A400M ontwikkelingen

Gestart door Lex, 27/06/2009 | 23:25 uur

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Exclusive: German report raises concerns over A400M military readiness

http://reut.rs/2qSMTCF via @Reuters

Ace1

Spanish Air Force A400M Arrives at FAMEX 17

SANTA LUCÍA, Mexico --- The first Spanish Air Force Airbus A400M new generation airlifter has arrived this afternoon at Santa Lucía Air Base in México to be displayed at the FAMEX 17 exhibition.

The aircraft will be on static display during the show before returning to its home base in Zaragoza, Spain.

http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/183157/spanish-air-force-a400m-arrives-in-mexico-for-famex-17.html

andré herc

Jetzt darf der A400M auch nicht mehr zu hoch fliegen

Als übliche Reiseflughöhe werden bei Europas neuem Militärtransporter A400M rund 31.000 Fuß oder 9440 Kilometer angegeben. Doch so hoch dürfen Modelle mit Passagieren im Laderaum vorübergehend nicht mehr fliegen. Nach Recherchen der ,,Welt" wurde von den Luftfahrtsicherheitsbehörden aktuell eine Flughöhenbeschränkung für alle rund 40 ausgelieferten Modelle verhängt.

Davon sind auch die bislang acht A400M der Bundesluftwaffe betroffen. Die Sicherheitsmaßnahme wurde nach Angaben der Luftwaffe verhängt, weil einige A400M-Betreiber bei Funktionsprüfungen feststellten, dass es Probleme mit dem Herausfallen von Sauerstoffmasken für Notsituationen gab. Nicht alle Behälter hätten sich ordnungsgemäß geöffnet
Nachfragen beantwortet Airbus ungern

Der Lieferant des Flugzeugs, Airbus DS, habe daraufhin eine Änderung der Behälter erarbeitet. Diese Modifikationen würden nun mit dem Sicherheitshinweis der Aufsichtsbehörden angewiesen und ,,unverzüglich durch die Luftwaffe umgesetzt". Solange die Modifikationen noch nicht durchgeführt wurden, könnten die jeweiligen A400M zwar weiter im Flugbetrieb bleiben, ,,jedoch nur unter Beachtung einer Flughöhenbeschränkung", teilte die Luftwaffe mit. Damit soll sichergestellt werden, ,,dass im Falle eines Druckverlustes die Verwendung von Sauerstoffmasken nicht notwendig ist".

Über die genaue Flughöhengrenze wollte die Luftwaffe aus militärischen Gründen keine Angaben machen. Piloten von zivilen Passagierflugzeugen sinken im Falle eines Druckverlustes in der Kabine häufig auf Flughöhen von 2,5 bis drei Kilometer und steuern dann den nächsten Landeplatz an.

Eine erste Nachfrage zu der neuen A400M Sicherheitsanweisung hatte ein Airbus-Sprecher vor Tagen mit dem Hinweis beantwortet, dass derartige Anfragen zu speziellen Sicherheitsanweisungen nicht mehr beantwortet werden. Offensichtlich ist Airbus nach den zahlreichen und vielfältigen Pannen und technischen Problemen um das Image des Militärtransporters besorgt.

Wieder ein zweiter Exportkunde

Airbus ist davon überzeugt, dass sich das Modell mittel- und langfristig zu einem herausragenden Militärtransporter mit einzigartigen Fähigkeiten entwickelt – auch wenn es aktuell für enorme Probleme, Verzögerungen und Verluste sorgt. Bis Ende 2016 waren 38 von insgesamt 174 bestellten Maschinen an sechs Nationen ausgeliefert.

Den Deal zog maßgeblich Frankreichs Präsident François Hollande an Land. Bei seinem Besuch in Indonesien wurde Ende März eine Absichtserklärung zwischen Airbus und Pelita Air über A400M-Käufe unterzeichnet. Nun müsse im Detail noch die genaue Anzahl ausgehandelt werden, heißt es bei Airbus.
https://www.welt.de/wirtschaft/article163633224/Jetzt-darf-der-A400M-auch-nicht-mehr-zu-hoch-fliegen.html?wtrid=socialmedia.socialflow....socialflow_twitter
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Harald

Germany proposes using excess A400M transports for multinational wing 
( Duitsland probeert het nu onder de noemer ; Multinational Wing. Een EU projectje, dat landen vlieguren afnemen (lease) van Duitse A400 )
( Wel duidelijk dat Duitsland niet van de 13 af kan, Airbus neemt ze niet terug, Duitsland kan ze niet verkopen, nu proberen ze vlieguren de laten leasen door andere landen )

  The German Federal Ministry of Defence (BMVg) is considering sponsoring a multinational air transport wing to fly the excess 13 Airbus A400M transport aircraft it will start receiving in 2018.

The German parliament decided in January 2011 to sell 13 of the 53 A400Ms ordered for the Luftwaffe, but so far no buyer has been found.

Noting that the Luftwaffe's current structure does not support more than the planned 40 aircraft and storing them would still cost money, Parliamentary Defence State Secretary Markus Grübel told parliament on 17 March that the preferred solution is to assign them to a multinational wing based in Germany.

The briefing made no mention of specific nations that might participate in an A400M unit, but Jane's understands that Switzerland and the Czech Republic are among those that have shown interest.

Grübel's briefing identified Lechfeld Air Base south of Augsburg, Bavaria, as a possible base for the multinational wing, although there are no firm plans as yet. Lechfeld currently hosts no active units and serves as an alternative airfield for the Luftwaffe's 74th Tactical Air Force Wing.

Until a multinational wing is established, the excess 13 A400Ms could be used by the Luftwaffe to compensate for its currently reduced inventory due to ongoing retrofits and maintenance measures affecting its A400M fleet.

While the BMVg is still calculating the possible additional costs, initial estimates put the price tag for activating the excess 13 aircraft for duty at EUR505 million (USD545 million): EUR355 million for configuration adaptation, maintenance, and personnel, with an additional EUR150 million for infrastructure at the future air base. The running costs of a multinational air transport unit would have to be negotiated between the participating nations.

Germany already has an agreement with France to set up a joint air transport squadron that is scheduled to begin operating Lockheed Martin C-130 Hercules aircraft from Évreux, France, in 2021.

http://www.janes.com/article/68977/germany-proposes-using-excess-a400m-transports-for-multinational-wing

DvdW

Een EUropees project dat flopt?!?!?!  :omg: Hoe kan dat nou? Wie had dat nu zien aankomen.....  :devil:
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

ARM-WAP

Duitsland is zo dus al (minstens) het 2de land dat zich nu genoodzaakt ziet om alsnog bij de Amerikanen aan de deur te kloppen.
De Fransen waren ook al gaan shoppen.
Redelijk schamel dit...

andré herc

Eigentlich hätte Luxemburg in diesem Jahr mit Belgien zusammen seinen ersten Militärtransporter A400M bekommen. Wegen zahlreicher technischer Probleme wurde die Auslieferung auf 2019 verschoben. Die Kosten für den Bau, Wartung und Material belaufen sich alleine für Luxemburg bis 2019 auf insgesamt 168 Millionen Euro.
Mögliche Zugeständnisse

Angesichts der anhaltenden Probleme mit dem Militärtransporter A400M verlangte Ende Februar der europäische Luftfahrt- und Rüstungskonzern Airbus neue Zugeständnisse der Käuferstaaten, darunter Luxemburg. Das Unternehmen sucht neue Verhandlungen mit seinen Kunden. Es geht dabei nicht um eine zusätzliche Finanzspritze - aber unter anderem darum, die hohen Vertragsstrafen zu reduzieren.

http://www.tageblatt.lu/nachrichten/story/Drei-Militarhubschrauber-fur-Luxemburg-15609722
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Harald

Germany Plans to Buy Six Lockheed C-130J Aircraft for 900 Million Euros

The German government plans to buy six Lockheed Martin (LMT.N) C-130J military transport planes for around 900 million euros (726 million pounds) starting in 2019 under a joint operating agreement with France, German government documents show.

Germany and France first began working on the deal in October and announced broad outlines of their plans in February at a meeting of the NATO alliance, part of a broader push to increase European defence cooperation.

.../...

The German air force had initially hoped to buy up to 12 C-130J military transports itself for the joint fleet so it could operate some in France, and set up a second base in Germany, according to multiple sources familiar with the matter.

The defence ministry settled on buying six aircraft, citing financial constraints, but several sources said the issue could be revisited in coming years.

"The need was identified and it hasn't changed," said one of the sources.

Germany says it need the C-130J transports to augment a planned fleet of 53 Airbus A400M transports and fill a capability gap that will come up starting in 2021 when Germany retires its fleet of smaller C-160 Transall transports, which can land at a broader array of airports and runways.

http://uk.reuters.com/article/uk-airforce-lockheed-germany-france-idUKKBN16O2P4

Harald

Citaat van: Thomasen op 20/03/2017 | 12:32 uur
Oh dat zeker.
De vraag is echter  waar die problemen zitten. En als die opgelost gaan worden voor de 40 toestellen die in dienst komen, dan moeten die ook opgelost kunnen worden voor de 13 die eerst geschrapt zouden worden. Het voordeel van deze constructie  is de grotere airlift capaciteit. Want de Duitsers waren daarin redelijk onderbedeeld tov Frankrijk en de UK. Albeit beter dan de Italianen en mogelijk Spanjaarden. 53 Transport toestellen vind ik gewoon niet gek veel voor een dergelijk land.

klopt, maar begroting technisch heeft Duitsland in de toekomst rekening gehouden met de verkoop van 13 stuks en een totaal van die 40 stuks. Dus het afnemen druk nog weer extra op de begroting + de nodige op te lossen problemen, wat direct ook weer zijn weerslag geeft op de inzetbaarheid en op het operationeel worden van de toestellen.

Natuurlijk 53 is altijd beter dan de 40 stuks voor je airlift capaciteit, maar denk voor de vervanging van de Transall's is een A400 toch wel 4 maatjes groter en kunnen ze beter inzetten op een kleiner toestel naar de A400.
Dus de ingeslagen weg van C-130J Herc aankoop doorzetten, en voor mijn gevoel moet Nederland hierin mee gaan liften en ook voor de (K)C-130J kiezen met aanvullingen. 

Harald

Citaat van: Thomasen op 20/03/2017 | 09:42 uur
Of ze zijn terug gekomen op dit onzalige plan. De optie is nu wel van tafel.

Algemeen kan wel gezegd worden dat het A400 programma een hoofdpijn dossier is, ... en niet alleen voor Airbus ..

Harald

Germany has failed to find buyers for its 13 A400Ms  (... geen kopers  :hrmph: .. zeg genoeg .. ;) )

Germany had wanted to downsize its A400M fleet from 53 to 40 aircraft since 2011 but till now it has not been able to find a buyer. Therefore the Luftwaffe has given up on the initiative and take delivery of all aircraft.

http://alert5.com/2017/03/20/germany-has-failed-to-find-buyers-for-its-13-a400ms/

Harald

A400M remains a headache for Airbus

The A400M remains a troublesome program for Airbus, which presentend its annual financial figures on Wednesday 22 February. The company's profits shrunk by 63 percent to 995 million EUR in 2016, largely caused by continued delays in A400M development  and production.

Last year, Airbus payed 1.2 billion EUR in charges over the delays, adding to charges worth billions of euros already paid in the past. Airbus is encountering fresh problems involving the A400M's capability to carry and drop troops and military equipment.

The A400M is regarded as Europe's largest defense program, with France, Germany, the UK, Belgium, Luxembourg, Spain and Turkey buying the aircraft to expand their military airlift capability. Germany especially is unhappy customer, reportedly encountering many problems with its A400Ms. So far, Malaysia is the only non-European buyer, although Indonesia now appears to show interest also.

Airbus says it is continuing with improvements in A400M development and production. The company also seeks to reduce risks surrounding the program. In 2016, Airbus delivered a total of 17 A400Ms, against 11 in 2015.

http://airheadsfly.com/2017/02/22/a400m-remains-a-headache-for-airbus/

Lex

Citaat van: Ronald Elzenga op 08/02/2017 | 16:48 uur
..... En onderdeel van het Europese transport commando (EATC).
Waarbij men zich kan afvragen, waarom Dld dat niet doet. Referte bericht #519.

Ronald Elzenga

#510
Citaat van: ridivek op 08/02/2017 | 15:33 uur
:hrmph: wanneer zijn de C130's aan vervanging toe?
Kleinere C295's naast A400M's een goede mix?
Wat mij betreft ja...samen met België en Luxemburg binnen een Benelux-opzet. En onderdeel van het Europese transport commando (EATC).