Russia in talks on buying French warship

Gestart door Lex, 06/08/2009 | 20:10 uur

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 09/02/2011 | 23:24 uur
en dat is nu precies wat, als het aan mij ligt, weer mogelijk moet worden...minstens 3 fregatten, een onderzeeboot en bevoorrader op pad kunnen sturen om, als onderdeel van een EU eskader, even een show of force af te geven indien nodig..of een uit de hand lopend conflict te smoren. De tijd nadert met rasse schreden dat dit nodig zal blijken. En dat beseffen de Russen blijkbaar beter dan dit (voorheen) zeevarende landje.

Mag je die (NL-)sub wel een beetje opvoeren, want die komt in eskaderverband niet echt mee.....

En waarom nou weer een EU-eskader? Gewoon een NL-eskader een rondje in de oost laten varen. Zelfs met het schamele fregattenbestand moet dat zometeen mogelijk zijn. Ik kan me zo voorstellen dat je eens in zou moeten zetten voor 2012 op een dergelijke trip door 2 LCF's, een M-fregat en een bevoorrader. Ik zou niet weten waarom we dat niet zouden kunnen. Nou ja, vermits er nog wat pecunia over zijn om dat te betalen, maar qua materieel kan het volgens mij "nog net".....

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 09/02/2011 | 23:15 uur
En ja, ook ik denk met weemoed terug aan mijn oostreis in de jaren 80 met 4 fregatten en een bevoorrader.........
en dat is nu precies wat, als het aan mij ligt, weer mogelijk moet worden...minstens 3 fregatten, een onderzeeboot en bevoorrader op pad kunnen sturen om, als onderdeel van een EU eskader, even een show of force af te geven indien nodig..of een uit de hand lopend conflict te smoren. De tijd nadert met rasse schreden dat dit nodig zal blijken. En dat beseffen de Russen blijkbaar beter dan dit (voorheen) zeevarende landje.

KapiteinRob

Citaat van: Reinier op 09/02/2011 | 21:40 uur
Ja, we hebben fregatten die verder kunnen varen dan Texel, echter zijn we nog in staat om met een fregat naar Singapore/ Indonesië/ Australië/ Japan te varen.... Ik vraag het mij af.

Hoewel ook ik constateer dat we een schamel aantal fregatten hebben, is het natuurlijk onzin om te stellen dat we een fregat niet verder dan de Golf van Aden of de west kunnen krijgen. Even vergeten dat eind 2008 Hr.Ms. Tromp een reis om de wereld heeft gemaakt en in de wateren rond Hawaii zelfs indruk heeft gemaakt met haar radarkunsten?

En ja, ook ik denk met weemoed terug aan mijn oostreis in de jaren 80 met 4 fregatten en een bevoorrader.........

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Lex

Citaat van: Reinier op 09/02/2011 | 21:40 uur
Ja, we hebben fregatten die verder kunnen varen dan Texel, echter zijn we nog in staat om met een fregat naar Singapore/ Indonesië/ Australië/ Japan te varen.... Ik vraag het mij af.
Op het gevaar van te ver off-topic te geraken.
04 oktober 2013 Sydney: 100 year RAN Fleet review. Welk NL schip zal daaraan deelnemen?  :angel:

Reinier

Citaat van: Lex op 09/02/2011 | 21:23 uur
Citaat van: Reinier op 09/02/2011 | 21:11 uur
Wanneer is het voor het laatst geweest dat een Nederlands fregat voorbij de Golf van Aden of de Caribische zee is geweest?
Toch zouden ze hulp moeten krijgen van een bevoorrader. Deze nieuwe Duitse fregatten kunnen zonder ondersteuning 2 jaar van huis blijven (bemanning wordt overgevlogen).
Een kromme vergelijking, zoals dat hier staat.
Ben het met je eens  :cute-smile:

Voorheen, jaren '60-'90, ging er eens in de zoveel tijd een eskader op pad richting de Oost. We hadden genoeg schepen die 'gaten' elders konden opvullen en er was voldoende bevoorradingscapaciteit.

Nu met de 6 fregatten lukt het ons niet eens om naast een schip in de Golf van Aden te hebben nog een fregat te hebben als statiionschip in de West. Laat staan dat we een eskaderreis zouden kunnen maken als weleer. Dat zou betekenen dat de bijna de gehele vloot weg is.....

Dus zouden we onze belangen verder op willen beschermen dan zouden we; of meer fregatten moeten hebben (met bevoorraders) of fregatten die zelfstandig langer van huis kunnen zijn, zoals de Duitse fregatten.

Ja, we hebben fregatten die verder kunnen varen dan Texel, echter zijn we nog in staat om met een fregat naar Singapore/ Indonesië/ Australië/ Japan te varen.... Ik vraag het mij af.

Lex

Citaat van: Reinier op 09/02/2011 | 21:11 uur
Wanneer is het voor het laatst geweest dat een Nederlands fregat voorbij de Golf van Aden of de Caribische zee is geweest?
Toch zouden ze hulp moeten krijgen van een bevoorrader. Deze nieuwe Duitse fregatten kunnen zonder ondersteuning 2 jaar van huis blijven (bemanning wordt overgevlogen).
Een kromme vergelijking, zoals dat hier staat.

Elzenga

Citaat van: Reinier op 09/02/2011 | 21:11 uur
(heeft verder niet zoveel met dit onderwerp te maken) 
Dat zou ik niet te snel zeggen...de Russen hebben ook niet voor niets haast met het versterken van hun "blue water navy"..zeker in de Pacific. Robert Kaplan was daar laatst ook heel eenduidig over. Daarom is het zo in en in triest dat men hier in Den Haag gefixeerd is op een burgeroorlog ergens in een zandbak in Afghanistan. Heeft men zo meteen leuke orders binnengesleept voor gasunie in Afghanistan...kan het gas de wereldzeeën niet over wegens tekort aan beschermende en show-of-force middelen ter zee..

Reinier

Citaat van: Kapitein Rob op 09/02/2011 | 20:52 uur
Citaat van: Reinier op 09/02/2011 | 20:32 uur
dan zal er gekeken moeten worden naar fregatten die langere tijd van hun thuishaven kunnen blijven (zoals de Duitse F125 fregatten).

Kunnen de LCF's en de M-fregatten dat dan niet?  :angel:
In theorie wel.  ;)
Wanneer is het voor het laatst geweest dat een Nederlands fregat voorbij de Golf van Aden of de Caribische zee is geweest?
Toch zouden ze hulp moeten krijgen van een bevoorrader. Deze nieuwe Duitse fregatten kunnen zonder ondersteuning 2 jaar van huis blijven (bemanning wordt overgevlogen).

Gaat mij niet alleen of we schepen hebben die het nu kunnen, maar ook om de visie (die er niet is) met wat we in de toekomst met de marine willen. Hoe de marine nu is uitgerust, en hoe het wellicht volgens geruchten, over een paar jaar eruit ziet, stemt mij niet vrolijk.
Zeker als je ziet dat het centrum van de macht zich verschuift over de wereld.

Werd/ wordt er nu vanuit Nederland in gezet op 'brown water' marine met daarbij behorende taken/ materieel, denk ik toch dat een 'dark blue' marine beter is voor de (onze) toekomst.

(heeft verder niet zoveel met dit onderwerp te maken) 

KapiteinRob

Citaat van: Reinier op 09/02/2011 | 20:32 uur
dan zal er gekeken moeten worden naar fregatten die langere tijd van hun thuishaven kunnen blijven (zoals de Duitse F125 fregatten).

Kunnen de LCF's en de M-fregatten dat dan niet?  :angel:

Reinier

Laat wederom zien dat de machtsverhouding op de wereld verschuift van het Westelijk halfrond (Noord-Atlantische Oceaan) naar het Oostelijk halfrond (Stille Oceaan).

Mocht Nederland weer de ambitie krijgen om achter de dijken vandaan te komen en de marine daarvoor te willen uit te rusten, dan zal er gekeken moeten worden naar fregatten die langere tijd van hun thuishaven kunnen blijven (zoals de Duitse F125 fregatten).

andré herc

#59
DefenseRussia plans to send first Mistral ships to protect Kurils

© RIA Novosti. Aleksei Danichev 20:21 09/02/2011
The two Mistral class amphibious assault ships built in France for the Russian Navy will be put in service with the Pacific Fleet, a Russian Defense Ministry source said Wednesday.

"After the [first two] Mistral ships are built and enter service, they are expected to join the Pacific Fleet," the source said.

Russian President Dmitry Medvedev earlier on Wednesday ordered naval and ground-based units deployed on the disputed South Kuril Islands, located in the Pacific, to be equipped with advanced weaponry.

Moscow and Paris signed an intergovernmental agreement to jointly build four Mistral class ships on January 25.

Under the Russian-French agreement the first Mistral-class ship, with a price tag of 720 million euros, is expected to be built in late 2013-early 2014 and the second in late 2014-early 2015.

A Mistral-class ship is capable of carrying 16 helicopters, four landing vessels, 70 armored vehicles, and 450 personnel.

Russia will also invest heavily in the modernization of the defense infrastructure on the four Kuril Islands and in the upgrade of weaponry used by units deployed on these islands.

The South Kuril Islands were seized from Japan by Soviet troops at the end of World War Two and remain a source of tension between Moscow and Tokyo. Russia claims that the islands are "unalienable Russian territory."

MOSCOW, February 9 (RIA Novosti)
en.rian.ru/mlitary_news/
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

andré herc


French-Russian Agreement on the Construction of BPC Ships
 
  (Source: French Ministry of Defense; issued Jan. 25, 2010)
   
  (Issued in French only; unofficial translation by defense-aerospace.com)

France has agreed to sell four Mistral-class LHDs to Russia, two of which will be built under licence in St. Petersburg. (French MoD photo)A cooperation agreement on the construction of Bâtiments de Projection et de Commandement (BPC)-class ships was signed between France and Russia on January 25.


http://www.defense-aerospace.com/article-view/release/122043/france,-russia-sign-agreement-for-four-mistral_class-lhds.html#
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Elzenga

Russia's Defense Ministry plans to start procuring Ka-52 Alligator helicopters

Russia's Defense Ministry plans to start procuring Ka-52 Alligator helicopters for the Russian Naval Air Arm. The new helicopters could be deployed on the French built Mistral-class helicopters carriers.


The Ka-52 is a modification of the Ka-50 Hokum attack helicopter; it is armed with 30-mm cannon, Vikhr (Whirlwind) laser guided anti-tank missiles, unguided rockets and bombs. Its primary sensors include a ground target search radar and an air/air radar search radar. For the target acquisition the Alligator uses the Samshite day/night equipped with thermal imaging system. The development of the Ka-52 began in 1994 with serial production commencing 14 years later. In 2009, Russia closed the first three export orders for the KA-52.

http://defense-update.com/wp/20110112_ka_52_alligator.html

Lex

Rusland koopt Franse oorlogsschepen

PARIJS - Frankrijk gaat twee oorlogsschepen van de Mistral-klasse aan Rusland verkopen. Dat maakte het bureau van de Franse president Nicolas Sarkozy vrijdag bekend.

Het is voor het eerst dat een NAVO-land dergelijk technisch hoogwaardig materieel gaat verkopen aan Rusland. Enkele NAVO-lidstaten, waaronder de Baltische landen en de Verenigde Staten, lieten eerder weten bezorgd te zijn over de verkoop.

Frankrijk en Rusland gaan de schepen samen bouwen. Hiervoor is een speciaal consortium opgericht door de Franse bedrijven DCNS en STX en de Russische scheepswerf OSK.

Een schip van de Mistral-klasse kan tot zestien helikopters, vier landingsvaartuigen en een 750 man sterke troepenmacht vervoeren. Verder is er een hospitaal met 69 bedden aan boord. Een schip kost ongeveer 600 miljoen euro.

ANP, Gepubliceerd op 24 december 10, 17:42