Propellortoestellen

Gestart door VandeWiel, 12/08/2009 | 12:10 uur

dudge

Citaat van: A.J. op 26/12/2014 | 10:58 uur
Heli's kunnen zichzelf verstoppen, kunnen hooveren en vliegen als het moet met de wielen op de grond waarbij ze het 3e bospad rechts moeten hebben.

Een totaal andere inzetmethode wat alleen een heli kan.

Kan ik grotendeels wel in mee. Echter, ook een heli moet zich verplaatsen van A naar B, en als dat door een gully kan is het mooi, maar zal bij veel inzet ook op levels vliegen waar een tucano ook vliegt. Nu zijn ze natuurlijk niet zo wendbaar als de redbull airrace toestellen, maar kunnen alsnog erg laag vliegen om zich te verstoppen. Wordt het daarmee niet vergelijkbaar? De Russische heli's hebben in Afghanistan en tsjetsjenie ook uitgebreid kennis gemaakt met grond-lucht dreiging.

@Ace: Zuid Amerika is wat minder relevant, omdat de grond-lucht dreiging daar (nog) relatief klein is ten opzichte van de ontwikkeling die je nu ziet in bepaalde conflict gebieden, waar naast de traditionele 23mm's ook de MANPADS wijd verspreid dreigen te raken.



A.J.

Citaat van: Ace1 op 26/12/2014 | 11:32 uur
Poleme denkt daar anders over

Weet ik en Poleme is niet de enige die er anders over denkt. Maar dat is meer een centenkwestie.

Ace1

Citaat van: A.J. op 26/12/2014 | 11:08 uur
Ik weet dat dat ding in Zuid Amerika veel gebruikt wordt voor anti drugsoperaties en coin. Maar dat heeft meer met de omstandigheden op de grond te maken, veel jungle.

In die omgeving kun je beter een langzaam toestel hebben om maximale waarneming te hebben vanuit de lucht. Vanaf de grond zien ze je vanwege de jungle toch extreem laat of helemaal niet.

Poleme denkt daar anders over

Citaat van: Poleme op 14/10/2014 | 01:31 uur
Rond 2003, de KLu gaat bekijken hoe Jaarlijkse Oefen Programma's (JOP) er uit gaan zien in een vloot F-35A's.
Er wordt geconcludeerd dat een JOP 210 vlieguren moet tellen, om vliegers in staat te stellen alle F-35A vaardigheden te oefenen.
Terwijl men dan nog in de media met droge ogen beweert dat een F-35A vlieguur 20% goedkoper zal zijn dan een F-16 vlieguur.
Weet men achter de schermen al, dat een F-35A vlieguur veel duurder gaat uitpakken dan een F-16 vlieguur.
Het is zelfs zo, dat de KLu niet eens JOP's met 210 vlieguren, laat staan 180 vlieguren kan veroorloven.
Dit wordt voor een deel opgelost door het aantal uren in een full mission simulator ongeveer te verdubbelen.
Echter, voor een overgroot deel moet dit worden opgelost door in het 'echie' te vliegen in 'F-35A surrogaat' vliegtuigen.
De M-346 kan goed dienen als surrogaat, maar is ook aardig aan de prijs.
Een Super Tucano of PC-21 met F-35A achtige stuurhut zou wel eens een waarschijnlijker oplossing kunnen zijn en tegelijk kunnen dienen als PC-7 vervanger.
Dan gaan we hopelijk 4 F-35A op oorlogspad sturen.  Op jaarbasis vliegen die dan 450 - 540 vlieguren per F-35A  In een oorlog, waarbij de kist vaak zwaarder wordt belast in 'edge of the envelope' manoeuvres, vaak in een zwaardere configuratie missies afwerkt en zeer waarschijnlijk in een niet gematigd klimaat zijn werk moet doen.  Dat wordt een uitdaging van jewelste om een serieus detachement F-35A de oorlog in te sturen.
Als we kijken naar de afgelopen 22 jaar, de toekomstvisie van de Landmacht en de statistiek die zegt dat 95% van alle conflicten laag-intensieve / guerilla oorlogen zijn.
Dan zou de KLu of welke met F-35A uitgeruste luchtmacht dan ook wel eens helemaal geen andere keus hebben, dan juist die F-35A surrogaten op pad te sturen.
We geven deze luchtmachten een high / low mix. Voor de KLu 24 F-35A's die kortdurende hoog intensieve conflicten doen.  En 24 - 36 doelmatige en doeltreffende turbo-prop kisten die naast opleidingen & trainingen laag-intensief en langdurig werk doen.



A.J.

Citaat van: Thomasen op 26/12/2014 | 09:54 uur
Heli's toch ook niet dan?

Heli's kunnen zichzelf verstoppen, kunnen hooveren en vliegen als het moet met de wielen op de grond waarbij ze het 3e bospad rechts moeten hebben.

Een totaal andere inzetmethode wat alleen een heli kan.


dudge

Citaat van: A.J. op 25/12/2014 | 20:57 uur
Precies. Propellortoestellen klinken wel aardig (want goedkoop) maar is niet meer van deze tijd.

Heli's toch ook niet dan?

Ace1

Citaat van: A.J. op 25/12/2014 | 18:56 uur
Daarbij kun je ze met .50, MAG en dat soort wapens het leven behoorlijk zuur maken.

Als men turboprop toestelen voorziet van Kevlar of TenCate Advanced Armour dan lost men dat probleem op.

A.J.

Citaat van: Harald op 25/12/2014 | 20:27 uur
Ok thanks. Duidelijk.
Dus beter een jet dan een prop voor CAS, want  stingers ed zijn gemeen goed bij diverse groeperingen. En als het de US versie het niet is dan wel een Russische versie.

Precies. Propellortoestellen klinken wel aardig (want goedkoop) maar is niet meer van deze tijd.

Harald

Ok thanks. Duidelijk.
Dus beter een jet dan een prop voor CAS, want  stingers ed zijn gemeen goed bij diverse groeperingen. En als het de US versie het niet is dan wel een Russische versie.

A.J.

#87
Citaat van: Harald op 25/12/2014 | 19:14 uur
Maar het infrarood beeld is lijkt me wel kleiner dan een jet. Compenseerd dat weer de mindere snelheid ?

Bij een jet zit het meeste infrarood aan de achterkant (uitlaat). Bij naderende toestellen is de infrarood uitstraling niet heel veel verschillend. Daarbij werk je met manpads op zichtafstand (kilometer of 8 tot 10 bij de juiste weersomstandigheden), dan heb je al snel voldoende IR ontvangst.

En IR uitstraling hoeft niet schokkend veel te zijn, ook wolkenranden, auto's, lampen en dat soort dingen pik je gewoon op. Het hoeft maar iets van warmte uit te stralen en de zoekkop ziet dat gewoon.

Daarbij gebruiken de modernere wapens (Stinger RMP bv) ook gebruik van het UV spectrum, daarom zijn ze ook niet gevoelig voor flares.

Citaat
The RMP missile uses a two color, infrared and ultraviolet, detector and advanced algorithms to help acquire targets. This advanced capability allows the missile to effectively discriminate between targets, flares, and background clutter thereby preventing false engagements. Unlike the basic Stinger missile, the RMP has the capability to track and destroy high-performance, fixed-wing aircraft, unmanned aerial vehicles, and cruise missiles in clutter and at tactical ranges.

Global Security

Harald

Citaat van: A.J. op 25/12/2014 | 18:56 uur
Geen partij voor manpads, propeller bakken zijn vele malen makkelijker neer te halen dan jets vanwege de lage snelheid.

Daarbij kun je ze met .50, MAG en dat soort wapens het leven behoorlijk zuur maken.
Maar het infrarood beeld is lijkt me wel kleiner dan een jet. Compenseerd dat weer de mindere snelheid ?

A.J.

Citaat van: tentara71 op 14/10/2014 | 11:48 uur
Fixed wing prop heeft een snellere acceleratie en is wendbaarder op een manier die ertoe doet (met snelheid behouden ontwijkende  manoeuvres maken).

Geen partij voor manpads, propeller bakken zijn vele malen makkelijker neer te halen dan jets vanwege de lage snelheid.

Daarbij kun je ze met .50, MAG en dat soort wapens het leven behoorlijk zuur maken.

Nikehercules

Citaat van: Elzenga op 14/10/2014 | 11:01 uur
Er is een toenemende verspreiding en gebruik van MANPADS zichtbaar. Hoe verhouden deze propellortoestellen zich tot deze dreiging? Kwetsbaarder of juist minder?

Kwetsbaarder, een gebrek aan snelheid/wendbaarheid/acceleratievermogen.

Citaat van: Harald op 14/10/2014 | 11:57 uur
Mijn gevoel zegt dat een prop beter een aanval overleeft met manpads afgeschoten raketten dan een straalmotor.

Dan laat je gevoel wat steken vallen vandaag....

Citaat van: Harald op 14/10/2014 | 11:57 uur
en een uitstekende optie zou zijn om props uit te voeren met bijvoorbeeld een soort AMASE systeem zoals bij onze Apache's aan de wingtips

MAWS zou idd een prima aanvulling zijn, en niet enkel voor props. Zie deze Noorse F-16 bijv.


Ace1

TenCate selected by Embraer for supplying ballistic protection for Embraer A-29 Super Tucano military aircraft



TenCate Advanced Armour has been selected by aerospace manufacturer Embraer as the supplier of aerospace armour for the Embraer A-29 Super Tucano military aircraft. The aircraft will be supplied in partnership with Sierra Nevada Corporation (SNC) as the prime contractor for the aircraft. No financial details will be published.

The Embraer EMB 314 – also named A-29 Super Tucano – is a turboprop aircraft designed for light attack, counter-insurgency, close air support, aerial reconnaissance missions in low threat environments, as well as providing pilot training. It is currently in service with the air forces of Angola, Brazil, Burkina Faso, Chile, Colombia, Dominican Republic, Ecuador, Indonesia, and Mauritania. The A-29 has been ordered by Senegal and the United States. February 27, 2013, the U.S. Air Force announced that it has selected the Embraer Defense and Security´s A-29 Super Tucano for its Light Air Support program.

Tier 1 aerospace armour company

Steen Tanderup, managing director of TenCate Advanced Armour EMEA states: "Embraer's decision for supplier selection in this major high-end aerospace aircraft confirms that TenCate Advanced Armour has developed into a fully accepted tier 1 aerospace armour company. The EN9100 certified facility of TenCate in France is providing the design, development and production of dedicated high quality aerospace ballistic protection for a number of high-profile helicopter and fixed-wing aircraft projects. This production plant is at the required level and will further evolve in the near future. In this way TenCate will contribute to increase the protection of aircrews and aircraft platforms in hostile environments".

TenCate Advanced Armour as prime contractor for the armour and local partner Aerotron Brazil are working closely together with Embraer in the Joint Development Phase to finalize the design and prototypes of the ballistic protection according to the challenging time schedule, weight and performance requirements for the Super Tucano military aircraft program.

http://www.tencate.com/emea/advanced-armour/news/TenCate_Embraer_super_tucano.aspx