'Ervaren militair schiet vaker per ongeluk'

Gestart door Lex, 04/07/2009 | 11:13 uur

A.J.

#12
Citaat van: Elzenga op 05/07/2009 | 17:10 uur
feit blijft volgens mij dat een krant dit bericht plaatste en daar blijkbaar nieuws in zag...

Vraag ook niet wat voor krant... Op zondag staken ze gewoon de nieuwsdienst...




Rechter muisknop "view image" in Firefox.

Anders: http://www.upload12.nl/output/1246807914.jpg

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 05/07/2009 | 16:27 uur
Ik vind het allemaal weer eens schromelijk overdreven. Ja, het is fout als er per ongeluk een schot gelost wordt. Zo kan ik nog tig zaken opnoemen die in een beroep fout (zouden kunnen) gaan en een groot gedeelte daarvan kan ook nog eens gevaarlijk zijn. Als het OM deze bezorgde lijn doortrekt, zouden ze ook eens verder dan defensie kunnen kijken. Gaat ook elke voorzorgslanding van de KLM onderzocht worden? De scalpuitglijder van de chirurg? Het forumlid dat de naam van een eenheid in Uruzgan noemt? De loods op een tanker? Kom op zeg. Fouten mogen niet gemaakt worden, maar het gebeurt en is menselijk. Dat men hier uberhaupt nog woorden aan vuil maakt......  :-\
feit blijft volgens mij dat een krant dit bericht plaatste en daar blijkbaar nieuws in zag...en er slechts bij het OM om een bevestiging werd gevraagd en men die kreeg. Maar voor mij hoort zoiets ook niet thuis in de media en vind ik dit geen nieuws. Wel vind ik het een goede zaak als het OM dit soort informatie en geconstateerde ontwikkelingen doorspeelt aan MINDEF. Omdat elke professionele organisatie dit soort informatie graag wil ontvangen om zo het eigen functioneren te blijven monitoren en waar nodig te verbeteren cq aan te passen. Maar goed...

KapiteinRob

En over de "kwaliteit" van defensiewoordvoerders ga ik nu maar eens niets roepen.......

KapiteinRob

Ik vind het allemaal weer eens schromelijk overdreven. Ja, het is fout als er per ongeluk een schot gelost wordt. Zo kan ik nog tig zaken opnoemen die in een beroep fout (zouden kunnen) gaan en een groot gedeelte daarvan kan ook nog eens gevaarlijk zijn. Als het OM deze bezorgde lijn doortrekt, zouden ze ook eens verder dan defensie kunnen kijken. Gaat ook elke voorzorgslanding van de KLM onderzocht worden? De scalpuitglijder van de chirurg? Het forumlid dat de naam van een eenheid in Uruzgan noemt? De loods op een tanker? Kom op zeg. Fouten mogen niet gemaakt worden, maar het gebeurt en is menselijk. Dat men hier uberhaupt nog woorden aan vuil maakt......  :-\

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 05/07/2009 | 15:02 uur
Maar ja, het OM moet blijbaar af en toe even laten zien dat ze de militairen niet zomaar laten aanmodderen....
bij mijn weten reageert het OM slechts op navraag op basis van een bericht uit een krant. Dat het OM dit soort zaken bijhoudt en doorspeelt naar Defensie lijkt me prima en wenselijk. En dan mag je een professionele reactie verwachten van de woordvoerder(s).

KapiteinRob

Citaat van: ANP op 04/07/2009 | 11:13 uur
RIJSWIJK - Het Openbaar Ministerie (OM) in Arnhem, dat militaire strafzaken behandelt, krijgt relatief vaak meldingen van militairen die ongewild schoten hebben gelost in Afghanistan.

Ik vind dit gewoon lachwekkend. "Ring-ring, met soldaat Jansen; ik heb ongewild een schot gelost. Moet dit onderzicht worden of kom ik hier wel mee weg?"

Maar ja, het OM moet blijbaar af en toe even laten zien dat ze de militairen niet zomaar laten aanmodderen....

Gozo

Citaat van: Tanker op 05/07/2009 | 00:16 uur

Wat een gelul van de bovenste plank, er werken duidelijk weer nitwits bij het OM.



Je kan het onzin noemen, maar hoe komt het Openbaar Ministerie dan aan die meldingen? Welke nitwits zijn dat dan? Kmar?

Tanker

"De schoten worden vaak ongewild gelost bij het schoonmaken van het wapen."

Wat een hert, zeker een communicatie studentje dat net afgestudered is ?

Ik moet de 1e militair nog tegenkomen die bij het schoonmaken van zijn wapen een schot lost....zeker in een uitzendgebied.
Als je de base op gaat is het direct ontladen bij de pit, je doet de veiligheidsmaatregelen.
Als je hem uit elkaar haalt dan doe je ook de veiligheidsmaatregelen.

Wat een gelul van de bovenste plank, er werken duidelijk weer nitwits bij het OM.


Piranha

Battle stress
- als verklaring, ook als verdediging?
-- van/voor de 'aangelaagden'.
Piranha, een vriendelijk visje met echte tandjes

Elzenga

Ik vind de reactie van de woordvoerder van het MINDEF zeer onprofessioneel en welhaast kinderachtig. Zonder direct op de stijging in te hoeven gaan had hij kunnen bevestigen dat dit soort signalen van het OM zeer serieus worden genomen en er veel moeite wordt gedaan dergelijke incidenten te beperken. Maar die nu eenmaal niet waterdicht te krijgen is want het blijft mensenwerk. Of zoiets...Zeker omdat het OM hier reageerde op een bericht in de media en niet zelf dit naar buiten bracht.   

De stip

De woordvoerder van MINDEF doet het weer af met een bagatelliserende en niet zeggende opmerking zonder een concreet cijfer te kunnen of willen noemen.

De woordvoedster van het OM blijft ook wazig met haar opmerking en is zelfs zo gereserveerd dat ze zich uitsluitend beperkt tot een rekensommetje bij de manschappen.

Al met al een bericht met weinig tot geen inhoud.  :(

Lex

RIJSWIJK - Het Openbaar Ministerie (OM) in Arnhem, dat militaire strafzaken behandelt, krijgt relatief vaak meldingen van militairen die ongewild schoten hebben gelost in Afghanistan.

Bij de manschappen daar doen zich één á twee keer per week dergelijke incidenten voor. Tot grote zorg van het OM.

Dat bevestigt een woordvoerster van het OM in Arnhem zaterdag na berichtgeving in het Reformatorisch Dagblad.

''Het is niet de vraag óf, maar wanneer er iemand geraakt wordt'', aldus de woordvoerster. De schoten worden vaak ongewild gelost bij het schoonmaken van het wapen.

Routine

Volgens de woordvoerster neemt het aantal incidenten toe met de routine van de manschappen. ''Als mensen langer dan twee maanden in het kamp zijn, komt het vaker voor. We willen vooral zeggen: wees er bedacht op.''

Het ministerie van Defensie zegt zich niet te herkennen in het beeld dat er sprake zou zijn van nonchalance bij het wapengebruik.

Een woordvoerder benadrukt dat ieder ongewild schot er een te veel is. Volgens hem zijn in een ''relatief zeer klein aantal gevallen'' kogels per ongeluk afgeschoten.

© ANP  Uitgegeven: 4 juli 2009 09:59