Queen Elizabeth class Aircraft Carriers

Gestart door Lex, 29/06/2009 | 22:09 uur

Sparkplug

Citaat van: Parera op 20/08/2018 | 17:53 uur
De Italianen hebben er een mooie naam voor ''Multirole Landing Helicopter Dock'' (MLHD) met normaal 12 helicopters of 10 F-35B's hieruit zou je dan een mix moeten maken 6 F-35B + 6 helicopters of wat dan ook. De maximaal 10 stuks zijn er aanzienlijk minder dan de 24 die op een QE passen maar zeker ruim genoeg om iets uit te kunnen voeren.

Op de QE-klasse passen geen 24 F-35B's, maar 36 stuks. De reguliere hoeveelheid is 24 stuks. De situatie bepaalt de grootte van de carrier air wing.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Thomasen op 20/08/2018 | 17:44 uur
Ze hebben niet eens genoeg om 2 carrière op oorlogssterkte uit te rusten.
Leuke bonus natuurlijk, maar ten koste van wat?

Normaal standaard LHD maar met capaciteit voor de F-35B dat is waar ik op doel. Je zou kunnen kijken naar iets zoals de Juan Carlos van Spanje of nieuwe Trieste LHD van Italië.
De Italianen hebben er een mooie naam voor ''Multirole Landing Helicopter Dock'' (MLHD) met normaal 12 helicopters of 10 F-35B's hieruit zou je dan een mix moeten maken 6 F-35B + 6 helicopters of wat dan ook. De maximaal 10 stuks zijn er aanzienlijk minder dan de 24 die op een QE passen maar zeker ruim genoeg om iets uit te kunnen voeren.

Ik zou als ik de Britten mag adviseren kijken naar een MLHD dat in de basis gebruikt word met helikopters maar het opereren van F-35B's ook aan kan.
Italie betaald  1,1 miljard euro voor die MLHD terwijl de Britten voor een QE op 3x dat bedrag zitten. Ook het aantal mariniers ligt een stuk hoger dan op de huidige LPD's bij een schip van het formaat van de Trieste.

Ace1


Sparkplug

Citaat van: Parera op 20/08/2018 | 16:50 uur
Een carrier in de Med is inderdaad niet nodig maar ik zou een Britse LPD vervanging door 2 LHD's met F-35B capaciteit zeker steunen.  Niet zo zeer als vervanging voor de 2 carriers maar ze hebben de vliegtuigen in dienst dus waarom zou je niet meer schepen er geschikt voor maken (moeten er natuurlijk wel genoeg toestellen beschikbaar zijn).
Als je kijkt naar een capaciteit van iets rond de 6 F-35B's + 12 helikopters krijgt dan heb je een mooie capaciteit waar ook wel behoefte in kan zijn zeker als je kijkt naar operaties in Azië waar het gebied een stuk groter is dan de med.

Dus Albions vervangen door VTOL capable LHD's ja.

Daar zul bij de Royal Navy vast aan worden gedacht. Echter mogen ze voorlopig blij zijn als naast HMS Queen Elizabeth en HMS Prince of Wales zowel HMS Albion als HMS Bulwark in dienst blijven. PoW is in feite de aangewezen vervanger van HMS Ocean.

Zit je natuurlijk ook nog met de RAF. Willen zij met een half squadron (1,5 flight) op een LPH/LHA?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 20/08/2018 | 16:50 uur
Een carrier in de Med is inderdaad niet nodig maar ik zou een Britse LPD vervanging door 2 LHD's met F-35B capaciteit zeker steunen.  Niet zo zeer als vervanging voor de 2 carriers maar ze hebben de vliegtuigen in dienst dus waarom zou je niet meer schepen er geschikt voor maken (moeten er natuurlijk wel genoeg toestellen beschikbaar zijn).
Als je kijkt naar een capaciteit van iets rond de 6 F-35B's + 12 helikopters krijgt dan heb je een mooie capaciteit waar ook wel behoefte in kan zijn zeker als je kijkt naar operaties in Azië waar het gebied een stuk groter is dan de med.

Dus Albions vervangen door VTOL capable LHD's ja.

Dat steun ik van harte.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/08/2018 | 16:37 uur
De Chinese industrie pompt het ene na het andere marineschip uit, in een tempo waarvan wij in Europa en Amerika alleen kunnen dromen. Daarnaast koopt men half Afrika op. Het is een kwestie van (weinig) tijd voordat we last gaan krijgen van deze draak in onze eigen wateren vanuit regionale (Afrikaanse) steunpunten.

Terug naar de Carrier, immers voor de Med is die niet noodzakelijk, daar ligt elke vierkante meter binnen bereik van land based fighters.

Een carrier in de Med is inderdaad niet nodig maar ik zou een Britse LPD vervanging door 2 LHD's met F-35B capaciteit zeker steunen.  Niet zo zeer als vervanging voor de 2 carriers maar ze hebben de vliegtuigen in dienst dus waarom zou je niet meer schepen er geschikt voor maken (moeten er natuurlijk wel genoeg toestellen beschikbaar zijn).
Als je kijkt naar een capaciteit van iets rond de 6 F-35B's + 12 helikopters krijgt dan heb je een mooie capaciteit waar ook wel behoefte in kan zijn zeker als je kijkt naar operaties in Azië waar het gebied een stuk groter is dan de med.

Dus Albions vervangen door VTOL capable LHD's ja.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#233
Citaat van: ARM-WAP op 20/08/2018 | 16:09 uur
Bij beide puntjes ben ik het meer dan eens.


De Chinese industrie pompt het ene na het andere marineschip uit, in een tempo waarvan wij in Europa en Amerika alleen kunnen dromen. Daarnaast koopt men half Afrika op. Het is een kwestie van (weinig) tijd voordat we last gaan krijgen van deze draak in onze eigen wateren vanuit regionale (Afrikaanse) steunpunten.

Terug naar de Carriers, immers voor de Med is die niet noodzakelijk, daar ligt elke vierkante meter binnen bereik van land based fighters.

ARM-WAP

Citaat van: Zander op 20/08/2018 | 15:57 uur
Ik denk dat we ons beter kunnen voorbereiden voor het Noordpool gebied want beide kunnen we absoluut niet aan.
De Aussies moeten met hun eigen buren maar eens goed kijken hoe ze tegenwicht gaan geven aan de Chinezen.
Militair gezien hebben we daar niets te zoeken. Op het vlak van handel wel. Maar daar heeft China ook baat bij dus zullen zij ons niet snel in de haren vliegen.
Bij beide puntjes ben ik het meer dan eens.

De US hebben sowieso al te kennen gegeven dat ze hun focus van Atlantic naar Pacific gelegd hebben en Trump is ondertussen al zijn eigen handelsoorlogje met de Chinezen begonnen.
De Chinezen doen een en ander ook lekker traag en geleidelijk maar ook bastberaden - ik denk dan aan de kunstmatige eilanden die vooruitgeschoven posten zijn om hun "eigen zee" af te bakenen. Die beweging kunnen we ondertussen als voldongen feit zien.
Verder timmeren ze hard aan de weg wat hun strijdkrachten betreft... alle onderdelen krijgen nieuw en beter materiaal...
Wanneer ze enkele carrier battle groups weten samen te stellen (dan zijn we al een goede 10-15 jaar verder) zie ik ze nog wel met een "next move" uitpakken... welke dat zal zijn... geen idee. Maar die dingen zullen alvast minstens dienen als "ontradend effect" in de regio. Met de CVBG kunnen ze echter ook beduidend sterker op verplaatsing spelen in quasi eender welke regio... tenzij de US daar reeds ontplooid zijn met hun eigen CVNBG...

Zander

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/08/2018 | 15:47 uur
Azië en de Noorpool zijn 2 aanstaande brandhaarden waar ook Europa zich op zal moeten voorbereiden tenzij we graag gedomineerd worden door de Chinezen.
Ik denk dat we ons beter kunnen voorbereiden voor het Noordpool gebied want beide kunnen we absoluut niet aan.
De Aussies moeten met hun eigen buren maar eens goed kijken hoe ze tegenwicht gaan geven aan de Chinezen.
Militair gezien hebben we daar niets te zoeken. Op het vlak van handel wel. Maar daar heeft China ook baat bij dus zullen zij ons niet snel in de haren vliegen.
People are sheep

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Reinier op 20/08/2018 | 14:50 uur
Dat zou een giga ommezwaai betekenen van EU buitenland politiek en defensie welke nu gericht is op het eigen grond gebied. Bij brandhaarden dichterbij zoals Syrië speelt de EU geen enkele rol van betekenis. Laat staan dat we beetje gaan rommelen in het Verre Oosten. Afgezien van wat we daar moeten zoeken. Dat is een zaak voor de landen in die regio en aan de Pacific.

Best leuk Europese carriers maar behalve de huidige gebruikers van carriers (FR, VK, beetje Spanje en Italië) zie ik het nog geen andere landen doen.
Duitsland heeft nog altijd een trauma van 2 avonturen. Nederland heeft de pecunia er niet voor over. We hebben al moeite om 37 F-35's aan te schaffen en meer dan 6 nieuwe fregatten  :'(

Azië en de Noorpool zijn 2 aanstaande brandhaarden waar ook Europa zich op zal moeten voorbereiden tenzij we graag gedomineerd worden door de Chinezen.


Reinier

Citaat van: Ronald Elzenga op 20/08/2018 | 12:18 uur
We hebben die middelen mi keihard nodig, zeker voor de bescherming van onze strategische belangen in het Verre Oosten.
Dat zou een giga ommezwaai betekenen van EU buitenland politiek en defensie welke nu gericht is op het eigen grond gebied. Bij brandhaarden dichterbij zoals Syrië speelt de EU geen enkele rol van betekenis. Laat staan dat we beetje gaan rommelen in het Verre Oosten. Afgezien van wat we daar moeten zoeken. Dat is een zaak voor de landen in die regio en aan de Pacific.

Best leuk Europese carriers maar behalve de huidige gebruikers van carriers (FR, VK, beetje Spanje en Italië) zie ik het nog geen andere landen doen.
Duitsland heeft nog altijd een trauma van 2 avonturen. Nederland heeft de pecunia er niet voor over. We hebben al moeite om 37 F-35's aan te schaffen en meer dan 6 nieuwe fregatten  :'(

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: ARM-WAP op 20/08/2018 | 13:38 uur
2040 lijkt me wat te ver weg...

Dat is het ook.... echter, als een (eventuele) opvolger ook 15 jaar vergt van handtekening tot ingebruikstelling, dan moet de kogel in 2025, over 6.5 jaar, door de kerk zijn.

In dat licht bezien gaat het allemaal best snel.

Sparkplug

Citaat van: ARM-WAP op 20/08/2018 | 13:38 uur
Een vervanger voor de CdG zie ik nog komen... maar de bouw van deze indachtig zullen de Fransen zich mogen reppen: besteld Feb '86, kielleging Apr '89, te water '94, in gebruikstelling Mei 2001...).
2040 lijkt me wat te ver weg...

Alles over de Charles de Gaulle en opvolger gaat in onderstaand topic door.

https://www.defensieforum.nl/Forum/index.php?topic=28412.msg414801#msg414801
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

ARM-WAP

Me dunkt dat de Fransen hun PA2 - tweede carrier-ideeen opgeborgen hebben... Centjes... ook daar werd/wordt de riem aangetrokken.

Daarom ook dat het FREMM-programma niet uitgevoerd werd als oorspronkelijk voorzien... en er nu FTI's gebouwd zullen worden.
(In hetzelfde bedje ziek als dat andere grote voormalig 'Empire'-land, UK met hun Type 26 en Type 31...)

Een vervanger voor de CdG zie ik nog komen... maar de bouw van deze indachtig zullen de Fransen zich mogen reppen: besteld Feb '86, kielleging Apr '89, te water '94, in gebruikstelling Mei 2001...).
2040 lijkt me wat te ver weg...

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 20/08/2018 | 13:08 uur
Ja. Is het voor Frankrijk handig om twee vliegkampschepen te hebben met verschillende leeftijd? Einde levensduur Charles de Gaulle moet ergens rond 2040 liggen. Dan heeft Frankrijk de tijd om na te denken over twee schepen en de CATOBAR uitvoering van FCAS.

Misschien handig om in een ander topic hierover door te gaan.

2 schepen zouden voor Franrijk, de NAVO en Europa geen overbodige luxe zijn, zie ook de huidige dok periode voor CdG waardoor voor een aanzienlijke tijd geen (CATOBAR) carrier beschikbaar is.

FCAS zal, als alles goed van de grond komt, ook een maritieme versie kennen.