Yuri van Gelder geschorst wegens cocaïnegebruik

Gestart door hdevreij, 13/07/2009 | 15:53 uur

onderofficier

Citaat van: Cigarz op 13/10/2010 | 20:37 uur
Citaat van: StormTrooper op 13/10/2010 | 19:57 uur
Denk jij zo over je (ex) collega's. Uit het oog .....
Een militair die willens en wetens zichzelf en zijn collega's in gevaar brengt door drugs te gebruiken, is geen 'collega'. Dus na oneervol ontslag, ook geen ex-collega...
vertel eens:  wanneer heeft V. Gelder een collega of zichzelf in gevaar gebracht? 

en oneervol ontslag bestaat niet
(dat heb ik op dit forum geleerd)
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Cigarz

Citaat van: StormTrooper op 13/10/2010 | 19:57 uur
Denk jij zo over je (ex) collega's. Uit het oog .....
Een militair die willens en wetens zichzelf en zijn collega's in gevaar brengt door drugs te gebruiken, is geen 'collega'. Dus na oneervol ontslag, ook geen ex-collega...

StormTrooper

Citaat van: Kapitein Rob op 13/10/2010 | 17:32 uur
Als Van Gelder niet meer in dienst zit, is dit geen defensienieuws meer.....  ;)
Denk jij zo over je (ex) collega's. Uit het oog .....
;D

KapiteinRob

Als Van Gelder niet meer in dienst zit, is dit geen defensienieuws meer.....  ;)

Ros

Sinds wanneer valt coke gebruik binnen de classificatie  "medisch".

Tijd voor een medicinaal biertje............... :angel:

onderofficier

Citaat van: StormTrooper op 13/10/2010 | 15:12 uur
Er is zojuist bekend gemaakt dat Yuri van Gelder weer een terugval heeft gehad en zijn neus weer in de cocaine heeft gedrukt. :(
En daarom uit de selectie is gezet.

dat was gister-avond al duidelijk:   'wegens een medisch probleem van persoonlijke aard is V. Gelder uit de selectie gezet, een advocaat is zijn woordvoerder"
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Harald

Citaat van: StormTrooper op 13/10/2010 | 15:12 uur
Er is zojuist bekend gemaakt dat Yuri van Gelder weer een terugval heeft gehad en zijn neus weer in de cocaine heeft gedrukt. :(
En daarom uit de selectie is gezet.

Weer zo'n typisch geval voor een enorme schop onder de kont

StormTrooper

Er is zojuist bekend gemaakt dat Yuri van Gelder weer een terugval heeft gehad en zijn neus weer in de cocaine heeft gedrukt. :(
En daarom uit de selectie is gezet.

A.J.

Cokeprobleem V. Gelder weggemoffeld

Van onze verslaggevers Mark van Driel, John Volkers
Gepubliceerd op 09 oktober 2009 06:00, bijgewerkt op 23:45

Amsterdam -
Yuri van Gelder heeft ongehinderd aan turnwedstrijden meegedaan, terwijl er sinds voorjaar 2006 sterke aanwijzingen waren dat hij een cocaïneprobleem had.

Twee voormalige topmensen van sportkoepel NOC*NSF waren op de hoogte: Joop Alberda en Charles van Commenee. Binnen turnbond KNGU wisten enkele sleutelfiguren eveneens van het drugsprobleem van Van Gelder. Hij is volgens meerdere (ex-)vertrouwenspersonen bij hen te biecht gegaan.

Volgens ex-trainer Remi Lens en de voormalige sponsor Jan Tuifhof is sprake van een 'doofpotaffaire', bedoeld om medailles te blijven winnen. De toenmalige turnbestuurders ontkennen dat en zeggen dat geprobeerd is om de turner te helpen, zonder zijn reputatie te schaden. Volgens Van Commenee lag de verantwoordelijkheid voor maatregelen niet bij NOC*NSF, maar hoofdzakelijk bij de turnbond.

Van Gelder werd afgelopen zomer betrapt op cocaïne. De ringturner bekende dat hij de drug al jaren 'voor de fun' gebruikte, maar ontkende dat hij verslaafd was. Sinds medio augustus verblijft hij in een Schotse afkickkliniek voor drugsverslaafden. Van Gelder is de eerste Nederlandse wereldkampioen die op doping is betrapt.

Van Gelders toenmalige trainer Lens zei in april 2006 tegen Joop Alberda en bondsarts Liesbeth Lim dat het mis ging met zijn pupil, nadat de turner twee maanden daarvoor een bekentenis had afgelegd en zijn belofte om zijn leven te beteren niet was nagekomen. Ook sponsor Salto werd ingelicht. Het bedrijf besloot meteen te stoppen als geldschieter, uit vrees voor reputatieschade. De turner ging kort daarop te biecht bij technisch directeur Henk Kort van de turnbond. 'Hij zei: ik schaam me diep, maar ik gebruik wel.'

Over concrete maatregelen bestaat onduidelijkheid. Bij de bond werd invulling van een behandelplan overgelaten aan de bondsarts. Die heeft een medisch geheim. Voorzitter Frans Koffrie en Kort hebben niet geïnformeerd naar eventuele resultaten.

Een bron binnen NOC*NSF zegt dat Van Gelder voortijdig met therapie is gestopt, omdat de behandelaar hem niet aanstond. De vader van Van Gelder ontkent dat zijn zoon een kuur heeft gevolgd.


Volkskrant

Lex


De stip

Citaat van: Lex op 08/08/2009 | 00:06 uur
Citaat van: De stip op 07/08/2009 | 23:57 uur
Dit advies werd niet gevolgd door de commandant die het duo, met succes, voordroeg voor ontslag. 
Ook hier zie je weer, dat niet de correcte procedures gevolgd zijn.
Maar het heeft geen zin, om hier verder over vasnn gedachten te wisselen.

Ben het niet met je eens dat de procedures niet gevolgd zijn, dat zijn ze juist wel.

Het is naar mijn mening zeker zinvol om hier verder over van gedachten te wisselen omdat het aantoont dat dit geval van "klassenjustitie" wel volgens het boekje is gegaan. Hoezeer ik de uiteindelijke uitkomst ook verwerp.   

Lex

Citaat van: De stip op 07/08/2009 | 23:57 uur
Dit advies werd niet gevolgd door de commandant die het duo, met succes, voordroeg voor ontslag. 
Ook hier zie je weer, dat niet de correcte procedures gevolgd zijn.
Maar het heeft geen zin, om hier verder over van gedachten te wisselen.

Terug on topic ..... Yuri van Gelder.

De stip

Citaat van: Lex op 07/08/2009 | 23:48 uur
Ik wil je in overweging geven bovenstaande posting nader te beschouwen, want als alle feiten kloppen zoals door jou verwoord, dan waren ze nooit ontslagen, maar hadden ze een berisping gekregen.

Heb een en ander toentertijd uitvoerig in beschouwing genomen. Ik zat namelijk zelf in de commissie van advies en de commissie adviseerde unaniem een schriftelijke waarschuwing als bedoeld in aanwijzing SG A/925.

Dit advies werd niet gevolgd door de commandant die het duo, met succes, voordroeg voor ontslag.  :'(

Lex

Ik wil je in overweging geven bovenstaande posting nader te beschouwen, want als alle feiten kloppen zoals door jou verwoord, dan waren ze nooit ontslagen, maar hadden ze een berisping gekregen.

De stip

Of het OM er nog brood in ziet betwijfel ik. Defensie heeft een en ander echter zeer duidelijk op papier gezet:
http://www.acom-cnv.nl/files/files/SOD0700402.pdf

In het eerder aangehaalde voorbeeld van de twee mariniertjes in opleiding was er sprake van een eerste bezoek aan een koffieshop in Rotterdam. Het daar aangeschafte "zware shagje" besloten de heren buiten aan te steken in de veronderstelling dat het roken van dit shagje op de openbare weg geen probleem was.

En toen kwam  :police: die ze er op wees dat dat niet mocht. Immers gemeenten kunnen in hun Algemene Plaatselijke Verordening bepalen dat drugsgebruik op sommige plaatsen op de openbare weg verboden is. Mensen die op straat worden betrapt op wietroken, kunnen dus een boete krijgen.

Nadat een en ander met de politie was afgehandeld besloot het duo ook "open kaart" te spelen richting het opleidingskader en bewezen zich zelf daarmee, en naar mijn mening ook defensie, geen goede dienst. Hun eerlijkheid deed ze uiteindelijk de das om.

Op grond van:

in privé-tijd softdrugs - tot maximaal een gebruikershoeveelheid  - aanwezig heeft of gebruikt
indien hij/zij is gekleed in uniform, het gebruik/bezit wordt geconstateerd op een militaire
locatie of gebruik plaatsvindt met - of ten overstaan van - andere militairen;

werden de beide (op alle andere punten tot dat moment zeer geschikte) mariniers in opleiding vervolgens voorgedragen voor ontslag!

Een oud mariniers spreekwoord:

Een eerlijke marinier is een domme marinier.  ;)

Het lijkt erop dat in dit geval het spreekwoord voor de KL sergeant niet van toepassing is.  :-\