schoon schip

Gestart door AirMax, 06/05/2009 | 18:50 uur

KapiteinRob

Ik heb al een paar jaar niet meer gevaren, maar in het grijze verleden wel en ik kan je melden dat ik nog NOOIT een onderofficier (i.c. SGT+) of een officier daadwerkelijk zijn of haar hut heb zien schoonschippen. Met het opmaken van een bed en het leeggooien van een prullenbak was het wel over. Daarentegen consateerde ik dat de hofmeesters tussen de maaltijden door driftig met de stofzuiger en de tol bezig waren. En als ze mazzel hadden, stond er af en toe een naut of marinier met een tol in zijn handen in de whalegang.....

WishmasterNL

Citaat van: Lex op 11/05/2009 | 17:32 uur
In een grijs verleden, toen in het Nederlandsche nog met Guldens werd betaald  8), was het SS voorbehouden aan iedereen. Zoals reeds eerder gesteld, is eenieder verantwoordelijk voor het schoonhouden van de toegewezen hut/slaapverblijf. Off'n en O.off'n maakten dus hun eigen hut schoon.
Voor de algemene scheepstaken (whalegang/toiletten/douches etc.) werden de matrozen ingezet. Toezicht werd gehouden door een KPL.
Of dit anno 2009, met de grote tekorten ook nog zo is, weet deze Pensionado niet. ;D

dit is nu nog steeds zo kan ik je melden ;)

sgt Rob

Citaat van: Lex op 11/05/2009 | 17:32 uur
In een grijs verleden, toen in het Nederlandsche nog met Guldens werd betaald  8), was het SS voorbehouden aan iedereen. Zoals reeds eerder gesteld, is eenieder verantwoordelijk voor het schoonhouden van de toegewezen hut/slaapverblijf. Off'n en O.off'n maakten dus hun eigen hut schoon.
Voor de algemene scheepstaken (whalegang/toiletten/douches etc.) werden de matrozen ingezet. Toezicht werd gehouden door een KPL.
Of dit anno 2009, met de grote tekorten ook nog zo is, weet deze Pensionado niet. ;D

Ik kan me toch wel herinneren dat deze verantwoordelijke taak bij de KL wel eens bij de manschappen terecht kwam, al was het maar vanwege een krasje op de schoen of het niet doorstaan wan de watjesproef.

AirMax

Bedankt voor alle reactie's

Ik heb alle antwoorden die ik zocht :D

Lex

In een grijs verleden, toen in het Nederlandsche nog met Guldens werd betaald  8), was het SS voorbehouden aan iedereen. Zoals reeds eerder gesteld, is eenieder verantwoordelijk voor het schoonhouden van de toegewezen hut/slaapverblijf. Off'n en O.off'n maakten dus hun eigen hut schoon.
Voor de algemene scheepstaken (whalegang/toiletten/douches etc.) werden de matrozen ingezet. Toezicht werd gehouden door een KPL.
Of dit anno 2009, met de grote tekorten ook nog zo is, weet deze Pensionado niet. ;D

AirMax

een particulier schoonmaakbedrijf? :-\
Het lijkt me wel mogelijk als al het personeel van een bepaald fregat met verlof is,maar wat tijdens een oefening, uitzending etc.
een schoonmaakbedrijf aan boord van een marinefregat lijkt me hard, vooral tijdens een uitzending in het buitenland.

Ik zal nog een keer de vraag stellen:

Wie maken het schip schoon (tot welke rang) en wie controleert de uitgevoerde schoonmaaktaken ?
Ik heb het over als een dat fregat klaar is voor operaties en varende is, NIET als er verlof is en een particulier bedrijf dit overneemt !

Lex

Sgt Rob bedoelde CEMSTO, een schoonmaakbedrijf.

AirMax

Citaat van: Sgt Rob op 06/05/2009 | 18:59 uur
Chemsto

Deze term zegt mij totaal niks,

Ik denk zelf dat alle militairen tot de rang van korporaal gemoeid zijn met het schoonhouden van het schip. De korporaal controleert vervolgens de uitgevoerde schoonmaakwerkzaamheden.

Graag meer uitleg hierover !  :-\

Lex

Je dient in ieder geval je eigen hut/slaapverblijf schoon te houden.

sgt Rob


AirMax

Ik vroeg me even af.....

Wie maken het schip schoon (tot welke rang) en wie controleert de uitgevoerde schoonmaaktaken?