Russia in talks on buying French warship

Gestart door Lex, 06/08/2009 | 20:10 uur

Lex

France and Russia strike Mistral warship deal

France and Russia have reached a long-awaited agreement on the sale of four French warships to Russia, the two countries' leaders have announced.

The purchase of four Mistral-class helicopter carriers was finalised at the G8 summit in Deauville, France, and will be signed within a fortnight.

Two of the carriers will be built in France, and the other two in Russia.

The Russian military has also long been in need of modernisation, correspondents say.

"We have reached a definitive agreement on the two carriers built in France and the two carriers built in Russia," French President Nicolas Sarkozy told a news conference with his Russian counterpart Dmitry Medvedev.

Mr Sarkozy added the deal was evidence the Cold War was far in the past and Russia should be considered a friend.

The carriers are thought to cost between 400m euros and 500m euros each ($525m to $655m).

Negotiations over the purchase began two years ago, but stalled on several occasions over price and technology transfer.

There were also some concerns from France's Nato allies that the ships could be used against Russian neighbours such as Georgia.

BBC News,
26 May 2011 Last updated at 15:20 GMT

Lex

Vzke uw bijdrage hier te beperken tot het onderwerp van dit topic.
In vele andere topics wordt reeds over de samenstelling van de NL vloot geschreven.

Lex
Algeheel beheerder

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Oorlogsvis op 10/02/2011 | 15:29 uur
Wat een jank verhaal die bezuinigingen op defensie , ik moet er niet aan denken dat we zo naar 4 fregatten gaan zonder Walrussen. Wij kunne niet eens onze belangen meer verdedigen wereldwijd.
Een acceptabele Marine is een Marine voor ons met minimaal 8 tot 9 fregatten en 4 tot 6 subs. Dan kan je nog eens een Eskader een rondje laten varen daar in de Indische oceaan.
Valt me trouwens van de partijen VVD en CDA ook vies tegen dat ze weer gaan bezuinigen of defensie.

En dan te bedenken dat er in "mijn" marine tijd (1986-1994) 22 fregatten waren:

2 GW
2 L
8 M
10 S

En zo lang is dat nu ook weer niet geleden!  :'(

Oorlogsvis

 Wat een jank verhaal die bezuinigingen op defensie , ik moet er niet aan denken dat we zo naar 4 fregatten gaan zonder Walrussen. Wij kunne niet eens onze belangen meer verdedigen wereldwijd.
Een acceptabele Marine is een Marine voor ons met minimaal 8 tot 9 fregatten en 4 tot 6 subs. Dan kan je nog eens een Eskader een rondje laten varen daar in de Indische oceaan.
Valt me trouwens van de partijen VVD en CDA ook vies tegen dat ze weer gaan bezuinigen of defensie.

agentdreutel

Citaat van: jurrienvisser op 10/02/2011 | 12:28 uur
Ik zie de stress levels al hoog oplopen...

Het is 2020 en een Cinese carrier strikeforce vaart, net buitende de 12 mijls zone, voor de Scheveningsekust... niet om dat ze er iets te zoeken hebben maar simpel weg om te laten zien dat ze het kunnen...

We zien ze fraai aankomen met de laatste 2 overgebleven OPV's  :sick:

(maar dit is een ander item/topic)  :big-smile:
Dan zetten we een paar pantserhouwitsers op het Binnenhof en schieten een paar gaten in die carrier. En als ze terugschieten dan weet de politiek ook gelijk wat ze verkeerd hebben gedaan. :lol:

ARM-WAP

Chinezen en Indiers zijn anders recent in Europa geweest.
In de afgelopen vijf jaar zijn er meerdere bezoeken geweest van Chinezen én Indiers aan Toulon/Brest in Frankrijk en Portsmouth in de UK.
Weliswaar telkens maar met twee tot drie schepen (FFG, DD en AOR), maar toch...

Reinier

Citaat van: agentdreutel op 10/02/2011 | 11:47 uur
Citaat van: Reinier op 10/02/2011 | 11:08 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 09/02/2011 | 23:53 uur
Maar ik denk dat je wel degelijk indruk maakt als je om de haverklap eskaders van diverse nationale (of bi-nationale of zelfs internationale) pluimage in het midden- en verre oosten rond laat varen.
Dat zal zeker indruk maken. Maar ik denk eerder dat het andersom gaat gebeuren; Chinese of Indiase schepen die over een jaar of 5 hier een rondje komen maken.
Nah, ik denk dat de Chinezen en Indiërs het tegen die tijd veel te druk hebben om indruk op elkaar te maken in de Indische oceaan.  ;D
Inderdaad de Stille Oceaan en de Indische Oceaan zullen de belangrijkste zeeën worden en ze zullen daar hun focus op hebben. Maar zoals in de jaren '70-'90 de belangrijkste zee de Atlantische Oceaan was, gingen wij (de Britten vaker) ook om de zoveel tijd naar de Oost voor....

Het frappante is dat wij nu jaren bezig zijn om afscheid te nemen van onze 'blue navy' met daarbij behorende capaciteiten, maar ook de Britten (zie afstoting carriers, nieuwe carriers zonder vliegtuigen, afstoting fregatten). Maar dat juist de Chinezen, Indiërs en ook de Russen hard op weg zijn om juist 'blue navy's' uit de grond (water in dit geval) aan het stampen zijn.

Ik ben het met je eens dat ze zich vooral zullen richten op hun eigen achtertuin, maar verbaas je niet als af en toe zo'n smaldeel ook deze kant op komt. Gewoon om te laten zien dat ze kunnen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Ik zie de stress levels al hoog oplopen...

Het is 2020 en een Cinese carrier strikeforce vaart, net buitende de 12 mijls zone, voor de Scheveningsekust... niet om dat ze er iets te zoeken hebben maar simpel weg om te laten zien dat ze het kunnen...

We zien ze fraai aankomen met de laatste 2 overgebleven OPV's  :sick:

(maar dit is een ander item/topic)  :big-smile:

agentdreutel

Citaat van: Reinier op 10/02/2011 | 11:08 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 09/02/2011 | 23:53 uur
Maar ik denk dat je wel degelijk indruk maakt als je om de haverklap eskaders van diverse nationale (of bi-nationale of zelfs internationale) pluimage in het midden- en verre oosten rond laat varen.
Dat zal zeker indruk maken. Maar ik denk eerder dat het andersom gaat gebeuren; Chinese of Indiase schepen die over een jaar of 5 hier een rondje komen maken.
Nah, ik denk dat de Chinezen en Indiërs het tegen die tijd veel te druk hebben om indruk op elkaar te maken in de Indische oceaan.  ;D

Reinier

Citaat van: Kapitein Rob op 09/02/2011 | 23:53 uur
Maar ik denk dat je wel degelijk indruk maakt als je om de haverklap eskaders van diverse nationale (of bi-nationale of zelfs internationale) pluimage in het midden- en verre oosten rond laat varen.
Dat zal zeker indruk maken. Maar ik denk eerder dat het andersom gaat gebeuren; Chinese of Indiase schepen die over een jaar of 5 hier een rondje komen maken.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 09/02/2011 | 23:53 uur
Citaat van: Elzenga op 09/02/2011 | 23:42 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 09/02/2011 | 23:31 uur
En waarom nou weer een EU-eskader?
Omdat ik nu niet denk dat het land dat wij dan willen afschrikken erg onder de indruk zal raken van slechts een Nederlands eskader van 3 fregatten en een bevoorrader (en nog ergens een onderzeeboot).
Dan kun je net zo goed een wat groter SNMG samenstellen en die kant op sturen.  ;)
Als je nog de illusie hebt dat de Amerikaanse en Europese belangen in deze hetzelfde zullen zijn ja... ;)...grote kans dat die op termijn geregeld nogal gaan verschillen...al juich ik het toe als we gezamenlijk optreden als die belangen wel gelijk zijn...
Citaat van: Kapitein Rob op 09/02/2011 | 23:31 uur
Maar ik denk dat je wel degelijk indruk maakt als je om de haverklap eskaders van diverse nationale (of bi-nationale of zelfs internationale) pluimage in het midden- en verre oosten rond laat varen.
En dat is dus ook de bedoeling...zodat men niet het idee krijgt, dat met militaire middelen bepaalde zaken kunnen worden "geregeld" of in eigen voordeel beslecht....of in ons nadeel bedreigd of geblokkeerd. En gezien het rappe tempo van de marine-uitbreidingen in de Aziatische regio en Indische oceaan moet je dus "bijblijven"...de Russen snappen dat blijkbaar.

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 09/02/2011 | 23:42 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 09/02/2011 | 23:31 uur
En waarom nou weer een EU-eskader?
Omdat ik nu niet denk dat het land dat wij dan willen afschrikken erg onder de indruk zal raken van slechts een Nederlands eskader van 3 fregatten en een bevoorrader (en nog ergens een onderzeeboot).

Dan kun je net zo goed een wat groter SNMG samenstellen en die kant op sturen.  ;)

Maar ik denk dat je wel degelijk indruk maakt als je om de haverklap eskaders van diverse nationale (of bi-nationale of zelfs internationale) pluimage in het midden- en verre oosten rond laat varen.

Lex

Citaat van: Elzenga op 09/02/2011 | 23:42 uur
Omdat ik nu niet denk dat het land dat wij dan willen afschrikken erg onder de indruk zal raken van slechts een Nederlands eskader van 3 fregatten en een bevoorrader (en nog ergens een onderzeeboot).
Indien er dan sprake zou kunnen zijn van een inzet ikv ernstoperaties, dan denk ik dat je er met een EU verband ook niet komt; daarnaast betwijfel ik de inzet door de NL politiek van NL eenheden, mochten die eenheden er nog zijn en zo ja, of deze geschikt zijn voor een dergelijke inzet.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 09/02/2011 | 23:31 uur
En waarom nou weer een EU-eskader?
Omdat ik nu niet denk dat het land dat wij dan willen afschrikken erg onder de indruk zal raken van slechts een Nederlands eskader van 3 fregatten en een bevoorrader (en nog ergens een onderzeeboot).

Lex

Citaat van: Kapitein Rob op 09/02/2011 | 23:31 uur
Gewoon een NL-eskader een rondje in de oost laten varen. Zelfs met het schamele fregattenbestand moet dat zometeen mogelijk zijn. Ik kan me zo voorstellen dat je eens in zou moeten zetten voor 2012 op een dergelijke trip door 2 LCF's, een M-fregat en een bevoorrader. Ik zou niet weten waarom we dat niet zouden kunnen. Nou ja, vermits er nog wat pecunia over zijn om dat te betalen, maar qua materieel kan het volgens mij "nog net".....
In het verleden was er bij dit soort reizen een aanzienlijke bijdrage van de EVD (dus ook indirect het bedrijfsleven) om in buitenlandse havens de BV-NL te promoten.  ;)