Piraterij

Gestart door D819, 06/05/2003 | 11:04 uur

oud_zijde

lol en jullie zijn bang voor wat de media te zeggen heeft als een Nederlander in Liberia of Congo een kindsoldaat voor zijn hoofd(je) schiet ;D

Het moment dat een Nederlandse marinier een schip wat niet reageert op signalen naar de dieperik schiet met een raket dan legt femke halsema 20 gouden eieren en begint ze zo hard over moord te kakelen dat ze het in Australie kunnen horen :D
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

DvdW

Het vergt denk ik veel samenwerking tussen de landen. En dat word vrij lastig denk ik.. :(
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

D819

#29
Citaat van: Dennis op 04/10/2003 | 22:34 uur
Ach laat balkie effe naar bush gaan.. Meneer bush krijgt togh alles voor elkaar onder de term "terrorisme bestrijding"

Ach ja, ik heb al eens eerder gezegd, dat Nederland het ANC van Zuid Afrika zo lang met raad en daad bij heeft gestaan, dat het niet zo'n groot probleem kan zijn om ons daar een aardige vlootbasis cadeau te doen.
Is natuurlijk ook een aardige stimulans voor de economie daaro ;)

Verder zouden we natuurlijk ook wel wat support van onze vrienden de Amerikanen kunnen krijgen..  8)
Bij voorbeeld, faciliteiten op Diego Garcia.  ::)
Is trouwens Brits, maar dat is maar een detail.

DvdW

Ach laat balkie effe naar bush gaan.. Meneer bush krijgt togh alles voor elkaar onder de term "terrorisme bestrijding"
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Mourning

Ja, als ze in Hoek van Holland zouden zitten, ja. Maar een groot aantal gebieden ligt toch wat gecompliceerder. Inderdaad in Afrika moet het te doen zijn, maar Zuid-Oost Azie en dan vooral de Zuid-Chinese zee wordt moeilijker, alleen al om politieke redenen.
Zoiets vraagt om een gecoordineerder opzet van meerdere landen, vermoed ik.

Regards,

Mourning 8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

DvdW

Nou laten we ze aanpakken! Paar standaartfreggaten + een paar orions would do the trick!
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

D819

Citaat van: Dennis op 04/10/2003 | 19:56 uur
waarom doen we dr nixs aan? Veel schepen zitten togh alleen maar beetje te oefenen..laten we die piraten effe pakkuh!! >:(

Ja, dat vraag ik me ook al tijden af..
De Orions zijn trouwens ook ideaal tegen piraten!

DvdW

#24
waarom doen we dr nixs aan? Veel schepen zitten togh alleen maar beetje te oefenen..laten we die piraten effe pakkuh!! >:(
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

D819

Moderne piraten vormen een plaag
Schrikdraad en kopspijkers op zee
Door RIEN FLORIS

Zaterdag 4 oktober, De piraterij op de wereldzeeën is een ware plaag aan het worden. In 1993 waren er 100 gevallen van zeeroverij. Als het aantal van de eerste acht maanden van dit jaar in hetzelfde tempo doorgaat, komen we eind december uit op 400 aanvallen van piraten. De zeerovers slaan vooral toe in de gordel van smaragd'. In de Straat van Malakka doen zeelieden geen oog dicht.

'Meestal slaan de zeerovers 's avonds toe. Het schip wordt van achteren benaderd omdat daar een blinde vlek' voor de radar zit. Via touwen met haken of bamboestokken klimmen de zeerovers aan boord. Ze pakken alles wat ze te pakken kunnen krijgen. Blikken verf en ankerkabels nemen ze de laatste tijd ook veel mee. En als ze op meer buit uit zijn, houden ze een zeeman een mes of geweer onder de neus en dwingen ze de kapitein de kluis open te maken. Bij de ene maatschappij zit daar geld in om de bemanning en de havengelden te betalen, maar de andere maatschappij maakt alles elektronisch over. Dan moeten ze genoegen nemen met wat horloges en de televisie van de kapitein.'
Aan het woord is Mark Bruyneel uit Amsterdam, in het dagelijks leven bibliothecaris bij de Vrije Universiteit. In zijn vrije tijd is hij alleen maar bezig met zijn grote hobby: zeepiraterij. Hij houdt een gegevensbestand bij over de schrik der zee'. De hobbyïst heeft goede contacten met de bestrijders van de piraterij. Organisaties als het International Maritime Bureau en de International Maritime Organization sturen hem hun rapporten en zijn benieuwd naar zijn vergelijkingen en conclusies.
'De kleine zeerovers zijn niet uit op het stelen van een compleet schip of de gehele lading. Dat doen georganiseerde bendes. Zo'n tien keer per jaar worden er complete schepen gestolen. In 1999 was de 'Alondra Rainbow' slachtoffer van kapers. Het complete schip (totale waarde inclusief lading 16 miljoen dollar) werd gekaapt, overgeschilderd en voorzien van een nieuwe naam: 'Mega Rama'. Uiteindelijk is dat schip via het International Piracy Report in Kuala Lumpur opgespoord. Er was een transponder aan boord, waarmee via de satelliet de locatie kon worden bepaald. In de Indonesische wateren is het schip stilgehouden en zijn de piraten gearresteerd. Die zijn dit jaar veroordeeld tot zeven jaar dwangarbeid.'

Opdonder

Tegen zeerovers lijkt weinig kruid gewassen. Mark Bruyneel: 'De internationale regel is om jezelf achter slot en grendel te zetten als er piraten aan boord komen. Pleeg geen verzet want dat lokt alleen maar extra geweld uit.'
De meeste rederijen proberen uiteraard maatregelen tegen piraterij te nemen, maar ze lijken daar niet heel veel geld in te willen steken. Daarom twijfelt Bruyneel of alle reders schepen gaan uitrusten met het vrij nieuwe in Nederland ontworpen beveiligingssysteem Secure Ship Anti-Boarding System. Dat is schrikdraad van 9000 volt, waardoor kapers die aan boord proberen te komen een stevige opdonder krijgen.
Het Rotterdamse bedrijf Secure Ship ontwikkelde het systeem. Directeur Raphaël Kaan meldt vanuit Singapore dat hij inmiddels 25 schepen met 'schrikdraad' heeft uitgerust. Het werkt volgens hem niet alleen tegen piraten, maar ook tegen verstekelingen. De kosten zijn volgens Kaan te overzien. 'Je moet het als reder waard vinden om je bemanning en lading goed te beschermen. Veel scheepseigenaren denken dat het altijd alleen maar andere schepen overkomt. Maar als ze zelf slachtoffer zijn geweest, komen ze toch bij ons informeren. Zo heb ik de meeste klanten gekregen. Voor 25.000 euro beveiligen wij een compleet schip. En dat valt best mee als je bedenkt dat een beetje auto-alarm 2000 euro kost.'

Mariniers

Koopvaardijkapitein Jaap Stengs uit het Wijdenes omarmt het systeem van Kaan. 'We hebben 900 schepen onder Nederlandse vlag varen. Als we nu eens beginnen om al die schepen daar mee uit te rusten, dan hebben we een goed begin voor de veiligheid op zee. Je moet de boel wel juridisch dichttimmeren zodat je niet het risico loopt dat iemand die van zo'n elektrisch hek afvalt je later aanklaagt. Ik ken wel mensen die piraten hebben beschoten en in de volgende haven werden gearresteerd.'
En toch is Stengs eigenlijk voor een nog hardere aanpak van piraterij. 'Zet op schepen die door gevaarlijke gebieden varen een container met zeven mariniers. Dan heb je 24 uur per dag bewaking aan boord. En als een schip op ramkoers op je afkomt en niet op radio reageert, is het heel eenvoudig. Eerst een schot voor de boeg en daarna een warmtezoekende raket op de schouder en afvuren. Dát helpt tegen piraterij!'
Een eenvoudige maatregel die veel reders al hebben ingevoerd, is het aanbrengen van een goede verlichting. Doordat het schip in een zee van licht vaart, kunnen piraten het niet meer onopgemerkt benaderen. Andere - goedkope - stappen in de strijd tegen de piraten zijn het plaatsen van grote poppen op het dek, die de piraten van een afstand voor echte waakzame zeelieden moeten aanzien, en het op het dek strooien van kopspijkers. De Indonesische piraten lopen namelijk allemaal op blote voeten. Ook het constant laten spuiten van waterslangen helpt een beetje: er ontstaat een waterval, die het beklimmen van de scheepsromp bemoeilijkt.

Terrorisme

De in Haarlem wonende onderzoeksjournalist en schrijver John S. Burnett signaleert in zijn zojuist in ons land verschenen boek Terreur op zee' dat de piraterij steeds meer de kant opschuift van terroristische acties. De Amerikaan raakte geïnteresseerd in de piraterij nadat hij zelf in 1992 tijdens een solozeiltocht in de Zuid-Chinese zee door piraten was overvallen. De zeerovers maakten slechts een verrekijker en wat sigaretten buit.
Inmiddels nemen volgens Burnett terroristen steeds vaker de plaats in van piraten. In september 2002 werd de Franse olietanker 'Limburg' bij Jemen getroffen door een terroristische aanslag. Twee weken voor de aanslag had terreurbeweging al-Qaeda al aangekondigd dat het Westen zou worden gestraft voor het plunderen van Arabische grondstoffen. Volgens onderzoek van Burnett beschikt de terreurbeweging over vijftig schepen die kunnen worden ingezet om koopvaardijschepen aan te vallen of te beroven. En de schepen zijn ook ingezet om explosieven te vervoeren voor aanslagen op de Amerikaanse ambassades in Kenia en Tanzania.
Burnett sluit terroristische acties tegen cruiseschepen (met doorgaans veel Amerikaanse passagiers) ook niet uit. Dat kan van buitenaf gebeuren, maar eerder verwacht hij dat een van de honderden bemanningsleden aan boord iets onderneemt.



DvdW

#22
Kunnen we niet gewoon een paar Karel Doorman klasse fregatten + NH-90'en/lynx'en voor dit soort missie's uitrusten?
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

oud_zijde

als de marine kruisraketten kan veroorloven dan kan ze het ook wel veroorloven om af en toe 1 of 2 raketjes op kleine bootjes af te vuren.

en anders bezuinigen ze toch gewoon op de oefeningen, die heb je toch niet nodig in het veld, een onbewoonde woestijn met zandstormen kunnen ze bij securicor of capricorn ook wel beveiligen.
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

D819

#20
Citaat van: ruiz op 16/07/2003 | 11:36 uur
Die heli's zijn verre van log. De lynx is zelfs een van de snelste heli's ter wereld. De "piraten bestrijders" hoeven niet eens binnen bereik van de handvuurwapens(die de moderne zeerover meeneemt, omdat het zwaard toch niet echt effectief blijkt  8)
De moderne raket is namelijk fire and forget. dwz dat de raket op afstand kan worden gevuurd, en deze zoekt zelf haar doel. Hierdoor is het mogelijk voor de vlieger om zijn luchtschip in veiligheid te brengen, en ondertussen toch nog vuur te geven.

problem solved..

Tja, dat schiet niet op hè!
Een raket van tonnen spenderen aan een go-fast is wel erg oneconomisch!

Zelf dacht ik toch veel eerder aan de truuk met de mitrailleur in de deur ;)

Met een riot gun. Met massieve munitie.
Een schot, en er zit een flink gat in de bodem..
En dan is het meestal zo, dat daar water door naar binnen sijpelt.
Soms erg snel..
Blub... blub...

oud_zijde

de lynx is dan ook niet zo'n gigantisch apparaat

hoe wendbaar is de NH90 in verhouding?

en ik durf te betwijfelen dat je een amphibische landing goed met een lynx kunt ondersteunen, helemaal na jouw verhaal, daar zijn ze nu eenmaal niet voor gebouwd.
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

ruiz

Die heli's zijn verre van log. De lynx is zelfs een van de snelste heli's ter wereld. De "piraten bestrijders" hoeven niet eens binnen bereik van de handvuurwapens(die de moderne zeerover meeneemt, omdat het zwaard toch niet echt effectief blijkt  8)
De moderne raket is namelijk fire and forget. dwz dat de raket op afstand kan worden gevuurd, en deze zoekt zelf haar doel. Hierdoor is het mogelijk voor de vlieger om zijn luchtschip in veiligheid te brengen, en ondertussen toch nog vuur te geven.

problem solved..

oud_zijde

mjah maar met zo'n grote logge heli wordt het nogal lastig gevechtsteun geven als er daadwerkelijk teruggeschoten wordt.

zeker met manschappen aan boord
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.