Piraterij

Gestart door D819, 06/05/2003 | 11:04 uur

DvdW

zoiets als dit als beveiliging Renard?:
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

D819

Citaat van: oud_zijde op 02/11/2003 | 18:17 uur
ok dat het nu voor eens en voor altijd duidelijk is.

het zijn dus niet de landmachtofficieren die er verouderde standpunten op nahouden  en er zo voor zorgen dat de krijgsmacht niet meegroeit met de tijd maar figuren als reinaert met zijn eeuwige verwijzingen naar het verleden en 'landmacht moet op kazerne klaverjassen en paarden fokken want paarden zijn het wapen der cavalerie vooral voor ons brabanders als de belgen strax komen'.

Haha.. Je hebt niks van Brabantse humor begrepen!  ;D

Maar dat gedoe rond die piraterij, meen ik serieus!
Ook terrorisme. Wat lees je nu weer ?  Een virus op een cruise schip bij Gibraltar ? Tja, het is ook zo gemakkelijk hè..
Hoeveel bemanning die wel niet op zo'n schip zit! En ze werken voor een habbekrats. Toch is de veiligheid in het geding, lijkt me.

Maar ik zal wel te veel fantasie hebben!...

Kamp!!! Melden!!
Niet gaan zitten lamballen in een F16!!!

Luisteren!
Doe wat aan de veiligheid van de scheepvaart!




2ring

In de tijd van de Nederlandse deelname aan UNMEE was de Hr.Ms.Rotterdam naar Eritrea voor transport en ondersteuning (bijna hetzelfde als nu nr Liberia waarschijnlijk). Toen het schip dr tijd erop zat zette ze koers terug naar Nederland, via het Suez-kanaal.

Toen het na de eerste nacht onderweg weer licht werd zaten er een hele groep koopvaardijschepen om de Rotterdam heen. Het bleek dat elk van deze schepen die nacht BEDREIGD waren om geenterd te worden. Bij deze schepen zat ook een Nederlands schip. Op een of andere manier (door radio-uitzendingen?) begrepen ze dat er een marineschip in de buurt voer en hebben dit schip opgezocht

Inderdaad het aantal schepen dat daadwerkelijk wordt overvallen is klein. Het percentage daarvan wat Nederlnds is, is nog kleiner. Maar er zijn ook al genoeg bedreigingen. Ook de economische schade die uiteindelijk ook op het bord van Nederland komt is groot.

Vergeet niet: Ook al zijn we een klein land we hebben de 14e koopvaardijvloot van de wereld (zie www.nationmaster.com)en dan zijn de uitgevlagde schepen nog niet eens meegeteld. Ook onze economie is meer dan andere landen afhankelijk van transport (en dus ook over zee!). Als het transport over zee duurder wordt door die piraterij en het omvaren zullen wij het eerder in onze portomonnee voelen dan elk ander land, ook al lijkt het een ver van onze bed-show, daar in Azie!!!!

Ik ben daarom ook van mening dat Nederland, en het liefst met mede EU-landen, er zelf wat aan moet gaan doen!!! Van internationale verdragen komt het toch niet zo snel op maritiem gebied, zeker niet nu de VS zo dwars liggen op internationaal recht-niveau. NL..EU: Actie dus!!!

Maar Piraterij is niet de enige Other-Than-War operatie waar Nederland en dus de KM aan moet. Ook Maritime Interdiction Operations en anti-drugs ops moeten (nog) meer aandacht krijgen! Ik ben dan ook van mening dat er licht fregatten moet komen (politici onder ons lees voor lichte fregatten korvetten!!) die beter en goedkoper dan de andere fregatten deze missies kunnen uitvoeren! Qua kosten (en zeker life cycle kosten) kunnen 4 korvetten voor 2 M-fregatten komen, naar mijn mening!

Gewoon wat anti-piraterij-gedachtes van mij kant...

Gr. Eelke

oud_zijde

ok dat het nu voor eens en voor altijd duidelijk is.

het zijn dus niet de landmachtofficieren die er verouderde standpunten op nahouden  en er zo voor zorgen dat de krijgsmacht niet meegroeit met de tijd maar figuren als reinaert met zijn eeuwige verwijzingen naar het verleden en 'landmacht moet op kazerne klaverjassen en paarden fokken want paarden zijn het wapen der cavalerie vooral voor ons brabanders als de belgen strax komen'.
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Ton de Zwart

#57
Citaat van: Renard op 01/11/2003 | 17:42 uur
Alleen de officieren zijn nog Nederlands.
Op de meeste Nederlandse schepen is slechts de kapitein nog Nederlands. Hier en daar nog een verdwaalde stuuman(vrouw) die tegenwoordig tevens machinist is.  De rest van de bemanning bestaat uit Russen en wat Philippino's en wat Kaap Verdianen. Dus ook het merendeel van de officieren is of Russisch of Philippijns.


D819

Citaat van: oud_zijde op 01/11/2003 | 16:49 uur
Citaat van: Renard op 01/11/2003 | 16:04 uur

Haha..... Wat voor belangen hebben wij dan in Libanon, Yougoslavië, Eritrea, Liberia, de Sinaï, Afghanistan, Cambodja en Irak ??????

GOT YA!
hey je hoort mij dan ook niet klagen  over dat soort zaken. Ik ben voor vredesmissies en het zou mij verder ook niet uitmaken als er Nederlanders die piraterij gingen aanpakken ... lijkt me een goede zaak zelfs.

wat ik me echter afvraag is waarom de piraterij wel en moord en doodslag voor jouw niet door de beugel kan.

Tja, dat is een tamelijk lang verhaal.

Maar het komt er op neer, dat Nederland in eerste instantie alleen maar steunpunten had, in Zuid Afrika, en in Indonesië, en nog een paar pplekken op de wereld. Vandaar uit werd handel gedreven.
Het kolonialisme is pas later uitgevonden, en vooral de Britten gingen er toe over om hele gebieden te bezetten. Dat is een dure aangelegenheid.
Na de tweede wereldoorlog waren de Britten niet meer in staat, om er een empire op na te houden.
Nu zie je, dat de VS en GB toch weer bezig zijn, om op hun oude politiek terug te komen.

Men start een oorlog voor politiek en economisch gewin.
Korte termijn politiek, die in de geschiedenis al diverse keren met aantoonbare zekerheid, zeer grote problemen op termijn zal opleveren!

Nederland heeft geen enkel belang in de huidige crisisgebieden.
We hoeven ook niet de last van de wereld op ons te nemen!

Wat wel verstandig is, is te garanderen dat onze handel over zee ongestoord kan plaats vinden.

Het is een tendens, dat Nederland steeds meer op die handel aangewezen wordt! Industrie en landbouw worden op termijn naar verwachting steeds kleiner. Er is nu al sprake van een kanaal tussen Rotterdam en Parijs.
De Betuwe lijn was een gigantische misser!
Er varen als een paar grote duwboten over de rivieren naar Duitsland op en neer, vanuit Rotterdam.

Zeeschepen worden steeds groter, en we investeren in een nieuwe Maasvlakte. Tegelijk verwaarloost de regering de Marine.

Ik heb op dit moment echt geen zin, om een cruise schip te boeken, ook al zou ik het geld hebben!
Hoe zit het met de Nederlandse zeelieden ?
Daar zijn er steeds minder van. Goedkope buitenlandse krachten nemen bij de rederijen de zaak over. Alleen de officieren zijn nog Nederlands.

En ondertussen gebeuren steeds meer ongelukken op zee, vanwege het slechte onderhoud van schepen, de slechte opleiding van zeevarend buitenlands personeel, en het geweld van piraten, smokkelaars en terroristen.

Ik vraag me echt af, wat wij als Nederlanders te zoeken hebben in streken, waar ze elkaar al sinds een eeuwigheid de nek doorsnijden als ze de kans krijgen...

De piraterij en aanverwante activiteiten aanpakken, lost veel meer op dan een half jaar met 1000 man boven op een tjot gaan zitten!

oud_zijde

Citaat van: Renard op 01/11/2003 | 16:04 uur

Haha..... Wat voor belangen hebben wij dan in Libanon, Yougoslavië, Eritrea, Liberia, de Sinaï, Afghanistan, Cambodja en Irak ??????

GOT YA!
hey je hoort mij dan ook niet klagen  over dat soort zaken. Ik ben voor vredesmissies en het zou mij verder ook niet uitmaken als er Nederlanders die piraterij gingen aanpakken ... lijkt me een goede zaak zelfs.

wat ik me echter afvraag is waarom de piraterij wel en moord en doodslag voor jouw niet door de beugel kan.
Citaat
Er zijn wel degelijk Nederlanders de dupe van piraterij geweest, maar internationaal is de scheepvaart niet zo, dat men het gaan zitten turven.
De scheepvaart is altijd al internationaal van mentaliteit, en dat is iets waar een Nederlandse burger ondertussen niets meer van lijkt te begrijpen.

Het doet er niet toe, wie in moeilijkheden is op zee, je hoort ze te helpen!
er worden ook wel is Nederlanders in Afrika omgebracht of op de vlucht gejaagd zelfde geld voor de bewoners van die rotlanden en die hoor je ook te helpen
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

D819

Citaat van: oud_zijde op 01/11/2003 | 13:59 uur
toch 0 dus :P

en hoezo doet het er niet toe? Jij bent hier degene die altijd loopt te roepen dat we enkel militairen in moeten zetten als we er iets bij te winnen hebben.
Als de Nederlandse koopvaardij geen doelwit is van die piraten waarom zouden we dan onze dure scheepjes die kant op sturen, we hebben er geen kolonien meer dus lijkt het me dat er niet veel te zoeken valt voor ons

Haha..... Wat voor belangen hebben wij dan in Libanon, Yougoslavië, Eritrea, Liberia, de Sinaï, Afghanistan, Cambodja en Irak ??????

GOT YA!

Er zijn wel degelijk Nederlanders de dupe van piraterij geweest, maar internationaal is de scheepvaart niet zo, dat men het gaan zitten turven.
De scheepvaart is altijd al internationaal van mentaliteit, en dat is iets waar een Nederlandse burger ondertussen niets meer van lijkt te begrijpen.

Het doet er niet toe, wie in moeilijkheden is op zee, je hoort ze te helpen!

oud_zijde

toch 0 dus :P

en hoezo doet het er niet toe? Jij bent hier degene die altijd loopt te roepen dat we enkel militairen in moeten zetten als we er iets bij te winnen hebben.
Als de Nederlandse koopvaardij geen doelwit is van die piraten waarom zouden we dan onze dure scheepjes die kant op sturen, we hebben er geen kolonien meer dus lijkt het me dat er niet veel te zoeken valt voor ons
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

D819

Citaat van: oud_zijde op 01/11/2003 | 11:37 uur
Citaat van: Renard op 01/11/2003 | 11:30 uur
Citaat van: oud_zijde op 01/11/2003 | 11:13 uur
hoeveel van die koopvaardijschepen waren Nederlands?

0?
Alleen een landrot kan zo'n opmerking maken!  ;D

wat dan?

2?

Het doet er niet toe..

Nederland kan het beste bijdragen op de manier, die ons het beste past.
Het is duidelijk, dat Indonesië een onzekere factor is.
Toch eens met de Australiers gaan praten..
Fremantle is een aardige stek als steunpunt.


oud_zijde

Citaat van: Renard op 01/11/2003 | 11:30 uur
Citaat van: oud_zijde op 01/11/2003 | 11:13 uur
hoeveel van die koopvaardijschepen waren Nederlands?

0?
Alleen een landrot kan zo'n opmerking maken!  ;D

wat dan?

2?
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

D819

#50
Citaat van: oud_zijde op 01/11/2003 | 11:13 uur
hoeveel van die koopvaardijschepen waren Nederlands?

0?

Alleen een landrot kan zo'n opmerking maken!  ;D

Er worden wel degelijk ook Nederlanders de dupe, maar veel maatschappijen steken dat liever in de doofpot.
Het is al voorgekomen dat er losgeld betaald wordt.
Dan is het hek helemaal van de dam.

De verzekeringspremies stijgen, uiteindelijk is de consument de dupe.

De taak van de marine, is te zorgen voor een veilig verkeer op zee, waar ook ter wereld.

Het is zo krom als het maar kan, iedereen heeft de mond vol over terrorisme, maar dat piraterij en wapen- en drugs-smokkel over zee een van de manieren is die terroristen gebruiken voor hun akties, daar wordt niet over gepraat.

Maar we praten wel anders, als straks een gekaapt koopvaardijschip zich in een luxe cruise schip boort, en dat dan een ton tnt ontploft.

Dan kan je zeggen, die Renard had toch gelijk.
:'(

D819

1. VAKER EN GEWELDADIGER PIRATERIJ.
http://www.portpress.com/ 31-10-2003 10:28:00

Kuala Lumpur- Het aantal roofovervallen op schepen breekt alle records. In
de eerste negen maanden van 2003 zijn er 344 gevallen van piraterij
geregistreerd door het Internationale Maritieme Bureau (IMB). Dat is 27
procent meer dan vorig jaar. Het IMB begon gevallen van piraterij in 1991
bij te houden en sindsdien zijn nog niet zoveel gevallen per jaar
vastgesteld volgens IMB-directeur Pottengal Mukundan. Voorts word steeds
meer geweld gebruikt bij de overvallen.

De IMB-directeur dringt erop aan dat regeringen eindelijk actie ondernemen
tegen piraten en die daadwerkelijk vervolgen. Er zijn vrijwel geen gevallen
bekend waarbij de piraten zijn aangehouden en berecht.

Twintig zeelieden zijn in de eerste negen maanden van dit jaar gedood bij de
overvallen, veertien meer dan indezelfde periode vorig jaar. Bij meer dan
driekwart van de overvallen zijn vuurwapens gebruikt en dat is ook meer dan
vorig jaar (57 procent). De wat piraterij betreft gevaarlijkste zeeën zijn
in Indonesië. Een kwart van alle gerapporteerde gevallen vond plaats in
Indonesische wateren.

oud_zijde

hoeveel van die koopvaardijschepen waren Nederlands?

0?
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

D819

Dit jaar... van 1 januari tot 30 september.

Bij Java 84! gewapende overvallen op koopvaardijschepen!

Nederland, wordt eens wakker!