Zorg VS om kernwapens Pakistan

Gestart door Lex, 04/05/2009 | 21:59 uur

Lex

U.S. Has Plan to Secure Pakistan Nukes if Country Falls to Taliban

American intelligence sources say the military's chief terrorist-hunting squad has units operating in Afghanistan on Pakistan's western border and is working on a secondary mission to secure foreign nuclear arsenals if the Taliban or Al Qaeda overwhelm Pakistan.

The United States has a detailed plan for infiltrating Pakistan and securing its mobile arsenal of nuclear warheads if it appears the country is about to fall under the control of the Taliban, Al Qaeda or other Islamic extremists.
American intelligence sources say the operation would be conducted by Joint Special Operations Command, the super-secret commando unit headquartered at Fort Bragg, N.C.
JSOC is the military's chief terrorists hunting squad and has units now operating in Afghanistan on Pakistan's western border. But a secondary mission is to secure foreign nuclear arsenals -- a role for which JSOC operatives have trained in Nevada.

The mission has taken on added importance in recent months, as Islamic extremists have taken territory close to the capital of Islamabad and could destabilize Pakistan's shaky democracy.
"We have plans to secure them ourselves if things get out of hand," said a U.S. intelligence source who has deployed to Afghanistan. "That is a big secondary mission for JSOC in Afghanistan."
The source said JSOC has been updating its mission plan for the day President Obama gives the order to infiltrate Pakistan.

"Small units could seize them, disable them and then centralize them in a secure location," the source said.
A secret Defense Intelligence Agency document first disclosed in 2004 said Pakistan has a nuclear arsenal of 35 weapons. The document said it plans to more than double the arsenal by 2020.

A Pakistani official said the U.S. and his country have had an understanding that if either Usama bin Laden, or his deputy, Ayman Zawahiri, is located, American troops and air strikes may be used inside borders to capture or kill them.
What makes the Pakistan mission especially difficult is that the military has its missiles on Soviet-style mobile launchers and rail lines. U.S. intelligence agencies, using satellite photos and communication intercepts, is constantly monitoring their whereabouts. Other warheads are kept in storage. U.S. technical experts have visited Pakistan to advise the government on how to maintain and protect its arsenal.

Also, there are rogue elements inside Pakistan's military and intelligence service who could quickly side with the extremists and make JSOC's mission all the more difficult.
"Its relatively easy to track rail-mounted ones with satellites," said the intelligence source. "Truck- mounted are more difficult. However, they are all relatively close to the capital in areas that the government firmly controls so we don't have to look to far."

JSOC is made up of three main elements: Army Delta Force, Navy SEALs and a high-tech special intelligence unit known as Task Force Orange. JSOC was instrumental in Iraq in finding and killing Abu Musab Zarqawi, the deadly and most prominent Al Qaeda leader in the Middle East.
There is speculation in the intelligence community that a secondary reason for Army Lt. Gen. Stanley McChrystal being named the next commander in Afghanistan is that he headed JSOC in 2006-08 and is read-in on its contingency missions in Pakistan.

Adm. Michael Mullen, Joint Chiefs of Staff chairman, this month said that based on the information he has seen Pakistan's nuclear warheads are safe.

"I remain comfortable that the nuclear weapons in Pakistan are secure, that the Pakistani leadership and in particular the military is very focused on this," he said. "We the United States have invested fairly significantly over the last three years, to work with them, to improve that security. And we're satisfied, very satisfied with that progress. We will continue to do that. And we all recognize obviously the worst downside of -- with respect to Pakistan is that those nuclear weapons come under the control of terrorists. "

FOXNews.com, Thursday, May 14, 2009

Enforcer

Citaat van: Elzenga op 05/05/2009 | 17:30 uur
Ook de Pakistanen zullen waarschijnlijk slim genoeg zijn dit niet te beperken tot een rode vuurknop. Ik denk dat men ook, al dan niet op advies van de Amerikanen, de zaak zo heeft ingericht, dat het niet mogelijk is dat bijvoorbeeld een geheel afvuur-team overloopt naar een vijand of zelf een raket kan afvuren. Ook dit zal men met codes en allerlei procedures hebben dichtgetimmerd.

Ook Pakistanen blijven mensen...met gezinnen. Gezien de politieke situatie in de afgelopen decenia kan ik mij niet zo goed voorstellen dat alles strak geregeld zal zijn.

Elzenga

#21
Citaat van: Enforcer op 05/05/2009 | 17:13 uur
Ik kan mij voorstellen dat ze al jaren kennis aan het vergaren zijn om een kans ASAP te kunnen uitvoeren, zodra die zich voordoet. Zodra zijn namelijk een bom in het bezit zouden krijgen moeten ze er meteen naar handelen, want met name de Amerikanen zullen er dan bovenop zitten.
Ik denk dat je wel de nodige codes en instructies nodig hebt om zo'n wapen af te vuren en tot ontploffing te brengen. Ook de Pakistanen zullen waarschijnlijk slim genoeg zijn dit niet te beperken tot een rode vuurknop. Ik denk dat men ook, al dan niet op advies van de Amerikanen, de zaak zo heeft ingericht, dat het niet mogelijk is dat bijvoorbeeld een geheel afvuur-team overloopt naar een vijand of zelf een raket kan afvuren. Ook dit zal men met codes en allerlei procedures hebben dichtgetimmerd. En voor al die moeite die Al-Qaeda zou moeten doen om ook maar een kleine kans te hebben zo'n wapen te bemachtigen kunnen zij veel eenvoudiger andersoortige massavernietigingswapens ontwikkelen. Die ook veel beter te transporteren en in te zetten zijn en minder goed detecteerbaar. Daar maak ik me veel meer zorgen om...

Enforcer

Citaat van: Elzenga op 05/05/2009 | 17:07 uur
Citaat van: Enforcer op 05/05/2009 | 12:35 uur
Als die wapens zo verspreid zijn, dan is het juist makkelijker om ergens wat los te krijgen. En de Taliban of Al-Qaida hoeft maar 1 bom los weten te krijgen om voor een hoop ellende te kunnen zorgen.
als ze ook zouden weten hoe zo'n wapen gebruikt moet worden en de middelen hebben hem ongezien bij een doelwit te brengen. Kleine kans. Vandaar dat ze eerder zelf iets in elkaar proberen te knutselen. Wat meer weg zal hebben van een dirty bom. Maar ook die zullen ze bij een flink doelwit moeten brengen zonder detectie.   

Ik kan mij voorstellen dat ze al jaren kennis aan het vergaren zijn om een kans ASAP te kunnen uitvoeren, zodra die zich voordoet. Zodra zijn namelijk een bom in het bezit zouden krijgen moeten ze er meteen naar handelen, want met name de Amerikanen zullen er dan bovenop zitten.

Elzenga

Citaat van: Enforcer op 05/05/2009 | 12:35 uur
Als die wapens zo verspreid zijn, dan is het juist makkelijker om ergens wat los te krijgen. En de Taliban of Al-Qaida hoeft maar 1 bom los weten te krijgen om voor een hoop ellende te kunnen zorgen.
als ze ook zouden weten hoe zo'n wapen gebruikt moet worden en de middelen hebben hem ongezien bij een doelwit te brengen. Kleine kans. Vandaar dat ze eerder zelf iets in elkaar proberen te knutselen. Wat meer weg zal hebben van een dirty bom. Maar ook die zullen ze bij een flink doelwit moeten brengen zonder detectie.   

Elzenga

Citaat van: dudge op 05/05/2009 | 12:08 uur
Dat een belerende toon niet werkt ben ik dus volledig met je eens, maar we moeten de situatie sowieso goed in de gaten houden! Het kan snel mis gaan immers.
precies..het gaat elders ook vaak genoeg mis...en voor een flinke berg dollars kun je ook medewerkers in andere kernwapenlanden omkopen. Ook in Pakistan kunnen dingen mis gaan. Maar de toon van bepaalde uitspraken van Westerse politici bevalt mij niet. En al helemaal niet omdat zij mede zelf de problemen in Pakistan hebben veroorzaakt.

Elzenga

Citaat van: Lex op 05/05/2009 | 00:49 uur
Citaat van: Elzenga op 05/05/2009 | 00:21 uur
het gaat mij om het principe..
Dus toch... de hele wereld erbij betrekken?
als jij de enkele kernwapenlanden als de hele wereld ziet wel ja...

Ros

Citaat
De kans op oorlogen tussen die landen neemt dan misschien wel af, maar de kans op ongelukken neemt gigantisch toe.

Een 'gigantische' toename is wel wat zwaar uitgedrukt maar de risico is het wel waard. Een oorlog in de regio veroorzaakt meer ellende. 

VandeWiel

Citaat van: Enforcer op 05/05/2009 | 12:35 uur
Als die wapens zo verspreid zijn, dan is het juist makkelijker om ergens wat los te krijgen. En de Taliban of Al-Qaida hoeft maar 1 bom los weten te krijgen om voor een hoop ellende te kunnen zorgen.

En 60 tot 100 vind ik wel heel erg veel voor een land als Pakistan.

Israel is veeeeel kleiner ;)

Ik denk dat dat toch wel minimale aantallen zijn, zeker gezien de bedreiging van India en dat er dus wel degelijk een afschrikwekkende werking nodig is in geval van oorlog met India. Dat betekent een gezond aantal op meerdere locaties "veilig" verspreid.

Kun je voorstellen wat de risico's worden als Iran, Syrie, Saudi Arabie, Irak, Egypte, Turkije, etcetera dergelijke wapens zouden hebben. Allemaal in potentie "stabiele" landen. De kans op oorlogen tussen die landen neemt dan misschien wel af, maar de kans op ongelukken neemt gigantisch toe.

Enforcer

Als die wapens zo verspreid zijn, dan is het juist makkelijker om ergens wat los te krijgen. En de Taliban of Al-Qaida hoeft maar 1 bom los weten te krijgen om voor een hoop ellende te kunnen zorgen.

En 60 tot 100 vind ik wel heel erg veel voor een land als Pakistan.

VandeWiel

Nog enkele quotes uit de New York Times

"Pakistani officials have continued to deflect American requests for more details about the location and security of the country's nuclear sites, the officials said."


"Mr. Zardari heads the country's National Command Authority, the mix of political, military and intelligence leaders responsible for its arsenal of 60 to 100 nuclear weapons. But in reality, his command and control over the weapons are considered tenuous at best; that power lies primarily in the hands of the army chief of staff, Gen. Ashfaq Parvez Kayani, the former director of Inter-Services Intelligence, the country's intelligence agency."

"Several current officials said that they were worried that insurgents could try to provoke an incident that would prompt Pakistan to move the weapons, and perhaps use an insider with knowledge of the transportation schedule for weapons or materials to tip them off. That concern appeared to be what Secretary of State Hillary Rodham Clinton was hinting at in testimony 10 days ago before the House Appropriations Committee. Pakistan's weapons, she noted, "are widely dispersed in the country.""


http://www.nytimes.com/2009/05/04/world/asia/04nuke.html?_r=2&hp

Lex

Citaat van: Elzenga op 05/05/2009 | 00:21 uur
het gaat mij om het principe..
Dus toch... de hele wereld erbij betrekken?

Elzenga

Citaat van: Lex op 04/05/2009 | 23:58 uur
Citaat van: Elzenga op 04/05/2009 | 23:52 uur
Ik betrek de rest van de wereld er niet bij.
Dat doe je mi wel door deze landen te vermelden.
het gaat mij om het principe..het meten met (twee maten?)..Westerse landen en regeringen lopen daar in de regio al te bepalen hoe dingen wel of niet moeten, laten ze aub niet zo onverstandig zijn dat toontje ook aan te slaan als het gaat om de Pakistaanse kernwapens. We hebben hier met hele trotse en zelfstandige mensen te maken. Getekend door een koloniaal verleden. En die worden echt niet meegaander als we alleen bij hen (en dus niet bij genoemde andere landen) de indruk gaan wekken dat ze niet goed op hun kostbare spullen kunnen passen...   

Lex

Citaat van: Elzenga op 04/05/2009 | 23:52 uur
Ik betrek de rest van de wereld er niet bij.
Dat doe je mi wel door deze landen te vermelden.

Elzenga

#9
Citaat van: Lex op 04/05/2009 | 23:38 uur
Het gaat hier over een (mogelijk) probleem in Pakistan. Waarom de rest van de wereld er bij betrekken?
Ik betrek de rest van de wereld er niet bij. Ik stel alleen dat we ook niet alles weten over de kernwapen-locaties e.d. van die landen en dat blijkbaar wel normaal vinden....Ik denk niet dat de Pakistanen het erg prettig vinden dat richting hun zo'n houding van wantrouwen en betutteling wordt aangenomen. Alsof zij hun eigen zaken niet goed kunnen regelen op dit vlak. Dat is nu niet bepaald bevorderlijk voor hun eventuele medewerking als het wel mis zou gaan daar.
CitaatHeeft mi weing te maken met de (mogelijke) crisis rondom de kernwapens.
Dat heeft er mijns inziens alles mee te maken. De Pakistanen hebben eerst de rotzooi gehad van de Sovjet invasie in Afghanistan (miljoenen Afghaanse vluchtelingen)...toen werden de Russen met Westerse hulp (via Pakistan) verdreven en liet het Westen de Afghanen vervolgens stikken... en zaten de Pakistanen met een burgeroorlog aan hun grens en wederom vluchtelingen. Probeerden zij dit op te lossen door de Taliban in het leven te roepen en te steunen. Die Afghanistan zo goed als wisten in te nemen en te stabiliseren... Zouden zo ook de miljoenen vluchtelingen uit Pakistan terug kunnen keren. En vervolgens valt Amerika Afghanistan binnen en komen al die Talibani en ook wederom nieuwe vluchtelingen naar Pakistan.... en beginnen daar de boel de destabiliseren omdat de Pakistani worden gedwongen door de Amerikanen en andere Westerse landen om ze ook in eigen land te gaan bestrijden. Omdat Amerika en bondgenoten hebben besloten dat ook de Taliban vanaf dan terroristen zijn....terwijl ze nota bene door de Pakistani in het leven zijn geroepen en jarenlang gesteund.

Kijk...dan snap ik best dat de Pakistanen een heel klein beetje boel geïrriteerd raken als de Amerikanen en het Westen zich nu ook nog eens met hun kernwapens willen gaan bemoeien...maar vanuit strategische noodzaak..ingeklemd tussen het onrustige Afghanistan en vijand India...wel op audiëntie moeten gaan in Washington omdat ze de Westerse steun niet kunnen missen ergens..  

Lex

Citaat van: Elzenga op 04/05/2009 | 23:22 uur
We weten het niet nee. Maar dat weten we ook niet van de Amerikanen of Britten of Fransen of Indiërs of Russen of Israëliërs als het gaat om hun kernwapens. Wat als Israël wel onder de voet zou worden gelopen? 
Het gaat hier over een (mogelijk) probleem in Pakistan. Waarom de rest van de wereld er bij betrekken?
Citaat van: Elzenga op 04/05/2009 | 23:22 uur
Ik denk dat het Westen meer kan doen door die contra-productieve strategie in Afghanistan van ze aan te passen...
Heeft mi weing te maken met de (mogelijke) crisis rondom de kernwapens.

Elzenga

Citaat van: VandeWiel op 04/05/2009 | 23:14 uur
Citaat van: Elzenga op 04/05/2009 | 23:00 uurOok verwacht ik dat als er echt problemen ontstaan en men niet weg komt men alsnog de VS zal informeren en betrekken bij het veilig stellen van de wapens.
Ik denk dat dit intern als een van de grootst mogelijke schandes wordt gezien. Dat zou alleen maar heeeeel veel extra olie op het vuur gooien.

Dit is een hachelijke situatie, maar ik kan me niet voorstellen dat een "kleine" radicale minderheidsgroep tot een dergelijke grote machtsovername in staat is. Het Pakistaanse leger is toegerust op een oorlog met India. Je zou verwachten dat een dergelijk groot leger in staat moet zijn een opstand neer te slaan. Er ontbreekt blijkbaar in het leger ook de wil om het land overeind te houden. Zeer treurige zaak.
Als Pakistan steeds meer in de macht zou komen van radicale conservatieve krachten, partijen en actoren, dan denk ik dat er wel degelijk nog een meer progressief deel is van het politieke en militaire establishment die in het uiterste geval de kernwapens veilig stellen. Ik zie dat in het geval het land zeg maar een soort Iraanse revolutie ondergaat niet als een schande of olie op het vuur. Dan is het al te laat en zijn die stappen wenselijk.

Ik kan me ook voorstellen dat als de onrust voortduurt en zich verdiept en verspreid over het land men de kernwapens meer zal gaan concentreren op een kleiner aantal bases. Die men beter kan beschermen. Hoewel dit strategisch gezien niet verstandig is zal men dit denk ik wel doen. Tot men de controle weer terug heeft. Zo niet dan gaat die evacuatie verder. Ik geloof er zeer zeker in dat hier draaiboeken voor zijn.

VandeWiel

Citaat van: Lex op 04/05/2009 | 23:08 uur
Het zou mogelijk zijn dat je hier een inschattingsfout maakt. We weten niet waar deze wapens zijn geplaatst/opgeslagen en in welke vorm. Daarnaast weten we ook niet of deze wapens wel "simpel en snel" verkast kunnen worden. Laat staan dat we weten of de afvoerweg wel veilig is.

Er zullen plannen klaar liggen voor het geval dat en er zal ook vast wel een krijgsmacht ronddobberen die kan ingrijpen (er heeft een tijd geleden een keer een marinegroep in de buurt gelegen met dit doel)

De VS hebben zelf Pakistan financieel en met kennis geholpen om de beveiliging goed te regelen. Denk aan helicopters en 100+ miljoen dollar steun. Ze zullen niet alles weten maar wel heel veel. Maar je wilt het niet zover laten komen dat ze geevacueerd moeten worden. Ik denk dat er dan eerder een splitsing van het land komt net zoals in Afghanistan voor 911 was. Dan nog heb je chaos en AB's en dat is geen goede combi.

De berichten die je nu hoort over Pakistan zijn vergelijkbaar met het "pers-straaltje" van de brandweer. Er wordt zo nu en dan een gevechtje met de taliban geleverd om de VS tevreden te stellen maar echt voorruit gaat het niet.

Elzenga

Citaat van: Lex op 04/05/2009 | 23:08 uur
Het zou mogelijk zijn dat je hier een inschattingsfout maakt. We weten niet waar deze wapens zijn geplaatst/opgeslagen en in welke vorm. Daarnaast weten we ook niet of deze wapens wel "simpel en snel" verkast kunnen worden. Laat staan dat we weten of de afvoerweg wel veilig is.
We weten het niet nee. Maar dat weten we ook niet van de Amerikanen of Britten of Fransen of Indiërs of Russen of Israëliërs als het gaat om hun kernwapens. Wat als Israël wel onder de voet zou worden gelopen? 

Ik denk dat het niet helpt en van het soort Westerse arrogantie getuigd waar ik niet zo van hou (laat staan dat dit bijdraagt tot de creatie van een goede relatie met de Pakistanen), om er voorlopig niet gewoon op te vertrouwen dat ook de Pakistanen hun zaakjes op dit vlak goed geregeld hebben. En de nodige scenario's en draaiboeken hebben klaar liggen wat te doen als hun kernwapenarsenaal door interne actoren en factoren wordt bedreigd.

Ik denk dat het Westen meer kan doen door die contra-productieve strategie in Afghanistan van ze aan te passen...

VandeWiel

Citaat van: Elzenga op 04/05/2009 | 23:00 uurOok verwacht ik dat als er echt problemen ontstaan en men niet weg komt men alsnog de VS zal informeren en betrekken bij het veilig stellen van de wapens.


Ik denk dat dit intern als een van de grootst mogelijke schandes wordt gezien. Dat zou alleen maar heeeeel veel extra olie op het vuur gooien.

Dit is een hachelijke situatie, maar ik kan me niet voorstellen dat een "kleine" radicale minderheidsgroep tot een dergelijke grote machtsovername in staat is. Het Pakistaanse leger is toegerust op een oorlog met India. Je zou verwachten dat een dergelijk groot leger in staat moet zijn een opstand neer te slaan. Er ontbreekt blijkbaar in het leger ook de wil om het land overeind te houden. Zeer treurige zaak.

Lex

Het zou mogelijk zijn dat je hier een inschattingsfout maakt. We weten niet waar deze wapens zijn geplaatst/opgeslagen en in welke vorm. Daarnaast weten we ook niet of deze wapens wel "simpel en snel" verkast kunnen worden. Laat staan dat we weten of de afvoerweg wel veilig is.

Elzenga

Ik denk niet dat de Pakistaanse Regering zich zal laten verrassen op dit vlak. De kernwapens veilig zijn opgeborgen en bewaakt worden door de meest loyale troepen. Er waarschijnlijk ook evacuatieplannen zijn. Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan het verplaatsen van de wapens naar vrachtschepen en die onder bescherming van de Marine buiten de kust stationeren tot eventuele ernstige problemen in Pakistan weer zijn opgelost en onder controle. Ook verwacht ik dat als er echt problemen ontstaan en men niet weg komt men alsnog de VS zal informeren en betrekken bij het veilig stellen van de wapens.

Het blijft echter wel een ernstige zaak dat de bezetting van Afghanistan tot zulke ernstige radicalisering en verslechtering leidt in Pakistan. Terwijl als ik het goed heb begrepen Pakistan nu juist de Taliban in Afghanistan aan de macht hielp indertijd om deze problemen in eigen land te voorkomen.   

Lex

WASHINGTON - De Verenigde Staten maken zich in toenemende mate zorgen over de veiligheid van het Pakistaanse nucleair arsenaal. Dat meldde de New York Times maandag op gezag van hooggeplaatste Amerikaanse regeringsfunctionarissen.
De regering is gealarmeerd door de recente aanvallen van de Taliban in Buner, een regio op amper 100 kilometer van Islamabad. De vrees bestaat dat atoomwapens ten zuiden van de hoofdstad in handen van de Taliban of al-Qaeda kunnen vallen, of dat leden van die groepering infiltreren in nucleaire laboratoria en opwerkingsfabrieken.

De Amerikaanse chef-staf, admiraal Mike Mullen, verklaarde maandag nog dat het nucleaire arsenaal in Pakistan in veilige handen is. Hij zei niet te geloven dat oprukkende Taliban atoomwapens in hun bezit zullen krijgen, maar sprak wel van een ,,strategische zorg van ons allen".

Volgens de anonieme functionarissen kost het de Amerikanen echter steeds meer moeite te vertrouwen op de verzekering van de Pakistaanse regering dat de wapens veilig zijn. ,,Hoe slechter de situatie wordt, hoe meer de Pakistanen terugvallen op de bewering dat ze alles onder controle hebben", aldus een functionaris. ,,Maar die verzekering horen we al jaren."

Locatie
Bijkomend probleem zou zijn dat Pakistan de VS geen precieze informatie wil verschaffen over de locatie en de veiligheid van zijn atoomwapens. Volgens de functionarissen zijn de Pakistanen zo terughoudend, omdat ze bang zijn dat de Amerikanen de atoomwapens eventueel zullen uitschakelen.

De Amerikaanse president Barack Obama ontmoet woensdag in Washington zijn Pakistaanse ambtgenoot Asif Ali Zardari om over de zorgwekkende situatie te praten. Ook president Hamid Karzai van buurland Afghanistan, waar de Taliban ook met een opmars bezig zijn, is uitgenodigd voor de crisistop.

Een woordvoerder van Obama ging maandag vragen over het bericht in de New York Times uit de weg, maar hij maakte duidelijk dat de president tegen Zardari en Karzai zijn zorgen zal uiten over nucleaire proliferatie en het oplevende extremisme.

Telegraaf, ma 04 mei 2009, 21:06