Zorg VS om kernwapens Pakistan

Gestart door Lex, 04/05/2009 | 21:59 uur

Lex

Citaat van: Elzenga op 04/05/2009 | 23:22 uur
We weten het niet nee. Maar dat weten we ook niet van de Amerikanen of Britten of Fransen of Indiërs of Russen of Israëliërs als het gaat om hun kernwapens. Wat als Israël wel onder de voet zou worden gelopen? 
Het gaat hier over een (mogelijk) probleem in Pakistan. Waarom de rest van de wereld er bij betrekken?
Citaat van: Elzenga op 04/05/2009 | 23:22 uur
Ik denk dat het Westen meer kan doen door die contra-productieve strategie in Afghanistan van ze aan te passen...
Heeft mi weing te maken met de (mogelijke) crisis rondom de kernwapens.

Elzenga

Citaat van: VandeWiel op 04/05/2009 | 23:14 uur
Citaat van: Elzenga op 04/05/2009 | 23:00 uurOok verwacht ik dat als er echt problemen ontstaan en men niet weg komt men alsnog de VS zal informeren en betrekken bij het veilig stellen van de wapens.
Ik denk dat dit intern als een van de grootst mogelijke schandes wordt gezien. Dat zou alleen maar heeeeel veel extra olie op het vuur gooien.

Dit is een hachelijke situatie, maar ik kan me niet voorstellen dat een "kleine" radicale minderheidsgroep tot een dergelijke grote machtsovername in staat is. Het Pakistaanse leger is toegerust op een oorlog met India. Je zou verwachten dat een dergelijk groot leger in staat moet zijn een opstand neer te slaan. Er ontbreekt blijkbaar in het leger ook de wil om het land overeind te houden. Zeer treurige zaak.
Als Pakistan steeds meer in de macht zou komen van radicale conservatieve krachten, partijen en actoren, dan denk ik dat er wel degelijk nog een meer progressief deel is van het politieke en militaire establishment die in het uiterste geval de kernwapens veilig stellen. Ik zie dat in het geval het land zeg maar een soort Iraanse revolutie ondergaat niet als een schande of olie op het vuur. Dan is het al te laat en zijn die stappen wenselijk.

Ik kan me ook voorstellen dat als de onrust voortduurt en zich verdiept en verspreid over het land men de kernwapens meer zal gaan concentreren op een kleiner aantal bases. Die men beter kan beschermen. Hoewel dit strategisch gezien niet verstandig is zal men dit denk ik wel doen. Tot men de controle weer terug heeft. Zo niet dan gaat die evacuatie verder. Ik geloof er zeer zeker in dat hier draaiboeken voor zijn.

VandeWiel

Citaat van: Lex op 04/05/2009 | 23:08 uur
Het zou mogelijk zijn dat je hier een inschattingsfout maakt. We weten niet waar deze wapens zijn geplaatst/opgeslagen en in welke vorm. Daarnaast weten we ook niet of deze wapens wel "simpel en snel" verkast kunnen worden. Laat staan dat we weten of de afvoerweg wel veilig is.

Er zullen plannen klaar liggen voor het geval dat en er zal ook vast wel een krijgsmacht ronddobberen die kan ingrijpen (er heeft een tijd geleden een keer een marinegroep in de buurt gelegen met dit doel)

De VS hebben zelf Pakistan financieel en met kennis geholpen om de beveiliging goed te regelen. Denk aan helicopters en 100+ miljoen dollar steun. Ze zullen niet alles weten maar wel heel veel. Maar je wilt het niet zover laten komen dat ze geevacueerd moeten worden. Ik denk dat er dan eerder een splitsing van het land komt net zoals in Afghanistan voor 911 was. Dan nog heb je chaos en AB's en dat is geen goede combi.

De berichten die je nu hoort over Pakistan zijn vergelijkbaar met het "pers-straaltje" van de brandweer. Er wordt zo nu en dan een gevechtje met de taliban geleverd om de VS tevreden te stellen maar echt voorruit gaat het niet.

Elzenga

Citaat van: Lex op 04/05/2009 | 23:08 uur
Het zou mogelijk zijn dat je hier een inschattingsfout maakt. We weten niet waar deze wapens zijn geplaatst/opgeslagen en in welke vorm. Daarnaast weten we ook niet of deze wapens wel "simpel en snel" verkast kunnen worden. Laat staan dat we weten of de afvoerweg wel veilig is.
We weten het niet nee. Maar dat weten we ook niet van de Amerikanen of Britten of Fransen of Indiërs of Russen of Israëliërs als het gaat om hun kernwapens. Wat als Israël wel onder de voet zou worden gelopen? 

Ik denk dat het niet helpt en van het soort Westerse arrogantie getuigd waar ik niet zo van hou (laat staan dat dit bijdraagt tot de creatie van een goede relatie met de Pakistanen), om er voorlopig niet gewoon op te vertrouwen dat ook de Pakistanen hun zaakjes op dit vlak goed geregeld hebben. En de nodige scenario's en draaiboeken hebben klaar liggen wat te doen als hun kernwapenarsenaal door interne actoren en factoren wordt bedreigd.

Ik denk dat het Westen meer kan doen door die contra-productieve strategie in Afghanistan van ze aan te passen...

VandeWiel

Citaat van: Elzenga op 04/05/2009 | 23:00 uurOok verwacht ik dat als er echt problemen ontstaan en men niet weg komt men alsnog de VS zal informeren en betrekken bij het veilig stellen van de wapens.


Ik denk dat dit intern als een van de grootst mogelijke schandes wordt gezien. Dat zou alleen maar heeeeel veel extra olie op het vuur gooien.

Dit is een hachelijke situatie, maar ik kan me niet voorstellen dat een "kleine" radicale minderheidsgroep tot een dergelijke grote machtsovername in staat is. Het Pakistaanse leger is toegerust op een oorlog met India. Je zou verwachten dat een dergelijk groot leger in staat moet zijn een opstand neer te slaan. Er ontbreekt blijkbaar in het leger ook de wil om het land overeind te houden. Zeer treurige zaak.

Lex

Het zou mogelijk zijn dat je hier een inschattingsfout maakt. We weten niet waar deze wapens zijn geplaatst/opgeslagen en in welke vorm. Daarnaast weten we ook niet of deze wapens wel "simpel en snel" verkast kunnen worden. Laat staan dat we weten of de afvoerweg wel veilig is.

Elzenga

Ik denk niet dat de Pakistaanse Regering zich zal laten verrassen op dit vlak. De kernwapens veilig zijn opgeborgen en bewaakt worden door de meest loyale troepen. Er waarschijnlijk ook evacuatieplannen zijn. Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan het verplaatsen van de wapens naar vrachtschepen en die onder bescherming van de Marine buiten de kust stationeren tot eventuele ernstige problemen in Pakistan weer zijn opgelost en onder controle. Ook verwacht ik dat als er echt problemen ontstaan en men niet weg komt men alsnog de VS zal informeren en betrekken bij het veilig stellen van de wapens.

Het blijft echter wel een ernstige zaak dat de bezetting van Afghanistan tot zulke ernstige radicalisering en verslechtering leidt in Pakistan. Terwijl als ik het goed heb begrepen Pakistan nu juist de Taliban in Afghanistan aan de macht hielp indertijd om deze problemen in eigen land te voorkomen.   

Lex

WASHINGTON - De Verenigde Staten maken zich in toenemende mate zorgen over de veiligheid van het Pakistaanse nucleair arsenaal. Dat meldde de New York Times maandag op gezag van hooggeplaatste Amerikaanse regeringsfunctionarissen.
De regering is gealarmeerd door de recente aanvallen van de Taliban in Buner, een regio op amper 100 kilometer van Islamabad. De vrees bestaat dat atoomwapens ten zuiden van de hoofdstad in handen van de Taliban of al-Qaeda kunnen vallen, of dat leden van die groepering infiltreren in nucleaire laboratoria en opwerkingsfabrieken.

De Amerikaanse chef-staf, admiraal Mike Mullen, verklaarde maandag nog dat het nucleaire arsenaal in Pakistan in veilige handen is. Hij zei niet te geloven dat oprukkende Taliban atoomwapens in hun bezit zullen krijgen, maar sprak wel van een ,,strategische zorg van ons allen".

Volgens de anonieme functionarissen kost het de Amerikanen echter steeds meer moeite te vertrouwen op de verzekering van de Pakistaanse regering dat de wapens veilig zijn. ,,Hoe slechter de situatie wordt, hoe meer de Pakistanen terugvallen op de bewering dat ze alles onder controle hebben", aldus een functionaris. ,,Maar die verzekering horen we al jaren."

Locatie
Bijkomend probleem zou zijn dat Pakistan de VS geen precieze informatie wil verschaffen over de locatie en de veiligheid van zijn atoomwapens. Volgens de functionarissen zijn de Pakistanen zo terughoudend, omdat ze bang zijn dat de Amerikanen de atoomwapens eventueel zullen uitschakelen.

De Amerikaanse president Barack Obama ontmoet woensdag in Washington zijn Pakistaanse ambtgenoot Asif Ali Zardari om over de zorgwekkende situatie te praten. Ook president Hamid Karzai van buurland Afghanistan, waar de Taliban ook met een opmars bezig zijn, is uitgenodigd voor de crisistop.

Een woordvoerder van Obama ging maandag vragen over het bericht in de New York Times uit de weg, maar hij maakte duidelijk dat de president tegen Zardari en Karzai zijn zorgen zal uiten over nucleaire proliferatie en het oplevende extremisme.

Telegraaf, ma 04 mei 2009, 21:06