Nederland wil voortouw coördinatie piraterijbestrijding

Gestart door Lex, 18/05/2009 | 16:40 uur

KapiteinRob

Ik vind het sowieso wat vreemd; vanaf augustus leveren we de EVTN met CDR Bindt als Atalanta-commandant. Als je het commando voert, lijkt me dat toch al nauw verwezen met de coordinatie?

Enforcer

NL kan nog niet eens het eigen land goed coördineren. Ze pakken de criminaliteit niet aan waardoor ze kunnen bezuinigen op het gevangeniswezen. En dat moet dan schijnheilig de boel daar gaan coördineren?! Degene die weer het beste jongetje van de klas wil zijn ropet weer het hardst om een beurt.  >:(

KapiteinRob

Het topic gaat over de eventueel door Nederland te coordineren piraterijbestrijding...... ;)

Rob
Forumbeheerder

Elzenga

Citaat van: Enforcer op 19/05/2009 | 14:01 uur
Tenzij het Somaliland en Puntland "bevrijd" ten gunste van de "centrale" regering in Somailië. Je kunt het anders ook gewoon een piraten-/ratten-/wespennest noemen.
lijkt me zeer onverstandig. Alleen Somaliland wil onafhankelijkheid. Puntland niet. Dat streeft naar een federaal Somalië. Dat lijkt me een goed uitgangspunt. Het gaat dus om het creëren van een federaal gezag en een lokaal bestuur voor de nog wel onrustige gebieden. De Regering van Puntland mag dus gewoon blijven wat mij betreft.

Elzenga

Citaat van: hudinie op 19/05/2009 | 11:17 uur
Waarom weer zo moeilijk doen, met een eiland, we kunnen toch gewoon een stuk Somalie inpikken hiervoor ? het land bestaat
immers niet het is wetteloos en heeft geen regering. Als je een paar basis maakt aan de kust kan je vandaaruit ook prima met
kleine patroulle boten de zaak controleren. En als de basis wordt aangevallen, ja daar kunnen we mooi de LEOPARD voor gebruiken...hahahaha
Omdat het eiland zich uitstekend leent om redelijk afgeschermd van het geweld en de milities op het vasteland (al ligt het eiland wel in het relatief rustige Puntland) een rol te spelen bij de pacificatie en wederopbouw van Somalië. Ik ben daarbij absoluut tegen de inzet van Westerse militairen bij dit pacificatieproces, of het moet de inzet van het luchtwapen zijn. Somaliërs worden getraind om zelf dit pacificatieproces uit te voeren. Het is hun land, hun toekomst en dus zijn de risico's ook voor henzelf. Elke directe inzet van Westerse militairen zou ook een te groot neo-koloniaal effect hebben en waarschijnlijk onwenselijke weerstand oproepen.     

Elzenga

Citaat van: monkie op 19/05/2009 | 01:59 uur
Het is alleen nogal lastig dat er weinig keurig te krijgen valt aan de situatie aangezien er al een hele tijd geen centrale regering meer is. Die zal er ook niet zomaar komen, temeer daar Somaliland zich nog altijd wil afscheiden en zelf gezag uitoefend over dat gebied.
Ik heb geen problemen met een onafhankelijk Somaliland. Dat is voor het begin wel ok. Als de rest van Somalie dan uiteindelijk gepacificeerd is en onder een centraal federaal gezag, dan zou het zomaar kunnen dat Somaliland zich daar weer bij aansluit.
CitaatIk weet niet hoeveel de VN met de vinger in de Somalische pap roert, maar een tijdelijk VN-bestuur zou misschien niet verkeerd zijn.
Wat mij betreft helemaal geen VN bestuur...alleen het faciliteren en trainen van een nieuw centraal federaal gezag, ambtenarij en wethandhavende elementen. Die mogen dan via een olievlek-concept de rest van Somalië pacificeren en onder controle brengen. Somaliers doen het meeste werk zelf dus. Daar is het in Irak en Afghanistan mijns inziens fout gegaan.
CitaatVraag rijst bij mij echter (om 100% on-topic te geraken): waaróm wil nederland zo graag het voortouw? Kan ze bijzondere bijdragen leveren? Of zijn er dubieuze belangen? Wat is de reden?
Ik denk allereerst een hoog "missionarissen-gehalte" bij het CDA. Mogelijk ook een nieuwe missie voor na 2010 als Uruzgan verlaten wordt. Althans als het CDA-smaldeel binnen de Regering een langer verblijf niet kan doordrukken. En Nederland is altijd graag het braafste jongetje van de klas...althans in woord en intenties.

Elzenga

Citaat van: Lex op 18/05/2009 | 23:54 uur
Het land heeft zelf reeds aangegeven geen inmenging van buiten te willen, anders dan een bijdrage tot het oprichten van een Coastguard.
En nu?
Welk land? 1 van de deel-Regeringen bedoel je zeker... van een centraal gezag is helemaal geen sprake. Puntland wenst trouwens geen onafhankelijkheid maar een federaal Somalië. Ik denk dat men in ruil voor steun en ontwikkeling wel bereid is dit eiland enige tijd onder VN gezag te laten vallen. Zo niet dan wordt dit wat mij betreft gewoon afgedwongen door de Veiligheidsraad. 

monkie

Ja, je hebt gelijk Enforcer.

Tja, die onafhankelijkheid is ten dele officieel, ik meen zelfs met instemming van het centrale. Maar de bevolking van Somaliland (en Puntland) staat dus niet achter hun lokale regeringen?

Die deelgebieden hebben met hun autonomie trouwens ook de mogelijkheid om met elkáár afspraken vast te leggen.

De afscheiding van die gebieden zal waarschijnlijk nooit weer tot genoegen van alle partijen worden opgeslorpt in de volledige oude staat, daarvoor zit het veel te diep en loopt het al veel te lang...

Hudinie... waarom denk je dat ze berecht worden?

Ik zou 'de wet' niet graag een probleem noemen... Ik hoop niet dat je tegen de rechtsstaat bent gewoon omdat er vele mensen, regeringen en staten zijn die wetten, rechten en vrijheden schenden. Dan impliceer je eigenlijk dat we beter net zo goed allemaal wetteloos kunnen worden...
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

hudinie

De wet de wet ,...de wet...dat is ons westerse probleem wij willen altijd alles volgens de wet doen, maar hun hebben daar
schijt aan, piraatje spelen op grote schaal is ook niet volgens de wet

Enforcer

Citaat van: monkie op 19/05/2009 | 14:12 uur
Hoe bedoel je "bevrijden" en hoe 'ten gunste', Enforcer?

Die 2 deelgebieden zien zichzelf als onafhankelijk, maar wat zich de centrale regering noemt is niet bij machte om die 2 gebieden in de hand te houden, laat staan om onder hun centrale gezag te werpen. Die 2 zelfbenoemde regio's zullen dus voor de centrale regering bevrijd moeten worden van de huidige machthebbers in die regio. Die zullen die bevrijding weer als bezetting zien.

monkie

Hoe bedoel je "bevrijden" en hoe 'ten gunste', Enforcer?
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Enforcer

Tenzij het Somaliland en Puntland "bevrijd" ten gunste van de "centrale" regering in Somailië. Je kunt het anders ook gewoon een piraten-/ratten-/wespennest noemen.

monkie

Citaat van: hudinie op 19/05/2009 | 11:17 uur
het land bestaat immers niet het is wetteloos en heeft geen regering.

Nee. Somalie is nog altijd een staat, ookal is het wetteloos en heeft het geen centrale regering. Het zou wat zijn als een staat automatisch zou worden opgeheven omdat het centrale gezag is weggevallen. Ik denk dat dan minstens 60% van de wereld praktisch continu in burgeroorlogen verstrikt zou zijn. Het somalische grondgebied wordt wel degelijk geclaimd en door méér dan een entiteit, dat moge duidelijk zijn. Het verhaal van probleemloos inpikken gaat dus echt niet op.

Citaat van: hudinie op 19/05/2009 | 11:17 uur
als de basis wordt aangevallen, ja daar kunnen we mooi de LEOPARD voor gebruiken

En dus heeft somalie op eigen grondgebied het recht op zelfverdediging, met gebruik van geweld, en heeft NL een probleem als het daar op dezelfde manier op antwoordt.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

hudinie

Waarom weer zo moeilijk doen, met een eiland, we kunnen toch gewoon een stuk Somalie inpikken hiervoor ? het land bestaat
immers niet het is wetteloos en heeft geen regering. Als je een paar basis maakt aan de kust kan je vandaaruit ook prima met
kleine patroulle boten de zaak controleren. En als de basis wordt aangevallen, ja daar kunnen we mooi de LEOPARD voor gebruiken...hahahaha

monkie

als het een protectoraat instelt neem ik aan dat daarbinnen geen verdeeldheid heerst toch..

Misschien een afzonderlijk "VN - toonbeeld van daadkracht en eensgezindheid" topic waard, maar ik vraag het hier gewoon even of je eens wat typische voorbeelden wilt geven. Die zijn er vast legio. Ik ben natuurlijk een rookie en hoor via de gangbare bronnen dan ook altijd alleen maar goeds over de samaritaanse organisatie. Maar ik hoor graag over de keerzijdes.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.