A400M ontwikkelingen

Gestart door Lex, 27/06/2009 | 23:25 uur

Mourning

Luchttransport is zeer belangrijk, maar gezien het toegenomen belang van de traditionele NATO-taak lijkt het me dat we diverse andere noodzakelijke systemen hogere prioriteit moeten geven.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Ace1

Citaat van: Parera op 18/07/2018 | 17:25 uur
Mwa, ik vind die KC-390 niet echt iets 26 ton cargo en jet engines? Niet tactisch in te zetten, leuk voor airport to airport operaties maar niet midden in de woestijn in Mali. Ik denk niet dat zo'n toestel binnen de KLU past, en de A-400 die is wel uit ontwikkeld tegen de jaren 25-30 dus zou geen problemen meer mee moeten zijn.

Een KC-390 kan gewoon net als de C-17 van een dirty strip opereren daar is deze voor ontworpen en niet voor niets heeft Boeing een belang in de  KC-390 genomen.

Parera

Citaat van: Ace1 op 18/07/2018 | 17:20 uur
Zelf zou ik voor de KC-390 gaan en een deal met de Brazilianen maken, jullie bestellen bij Damen schepen dan bestellen wij 6 KC-390's daarvoor terug. De KC-390 voldoet wel aan de Navo eisen gezien het belang wat de Portugese en Tsjechische luchtvaart industrie erin hebben en luchtmacht van beide landen hebben de KC-390 besteld. De A400M is een probleem kist.
Mwa, ik vind die KC-390 niet echt iets 26 ton cargo en jet engines? Niet tactisch in te zetten, leuk voor airport to airport operaties maar niet midden in de woestijn in Mali. Ik denk niet dat zo'n toestel binnen de KLU past, en de A-400 die is wel uit ontwikkeld tegen de jaren 25-30 dus zou geen problemen meer mee moeten zijn.

Ace1

Citaat van: Parera op 18/07/2018 | 16:49 uur
Nieuwe Herc's of een variant ervan is niet zo verstandig, volgens mij stopt de ondersteuning vanuit de fabrikant van de C-130 ergens in de jaren 30.
Het zou kunnen dat de Super Herc nog wel ondersteund blijft maar ik zou denken dat we verstandig doen om een andere kist te kiezen, iets moderner airframe.
De A400M is goed in te passen bij onze partners (Be, Lux, Ger, Fra en VK) en daarnaast prima in staat om strategische gewichten te transporteren en op tactische manier af te leveren.
En voor kleinere vliegvelden of mindere capaciteit zou je dan iets kleiners moeten hebben zoals ik eerder aangaf.

De Amerikanen willen de C-X de C-130 en C-17 laten vervangen dus verwacht een formaat vergelijkbaar met de A400M alleen waarschijnlijk met jet aandrijving en mogelijk stealth dus een dure kist. Er word o.a. gekeken naar een flying wing design zoals de B-2 bomber.

Zelf zou ik voor de KC-390 gaan en een deal met de Brazilianen maken, jullie bestellen bij Damen schepen dan bestellen wij 6 KC-390's daarvoor terug. De KC-390 voldoet wel aan de Navo eisen gezien het belang wat de Portugese en Tsjechische luchtvaart industrie erin hebben en luchtmacht van beide landen hebben de KC-390 besteld. De A400M is een probleem kist.

Parera

Citaat van: JdL op 18/07/2018 | 16:12 uur
denk dat er twee opties zijn voor de vervanging van de Herc, afhankelijk van ambitie en beschikbaar budget:
optie 1:
-groot type transportvliegtuig voor veel zooi en strategisch, evt beperkte tactische capaciteit (A400M/C-17/vergelijkbaar)
-klein type voor tactisch transport wat daarnaast nog (beperkt) neventaken kan vervullen zoals MPA (C295/C-27/vergelijkbaar)

optie 2:
-één type in een 'jack-of-all-trades' wat alles een beetje kan (C-130J-30/A400M/vergelijkbaar) Bij deze optie moet je kiezen welke kant je op wilt, ga je voor meer strategisch en meer zooi mee kunnen nemen wordt het de A400M. Wil je tactisch meer mogelijkheden hebben en evt meer aantallen kunnen aanschaffen pak je de superherc.

Nieuwe Herc's of een variant ervan is niet zo verstandig, volgens mij stopt de ondersteuning vanuit de fabrikant van de C-130 ergens in de jaren 30.
Het zou kunnen dat de Super Herc nog wel ondersteund blijft maar ik zou denken dat we verstandig doen om een andere kist te kiezen, iets moderner airframe.
De A400M is goed in te passen bij onze partners (Be, Lux, Ger, Fra en VK) en daarnaast prima in staat om strategische gewichten te transporteren en op tactische manier af te leveren.
En voor kleinere vliegvelden of mindere capaciteit zou je dan iets kleiners moeten hebben zoals ik eerder aangaf.

De Amerikanen willen de C-X de C-130 en C-17 laten vervangen dus verwacht een formaat vergelijkbaar met de A400M alleen waarschijnlijk met jet aandrijving en mogelijk stealth dus een dure kist. Er word o.a. gekeken naar een flying wing design zoals de B-2 bomber.

JdL

denk dat er twee opties zijn voor de vervanging van de Herc, afhankelijk van ambitie en beschikbaar budget:
optie 1:
-groot type transportvliegtuig voor veel zooi en strategisch, evt beperkte tactische capaciteit (A400M/C-17/vergelijkbaar)
-klein type voor tactisch transport wat daarnaast nog (beperkt) neventaken kan vervullen zoals MPA (C295/C-27/vergelijkbaar)

optie 2:
-één type in een 'jack-of-all-trades' wat alles een beetje kan (C-130J-30/A400M/vergelijkbaar) Bij deze optie moet je kiezen welke kant je op wilt, ga je voor meer strategisch en meer zooi mee kunnen nemen wordt het de A400M. Wil je tactisch meer mogelijkheden hebben en evt meer aantallen kunnen aanschaffen pak je de superherc.
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Parera

#548
Toch vind ik die A400M wel interessant om aan te kopen ter uitbreiding van onze C-130 capaciteit.
Ik heb gezien wat die kisten voor rol speelde na Irma maar dat was echt een toestel dat grote hoeveelheden in 1 keer overvloog. Daarnaast zijn is ook de capaciteit om bijgetankt te worden een grote verbetering en de mogelijkheid om zelf heli's of andere kisten bij te tanken is helemaal een uitbreiding.

Daarnaast staat vanaf 2022 het project ''vervanging C-130'' gepland in de defensienota met instroom vanaf 2031, wat in mijn ogen heel goed mogelijk de A400M gaat kunnen zijn.
We kunnen hiermee samenwerken met verschillende (buur)landen en als we beginnen met 2 stuks rond 2024 als aanvulling op de C-130 capaciteit en vervolgens kijken naar de mogelijkheden voor 2031. De Amerikanen hebben een project (C-X) dat loopt om zowel de C-130 als C-17 te vervangen door 1 type toestel of dat we kiezen voor extra A400M's.

Er zou nog gekozen kunnen worden om een kleiner toestel aanvullend aan te kopen bij de vervanging van de C-130, bijvoorbeeld de C-295 / C-27 Spartan of vergelijkbare toestellen.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Germany raises fears over capabilities of Airbus A400M aircraft   

Germany's military fears that the Airbus (AIR.PA) A400M aircraft will not fulfill its needs in time as the troubled program faces further problems, a report seen by Reuters reveals.

The confidential German military report said there was a "significant risk" that the A400M would not meet all its tactical requirements by the time the armed forces retires a fleet of aging C-160 Transall transport planes after 2021.

"It is not clear whether, when and how many mature deployable A400M will be available with the contractually required suite of tactical capabilities," the report said.

"There are significant risks associated with the availability of the required tactical capabilities at the time of the retirement of the C-160. A capability gap cannot be excluded after 2021," it added.

Problems included data such as fuel usage needing to be entered into multiple systems, meaning it could take up to 50 man-hours to plan medical evacuations and other missions, which the report said was "not acceptable" operationally.

Airbus, which last month took a new 1.3 billion euro charge on the multinational A400M program, said the German assessment of mission planning time differed significantly from other nations. For instance, it took the French military a maximum of 90 minutes to plan a tactical mission, and just 40 to 60 minutes for a routine mission, a company spokesman told Reuters.

The A400M program was initially valued at 20 billion euros ($25 billion) but has reached well over 30 billion euros, sources told Reuters last year.

Germany, the largest buyer of the A400M, has received over 17 of the 53 A400M aircraft it plans to buy.

"CRITICAL" PROBLEMS

The German report said the mission planning process meant that certain tasks, such as providing disaster relief or evacuating wounded soldiers, "cannot be executed".

Although planning could be shortened to six to 10 hours, this was only possible by reducing the load of passengers and equipment, said the report.

The latest setback for Airbus comes after a preliminary deal by which Germany and six other NATO nations agreed to slow the planned delivery schedule and negotiate removing certain difficult to achieve requirements for the aircraft.

In return, Airbus has pledged to provide "all necessary support and resources" to Europe's largest defense project.

The report cited continued concerns about the plane's inability to meet requirements, such as the ability to drop parachute troops. It said Airbus could also seek additional funds to complete work on the self-defensive capabilities.

It also cited delays in carrying out testing of the plane due to insufficient infrastructure in Europe, and said a site in Yuma, Arizona was now being considered.

There were also "critical" problems with the production of sensor chips for the plane's airborne warning system that had not been resolved, the report said, noting that Germany had received five A400M aircraft without the warning system.

https://www.reuters.com/article/us-airbus-a400m-germany-exclusive/exclusive-germany-raises-fears-over-capabilities-of-airbus-a400m-aircraft-idUSKBN1H51CX

Huzaar1

Europa en vliegtuigen  :dead:
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Weer een nutteloze aankoop van de Indonesiers... een tweetal A400M's verdeeld over 2 Squadrons  :silent:

CitaatIndonesia confirms A400M acquisition plan
The Indonesian Air Force (Tentara Nasional Indonesia Angkatan Udara: TNI-AU) has confirmed its plans to procure the Airbus Defence and Space (DS) A400M transport aircraft.

The service announced on 7 March that it is to acquire two aircraft to support the civil government in transporting supplies between the western and eastern regions of the country. No details pertaining to timelines or contract values were disclosed.

Jane's first reported Indonesia's interest in the A400M in January 2017. At that time, government and defence industry sources said Indonesia was looking to buy up to five aircraft, and had set aside USD2 billion for the procurement. This initial report was followed in April 2017 by the news that the Indonesian government was preparing to enter into contract discussions with Airbus DS over the procurement.

The TNI-AU has a need to modernise and enhance its fixed-wing airlift capabilities currently afforded by 19 Lockheed Martin C-130B/H and L-100 Hercules, six Airbus DS-PT Dirgantara (PTDI) CN235s, seven Airbus DS-PTDI C212s, and nine Airbus DS-PTDI C295s. Since 2000, five C-130s have crashed.

Jane's understands that the A400Ms will be operated across the TNI-AU's Aviation Squadrons 31 and 32 located at Halim Perdanakusuma and Abdul Rachman Saleh respectively.

The A400M has a payload of 37 tonnes. While being procured by Indonesia to transport goods across the country, the airlifter was designed for the military role and can carry a wide assortment of outsized military equipment.

[Source: Janes.com @ [ur=http://www.janes.com/article/78428/indonesia-confirms-a400m-acquisition-planl]Article[/url] ]

Harald

Citaat van: Sparkplug op 08/03/2018 | 20:54 uur
Airbus to cut A400M production

Janes

Gaan nu de levertijden ook later worden ? van de bestaande bestellingen
dus de leveringen aan o.a. de Belgen en de Duitsers ?

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.