Propellortoestellen

Gestart door VandeWiel, 12/08/2009 | 12:10 uur

bergd

Geen bepantsering denk ik idd, maar hebben de tegenhangers dat wel?
En qua bommenlast scheelt het behoorlijk 800 kg minder dan de Tucano. ( de helft)

bergd

Elzenga ik ben het met je eens 2 aparte toestellen voor COIN en training lijkt me geen meerwaarde, liever 1 die beide kan.

Elzenga

Citaat van: bergd op 10/01/2013 | 22:16 uur
Wordt de Ahrlac een conurrent van de Super Tucano? Is de Ahrlac te gebruiken als trainer? Want dat zou ook een grote + zijn.
Antwoord is ja...alleen wel verschil in mee te nemen belading..en zover ik kan nagaan geen bepantsering...
Peace Keeping & Emergency Relief    
Policing, Border Control, Drug Control    
Reconnaissance    
Forward Air Control    
Coin Operations    
Electronic Surveilcance - ELINT/COMINT    
Maritime, Coastal & Fisheries Patrol - EEZ Patrol    
Forward Air Supply    
Training and Advanced Training    
Armed Patrol, Escort and Light Attack
http://ahrlac.com/index.php/ahrlac-explained/91-mission-capabilities

bergd

Wordt de Ahrlac een conurrent van de Super Tucano? Is de Ahrlac te gebruiken als trainer? Want dat zou ook een grote + zijn.

Elzenga

Citaat van: bergd op 10/01/2013 | 20:31 uur
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Aerosud_AHRLAC.JPG
Even een sprong zijwaards..
Wat vinden jullie van de Ahrlac? Is dit een een goede aanvulling wat betreft Coin en dergelijke?
Interessant toestel. Zit me alleen af te vragen wat de meerwaarde zou zijn als Nederland de PC-21 al in dienst zou hebben als trainer en COIN toestel...zoals ik in mijn blog bepleit. Wat mee meer voor de hand liggende keuze lijkt dat dit toestel. Zeker in de mix met trainingsdoeleinden. http://en.wikipedia.org/wiki/Pilatus_PC-21

Dat vind ik trouwens gelden voor alle lichte COIN-toestellen...dus ook een herbouwde P-51 Mustang. Die zou dan ook in een geschikte trainers-variant beschikbaar moeten komen. Twee aparte toestellen voor training en COIN lijkt me een luxe die de Nederlandse Krijgsmacht niet meer heeft.

Ace1

#32
Citaat van: bergd op 10/01/2013 | 20:31 uur
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Aerosud_AHRLAC.JPG
Even een sprong zijwaards..
Wat vinden jullie van de Ahrlac? Is dit een een goede aanvulling wat betreft Coin en dergelijke?

Het ziet er niet gek uit, het lijk me een mix van een heli met een Bronco?  De prijs is $10 miljoen.

http://ahrlac.com/index.php/component/content/article/40-news-a-articles/102-aerosud-launches-ahrlac

http://www.airforce-technology.com/projects/advanced-high-performance-reconnaissance-light-aircraft-ahrlac/






Harald

Citaat van: Poleme op 10/01/2013 | 19:33 uur
Een laffe turboprop? Er zit in de A-1 Skyraider nu dezelfde motor als in de Boeing B-29.
Een dure benzine slurpende, een veel meer trillingen gevende en een aanzienlijk minder betrouwbare (zuiger) motor.  Dan een compacte en lichtere turbo-prop gasturbine.

Precies, ....... nee niet meer een zuigermotor, een upgrade kwa motor, zeker een turboprop
In de super Tucano en AT-6 zit een P&W PT-6 motor, maar voor zo'n Skyraider zou ik toch naar een iets zwaardere motor gaan, bijv. PW-100-serie
(in de Fokker 60 Utility zitten PW127B -motoren, power : 2750 SHP.   http://www.pwc.ca/en/engines/pw127b)

Citaat van: Elzenga op 10/01/2013 | 19:18 uur
Kun je er ook weer een AEW variant van maken... ;)...en inzetbaar vanaf schepen...

Daar had ik ook al aan gedacht, maar weet niet wat de baanlengte is welke nodig is om op te stijgen (zonder gebruik van catapult)
Iets voor vanaf een LHD ??  ...  ;)


bergd

#30
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Aerosud_AHRLAC.JPG
Even een sprong zijwaards..
Wat vinden jullie van de Ahrlac? Is dit een een goede aanvulling wat betreft Coin en dergelijke?

bergd

Of de f8f bearcat (rearbear) met wright-3350 motor, topsnelheid 850km/h. Ik moet toegeven wel iets minder hardpoints dan de skyraider maar ook een beest van een vliegtuig.

Voordeel van Radial engines, blijft met veel schade doorvliegen zelfs bij uitval van meerdere cilinders... Onverwoestbaar  >:(

Poleme

Een laffe turboprop? Er zit in de A-1 Skyraider nu dezelfde motor als in de Boeing B-29.
Een dure benzine slurpende, een veel meer trillingen gevende en een aanzienlijk minder betrouwbare (zuiger) motor.  Dan een compacte en lichtere turbo-prop gasturbine.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Nikehercules

Citaat van: Harald op 10/01/2013 | 11:44 uur
als Boeing dan toch nieuw leven in een toestel wil blazen, dan zou ik deze kiezen :

Gaat hem vast niet worden, zou wel verschrikkelijk gaaf zijn! Maar dan ook niet upgraden met zo'n laffe turboprop!

Elzenga

Kun je er ook weer een AEW variant van maken... ;)...en inzetbaar vanaf schepen...

Harald

als Boeing dan toch nieuw leven in een toestel wil blazen, dan zou ik deze kiezen :

A-1 Skyraider :

http://www.youtube.com/watch?v=f5kNlb0prOE

Specifications (A-1H Skyraider)
General characteristics
Crew: One
Length: 38 ft 10 in (11.84 m)
Wingspan: 50 ft 0¼ in (15.25 m)
Height: 15 ft 8¼ in (4.78 m)
Wing area: 400.3 ft² (37.19 m²)
Empty weight: 11,968 lb (5,429 kg)
Loaded weight: 18,106 lb (8,213 kg)
Max. takeoff weight: 25,000 lb (11,340 kg)
Powerplant: 1 × Wright R-3350-26WA radial engine, 2,700 hp (2,000 kW)

Performance
Maximum speed: 322 mph (280 kn, 518 km/h) at 18,000 ft (5,500 m)
Cruise speed: 198 mph (172 kn, 319 km/h)
Range: 1,316 mi (1,144 nmi, 2,115 km)
Service ceiling: 28,500 ft (8,685 m)
Rate of climb: 2,850 ft/min (14.5 m/s)
Wing loading: 45 lb/ft² (220 kg/m²)
Power/mass: 0.15 hp/lb (250 W/kg)

Armament
Guns: 4 × 20 mm (0.79 in) M2 cannon
Other: Up to 8,000 lb (3,600 kg) of ordnance on 15 external hardpoints including bombs, torpedoes, mine dispensers, unguided rockets, or gun pods

Ace1

#24
Mans En Garde: OV-10 Bronco

MICHIEL MANS: 29-09-20



In de vijftiger jaren ontwikkelde Grumman de OV-1 Mohawk voor de US Army en US Marine Corps. Een bewapend verkenningsvliegtuig. Alleen de US Army schafte deze twin turboprop vanaf 1959 aan, in een aanvankelijk onbewapende uitvoering. Tijdens de Amerikaanse 'adviseurperiode' in Vietnam ontstond een soortgelijke behoefte aan een vliegtuig geschikt voor Counter Insurgency (COIN) en Forward Air Control (FAC), wat in 1963 een nieuw acroniem opleverde: LARA – Light Armed Reconnaissance Aircraft. North American Rockwell werkte hiervoor een 'garageproject' van twee ex-mariniers uit, dat in 1965 als OV-10 Bronco haar eerste vlucht maakte. Vanaf 1968 zag de Bronco intensief actie boven Vietnam, waar het toestel zeer effectief bleek. In actie komen, voornamelijk als FAC, bleven de OV-10s voor Amerika doen tot na Operatie Desert Storm (1991). Pas in 1995 verdwenen de laatste Marine Corps Bronco's uit actieve dienst. Oorlogen als in Irak en Afghanistan roepen echter opnieuw om een LARA, waar wederom zowel de Mohawk als de Bronco voor werden aangeprezen.

Filippijnse OV-10M

Alleen in Colombia en de Filippijnen is de OV-10 nog operationeel in dienst. Beide landen hebben hun Bronco's gemoderniseerd met onder meer nieuwe motoren en vierbladige in plaats van driebladige props. In de VS zelf zijn de Bronco's overgedragen of verkocht aan civiele organisaties en worden ze onder andere gebruikt als bosbrand blus-verkenners. Ze opnieuw ombouwen voor militair gebruik stuit daar echter op weerstand. Soms van praktische aard, zoals de ouderdom van de toestellen. Sowieso zien zowel de brass als de fabrikanten liever iets nieuwers voor LARA, dat tegenwoordig LAAR (Light Attack/Armed Reconnaissance) of LAS (Light Air Support) genoemd wordt. Toch kwam Boeing, de huidige eigenaar van de tekeningen, in 2009 met een LAS-brochure voor een nieuwe Bronco, de OV-10X http://www.ov-10bronco.net/Technical/boeing_ov-10(x)_super_bronco_info_card_2009_01.pdf. Hierin zitten modificaties zoals krachtigere motoren en geavanceerde infrarood-laser doelzoek- en aanwijssystemen verwerkt. Hoewel meerdere landen geïnteresseerd waren, leidde het (nog) niet tot bestellingen. Vreemd genoeg lijken de meeste huidige LAS-kandidaten op een nog ouder toestel dan de OV-10 Bronco. Alle eenmotorige turboprop kandidaten hebben veel weg van wat Cavalier Aircraft en Piper in de zestiger en zeventiger uit de P-51 Mustang ontwikkelden: de Piper PA-48 Enforcer. Zelfs nu weer 'genoemd' als LAS-kandidaat.

Piper PA-48 Enforcer


Geen van de nieuwe ontwerpen kan echter tippen aan wat zelfs de originele OV-10 varianten in huis hadden voor LAS, COIN, FAC of welke relevante acroniemen dan ook. STOL-eigenschappen gecombineerd met een formidabele wendbaarheid. Een vliegduur van 3,5 uur of tot 5,5 uur met droptanks (OV-10X 6+ uur). Een ruime interne mogelijkheid voor aanbreng van IR-lasertorens en verkenningsapparatuur, wat de externe ophangrekken (7 stuks) vrij laat voor wapens of andere uitrusting. Een uitstekend zicht vanuit de panoramacockpit, waarin twee paar Mk I eyeballs de elektro-optische apparatuur aanvullen. Of een draaibaar kanonsysteem aansturen, zoals in sommige vroegere OV-10D's van de Amerikaanse mariniers.

OV-10D met IR-neus en Gatling 20 mm kanon


Nu slijt er niet zelden een dure keroslurpende F-15E Strike Eagle tijdens missies die een eenvoudigere en goedkopere OV-10 Bronco ook, of zelfs beter kan uitvoeren. Wat dat betreft is er boven Afghanistan weinig veranderd sinds F-4 Phantoms van 25 miljoen dollar boven Vietnam neerdoken op soms één Charlie met een bundel punji sticks van 25 cts. Dat wil zeggen, als ze de Charlie bij 450 knopen in het snotje konden krijgen. Waar de OV-10 Bronco een 'oplossing' voor was. Het probleem bestaat nog, of weer, maar de oplossing lijkt vergeten of overgeslagen te worden.

Specificaties OV-10D (eerdere modellen)
Gewicht leeg/maximum: 3261, 6552 kilo (3127, 6552). Motoren: 2 x Garrett T-76-G-420/421 gasturbines van 1040 pk (715). Topsnelheid: 463 km/u (452). Vliegbereik: 'licht' -circa 1200 kilometer op interne brandstof, tot circa 2200 kilometer met externe brandstoftanks; met maximum lading: circa 740 kilometer. Bewapening: 4 x M60C 7,62 mm machinegeweer in sponsons en/of M197 drieloops 20 mm Gatling kanon onder de romp, tot circa 2000 kilo aan lading aan 7 ophangpunten.

http://www.thepostonline.nl/2012/09/29/mans-en-garde-ov-10-bronco/


Ace1

Air Force to Axe Super Tucano, Investigate Choice Of Brazilian Plane For Afghanistan

BREAKING [updated 4:15 pm with new contractor responses]: The Air Force will terminate its contract to buy a new Light Air Support plane for the fledgling Afghan air force, and it will launch an investigation into the original decision to select the Brazilian-designed Super Tucano aircraft being provided by Sierra Nevada Corporation. Rival contractor Hawker Beechcraft filed suit in January after the Air Force excluded its AT-6 aircraft from the competition, getting a stop-work order imposed on the program. Since then, the two companies have been involved in a bitter press and lobbying battle, complete with bizarre rumors involving George Soros, over the merits of their aircraft and the number of jobs each would create in the U.S. But the termination announcement is an ominous new development in the troubled program and a new setback for an Air Force procurement system that has repeatedly run aground on contract disputes in recent years.

"I'm surprised," said industry analyst Richard Aboulafia. "Normally if there's a problem, GAO discovers it before it gets to this level....It looked as though the Air Force procurement system had gotten its act together after the horrors of KC-X and CSAR-X."

"It is the Air Force's intention to terminate the contract," Air Force spokesperson Jennifer Cassidy told AOL Defense. Cassidy provided a written statement reading:

Today, the Air Force advised the Department of Justice that it will take corrective action on the Afghanistan Light Air Support contract and will set aside the contract award to Sierra Nevada effective March 2, 2012. Michael B. Donley, the Secretary of the Air Force, said, "While we pursue perfection, we sometimes fall short, and when we do we will take corrective action. Since the acquisition is still in litigation, I can only say that the Air Force Senior Acquisition Executive, David Van Buren, is not satisfied with the quality of the documentation supporting the award decision." Additionally, General Donald Hoffman, commander of Air Force Materiel Command, has initiated a Commander Directed Investigation into the matter.

"I found out this morning," said a weary Taco Gilbert, a retired Air Force general and current Sierra Nevada vice-president, in an interview with AOL Defense. "We had no intimations this was coming.... Certainly after having gone through the award process, the appeal to the GAO, and well into the preparation for the litigation, we had not expected this turn."

Where next? "We would expect to receive direction in the next few days where the Air Force will go with the program," Gilbert said, "and we remain committed to the program because we believe we have the right solution for the warfighter... We're disappointed, but quite frankly we're determined to go forward. We remain confident in the aircraft and very confident in the team that we pulled together."

Rival Hawker Beechcraft issued a statement from company chairman Bill Boisture, also a former Air Force pilot, praising the decision to "reinstate Hawker Beechcraft Defense Company to the competitive range under the procurement." The company's website touting their AT-6 aircraft linked to a statement from Kansas Congressman Mike Pompeo, whose district is Hawker Beechcraft's home and who sounded outright exultant: "I applaud the United States Air Force for finally starting to remove the veil of secrecy with regard to the LAS contract," Pompeo's statement said. "I've said consistently that something about this didn't smell right, and I'm glad I followed my instincts to fight for Hawker Beechcraft and for the jobs it provides for Kansans."

The fight isn't over yet, however. The Air Force has yet to determine whether it will hold a new competition for the contract -- or perhaps scrap it altogether. Aboulafia's bet on what happens next? The latest anti-American riots in Afghanistan and attacks on U.S. advisors in Afghan government ministries "strongly suggest that this doesn't happen," he said. "In these circumstances, continuing to buy Air Force aircraft for an ally that looks unlikely to remain an ally for more than a six month time horizon just doesn't seem like a workable proposition."

http://defense.aol.com/2012/02/28/air-force-sets-aside-controversial-contract-to-buy-brazilian-s/