Vliegoefening jaagt schrik aan

Gestart door KapiteinRob, 03/06/2009 | 01:49 uur

KapiteinRob

Citaat van: OWMRemco op 03/06/2009 | 05:25 uur
Die schrok nogal toen dit gevaarte extreem laag overkwam, en veel mensen om ons heen ook. Ik kon haar nog gerust stellen door te herkennen dat dit een van onze KLu tankvliegtuigen is,

Waarbij je kan aantekenen dat men dan blijkbaar schrikt van een vliegtuig dat "extreem laag" overkomt en het vervolgens geruststellend zou moeten zijn als verteld wordt dat het een KLu-tanker betreft? ::)

Gozo

Citaat van: Kapitein Rob op 03/06/2009 | 01:58 uur
Citaat van: Telegraafsite op 03/06/2009 | 01:49 uur
Veel bewoners die vanwege het mooie weer buiten waren, dachten dat het om een passagiersvliegtuig ging dat in problemen verkeerde en elk moment naar beneden kon komen.

Is er een enquete gehouden dat men weet "wat veel bewoners dachten"? En hoezo verkeert een vliegtuig dat normaal vooruit vliegt, al is het wat lager dan je gewend bent, meteen in problemen?


Misschien dat er veelvuldig 112 is gebeld?

OWMRemco

Dat is nou intereseant! Ik liep gisteren, met een dagje vrij, en lekker weer, eens over scheveningen samen met mijn vrouw. Die schrok nogal toen dit gevaarte extreem laag overkwam, en veel mensen om ons heen ook. Ik kon haar nog gerust stellen door te herkennen dat dit een van onze KLu tankvliegtuigen is, maar ook ik vroeg me af wat ze in vredesnaam zo laag boven onze stranden deden.

Ik kan me heel goed voorstellen dat een hoop mensen erg geschrokken zijn, en de KLu had dit van mij dus wel even kunnen aankondigen. De stranden van Scheveningen, en dus kennelijk ook rotterdam, zijn voor zover ik weet geen reguleer gebied voor dit soort oefeningen.

KapiteinRob

Citaat van: Telegraafsite op 03/06/2009 | 01:49 uur
Veel bewoners die vanwege het mooie weer buiten waren, dachten dat het om een passagiersvliegtuig ging dat in problemen verkeerde en elk moment naar beneden kon komen.

Is er een enquete gehouden dat men weet "wat veel bewoners dachten"? En hoezo verkeert een vliegtuig dat normaal vooruit vliegt, al is het wat lager dan je gewend bent, meteen in problemen?

Citaat van: de directeur van Rotterdam airport op 03/06/2009 | 01:49 uur
Maar het was netjes geweest als de luchtmacht dat bij de bevolking had aangekondigd.

De PR-afdeling van defensie krijgt het wel erg druk als ze alles wat maar iets afwijkt vantevoren "bij de bevolking moeten aankondigen"....

Citaat van: Telegraafsite op 03/06/2009 | 01:49 uur
Het grote, driemotorige en witgekleurde toestel

Dat is vreemd, want die heeft de KLu helemaal niet.....

Dit zijn beide KDC-10's van de Klu:





KapiteinRob

Uitgerekend een dag na de crash van een Franse Airbus boven de Atlantische Oceaan joeg de luchtmacht bewoners in de omgeving van Rotterdam gistermiddag de stuipen op het lijf door met een DC10 akelig laag rond te vliegen.

Het grote, driemotorige en witgekleurde toestel denderde met veel lawaai op zo'n 350 meter hoogte, deels via de reguliere vliegroutes van de burgerluchtvaart boven het zeer dichtbevolkte gebied. Veel bewoners die vanwege het mooie weer buiten waren, dachten dat het om een passagiersvliegtuig ging dat in problemen verkeerde en elk moment naar beneden kon komen.

Volgens directeur Roland Wondolleck van Rotterdam Airport voerde de luchtmacht een oefening uit die niet illegaal is. ,,De vliegers zaten op het laagst toegestane niveau om landingen op zicht op ons vliegveld te oefenen. Maar het was netjes geweest als de luchtmacht dat bij de bevolking had aangekondigd."

Een woordvoerder van de Koninklijke Luchtmacht zegt dat er geen reden was om de oefening met de als tank- en transporttoestel gebruikte DC10 bekend te maken. ,,Het is vervelend als mensen zijn geschrokken, maar het waren geen afwijkende vliegbewegingen. We zaten niet te laag."

Bron: Telegraafsite dd. 020609