Piraterij

Gestart door D819, 06/05/2003 | 11:04 uur

D819

#46
Overgenomen van de site van de kvmo.

http://www.kvmo.nl/nl_kvmo-service/index.html

Veiligheid op zee

De KM is voortgekomen uit de noodzaak om de civiele scheepvaart te beschermen en de vrije doorvaart te waarborgen. Nog heden ten dage is die vrije doorvaart en die koopvaardij een belangrijke bron van welvaart voor Nederland. De bijdrage aan de veiligheid van die bron door de KM is belangrijk geweest. In de jaren ´30 van de vorige eeuw escorteerde de KM schepen in de buurt van Spanje tijdens de Spaanse Burgeroorlog. In de jaren ´40 bestond de bescherming van de koopvaardij uit konvooibegeleiding. In de jaren ´50 assisteerde de KM koopvaardijschepen, die zich wilden onttrekken aan de gijzeling door Indonesië. De begeleiding van de koopvaardij in de jaren ´90, tijdens de golfoorlogen, bestond de begeleiding uit informatieverstrekking. Die keer bestond de begeleiding dus, wegens de politieke besluitvorming, slechts uit woorden maar niet uit daden.

In de tweede helft van 1975 kondigde de toenmalige minister van Defensie Vredeling verregaande bezuinigingen aan voor de Koninklijke Marine. Dit leidde tot een ultimatum van de toenmalige BDZ, de vadm Roest, aan de minister dat, wanneer de bezuinigingen in de troonrede zouden worden aangekondigd, hij zijn taken niet meer op een verantwoorde wijze zou kunnen uitvoeren en daarom zijn bevel zou neerleggen. De bedoelde passage bleef in de troonrede gehandhaafd. Na uitspreken van de troonrede door Hare Majesteit de Koningin legde vadm Roest zijn functie tijdens een Alle Hens te Den Helder neer en meldde zich bij de minister van defensie. Hij deelde mee, dat hij zijn bevel had neergelegd. De minister was zo kwaad, dat hij vadm Roest direct ontsloeg. Kort daarna werd vadm b.d. Roest benoemd tot Chef van het militaire huis van Hare Majesteit de Koningin.
Ook de rest van de KM-personeel liet van zich horen. Er werd een bijeenkomst gehouden in de RAI voor het hele personeel, van hoog tot laag. De minister was daar zeer verbolgen over. Hij verordonneerde, dat het personeel één dag verlof zou moeten inleveren voor het bijwonen van die bijeenkomst. De marineleiding heeft die opdracht getrouw uitgevoerd en vervolgens het hele personeel één dag prestatieverlof toegekend. Naast deze twee demonstratieve acties was ook een voorlichtingsactie in het leven geroepen met als centraal thema de veiligheid op zee en heeft de TROS een indrukwekkende documentaire uitgezonden over de gevolgen van de voorgenomen bezuinigingen.

En nu, 28 jaren later, wordt weer een ernstige bezuiniging de KM opgelegd. Maatregelen, die de minister Vredeling niet heeft kunnen doordrukken worden nu gerealiseerd, voor zover die al niet door vorige bezuinigingsrondes zijn uitgevoerd. De meest opvallende overeenkomst in de voorgenomen maatregelen is het opheffen van de MLD, m.u.v. het helikoptersquadron. Nu is er geen BDZ, die zijn functie ter beschikking stelt. Nu treedt het personeel niet als één geheel naar buiten. De geschiedenis is geen bron voor optimisme wanneer verwacht wordt dat politiek Den Haag nu wel de veiligheid op zee evenwichtig zal afwegen tegen gewenste bezuinigingen op de KM.

De KVMO schreef een essaywedstrijd uit. Het beeld, dat oprijst uit die essays is onthutsend. De veiligheid op zee wordt door bijna alle schrijvers over het hoofd gezien. Degenen, die wel de veiligheid op zee opnemen zijn de volgenden

dr. P.B.R de Geus, oud minister van defensie en historicus,
dhr. E Sarton, ex stuurman en voorzitter van de Federatie van Werknemers in de Zeevaart,
ltz1 ing. J.M.J.Rozenburg (3e prijs),
dhr H.A. l´Honoré Naber van bureau koopvaardijzaken van de Marinestaf (4e prijs)
dhr. H. Vandersmissen, schrijver gespecialiseerd in maritieme zaken en zeehistorie

Uit de gepubliceerde essays is af te leiden, dat, uitgezonderd historici en de met de koopvaardij verbonden functionarissen, men continentaal denkt en de rol van het transport over zee onderschat, althans niet of nauwelijks aan risico´s onderworpen acht. In de essays wordt er nauwelijks of geen rekening mee gehouden. Toch zijn schepen kwetsbaar. Piraterij komt steeds meer voor en het terrorisme heeft ook de koopvaardij ontdekt, gezien de recente aanval op de Franse tanker Limburg. Niet voor niets voert Amerika een strenger visumbeleid waar het gaat om scheepsbemanningen: Het internationale terrorisme, ook tegen koopvaardijschepen, wordt daar tegenwoordig als een belangrijke dreiging ervaren. Het is zaak dat het Nederlandse veiligheidsbeleid rekening houdt met deze ontwikkeling. Denk alleen al aan het belang van olie voor de Nederlandse economie en de brandstoffenvoorziening voor de diverse krijgsmachtonderdelen om tanks te laten rijden en vliegtuigen te laten vliegen. Nederland voert een beleid om weer een zeevarende natie te zijn, denk alleen maar aan de vereenvoudiging van het invlaggen. Daar hoort bij dat de veiligheid van die schepen gewaarborgd kan worden.

De landelijke politiek lijkt te menen, dat haar verantwoordelijkheid voor veiligheid eindigt bij de laagwaterlijn en handelt daar ook naar. Het reddingswezen is een particuliere aangelegenheid. Het bergingswezen is geheel in handen van particuliere bedrijven. Het loodswezen is geprivatiseerd. De enige werkelijke bemoeienis van de rijksoverheid met de veiligheid op zee is opgedragen aan de Kustwacht. Die dienst wordt steeds meer beperkt. Er zijn geen bemande kustwachtstations meer, de visuele uitkijk is geschrapt. Door de voorgenomen bezuinigingen op de KM worden de mogelijkheden voor het geven van assistentie door de Kustwacht ingekrompen. Die lijn volgend is het te begrijpen, dat voor de landelijke politici de veiligheid van de koopvaardij ver over de horizon is verdwenen.

Van de officieren der KM is er één, die de veiligheid op zee noemt. Is de KM de veiligheid op zee als oorspronkelijke taak vergeten? Staat in het denken van de hedendaagse marineofficier het marinetechnische probleem centraal en wijkt daar alles voor? Is het zo, dat de leus van bijna 30 jaar geleden op een verkeerde manier is uitgekomen en de KM de veiligheid op zee is vergeten? De politiek blijkbaar wel, gezien de maatregelen afgekondigd door de huidige minister van defensie.

Wat er nu moet gebeuren is, dat vanuit de KM het belang van de veiligheid op zee weer nadrukkelijk naar voren moet worden gebracht. In 1975 vond de toenmalige BDZ de voorgestelde bezuinigingen niet verantwoord, gezien de toenmalige veiligheidsproblemen. Het moet haast zo zijn, dat de huidige BDZ dezelfde mening is toegedaan als zijn toenmalige voorganger. De nu voorgestelde bezuinigingen op de operationele mogelijkheden lijken op het afstoten van de taken van de KM m.b.t. de veiligheid op zee. Het bezuinigen op de KM leidt er toe, dat er geen verkenningen meer kunnen worden gevlogen, dat er straks nog 6 escortevaartuigen ter beschikking zijn. En dat was toch altijd het probleem bij de handhaving van de veiligheid van koopvaardijschepen: het tekort aan escortevaartuigen? Of denkt de KM niet meer aan het escorteren van de koopvaardij?

Het veronderstelde doel van politici "geen daden maar woorden" waarmee mijn essay in het Marineblad eindigde, is met betrekking tot de veiligheid van de Nederlandse koopvaardij sneller bewaarheid dan verwacht. Voor de verschijning van dat Marineblad zijn de voorgenomen aanvullende bezuinigingen op de KM gepubliceerd. De landelijke politiek trekt haar handen af van de fysieke beveiliging van de koopvaardij. De politici kunnen na uitvoering van die bezuinigingen er alleen nog maar over praten. Daar de KM gehouden is de opdrachten van de politiek loyaal uit te voeren, blijft voor de (ex-)marineofficieren met besef van de primaire taak van de KM alleen maar het volgende over. Om de gevolgen van de politieke besluitvorming aan de Nederlandse koopvaardijmensen mee te delen, moeten we maar op zolder gaan zoeken naar de posters en de stickers van de actie van 28 jaar geleden met het nu meer dan ooit actuele motto:


Uw veiligheid, vergeet het maar.


J.H.L.Dijkman
kltz kmr b.d.


D819

#45
Ach, ik vond Renard wat gemakkelijker, en meer passen bij het vogeltje  ;D

Tja, kunnen we ook nog gaan debatteren over wat socialisme is.
Zelf zie ik het als 100% persoonlijke vrijheid, maar ik besef dat ik voorlopig nog even wat consessies moet doen op het gebied van de economische vrijheid.

Mijn variant van het socialisme is heel wat anders als waar je de PvdA en Groen Links plaatst. Waar die mee bezig zijn weet ik niet, maar dat weten ze zelf waarschijnlijk ook niet eens.

De SP scoort bij mij trouwens ook maar een mager 6je.
Jan Marijnessen is toch nog een beetje teveel een prima donna, terwijl de uitbreiding van het aantal capabele SP kamerleden geen gelijke tred houdt met de groei in het parlement.
Wat dat betreft is Jan wel zo sluw, om expres wat stomme uitspraken te doen als de partij veel meer stemmen dreigt te krijgen als dat ze kunnen behappen.

Als ze bij de volgende verkiezingen van 9 naar 15 gaan, zal het ook weer een hele toer worden.

CDA, VVD en PVDA zijn 3 pijlers onder een in wezen corporatistisch politiek systeem, veelal aangeduid met "Het poldermodel".
Een vorm van dictatoriale democratie.

Maar goed... Om weer op on topic uit te komen.....

De belangen zijn tegenwoordig zodanig verstrengeld tussen politiek, vakbonden, werkgevers, banken en verzekeringen, de beurzen.. en noem de rest van het esteblishment maar op, dat risico's in bij voorbeeld de scheepvaart weggemoffeld worden.
De staking in de Rotterdamse haven is weer zo'n typisch voorbeeld van het ondergraven van veiligheidsnormen door goedkoop slecht getraind personeel het werk te laten overnemen van onze prima vaklieden!

Alles ter meerdere eer en glorie van de vrije markt.

Ik zou graag trots willen zijn op Nederland, maar zo lang de slogan is, iedereen voor zich, en God voor ons allen, wil dat maar niet lukken. Het establishment interesseert maar  één ding, zo veel mogelijk geld verdienen, en dat daardoor een land naar de vaantjes gaat interesseert ze helemaal niks.

Ach ja, het is gewoon wachten op het eerste cruise schip wat binnenkort als een brandende fakkel ergens op de oceaan drijft.
Genoeg van die zwaar onderbetaalde slaafjes aan boord, die wel eens voor wat vuurwerk willen zorgen...

Ton de Zwart

Citaat van: Renard
Ik ga er dan maar van uit dat je conservatief bent dan..
Heb je een eigen zaak of zo ?
Ik niet, dus ik ben socialist  
quote]

Reinaert, vanwaar die zonderlinge verandering van je naam? Waar is dat nu weer goed voor?  Verwarring scheppen?

Dat je socialist bent, had ik al lang begrepen. Ik niet dus, noem me maar conservatief, met toch een open oog voor ontwikkelingen en democratisch gezind. Wel heb ik een hekel aan socialisme, communisme, en pacifisme en de moderne varianten daarop die zich verschuilen achter de woorden millieu, groen en diervriendelijk.  En nee, een eigen zaak heb ik niet, geen tijd voor.  Ben teveel tijd kwijt met het defensieforum en het daar in de gaten houden van socialisten en hun berichtgeving.....

Ton de Zwart

Antwoord op bericht van Reinaert over piraterij door een mij bekende kapitein der koopvaardij aan wie ik de tekst van het bericht doorgemaild had.:

Inderdaad een probleem aan het worden,waar we ook binnen ons bedrijf al een paar keer mee te maken hebben gehad,gelukkig ik zelf nog niet. Risicogebieden zijn zoals genoemd Straat van Malakka, Chinese zee maar ook West Afrika en diverse delen van Zuid Amerika.
Doden en gewonden vallen er ook al regelmatig.
Beste oplossing zou inderdaad zijn een container met mariniers, maar dat is zeer kostbaar, politiek gezien niet te verkopen, en bovendien kan het nogal grote gevolgen hebben als je binnen territoriale wateren ligt of vaart en daar aan het schieten slaat.
Schrikdraad werkt natuurlijk prima, maar word voornamelijk toegepast op schepen met zeer lange reisduur/speciale projecten (zware lading), op schepen met korte reisduur en veelvuldig aandoen van havens te veel rompslomp met het optuigen van het systeem.
De beste oplossing zou zijn het onder druk zetten van de regeringen van bepaalde landen om meer efficiënt op te treden tegen deze praktijken, er zijn nogal wat landen waar de autoriteiten blijkbaar onder een hoedje spelen met de betreffende piraten, waarbij het doorspelen van lading gegevens al normaal is(Nigeria b.v.), ook het niet adequaat reageren op noodoproepen (Brazilie, Santos bv) bij een overval is schering en inslag, verder loop je ook nog kans beboet te worden als je officieel opgeeft beroofd te zijn...... ,  moet je invoer rechten betalen over de geroofde goederen (Brazilie/Nigeria etc),of zoals een collega van mij is overkomen: kan je de paspoorten van de bemanning terugkopen bij de politie................
Helaas word de zeeman nu eenmaal niet beschouwd als een normaal mens, niet alleen wat betrefd piraterij. Zie ook de publieke reacties bij aanvaringen, vervuiling etc.
Per defenitie word je beschouwd als een minderwaardig soort die ofwel geen bescherming behoeft ofwel voortdurend op z'n nek gezeten dient te worden, hoe je ook je best doet om je aan de enorme hoeveelheid van allerlei internationale en lokale regeltjes te houden.
Buiten de normale journalen/scheepsdagboeken houden we tegenwoordig bv. een oliejournaal, een vuiljournaal en een ballastjournaal bij en er zijn landen waar  hijgerige types die boekwerken dusdanig bestuderen dat het  ontbreken van een punt of komma, of een weerlegbare optelfout je al op een boete van 3000 dollar kan komen te staan ( per komma/punt)
Wat betrefd de piraterij is het helaas zo dat door  het aan boord hebben van buitenlandse bemanningen per definitie altijd een hoop geld aanboord is, ivm  bv uitbetalingen als deze mensen met verlof gaan. Bedragen van 20.000 usd zijn dan ook vrij normaal, natuurlijk in de kluis bij de kapitein die dan ook vaak het doelwit is.
Opgaves van de gevaarlijke gebieden en recente overvallen krijgen we tegenwoordig een paar keer per week via de sateliet op onze communicatie apparatuur, bij doorvaren van deze gebieden inderdaad altijd extra waakzaam, brandslangen klaar aan dek, buitendeuren accomondatie en machinekamer gesloten, extra mannetje op wacht etc.
Kortom:ben blij dat het binnenkort voor mij er op zit.

Auteur's naam mij bekend

D819

#42
Citaat van: Andries op 07/10/2003 | 12:04 uur
Inderdaad ik geef toe dat het huidige kabinet (overwegend rechts), defensie ook niet veel goeds brengt. Maar rechtsom is voor defensie toch nog altijd beter geweest dan linksom, of niet?

Misschien valt het anders te verklaren dat bij een groot deel van de Nederlanders de achting voor defensie gedaald is tot ver beneden de maat. Misschien hebben we in Nederland wel een tekort aan nationale trots. We zijn niet nationalistisch genoeg. We denken dat de landen om ons heen de problemen wel voor ons oplossen. Voor wat dat betreft moeten we meer de kant op van Franse Napoleontische adelaar van Renard. Napeleon was tenslotte redelijk nationalistisch.

Haha, Nederlanders en nationale trots..
Het enige wat iets voorstelt is de Marine nog, en als je daar wat over zegt, over uitbreiden met vliegdekschepen en de strijd aan te gaan tegen piraterij en terrorisme door ze bij de bron aan te pakken, dan staan de Land- en Luchtmacht er als de kippen bij om dat af te kraken.
Want zij moeten zo nodig "vredesmissies" gaan doen.
Ok, geef ze dan een normaal inkomen op die missies die ze zo graag doen.
En wat ze extra beuren vand e VN gaat in de staatskas, waart het thuishoort.. ;D Eens kijken, hoe vlug het gedaan is met het "idealisme".
Ach, ik neem het ook niemand kwalijk, dat hij praat naargelang zijn portemenee een knorrende maag heeft.  8)

O ja, en Napoleon was helemaal niet nationalistisch, hij was juist uitgesproken internationaal ingesteld.
Maar de reactie op Napoleon was wel sterk nationalistisch!
En met die gevolgen, zitten we nu nog.
De grootste oorzaak van alle nationalistische ellende zijn de Britten geweest, die al eeuwenlang Europeese landen tegen elkaar uitgespeeld hebben, de Nederlanders deden daar trouwens ook heel dikwijls aan mee..
Zo eerlijk ben ik dan ook nog wel.

Zelf ben ik een partiot, en dat is wat anders dan een nationalist.

D819

Citaat van: Ton de Zwart op 06/10/2003 | 16:42 uur
Citaat van: Reinaert op 06/10/2003 | 15:11 uur
Trouwens, dat plaatje is de Franse Napoleontische adelaar.
Voor je wat anders gaat rondstrooien, wegens gebrek aan historische kennis.

Rein, als je mij soms bedoelt, want ik ben n.m.l. over dat plaatje begonnen, dan kan ik je er op wijzen, dat het met mijn historische kennis wel snor zit, maak je daarover maar niet ongerust.
Nee, dat was meer tegen Andries en alle andere blijkbaar historisch en politiek slecht onderlegde leden van dit cremium bedoeld  ;D

Citaat

Andries, het moge duidelijk zijn, dat er rechtse en linkse nestors bestaan. Wat Reinaert hierboven vertelde over het defensieonvriendelijke beleid van rechte regeringen is juist. Ik moet dat knarsetandend toegeven, maar gelijk hebben is gelijk hebben.  Waar hij m.i. geen gelijk in heeft dat zijn zijn minvoegzame opmerkingen over de Telegraaf.  Maar linkse mensen hebben nu eenmaal een vreselijke hekel aan die krant, dat kunnen ze ook niet helpen, dat zit in hun genen.  Het opmerkelijke is dat ik als redelijk rechts persoon geen hekel heb aan bv de Volkskrant;  mag 'm graag in kijken en doe dat ook dagelijks. Je moet tenslotte goed op de hoogte blijven van de bewegingen van de vijand nietwaar?....

Ton, er is een verschil tussen zwetsen en zuigen.

Verder heb ik meerdere malen er op gewezen, dat rechts en links onduidelijke termen zijn.
Ik ga er dan maar van uit dat je conservatief bent dan..
Heb je een eigen zaak of zo ?
Ik niet, dus ik ben socialist  ;D

Verder wil ik er wel bij vertellen dat Nederland geen liberale traditie heeft, want anders zou de VVD soft drugs al lang vrijgegeven hebben  ;D
Ze hebben toch altijd de mond vol over de eigen verantwoordelijkheid van mensen ?

Cap

Inderdaad ik geef toe dat het huidige kabinet (overwegend rechts), defensie ook niet veel goeds brengt. Maar rechtsom is voor defensie toch nog altijd beter geweest dan linksom, of niet?

Misschien valt het anders te verklaren dat bij een groot deel van de Nederlanders de achting voor defensie gedaald is tot ver beneden de maat. Misschien hebben we in Nederland wel een tekort aan nationale trots. We zijn niet nationalistisch genoeg. We denken dat de landen om ons heen de problemen wel voor ons oplossen. Voor wat dat betreft moeten we meer de kant op van Franse Napoleontische adelaar van Renard. Napeleon was tenslotte redelijk nationalistisch.

Ton de Zwart

Citaat van: Reinaert op 06/10/2003 | 15:11 uur
Trouwens, dat plaatje is de Franse Napoleontische adelaar.
Voor je wat anders gaat rondstrooien, wegens gebrek aan historische kennis.

Rein, als je mij soms bedoelt, want ik ben n.m.l. over dat plaatje begonnen, dan kan ik je er op wijzen, dat het met mijn historische kennis wel snor zit, maak je daarover maar niet ongerust.

Andries, het moge duidelijk zijn, dat er rechtse en linkse nestors bestaan. Wat Reinaert hierboven vertelde over het defensieonvriendelijke beleid van rechte regeringen is juist. Ik moet dat knarsetandend toegeven, maar gelijk hebben is gelijk hebben.  Waar hij m.i. geen gelijk in heeft dat zijn zijn minvoegzame opmerkingen over de Telegraaf.  Maar linkse mensen hebben nu eenmaal een vreselijke hekel aan die krant, dat kunnen ze ook niet helpen, dat zit in hun genen.  Het opmerkelijke is dat ik als redelijk rechts persoon geen hekel heb aan bv de Volkskrant;  mag 'm graag in kijken en doe dat ook dagelijks. Je moet tenslotte goed op de hoogte blijven van de bewegingen van de vijand nietwaar?....

D819

#38
Citaat van: Andries op 06/10/2003 | 15:03 uur
Beste beide Nestors, laten we wel wezen! De linkerflank, op dit moment voor het grootste deel oppositie, heeft defensie de laatste jaren toch weinig goeds gebracht! Kaasschaaf, kaasschaf, nog een keer kaasschaaf en als klapper op de vuurpeil wordt er in de operationele capaciteiten gesneden. PvdA, SP, D-66, Groenlinks, ze hebben geen van alleen verstand van defensie: wat je ermee kan doen, waarvoor het dient, wat haar taken zijn, waarvoor het ingezet kan worden. Ze hebben er geen van alleen kaas van gegeten! (om maar eens binnen de termen te blijven) Lees de afgelopen twee edities van de defensiekrant maar eens: er is geen ministerie, waarop politieke partijen zulke uiteenlopende visies op naar houden!

Andries

Grote vriend, we hebben nu een super rechtse regering, en die kleden
defensie uit tot op het bot.
Dus hou even op over links!
In de aanloop tot de tweede wereldoorlog had Nederland ook altijd een rechtse regering, defensie werd verwoorloosd, maar rechts jankt nog steeds over het "gebroken geweertje" terwijl de socialisten geen moment in de regering gezeten hebben.

Allemaal fascistoïde propaganda!

Men vond het zelfs nodig, om prestigeredenen om een onzer kruisers tijdelijk uit te schakelen, vanwege een vermeend geval van muiterij.

Ik heb nooit begrepen, waarom een gezagsondermijnende krant als de Telegraaf zo dikwijls door militairen wordt geciteerd !
8)


Trouwens, dat plaatje is de Franse Napoleontische adelaar.
Voor je wat anders gaat rondstrooien, wegens gebrek aan historische kennis.

Cap

Beste beide Nestors, laten we wel wezen! De linkerflank, op dit moment voor het grootste deel oppositie, heeft defensie de laatste jaren toch weinig goeds gebracht! Kaasschaaf, kaasschaf, nog een keer kaasschaaf en als klapper op de vuurpeil wordt er in de operationele capaciteiten gesneden. PvdA, SP, D-66, Groenlinks, ze hebben geen van alleen verstand van defensie: wat je ermee kan doen, waarvoor het dient, wat haar taken zijn, waarvoor het ingezet kan worden. Ze hebben er geen van alleen kaas van gegeten! (om maar eens binnen de termen te blijven) Lees de afgelopen twee edities van de defensiekrant maar eens: er is geen ministerie, waarop politieke partijen zulke uiteenlopende visies op naar houden!

Andries

D819

Citaat van: Ton de Zwart op 06/10/2003 | 13:19 uur
Citaat van: Reinaert op 06/10/2003 | 12:39 uur
Maar vragen van de oppositie ook al als lastig af te doen, doet me toch wel twijfelen aan je democratische gezindheid marinier!

Reinaert, waaraan meen jij te kunnen constateren dat de auteur hierboven marinier is?  Aan het korpswapen?  Dat kan iedereen daar neerzetten desgewenst. Als we het embleem gaan gebruiken om een plaatje van iemand te maken, dan zou jij een Noorman zijn en  Eric. Leif of Sven moeten heten.
Die Noormannen waren pas echte piraten, zouden het in deze topic wel doen.....

Ach, wie komt nu op het idee om het wapen van het Korps als atavar te gebruiken, als hij niet gerechtigd is.
Het bootje van mij is tamelijk onschuldig, en stamt van de Asterix en Obelix verhalen.
Ik zal iets passender gaan zoeken ;)

Ton de Zwart

Citaat van: Reinaert op 06/10/2003 | 12:39 uur
Maar vragen van de oppositie ook al als lastig af te doen, doet me toch wel twijfelen aan je democratische gezindheid marinier!

Reinaert, waaraan meen jij te kunnen constateren dat de auteur hierboven marinier is?  Aan het korpswapen?  Dat kan iedereen daar neerzetten desgewenst. Als we het embleem gaan gebruiken om een plaatje van iemand te maken, dan zou jij een Noorman zijn en  Eric. Leif of Sven moeten heten.
Die Noormannen waren pas echte piraten, zouden het in deze topic wel doen.....

D819

Citaat van: Andries op 06/10/2003 | 12:06 uur
Inderdaad! Zo is het! Zo gaat het ook altijd! Net als wanneer de LCF'en uitgerust worden met Tomahawk's! Over iedere Tomahawk die wordt afgevuurd, moet eerst de tweede kamer uren vergaderen! Wordt heel Nederland weer lastig gevallen met het vragenuurtje, waar Femke Alsema en Jan Marijnissen de boventoon voeren en het kabinet tot last zijn! Waar gaat het naartoen met Nederland en haar zogenaamde politiek besluitvorming?!  :-\

Huh ??

We leven wel in nog iets wat voor democratie moet doorgaan. Veel is het niet, want de regering kan ieder debat blokkeren als ze wil.
Maar vragen van de oppositie ook al als lastig af te doen, doet me toch wel twijfelen aan je democratische gezindheid marinier!

Cap

#33
Inderdaad! Zo is het! Zo gaat het ook altijd! Net als wanneer de LCF'en uitgerust worden met Tomahawk's! Over iedere Tomahawk die wordt afgevuurd, moet eerst de tweede kamer uren vergaderen! Wordt heel Nederland weer lastig gevallen met het vragenuurtje, waar Femke Alsema en Jan Marijnissen de boventoon voeren en het kabinet tot last zijn! Waar gaat het naartoe met Nederland en haar zogenaamde politiek besluitvorming?!  :-\

D819

Citaat van: oud_zijde op 05/10/2003 | 19:38 uur
lol en jullie zijn bang voor wat de media te zeggen heeft als een Nederlander in Liberia of Congo een kindsoldaat voor zijn hoofd(je) schiet ;D

Het moment dat een Nederlandse marinier een schip wat niet reageert op signalen naar de dieperik schiet met een raket dan legt femke halsema 20 gouden eieren en begint ze zo hard over moord te kakelen dat ze het in Australie kunnen horen :D

Welk schip ?  ;D ;D 8)