Defensie moet lintje gewonde militair regelen'

Gestart door Elzenga, 11/04/2009 | 17:52 uur

KapiteinRob

Citaat van: Enforcer op 11/04/2009 | 20:01 uur
Het gaat toch om gewonden sindsdien?! Oftewel die toen in werkelijke dienst waren?

Lijkt mij sterk dat defenise sedert 1990 meer dan 4000 gewonden kon turven.  ;)

Enforcer

Voor de Combat Badge is ook een specifieke ingangsdatum genomen. Het gaat toch om gewonden sindsdien?! Oftewel die toen in werkelijke dienst waren?

KapiteinRob

Citaat van: Enforcer op 11/04/2009 | 17:56 uur
Ik vind het ook maar een rare gan van zaken dat men dit zelf moet aanvragen.

Ik niet, zeker v.w.b. de veteranen. Het leeuwendeel zal zijn verwondingen hebben opgelopen voordat het DIG in 1990 werd ingesteld. Defensie zou een enorme effort moeten steken om in oude personeelssysteem (veelal stoffige personeelskaarten) te gaan grasduinen wie ooit ergens aan oorlogshandelingen heeft deelgenomen, laat staan wie er gewond is geraakt. Dan lijkt het me eenvoudiger e.e.a. aan te laten vragen zodat defensie de aanvraag kan verifieren op juistheid. En zelfs dat lijkt me al een behoorlijke opgave....

Waarom iemand uberhaupt een lintje wil hebben omdat-ie gewond is geraakt, is mij trouwens een raadsel. Maar allee, dat is persoonlijk. Ik zou, gewoon uit nieuwsgierigheid, wel eens willen weten waar die ruim 4000 verwondingen zijn opgelopen........ Het grootste deel in WOII en de politionele acties? Want uit de "hedendaagse" vredesmissies lijkt me niet dat er duizenden gewonden uit voortgekomen zijn. Of vergis ik me daarin?

Enforcer

Ik vind het ook maar een rare gan van zaken dat men dit zelf moet aanvragen.

Elzenga

Defensie moet lintje gewonde militair regelen'
Uitgegeven:    11 april 2009 17:22
Laatst gewijzigd:    11 april 2009 17:29
DEN HAAG - Een meerderheid in de Tweede Kamer van PvdA, SP, VVD en ChristenUnie vindt het onjuist dat gewonde veteranen zelf hun onderscheiding moeten aanvragen.

Het Draaginsigne Gewonden (DIG) moet volgens de Kamer door Defensie worden geregeld en toegekend.

Begin deze maand lieten twee veteranen door SP-Kamerlid Remi Poppe hun DIG uitreiken, omdat de politicus zich al langere tijd hard maakt voor een betere behandeling van de veteranen.

Daarop heeft zijn Joël Voordewind van de ChristenUnie mede namens zijn collega's opheldering gevraagd over gang van zaken bij staatssecretaris Jack de Vries (Defensie).

De VVD liet zaterdag weten het pleidooi te steunen.

Betrokkenen

Defensie heeft sinds de instelling van het Draaginsigne Gewonden in 1990 er ruim vierduizend toegekend. Volgens een woordvoerder is juist bepaald dat betrokkenen het DIG zelf aanvragen, omdat sommigen het stigmatiserend vinden als het wordt aangeboden.

Bij iemand die nog in dienst is, kan een commandant hem of haar voordragen. Voor veteranen is dat niet mogelijk, omdat zij buiten het zicht van Defensie zijn. Vaak organiseert het Veteraneninstituut voor hen de uitreiking.

Maar de Kamer vindt het een vreemde gang van zaken. Zo stelde PvdA-Kamerlid Angelien Eijsink en een woordvoerster van de VVD-fractie dat Defensie het DIG gewoon moet regelen, omdat betrokkenen het altijd nog kunnen weigeren, net als bij een lintje.
© ANP