Vliegoefening jaagt schrik aan

Gestart door KapiteinRob, 03/06/2009 | 01:49 uur

Elzenga

Citaat van: Enforcer op 04/06/2009 | 22:22 uur
Dus...... Net alsof 9/11 nog echt leeft in dit land. Die crash in A'dam was ook al weer in de "back of my mind". Die actie in New York is echt niet te vergelijken met dit.
Mensen denken dat ze dit soort gebeurtenissen vergeten of de mogelijkheid voor terroristische aanslagen...maar dat is feitelijk niet waar. Ze drukken het alleen weg. Komen ze in situaties die lijken op, dan komen die gevoelens vaak weer sterk terug, als ook de angst. Natuurlijk heeft niet iedereen dat in even heftige mate. Maar diep zit dat ongemakkelijke gevoel en die angst er wel. En daar kun je in dit soort situaties rekening mee houden vind ik.   

De stip

Zelfs als alles volgens de regels gaat zijn er mensen die onaangenaam verrast worden in het dagelijkse leven. Het is naar mijn mening inderdaad niet de bedoeling dat we bij alle activiteiten alle mogelijke scenario's moeten doorlopen om de kans dat we een "gevoelig zieltje" kwetsen volledig uit te sluiten.

Lex

Citaat van: Elzenga op 04/06/2009 | 21:41 uur
Ik weet niet in welke wereld deze directeur en woordvoerder leven, maar ze hebben blijkbaar het nodige gemist of er totaal geen feeling mee... want dat je na 9/11 en de recente crash bij Schiphol niet onaangekondigd dit soort oefeningen gaat houden mag inmiddels een bekend gegeven zijn.
De andere kant. De crews van de KDC-10 moeten maandelijks voldoen aan een vastgesteld aantal verrichtingen/eisen. Daartoe voeren zij trainingsvluchten uit. Een van de onderdelen daavan is het uitvoeren van naderingen op/bij diverse vliegvelden. In dit geval hebben zij een nadering gedaan bij MVKK (een pracht gezicht) en zijn vervolgens langs de kust in Zuidelijke richting afgezakt. Vervolgens is daar Rdam. Gezien de gunstige wwersomstandigheden hebben zij daar een visuele nadering gedaan, cf de regels. Het krantenbericht maakt melding van een hoogte van 350 meter, maar er wordt niet verteld hoe dit is gemeten en op welk punt in de nadering.
De opmerking van de directeur is duidelijk: de oefening is niet illegaal. Maar de opmerking: "Maar het was netjes geweest als de luchtmacht dat bij de bevolking had aangekondigd." , is niet terecht. Hij weet maar al te goed dat dit soort vluchten vallen onder GAT (General Air Traffic) en dat de bird behandeld wordt ald een civiele bird. Ook zou het ook zo kunnen zijn dat deze nadering op ad-hoc basis gebeurd is, iom en na toestemming van de lokale verkeersleiding.
Voor trainingsvluchten zal de KLu nimmer een melding doen aan het publiek, omdat dat een onhaalbare kaart is. Het vliegtuig heeft een vluchtplan ingediend en handelt daar naar. Indien mogelijk zal het extra dingen doen, maar pas na verkregen toestemming.

Enforcer

Citaat van: Elzenga op 04/06/2009 | 21:41 uur
Citaat van: Telegraafsite dd. 020609 op 03/06/2009 | 01:49 uur
Volgens directeur Roland Wondolleck van Rotterdam Airport voerde de luchtmacht een oefening uit die niet illegaal is. ,,De vliegers zaten op het laagst toegestane niveau om landingen op zicht op ons vliegveld te oefenen. Maar het was netjes geweest als de luchtmacht dat bij de bevolking had aangekondigd."

Een woordvoerder van de Koninklijke Luchtmacht zegt dat er geen reden was om de oefening met de als tank- en transporttoestel gebruikte DC10 bekend te maken. ,,Het is vervelend als mensen zijn geschrokken, maar het waren geen afwijkende vliegbewegingen. We zaten niet te laag."

Bron: Telegraafsite dd. 020609
Ik weet niet in welke wereld deze directeur en woordvoerder leven, maar ze hebben blijkbaar het nodige gemist of er totaal geen feeling mee... want dat je na 9/11 en de recente crash bij Schiphol niet onaangekondigd dit soort oefeningen gaat houden mag inmiddels een bekend gegeven zijn. Zie ook de reacties op een soortgelijk incident met het toestel van de Amerikaanse president boven New York..Heeft uitgebreid in de kranten gestaan, maar blijkbaar hebben beide heren dat gemist. Dat een gemiddelde burger daarbij niet meteen het verschil ziet tussen een burger-en militaire variant van de DC-10 mag ook weinig verrassen. Dus niet met dit soort slappe reacties komen maar gewoon toegeven dat je een fout hebt gemaakt en dit de volgende keer zorgvuldiger zult aanpakken...

Dus...... Net alsof 9/11 nog echt leeft in dit land. Die crash in A'dam was ook al weer in de "back of my mind". Die actie in New York is echt niet te vergelijken met dit.

Elzenga

Citaat van: Telegraafsite dd. 020609 op 03/06/2009 | 01:49 uur
Volgens directeur Roland Wondolleck van Rotterdam Airport voerde de luchtmacht een oefening uit die niet illegaal is. ,,De vliegers zaten op het laagst toegestane niveau om landingen op zicht op ons vliegveld te oefenen. Maar het was netjes geweest als de luchtmacht dat bij de bevolking had aangekondigd."

Een woordvoerder van de Koninklijke Luchtmacht zegt dat er geen reden was om de oefening met de als tank- en transporttoestel gebruikte DC10 bekend te maken. ,,Het is vervelend als mensen zijn geschrokken, maar het waren geen afwijkende vliegbewegingen. We zaten niet te laag."

Bron: Telegraafsite dd. 020609
Ik weet niet in welke wereld deze directeur en woordvoerder leven, maar ze hebben blijkbaar het nodige gemist of er totaal geen feeling mee... want dat je na 9/11 en de recente crash bij Schiphol niet onaangekondigd dit soort oefeningen gaat houden mag inmiddels een bekend gegeven zijn. Zie ook de reacties op een soortgelijk incident met het toestel van de Amerikaanse president boven New York..Heeft uitgebreid in de kranten gestaan, maar blijkbaar hebben beide heren dat gemist. Dat een gemiddelde burger daarbij niet meteen het verschil ziet tussen een burger-en militaire variant van de DC-10 mag ook weinig verrassen. Dus niet met dit soort slappe reacties komen maar gewoon toegeven dat je een fout hebt gemaakt en dit de volgende keer zorgvuldiger zult aanpakken...

Lex

T-255 staat idd op Woensdrecht en wordt daar aangepast. Deze bird zal het dus niet geweest zijn.
De T-264 heeft eerder op 2 juni een low pass gedaan bij MVKK (de Kooy) en is vervolgens via de kustlijn om de Zuid gegaan.

ChrisC7

Alleen zijn dat de oude kleuren. Het nieuwe schema is grijs zoals Rob plaatste.
Het enige wat kan is dat het de kist is op Woensdrecht, die is nog wit maar daarmee wordt (wat ik weet) nog niet regulier gevlogen.

p.j

Die is idd wit ;D

Citaat van: JKD op 04/06/2009 | 20:17 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 03/06/2009 | 01:58 uur
Citaat van: Telegraafsite op 03/06/2009 | 01:49 uur
Het grote, driemotorige en witgekleurde toestel

Dat is vreemd, want die heeft de KLu helemaal niet.....


ik woon vlakbij Rotterdam en dat gevaarte vloog werkelijk pal boven ons huis langs. k sta altijd binnen no-time buiten als k iets in de lucht hoor aankomen, dus zo ook dit keer met kippenvel.

JKD

Citaat van: Kapitein Rob op 03/06/2009 | 01:58 uur
Citaat van: Telegraafsite op 03/06/2009 | 01:49 uur
Het grote, driemotorige en witgekleurde toestel

Dat is vreemd, want die heeft de KLu helemaal niet.....


ik woon vlakbij Rotterdam en dat gevaarte vloog werkelijk pal boven ons huis langs. k sta altijd binnen no-time buiten als k iets in de lucht hoor aankomen, dus zo ook dit keer met kippenvel.

Ros

Wel zo netjes om in het vervolg bordjes in het zand te plaatsen met: "Laagvliegende Vliegtuigen/Achtung......./Attention......."

sgt Rob

#10
Citaat van: noorman op 03/06/2009 | 13:43 uur
Je kunt er ook gewoon van 'genieten' vanuit je luie tuinstoel. Lijkt mij veel geruststellender.

Om en rond m'n dorp wordt ook geregeld geoefend met Chinooks en Apaches. Overigens is het idd logisch dat als je het niet gewend bent je de pleuris kunt schrikken als ze op 350 m hoogte overvliegen.

Maar ja - in rotterdam zijn ze toch wel gewend zou je zo zeggen...
Ik denk dat de oefening in rotterdam aangekondigd was, daar stond ook niemand van te kijken toen we op een voetbalveldje landden. Daar kwamen we op zo'n 40 meter hoogte over

Enforcer

Citaat van: OWMRemco op 03/06/2009 | 05:25 uur
maar ook ik vroeg me af wat ze in vredesnaam zo laag boven onze stranden deden.

Om te kijken of er mooie vrouwen lagen...  :D  ;)

Het artikel komt uit de Telegraaf en hierboven zijn al een aantal zaken neergezet waaruit blijkt dat ze de feiten niet op een rijtje hebben.

Roy B

Dat is denk ik ook wat ik had gedaan. Gewoon zitten, kijken en genieten van zo'n kist dat overvliegt. Ik zou er uren naar kunnen kijken.
...

noorman

Je kunt er ook gewoon van 'genieten' vanuit je luie tuinstoel. Lijkt mij veel geruststellender.

Om en rond m'n dorp wordt ook geregeld geoefend met Chinooks en Apaches. Overigens is het idd logisch dat als je het niet gewend bent je de pleuris kunt schrikken als ze op 350 m hoogte overvliegen.

Maar ja - in rotterdam zijn ze toch wel gewend zou je zo zeggen...
"Where no counsel is, the people fall, but in the multitude of counselors there is safety" - Proverbs 11 verse 14

-KMA -back as soon as possible-

Lex

Het bedoelde vliegtuig heeft als Reg. nr. T-264.