Raket op Kamp Holland: één dode, vijf gewonden

Gestart door OWMRemco, 06/04/2009 | 22:06 uur

sgt Rob

Citaat van: Diemaco op 16/04/2009 | 18:14 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 07/04/2009 | 01:17 uur
Citaat van: Telegraafsite op 07/04/2009 | 00:18 uur
,,De afgelopen maanden was het rustig in Uruzgan en werd hard gewerkt aan veiligheid en opbouw."

Blablablabla......




En wat weet jij daar van alwetende admeur achter een bureau op een houtvlot?

Hij heeft de juiste contacten die nèt terug "zijn" in NL

Diemaco

Citaat van: Kapitein Rob op 07/04/2009 | 01:17 uur
Citaat van: Telegraafsite op 07/04/2009 | 00:18 uur
,,De afgelopen maanden was het rustig in Uruzgan en werd hard gewerkt aan veiligheid en opbouw."

Blablablabla......




En wat weet jij daar van alwetende admeur achter een bureau op een houtvlot?

Lex

'Dreiging op Kamp Holland niet veranderd'

DEN HAAG - De dreigingsanalyse van de militaire basis Kamp Holland in het Afghaanse Uruzgan is sinds de raketaanslagen van vorige week niet echt veranderd. Dat zei minister Eimert van Middelkoop (Defensie) dinsdag tijdens een debat in de Tweede Kamer.

Er is geen aanleiding voor de commandant om hele nieuwe dingen te doen." Dat zei de minister tegen Kamerleden die daar vragen over hadden naar aanleiding van de raketaanval waarbij een Nederlandse militair omkwam.
Volgens Van Middelkoop zijn er wel nog wat maatregelen denkbaar om de open ruimte op het kamp beter te beschermen. Maar hij wilde daar niet over uitweiden en stelde dat dit de verantwoordelijkheid van de commandant is.
Volgens de minister is er bij het begin van de missie een inschatting gemaakt van de kans dat er raketten op het kamp zouden inslaan. Aan het begin van de missie werd regelmatig op het kamp geschoten. Overigens zonder het te raken. Vorig jaar bleef het een hele tijd rustig aan dit front, maar een maand of twee geleden gebeurde het voor het eerst weer.

Vorige week kwam de 20-jarige soldaat Azdin Chadli om het leven door een raketaanslag op het kamp. Vijf andere Nederlandse en twee Afghaanse militairen raakten gewond. Inmiddels zijn vier gewonden naar Nederland overgebracht. De vijfde kan in Afghanistan blijven.

Telegraaf, di 14 apr 2009, 20:10

KapiteinRob

Citaat van: ANP op 11/04/2009 | 18:06 uur
Vier goede vrienden en tevens collega's van hem waren voor de ceremonie uit Kamp Holland meegereisd om hem een laatste eer te bewijzen.

MINDEF-site:
Chadli is tijdens de reis van Afghanistan naar Nederland begeleid door vier collega's: de compagniessergeant-majoor, de groepscommandant van zijn eigen eenheid, een adjudant die zeer dicht bij de familie staat en een goede vriend.

KapiteinRob

#93
Citaat van: Diemaco op 11/04/2009 | 18:25 uur
Zolang er niks gebeurt hoor je niemand op dit forum over afweergeschut enzenz.

Je kletst, niet voor het eerst, uit je nek. Er is hier in 2004 al gediscussieerd over het gebruik van de goalkeeper tegen mortieren. Ook toen de Belgen werden beschoten eind vorig is het op het forum ter sprake gekomen. En over beschermende middelen bij de operaties in Uruzgan zijn ook meer dan drie woorden gebezigd. Denk aan de beschermende containers, de Bushmasters, airsupport, etc.

Citaat van: Diemaco op 11/04/2009 | 18:25 uur
Het enige wat je hoort zijn klaagbedes over hoe slecht defensie geld besteed, en dat men zn loonsverhoging niet krijgt.

Tja, dat jij nu zo idealistisch schijnt te zijn dat je inkomsten je niet interesseren en dat je elke uitgave van defensie goed besteed vindt.

Citaat van: Diemaco op 11/04/2009 | 18:25 uur
Stel dat ze extra hadden besteeds aan veiligheid op de nederlandse bases in afghanistan, dan was het ook niet goed geweest.

Wat een belachelijke stelling. Onderbouw dat dan maar eens met voorbeelden van soortgelijke gevallen!

Citaat van: Diemaco op 11/04/2009 | 18:25 uur
Want dan kwamen de meneertjes statistiek op dit forum weer om de hoek kijken

Je vergeet de mevouwtjes op het forum.

Citaat van: Diemaco op 11/04/2009 | 18:25 uur
en zo een investering als geldverspillerij bestempelen omdat er nog nooit iets is gebeurd..

Volgens mij verwar je de opstelling van diverse forumleden met die van de defensieleiding. Mijn stelling is dat defensie de hand op de knip houdt en zich vaak selectief knijperig opstelt. En als je ziet hoe de eerste periode in Uruzgan de vakbonden (of all people) zich druk moesten gaan maken over de knijperigheid van defensie m.b.t. de persoonlijke veiligheid en dat bv. de Bushmasters op het laatste moment aangeschaft werden. Maar ik daag je uit te citeren waar forumleden het zorg dragen voor persoonlijke veiligheid, in welke graduatie dan ook, als geldverspillerij bestempelen. Want ik vind dat je onzin verkondigt.

Citaat van: Diemaco op 11/04/2009 | 18:25 uur
Maar nu is er wat gebeurd en opeens moeten we allemaal afweergeschut gaan aanschaffen

Er is al eerder het nodige gebeurd en al vaker zijn daar vraagtekens bij gezet. Daarbij is dit een discussieforum over defensiezaken, dus als er wat gebeurt is dat conform de doelstelling van ons forum een grond voor discussie. En of dat vooraf of acheraf is, maakt verder niet uit.

Citaat van: Diemaco op 11/04/2009 | 18:25 uur
blaaablaaablaaaa

Altijd leerzaam te kunnen constateren hoe een forumlid de bijdrages van zijn of haar medeforumleden bestempelt.

Citaat van: Diemaco op 11/04/2009 | 18:25 uur
en hoor je niemand meer klagen over zn loonsverhoging die niet komt.

Volgens mij lees jij niet alle topics; is verder je goed recht natuurlijk, maar roep geen onzin. Het aantal postings over CAO-zaken en aanverwante zaken is niet op 1 hand te tellen; ook na een dodelijk slachtoffer aan Nederlandse zijde.

Citaat van: Diemaco op 11/04/2009 | 18:25 uur
Slap achterafgeouwehoer.

Stoer hoor, dit taalgebruik (deel 1).

Citaat van: Diemaco op 11/04/2009 | 18:25 uur
achteraf gelul.

Stoer hoor, dit taalgebruik (deel 2).


Lex

Natuurlijk is mij dat bekend, Maar je eigen woorden:  .... deze hele topic.....
Als je een verwijzing had gemaakt naar ..... de beveiliging etc ....., dan was het wat anders geweest. ;)

Diemaco

Citaat van: Lex op 11/04/2009 | 18:44 uur
Citaat van: Diemaco op 11/04/2009 | 18:25 uur
Maar in principe is deze hele topic allemaal achteraf gelul.
Dus als het DF aandacht besteedt aan het overlijden van een NL militair is dat gelul?  :'(



Als u had opgelet, was het u misschien opgevallen dat de topic al een tijdje is omgeleid naar een heel ander onderwerp dan dat van een overleden millitair. En dat is het gelul waar ik op doel. Alsof u dat niet doorhad. :police:

Elzenga

#90
Citaat van: Diemaco op 11/04/2009 | 18:25 uur
Zolang er niks gebeurt hoor je niemand op dit forum over afweergeschut enzenz. Het enige wat je hoort zijn klaagbedes over hoe slecht defensie geld besteed, en dat men zn loonsverhoging niet krijgt.
Nooit slim om zulke stellige (en in de kern kwetsende) dingen te zeggen over personen hier als je blijkbaar je huiswerk niet goed hebt gedaan..als je hier op het forum een klein onderzoekje had gedaan had je gezien dat die "iemanden" op dit forum daar al stevig over hadden gesproken en dat zij pleitten voor meer beveiliging en betere afweersystemen (nog voor er doden vielen op de basis bij beschietingen)...

http://www.defensieforum.nl/Forum/kamp_holland_bestookt_met_raketten-t15675.0.html

Dus ik houdt het er maar op dat dit een emotionele reactie was...

Lex

Citaat van: Diemaco op 11/04/2009 | 18:25 uur
Maar in principe is deze hele topic allemaal achteraf gelul.
Dus als het DF aandacht besteedt aan het overlijden van een NL militair is dat gelul?  :'(


Diemaco

Citaat van: Elzenga op 11/04/2009 | 16:30 uur

Je zou in dit geval dus ook nog meer beschermende middelen kunnen aanbrengen (zandzakken, hesco's) zodat men minder kwetsbaar is op dit soort open stukken of bij ingangen van kantines. Al krijg je nimmer 100% zekerheid.


Zou in dit geval ook nutteloos zijn geweest, gezien de raket niet bij de inslag is ontploft, maar boven de grond. Bovendien is er in de kantine niemand gewond geraken, in de natte fab daarentegen wel. Maar in principe is deze hele topic allemaal achteraf gelul.
Zolang er niks gebeurt hoor je niemand op dit forum over afweergeschut enzenz. Het enige wat je hoort zijn klaagbedes over hoe slecht defensie geld besteed, en dat men zn loonsverhoging niet krijgt.
Stel dat ze extra hadden besteeds aan veiligheid op de nederlandse bases in afghanistan, dan was het ook niet goed geweest. Want dan kwamen de meneertjes statistiek op dit forum weer om de hoek kijken, en zo een investering als geldverspillerij bestempelen omdat er nog nooit iets is gebeurd.. Maar nu is er wat gebeurd en opeens moeten we allemaal afweergeschut gaan aanschaffen blaaablaaablaaaa, dan zijn het opeens wel goede bestedingen en hoor je niemand meer klagen over zn loonsverhoging die niet komt. Slap achterafgeouwehoer.


KapiteinRob

Citaat van: Lex op 11/04/2009 | 18:06 uur
De hoogste militair in rang aanwezig was Waarnemend Commandant 13 Gemechaniseerde Brigade Kolonel Harold Jacobs.

:-X

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 11/04/2009 | 16:30 uur
Je zult dus een systeem moeten hebben dat de aanstormende raket ter plekke stopt of zo vroegtijdig dat de restanten binnen een veilige zone neerkomt. Lijkt me een lastige opgave en ik heb nog geen systeem gezien die dit kan.

Kom ik weer met mijn Goalkeeper...... ;)

Lex

Ruime belangstelling begrafenis omgekomen militair

UDEN - De in Afghanistan omgekomen soldaat der eerste klasse Azdin Chadli is zaterdag onder ruime belangstelling van familie, vrienden en collega's begraven in zijn woonplaats Uden.

Vier goede vrienden en tevens collega's van hem waren voor de ceremonie uit Kamp Holland meegereisd om hem een laatste eer te bewijzen.

Dat heeft Defensie zaterdag bekendgemaakt. Chadli kwam maandag om het leven door een raketinslag op Kamp Holland in de provincie Uruzgan. Daardoor raakten vijf Nederlandse collega's gewond. De meegereisde vrienden gaan volgende week weer terug naar Afghanistan.

Erehaag

Chadli maakte deel uit van de Bravo-compagnie, 42ste Bataljon Limburgse Jagers, 13 gemechaniseerde Brigade in Oirschot. Vijftig militairen van het Bataljon Limburgse Jagers vormden bij de begrafenis een erehaag. De hoogste militair in rang aanwezig was Waarnemend Commandant 13 Gemechaniseerde Brigade Kolonel Harold Jacobs.

Het condoleanceregister voor Chadli op de website van het ministerie van Defensie sloot zaterdag wegens de begrafenis.

© ANP  Uitgegeven: 11 april 2009 17:52

Elzenga

Ok...duidelijk ;)...ik had die uitzending bewust niet gekeken omdat ik me niet weer wilde irriteren aan het JSF-gelobby van in dit geval Berlijn ;)...De raket kwam dus net neer op een "binnenplaats" waar veel militairen zich begeven om naar de kantine te gaan begrijp ik...

Je zou in dit geval dus ook nog meer beschermende middelen kunnen aanbrengen (zandzakken, hesco's) zodat men minder kwetsbaar is op dit soort open stukken of bij ingangen van kantines. Al krijg je nimmer 100% zekerheid.

Bij dit soort raketten zit je volgens mij inderdaad altijd met het effect van schrapnel als de raket wordt beschadigd/uiteenvalt door bijvoorbeeld inzet van een CIWS als de C-RAM, Goalkeeper of Millenium 35mm. Gezien de vlakkere baan en de hogere snelheid van de raket t.o.v. bijvoorbeeld een mortiergranaat kan dat effect dan groter, verspreider en dus nadeliger zijn. Je zult dus een systeem moeten hebben dat de aanstormende raket ter plekke stopt of zo vroegtijdig dat de restanten binnen een veilige zone neerkomt. Lijkt me een lastige opgave en ik heb nog geen systeem gezien die dit kan.

Vandaar dat het verkleinen van schade door meer bepantsering en bescherming in combinatie met intensieve waarneming (waarnemingsballon?) en patrouillering me voorlopig de betere oplossing lijkt. 

enrico1972

Citaat van: Elzenga op 10/04/2009 | 19:48 uur
Is er al iets meer bekend waar de 107mm raket precies neer kwam? of is dit classified?

De locatie was afgelopen maandagavond 6 april al bekend en is genoegmd in de uitzending van Pauw & Witteman in het gesprek met Dick Berlijn voormalig CDS.
Dick Berlijn was uitgenodigd om te komen praten over de JSF. Voordat over de JSF gesproken werd heeft men gesproken over het trieste nieuws van de raket op kamp holland.
Dit gesprek is aan het begin van de uitzending tot 08:02. De locatie ( inslagpunt 107 mm raket ) is te zien van 02:58 tot 03:06.
Het betreft 1 van de binnenplaatsen om bij het restaurant te komen.

BRON: http://cgi.omroep.nl/legacy/player?/ceres/vara/rest/2009/VARA_101191091/bb.20090406.asf