Russische interesse in LHD/LPD

Gestart door Lex, 19/06/2009 | 15:13 uur

Lex

Citaat van: noorman op 19/06/2009 | 20:51 uur
wie weet - morgen wordt één en ander besproken!
Als er iets besproken zou worden dan is het in de periode 24-28 juni in St. Petersburg.
Van belang is dan, welke "hotemetoten" daar aanweig zullen zijn.

Lex

Over de kretologie "paradepaardje" zal het wellicht nooit tot een vergelijk komen.
Maar er schijnt wel degelijk belangstelling te zijn voor een LPD type "JWIT".
Het schip was ook gepland voor een bezoek aan Canada, maar dat is toen niet doorgegaan vanwege problemen met de pods (ondertiteling: voortstuwing), waardoor het schip naar Vlissingen gesleept moest worden. Zie: http://www.defensieforum.nl/Forum/-t9909.0.html

noorman

wie weet - morgen wordt één en ander besproken!
"Where no counsel is, the people fall, but in the multitude of counselors there is safety" - Proverbs 11 verse 14

-KMA -back as soon as possible-

KapiteinRob

Ik denk het niet; het NHD wordt niet gelezen in Rusland.  ;) Het zal de gangbare mening wel zijn; zoiets van het nieuwste schip is je paradepaarje o.i.d. Past ook goed in het paarse gewauwel over joint krijgsmachtoptreden e.d.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 19/06/2009 | 20:20 uur
Mwa, tegen de tijd dat een transportschip als het paradepaardje van de nationale vloot wordt beschouwd....... Dat zegt genoeg over wat bv het NHD vandaag de dag van de vloot vindt. Ik zou eerder een LCF zo'n kwalificatie toedichten.
Ik vermoed zo dat ook deze kwalificatie weer meer een "economisch/commerciële" achtergrond heeft dan een maritiem militaire... :P

KapiteinRob

Citaat van: NHD op 19/06/2009 | 15:13 uur
Het paradepaardje van de nationale vloot

Mwa, tegen de tijd dat een transportschip als het paradepaardje van de nationale vloot wordt beschouwd....... Dat zegt genoeg over wat bv het NHD vandaag de dag van de vloot vindt. Ik zou eerder een LCF zo'n kwalificatie toedichten.

Elzenga

Ben toch wel benieuwd of de Russen hier dan een order kunnen plaatsen als ze echt interesse hebben...of de Koude Oorlog sentimenten dan toch weer gaan opspelen.. De Russische president is in het land.....

KapiteinRob

Citaat van: Piranha op 19/06/2009 | 15:43 uur
Nee hè ... niet al weer een schoonheid minder?

Citaat van: NHD op 19/06/2009 | 15:13 uur
Rusland, dat met eigen ogen wil zien welke mogelijkheden de oorlogsbodem biedt en overweegt een vaartuig van hetzelfde type aan te schaffen.

Maar breng ze niet op ideeën in het Haagsche.....  :-\

Piranha

Je hebt gelijk.
Misschien dan toch maar eens naar Petersburg. Hebben de Russen ook Marinedagen?
Piranha, een vriendelijk visje met echte tandjes

noorman

volgens mij lees ik dat er interesse is voor juist een schoonheid erbij... ;)
"Where no counsel is, the people fall, but in the multitude of counselors there is safety" - Proverbs 11 verse 14

-KMA -back as soon as possible-

Piranha

Nee hè ... niet al weer een schoonheid minder?
Piranha, een vriendelijk visje met echte tandjes

Lex

DEN HELDER- Rusland heeft interesse in het grootste Nederlandse marineschip, de Johan de Witt (ruim 176 meter).
Het paradepaardje van de nationale vloot met een prijskaartje van zo'n 270 miljoen euro vertolkt deze maand een glansrol tijdens een internationale maritieme  show in Sint Petersburg.
Het amfibische transportvaartuig, gebouwd door Koninklijke Schelde Marinebouw in Vlissingen en twee jaar geleden in dienst gesteld, zet weldra koers naar de Oostzee.
Het zogeheten LPD (landing platform dock) ligt van 24 tot en met 28 juni in de Noord-Russische havenstad.
De Johan de Witt legt met circa 150 bemanningsleden aan op verzoek van Rusland, dat met eigen ogen wil zien welke mogelijkheden de oorlogsbodem biedt en overweegt een vaartuig van hetzelfde type aan te schaffen. Als tegenprestatie doet het marineschip Kaliningrad (112 meter) Den Helder aan tijdens de marinedagen op 10, 11 en 12 juli.
Defensie bevestigt noch ontkent de Russische belangstelling. Wel laat marinezegsman Richard Keulen doorschemeren dat het vaartuig van Nederlandse makelij internationaal 'zeer hoge ogen' gooit bij oefeningen en operaties.
De Johan de Witt telt dertien dekken, negenhonderd verblijven en een vaar-/voertuigenloods van 1600 vierkante meter. Het schip kan op zee dienst doen als commandocentrale, uitvalsbasis voor een bataljon mariniers bij amfibische missies of noodopvang van vluchtelingen.

NHD, 19 jun. 09