Russia in talks on buying French warship

Gestart door Lex, 06/08/2009 | 20:10 uur

Elzenga

#280
Citaat van: Flyguy op 09/05/2015 | 11:49 uur
De meerwaarde van een LHD boven een LPD is mij niet duidelijk, tenzij je ook daadwerkelijk over een substantieel aantal helikopters beschikt om in te zetten vanaf het doorgetrokken dek. Daarbij komt ook nog eens de scholing van eenheden binnen het STOM concept kijken en dat hebben we recentelijk nog afgezworen voor het korps.

Tenzij je de halve klu plus een stel luchtmobiele troepen regelmatig  wil inhuren moeten we niet aan een LHD beginnen. Eerst bedenken hoe je de KM wil vormen om een LHD tot zijn recht te laten komen voordat je met nog meer grote kwetsbare schepen zit.
En dat is wat ik binnen mijn alternatieve opzet al jaren doe. Waardoor ik in een analyse- en denkproces zit waarin voor na 2030 toch weer ruimte is voor een LHD...als vervanger dan van de Johan de Witt. Met dan genoeg helikopters, F35Bs en 4 bataljons (luchtmobiele)infanterie binnen CSO. Met de LHD als belangrijke bijdrage van Nederland aan een EUropese defensiestructuur..waarin LHDs...nuttig en bruikbaar zijn.

Ace1

#279
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/05/2015 | 12:49 uur
Goede vraag: Een LHD heeft wat mij betreft alle voordelen van een LPD, al kan ik me ook voorstellen dat een LPD achtig schip met een  forse batterij VLS systemen (voornamelijk tbv landdoelen, 2 x 40 cellen bijvoorbeeld) een grote meerwaarde heeft.

Het mag duidelijk zijn dat een dergelijke samenstelling van de vloot ook een uitbreiding van force protection zal vergen, exta fregatten zijn dus noodzakelijk.

Je kan ook een compact container systeem daarvoor kopen en dat is geschikt voor alle KM schepen die er nu zijn.

http://www.iai.co.il/2013/34225-40145-en/IAI.aspx

The VLH can be deployed on a truck or on the ground for Army /Marine operations or on a vessel deck for sea-to-land fire support.

http://www.iai.co.il/2013/36120-42596-en/MediaRoom_NewsArchives.aspx






Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/05/2015 | 12:49 uur
Het mag duidelijk zijn dat een dergelijke samenstelling van de vloot ook een uitbreiding van force protection zal vergen, exta fregatten zijn dus noodzakelijk.
Dit is sowieso een belangrijke voorwaarde ongeacht er ooit wel of geen LHD in Nederlandse dienst wordt genomen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 09/05/2015 | 12:07 uur
En door wat zou je de Johan de Witt vervangen? Weer een LPD?

Goede vraag: Een LHD heeft wat mij betreft alle voordelen van een LPD, al kan ik me ook voorstellen dat een LPD achtig schip met een  forse batterij VLS systemen (voornamelijk tbv landdoelen, 2 x 40 cellen bijvoorbeeld) een grote meerwaarde heeft.

Het mag duidelijk zijn dat een dergelijke samenstelling van de vloot ook een uitbreiding van force protection zal vergen, exta fregatten zijn dus noodzakelijk.

Sparkplug

Citaat van: Ace1 op 09/05/2015 | 12:14 uur
Johan de Witt kan tot 2030-2035 mee dat is nu nog niet aan de orde.
Het hoeft toch niet aan de orde te zijn om erover na te denken? Er wordt ook gesproken over een LHD als vervanging van de Rotterdam voor zo ver dat mogelijk is.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ace1

Citaat van: Sparkplug op 09/05/2015 | 12:07 uur
En door wat zou je de Johan de Witt vervangen? Weer een LPD?

Johan de Witt kan tot 2030-2035 mee dat is nu nog niet aan de orde.

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/05/2015 | 11:55 uur
Mijn voorkeur geniet een LHD als opvolger voor de RDAM medio jaren twintig, ook een periode waar in  de eventueel gemodificeerde Cougars het veld zouden moeten ruimen voor iets nieuws.
En door wat zou je de Johan de Witt vervangen? Weer een LPD?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Flyguy op 09/05/2015 | 11:49 uur
De meerwaarde van een LHD boven een LPD is mij niet duidelijk, tenzij je ook daadwerkelijk over een substantieel aantal helikopters beschikt om in te zetten vanaf het doorgetrokken dek. Daarbij komt ook nog eens de scholing van eenheden binnen het STOM concept kijken en dat hebben we recentelijk nog afgezworen voor het korps.

Tenzij je de halve klu plus een stel luchtmobiele troepen regelmatig  wil inhuren moeten we niet aan een LHD beginnen. Eerst bedenken hoe je de KM wil vormen om een LHD tot zijn recht te laten komen voordat je met nog meer grote kwetsbare schepen zit.

Er staan 17 Cougars te wachten op hernieuwde inzet...

Mijn voorkeur geniet een LHD als opvolger voor de RDAM medio jaren twintig, ook een periode waar in  de eventueel gemodificeerde Cougars het veld zouden moeten ruimen voor iets nieuws.

De Mistrals zijn dus wat mij betreft nu niet geschikt.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 09/05/2015 | 11:08 uur
De canadezen willen nog steeds een of twee JSS kopen een LHD kan ook aan de rechterkant BOZ installatie krijgen dat is geen probleem en maar ook bij de canadezen geldt het russische spul moet eruit en westers spul ervoor terug. Overigens is de Karel Doorman gisteren vertrokken om de west, de vs en canada te bezoeken.


Misschien is het een optie voor de onderhandelaars om te spreken over de originele prijs van rond de 600 mjn euro per schip welke op kosten van Frankrijk op NAVO standaard gebracht worden...

Nu denk je wellicht dat Frankrijk Gekke Henkie niet is, maar in dat geval leveren ze nog iets op en is vast aantrekkelijker dan ze als oefendoel te late afborrelen, dan zijn ze met zekerheid 1,2 mjd euro lichter + 300 mjn aan contractueel overeengekomen boeteclausule (voor de Russen)

Beide schepen op NAVO standaard in een Europese amfibische pool vindt ik zo'n gek idee nog niet.


Flyguy

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/05/2015 | 10:45 uur
Los van het feit dat deze Mistral uitvoering niet geschikt is voor een NAVO marine, er zal immers voor vele tientallen miljoenen aan aanpassingen verricht moeten worden om ze aan NAVO standaarden te laten voldoen, is het natuurlijk ONZIN om te stellen dat Nederland niet de middelen zou bezitten om zo'n "bakbeest" aan te schaffen en in te zetten.

In tonnage is dit model LHD kleiner dan het JSS en de aanschafprijs is vergelijkbaar....

Het is slechts een keuze, en wat mij betreft is de opvolger van de Rotterdam in het volgende decennium dan ook een LHD.



De meerwaarde van een LHD boven een LPD is mij niet duidelijk, tenzij je ook daadwerkelijk over een substantieel aantal helikopters beschikt om in te zetten vanaf het doorgetrokken dek. Daarbij komt ook nog eens de scholing van eenheden binnen het STOM concept kijken en dat hebben we recentelijk nog afgezworen voor het korps.

Tenzij je de halve klu plus een stel luchtmobiele troepen regelmatig  wil inhuren moeten we niet aan een LHD beginnen. Eerst bedenken hoe je de KM wil vormen om een LHD tot zijn recht te laten komen voordat je met nog meer grote kwetsbare schepen zit.

Ace1

Citaat van: andré herc op 09/05/2015 | 10:58 uur
En Canada die hebben kort geleden diverse dek landingen uitgevoerd met helikopters op een Mistral LHD

De canadezen willen nog steeds een of twee JSS kopen een LHD kan ook aan de rechterkant BOZ installatie krijgen dat is geen probleem en maar ook bij de canadezen geldt het russische spul moet eruit en westers spul ervoor terug. Overigens is de Karel Doorman gisteren vertrokken om de west, de vs en canada te bezoeken.



http://wikimapia.org/29738288/USS-Bonhomme-Richard-LHD-6

andré herc

Citaat van: andré herc op 09/05/2015 | 10:58 uur
En Canada die hebben kort geleden diverse dek landingen uitgevoerd met helikopters op een Mistral LHD
The Canadian military has emerged as a potential destination for the controversial French-built Mistral-class helicopter carrier ships, built for Russia, the International Business Times is reporting.
http://news.nationalpost.com/news/canada/canada-emerges-as-potential-buyer-of-french-built-mistral-class-warships
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

andré herc

Citaat van: Ace1 op 09/05/2015 | 10:23 uur
Percies, India is voor mij favoriet om de 2 Mistral schepen te kopen.
En Canada die hebben kort geleden diverse dek landingen uitgevoerd met helikopters op een Mistral LHD
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Ace1

Citaat van: andré herc op 09/05/2015 | 10:40 uur
Een NL LPD in de verkoop zetten!

Zo makkelijk is het niet, alle nederlandse schepen zijn uitgerust met het combat system SEWACO ( SEnsoren, WApensystemen en COmmandosystemen) en een Mistral is daarmee niet uitgerust, zo kunnen de bemanningen van andere schepen van de KM niet overstappen naar de Mistral LHD en de Mistral voorzien van SEWACO gaat een dure grap worden en de Mistrals gebruiken ook weer andere landingsvaartuigen deze zullen niet in Johan de Witt passen en de landingsvaartuigen van Johan de Witt zullen ook niet in de Mistral passen. En ik vermoed dat de KM dan de Mistral graag wil voorzien van nog andere specificaties.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: andré herc op 09/05/2015 | 10:40 uur
Een NL LPD in de verkoop zetten!

Dat gaat 'm om diverse redenen niet worden.... als Nederland de wijze beslissing neemt om een LHD aan de vloot toe te voegen, dan zal dit hoogstwaarschijnlijk een Damen product zijn, goed voor de werkgelegenheid en zo blijft ook een aanzienlijk deel van de investering in Nederland en vloeit er zelfs een aanzienlijk bedrag terug in de post algemene middelen.