen voor "helm" nu even "JSF" en probeer op het netvlies te krijgen waar de grens ligt wat je gewoon mag eisen als zijnde goed-beter-best voor je mensen.....  :D
moet je mij dan eens uitleggen (in het JSF topic ;)) waarom je moet liegen en manipuleren en zaken anders moet voorstellen dan ze zijn als een product als de JSF gewoon het beste van het beste zou zijn? Antwoord is al bekend inmiddels..dat kun je niet. Wel degenen die deze manipulaties en het doordrammen van een eigen voorkeur en fixatie aan de kaak stellen verdacht maken en daar andere motieven suggereren...en dat is wel een beetje jammer en zegt mij meer iets over jou. Zeker als de bewijzen voor die voorkeur en manipulatie zo hard en talrijk zijn dat je er toch moeilijk meer aan voorbij kan gaan. Maar misschien moet je zoiets eerst meemaken en in de praktijk zien voor je er voldoende waarde aan gaat hechten.

Maar goed, terug ontopic...ja, ook bij deze helm zullen de vooraf gestelde eisen bepalend zijn voor de beoordeling ervan. Dat maakt het dus niet eenvoudig objectief vast te stellen of deze helm het beste van het beste is. Alleen dat hij waarschijnlijk het beste voldoet aan de Nederlandse eisen. Mits de wens een Nederlands product te ontwikkelen niet te bepalend was als eis. En maakt het dus mogelijk dat meerdere fabrikanten in andere landen dus dezelfde claim plakken aan hun product cq helm.

Al zien we veel militairen uiteindelijk toch apart hun eigen materiaal kopen. Ontevreden als ze zijn over het standaard materiaal dat zij krijgen aangereikt. Blijkbaar is het predicaat "het beste" dus ook nog eens persoonsgebonden en voor iedereen verschillend. Om over de persoonlijke smaak dan nog maar te zwijgen..
CitaatEn het verder over EU-standaard hebben is m.i. science fiction. Ik kan me zo 1-2-3 niet zo snel een (militair) product voor de geest halen wat EU-standaard is. Op z'n best wordt er bij een ontwerp wat samengewerkt tussen individuele landen en het vervolgens nationaal geproduceerd mits daar de capaciteit is.
Tja, de EU zoals wij die nu kennen was in 1944 ook nog science fiction en ondenkbaar. Maar ook hier zal noodzaak uiteindelijk leiden tot verdere samenwerking en standaardisatie. Omdat het simpelweg steeds moeilijker te verdedigen wordt om alles maar apart te blijven doen. Die luxe zullen we steeds minder krijgen als de concurrerende economische en machtsblokken ons de duimschroeven aandraaien.

boekje_pienter

Helemaal mee eens  ;)

De politiek zal haar goed-beter-bestdiscussie zonder meer laten afhangen van de mogelijkheid er zelf beter van te worden (lees: orderportefeuille), de goedkoopste bieder (Wet van Murphy?), de grootte van het uit te geven aankoopbedrag en partijpolitieke belangen. In dit licht maakt het inderdaad bar weinig uit of de regering nu nieuwe helmen wil of een Joint Strike Fighter...

KapiteinRob

Citaat van: boekje_pienter op 29/03/2009 | 18:42 uur
Waar het natuurlijk ultimo primo om gaat is dat de Nederlandse gevechtssoldaat beschikt over de beste spullen om in elk worst case scenario zijn/haar mannetje te staan  ;)

Kijk maar uit; zometeen roept iemand dat je niet kan bepalen wat "het beste" is en dat, als het al te bepalen is, je dan de keuze kan laten afhangen van het soort missies dat je doet. Want er komt toch geen oorlog meer? En wie bepaalt wat het beste is? De KL als gebruiker? En kun je op een missie in Tsjaad niet met een goedkoper helmpje af?

Hou me ten goede, ik ben het helemaal met je eens!! Ik lees alleen voor "helm" nu even "JSF" en probeer op het netvlies te krijgen waar de grens ligt wat je gewoon mag eisen als zijnde goed-beter-best voor je mensen.....  :D

En het verder over EU-standaard hebben is m.i. science fiction. Ik kan me zo 1-2-3 niet zo snel een (militair) product voor de geest halen wat EU-standaard is. Op z'n best wordt er bij een ontwerp wat samengewerkt tussen individuele landen en het vervolgens nationaal geproduceerd mits daar de capaciteit is.

boekje_pienter

Die nieuwe helm hoeft ook helemaal niet een EU-standaard te worden  :angel: Dat is sowieso onbegonnen werk, niettegenstaande de vele duizenden pagina's STANAG's die binnen de NAVO worden verspreid in het teken van standaardisatie.

Waar het natuurlijk ultimo primo om gaat is dat de Nederlandse gevechtssoldaat beschikt over de beste spullen om in elk worst case scenario zijn/haar mannetje te staan  ;)

Elzenga

Citaat van: Enforcer op 28/03/2009 | 19:15 uur
Dus als dit NL ontwerp het beste zou zijn (blijkende in testen de komende tijd), dan zou dit niet de EU standaard kunnen gaan worden?
Die kans acht ik niet zo groot gezien het feit dat het geen EU-project is. Was dat het wel en kwam dit TNO product daar als beste uit dan was dit wat mij betreft de nieuwe standaard geworden binnen de EU. Dat de helm dan vervolgens wel door verschillende nationale bedrijven zou worden geproduceerd zou ik daarbij niet zo'n probleem vinden. Ik heb al eerder gepleit op dit vlak een onderscheid te maken tussen de R&D en productie-afdelingen. R&D afdelingen/bedrijven concurreren met elkaar om de opdrachten. Productie kan eventueel nationaal plaats blijven vinden zolang dit voor bepaalde lidstaten wenselijk blijft. 

Grunt

Citaat van: Kapitein Rob op 29/03/2009 | 01:15 uur
Citaat van: Enforcer op 28/03/2009 | 19:15 uur
Dus als dit NL ontwerp het beste zou zijn (blijkende in testen de komende tijd), dan zou dit niet de EU standaard kunnen gaan worden?

Nee, natuurlijk niet. Een EU-standaard is al een unicum (tenzij het over de kromming van de banaan gaat of over het declaratiegedrag in Straatsburg en Brussel), laat staan dat de grote jongens iets van ons kleine kikkerland gaan overnemen als het geen uniek (top)product is.

Dan laat ze maar lekker het wiel opnieuw uitvinden, zolang wij maar een betere helm hebben, toch?
When evil strives to overcome good, when the sword is mightier than the pen, then death rides a winged horse!

KapiteinRob

Citaat van: Enforcer op 28/03/2009 | 19:15 uur
Dus als dit NL ontwerp het beste zou zijn (blijkende in testen de komende tijd), dan zou dit niet de EU standaard kunnen gaan worden?

Nee, natuurlijk niet. Een EU-standaard is al een unicum (tenzij het over de kromming van de banaan gaat of over het declaratiegedrag in Straatsburg en Brussel), laat staan dat de grote jongens iets van ons kleine kikkerland gaan overnemen als het geen uniek (top)product is.

Enforcer

Citaat van: Elzenga op 26/03/2009 | 14:51 uur
prima zaak dat er beter materiaal ontwikkeld wordt...alleen weer jammer dat men het wiel weer zelf uitvindt en er niet een Europees product cq standaard wordt ontwikkeld. Gaan er toch weer vele miljoenen "verloren" aan duplicatie...

Dus als dit NL ontwerp het beste zou zijn (blijkende in testen de komende tijd), dan zou dit niet de EU standaard kunnen gaan worden?