Venezuela koopt Russische wapens

Gestart door Lex, 06/08/2009 | 10:39 uur

Lex

Citaat van: Reinier op 06/08/2009 | 22:16 uur
Afgezien van het feit hoe reëel het is dat de VS plannen hebben om Venezuela binnen te vallen. Zit meer in het hoofd van meneer Chavez dan van de Amerikanen. 
Voor nadere achtergrondgegevens etc, hierover, wil ik u allen gaarne dit topic nogmaals onder de aandacht brengen.

Lex
Alg. Beheerder

IPA NG

Kijk maar uit!
Die valt Nederland nog aan als ze met het verkeerde been uit bed stapt!

Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Reinier

Citaat van: Elzenga op 06/08/2009 | 21:38 uur
Citaat van: Reinier op 06/08/2009 | 18:10 uur
Kortom, leuk voor hem dat hij ze heeft, maar of het ook een praktisch doel heeft???  :-\
Wie zegt dat hij ze offensief wil inzetten? Misschien worden ze wel gekocht voor het geval de Amerikanen een invasie uitvoeren in Venezuela of bij een nieuwe couppoging tegen Chavez. Vergeet niet dat tijdens de Regering Bush twee landen dit lot hebben ondergaan en de schrik er bij de "vijanden" van Amerika dus goed in zit. Aangezien je krijgsmacht opbouw plant over een langere periode zal men nu niet denken..ohhh Obama zit nu in het Witte Huis, dus het zal wel los lopen...over 4 jaar is het misschien wel weer een Republikeinse ijzervreter.. en misschien wel slagje George Bush junior in het kwadraat...dan zal Chavez liever de optie hebben om op de kruispunten wat tanks te kunnen positioneren.

Ja daar heb je een punt.
Maar als Chavez wat heeft opgestoken van de inval in Irak, gingen de Amerikanen niet eerder over tot de invasie in het land zelf nadat ze overwicht hadden in de lucht en de meeste tanks hadden uitgeschakeld vanuit de lucht.

Afgezien van het feit hoe reëel het is dat de VS plannen hebben om Venezuela binnen te vallen. Zit meer in het hoofd van meneer Chavez dan van de Amerikanen. 

Lex

Citaat van: Elzenga op 06/08/2009 | 21:38 uur
...over 4 jaar is het misschien wel weer een Republikeinse ijzervreter.. en misschien wel slagje George Bush junior in het kwadraat...
Sarah Palin?  ;D

Elzenga

Citaat van: Reinier op 06/08/2009 | 18:10 uur
Kortom, leuk voor hem dat hij ze heeft, maar of het ook een praktisch doel heeft???  :-\
Wie zegt dat hij ze offensief wil inzetten? Misschien worden ze wel gekocht voor het geval de Amerikanen een invasie uitvoeren in Venezuela of bij een nieuwe couppoging tegen Chavez. Vergeet niet dat tijdens de Regering Bush twee landen dit lot hebben ondergaan en de schrik er bij de "vijanden" van Amerika dus goed in zit. Aangezien je krijgsmacht opbouw plant over een langere periode zal men nu niet denken..ohhh Obama zit nu in het Witte Huis, dus het zal wel los lopen...over 4 jaar is het misschien wel weer een Republikeinse ijzervreter.. en misschien wel slagje George Bush junior in het kwadraat...dan zal Chavez liever de optie hebben om op de kruispunten wat tanks te kunnen positioneren.

Ace1

#29
Citaat van: Reinier op 06/08/2009 | 18:10 uur
Leuk en aardig dat Chavez tanks koopt met het oog op strubbelingen met Colombia. Ik vraag mij alleen af of tanks daar nuttig zijn. Grensgebied Venezuela/ Colombia bestaat voor een groot gedeelte uit het Andes gebergte en uit de Orinoco rivier delta. Deze delta is (zeker) in het regenseizoen een groot moeras. De rest van Colombia bestaat uit het Amazone regenwoud. Al deze gebieden lenen zich niet voor grote, zware tanks.

Kortom, leuk voor hem dat hij ze heeft, maar of het ook een praktisch doel heeft???  :-\

Niemand verwachte dat de Duiters in mei 1940 via de Ardennen Frankrijk zouden aanvallen met tanks en december 1945 deden ze dat nog een keer maar vanwege brandstof gebrek lukte het toen niet.

Laurens

ff voor mijn beeldvorming: kan die ouwe meuk (amx-30) door het pantser komen van een leopard?

IPA NG

Dat is waar, en ze krijgen nog de Mi-28 :-\
Maar wat heeft Nederland nu eigenlijk gestationeerd?
Op Aruba dan, hebben ze wel 120mm's, Stingers en Spikes?

Citaat van: Ros op 06/08/2009 | 16:51 uur
Citaat van: IPA op 06/08/2009 | 16:38 uur
die werden bij de rijke landen al uit dienst gehaald rond 1970 :o.

Nederland was ook toen niet een van de rijke landen, denk ik  ???. Ik heb er in 1974 Amersfoort en omstreken mee onveilig gemaakt. Moet er niet aan denken dat wij het toen met de Russen aan de stok hadden gekregen.........


Zou niet weten waar wij al die krijgsgevangenen op hadden moeten bergen  
  :laugh:


Venezuela heeft wel een imposant helicoptervloot volgens Wikipedia.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Reinier

Leuk en aardig dat Chavez tanks koopt met het oog op strubbelingen met Colombia. Ik vraag mij alleen af of tanks daar nuttig zijn. Grensgebied Venezuela/ Colombia bestaat voor een groot gedeelte uit het Andes gebergte en uit de Orinoco rivier delta. Deze delta is (zeker) in het regenseizoen een groot moeras. De rest van Colombia bestaat uit het Amazone regenwoud. Al deze gebieden lenen zich niet voor grote, zware tanks.

Kortom, leuk voor hem dat hij ze heeft, maar of het ook een praktisch doel heeft???  :-\

Ros

Citaat van: IPA op 06/08/2009 | 16:38 uur
die werden bij de rijke landen al uit dienst gehaald rond 1970 :o.

Nederland was ook toen niet een van de rijke landen, denk ik  ???. Ik heb er in 1974 Amersfoort en omstreken mee onveilig gemaakt. Moet er niet aan denken dat wij het toen met de Russen aan de stok hadden gekregen.........


Zou niet weten waar wij al die krijgsgevangenen op hadden moeten bergen  
  :laugh:


Venezuela heeft wel een imposant helicoptervloot volgens Wikipedia.

Elzenga

Citaat van: IPA op 06/08/2009 | 16:45 uur
EDIT: Oh je hebt het al verbetert.
yep...reageer daarom nooit te snel op mij ;)...

IPA NG

Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Elzenga

Citaat van: Ros op 06/08/2009 | 16:33 uur
Citaat van: IPA op 06/08/2009 | 16:22 uur
Nu hebben ze alleen wat oude franse tanks, die zullen wel aan vervangung toe zijn.

AMX 13 Main Battle Tank !!!!  ;D

Mijn militaire carriere is ooit begonnen als chauffeur op dit modern wapensysteem. Jammerlijk gezakt voor het rijden op de weg vanwege collateral damage  ::)
De AMX 30 ook..eveneens oudje!! ;)

IPA NG

#21
Dit is mischien niet het beste topic maar de Marine en de Luchtmach van Venezuela is nog steeds inferieur aan de nederlandse.
Alleen hebben ze wel wat onderzeeërs besteld.
(Kilo's en/of die nieuwe.)
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 06/08/2009 | 16:10 uur
in 2006 als Minister....
Kamp noemde Chávez op 9 maart een onverdraagzame volkspopulist met veel geld "die met grote ogen kijkt naar de snippertjes voor de kust van Venezuela, die onderdeel vormen van het Nederlands Koninkrijk". Daarmee doelde Kamp op de eilanden Aruba, Bonaire en Curaçao.

Het eerste gedeelte van die opmerking klopt wat mij betreft. Dank voor de herinnering, was me ontschoten dat-ie in zijn hoedanigheid als minister zichzelf toen inderdaad wat incorrect uitdrukte.

Citaat van: Elzenga op 06/08/2009 | 16:10 uur
Kamp zei verder dat de Nederlandse krijgsmacht een aanval van Venezuela gemakkelijk kan pareren omdat het land met slechts een tweedehands marineschip geen enkele partij zou zijn voor de Nederlandse marine. Op de Antillen en Aruba ontstond grote commotie over de uitspraken van Kamp, die volgens sommige Antilliaanse politici als een oorlogsverklaring kan worden opgevat.

Flinke tinus, die Kamp. Niet alleen heeft en had Venezuela toch net wat meer dan een tweedehands marineschip, maar met de door hem geminimaliseerde marine hadden we daar in de vorm van het stationsschip (toen niet toevallig de ZKRS voor de eerste keer?) niets kunnen uitrichten tenzij we de gehele (geminimaliseerde) KM en wat KLu daarheen hadden gestuurd. Maar dat is iets voor dat andere topic...... ;)