OPV: geschikt of ongeschikt

Gestart door KapiteinRob, 17/08/2009 | 19:20 uur

Elzenga

Of verkopen aan een Russische miljardair ;)...in dit stadium nog prima om te bouwen...en die gasten willen ook steeds meer "verdedigingsmiddelen" op hun waterkastelen...schijnt een hele "wapenwedloop" gaande te zijn op dit vlak...naast wie de grootste heeft..

IPA NG

Citaat van: Kapitein Rob op 30/10/2009 | 19:55 uur
Citaat van: IPA op 30/10/2009 | 19:17 uur
Lekker goedkoop en een kleine bemanning.

Zonder Thalesmast is-ie nog veeeeeel goedkoper.....

Ruilen voor een fregat?
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

KapiteinRob

Citaat van: IPA op 30/10/2009 | 19:17 uur
Lekker goedkoop en een kleine bemanning.

Zonder Thalesmast is-ie nog veeeeeel goedkoper.....

IPA NG

Mischien willen de Belgen hem wel hebben?
Lekker goedkoop en een kleine bemanning.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Lex

Heden heeft men OPV-1 (Holland) laten opdrijven en vervolgens gedraaid. Dit is nodig teneinde de schroefassen te kunnen plaatsen.
Hierbij een tweetal foto's, die met toestemming van de maker geplaatst mogen worden:





Met dank aan de maker van de foto's: "MC Spoilt B'stard"

KapiteinRob

Dan kunnen we er nu over ophouden (of verder gaan in het topic over de piraterijbestrijding...).

ARM-WAP

Citaat van: Kapitein Rob op 29/10/2009 | 11:50 uur
Citaat van: ARM-WAP op 29/10/2009 | 11:35 uur
Daaraan kun je echter zien hoe povertjes het gesteld is met de Belgische marine als men dit schip al wil inzetten voor zo'n operatie.

Mijns insziens zou dit schip niet in overweging genomen worden voor zo'n opdracht

Kun je een bron geven die aangeeft dat de Godetia ingezet zou (kunnen) gaan worden? Ik geloof er namelijk geen snars van dat de Belgen dit mijnendienst-ondersteuningsschip, dat naar wat ik begrepen heb bijna uit elkaar valt, zouden (durven) inzetten als "vlaggeschip".
Officieel (via persmededeling van defensie e.d.) is er (nog) niets vrijgegeven.
Dit komt van enkele "interne" bronnen waarmee ik voordien nog gewerkt heb.

Zeker niet uitsluiten dus...

KapiteinRob

Citaat van: ARM-WAP op 29/10/2009 | 11:35 uur
Daaraan kun je echter zien hoe povertjes het gesteld is met de Belgische marine als men dit schip al wil inzetten voor zo'n operatie.

Mijns insziens zou dit schip niet in overweging genomen worden voor zo'n opdracht

Kun je een bron geven die aangeeft dat de Godetia ingezet zou (kunnen) gaan worden? Ik geloof er namelijk geen snars van dat de Belgen dit mijnendienst-ondersteuningsschip, dat naar wat ik begrepen heb bijna uit elkaar valt, zouden (durven) inzetten als "vlaggeschip".


ARM-WAP

Citaat van: Kapitein Rob op 29/10/2009 | 00:09 uur
Citaat van: ARM-WAP op 28/10/2009 | 23:55 uur
Het zou ook wel eens de A 960 Godetia kunnen zijn, de Belgische evenknie van de Blue Ridge/Mount Whitney  :'(
Overdrijven is ook een vak.
Touché,  ;) 'k Zal mijn opmerking dus ietsje illustreren:

Daaraan kun je echter zien hoe povertjes het gesteld is met de Belgische marine als men dit schip al wil inzetten voor zo'n operatie.

Het is enkel uitgerust met enkele navigatieradars, en 6 .50 schootsposten (telkens twee driepoten op het voordek, midscheeps thv sein/vlaggendek en de laatste bovenop de heli-hangar).
Dus niets voor verdediging op wat grotere afstand (boven de 2-4 km), en al helemaal niets automatisch (zoals bv. een Irscan, electro-optiek, afstandsgestuurde bewapening).

Mijns insziens zou dit schip niet in overweging genomen worden voor zo'n opdracht die ook voor de marineschepen zelf niet zonder gevaar is (zie het geval met de Duitse FGS Spessart en de Franse Floreal). Het zou wel helemaal leuk worden wanneer we in het nieuws zouden vernemen dat dit Command and Logistic support ship door Somali's gekaapt is...
Dit schip heeft dus redelijk wat beperkingen (over de comms-capaciteit kan ik me niet uitlaten) en
Juist voldoende voor Mine Counter Measures operaties (steun leveren voor mijnenjagers/-vegers).

KapiteinRob

Citaat van: ARM-WAP op 28/10/2009 | 23:55 uur
Het zou ook wel eens de A 960 Godetia kunnen zijn, de Belgische evenknie van de Blue Ridge/Mount Whitney  :'(

Overdrijven is ook een vak.

ARM-WAP

Citaat van: Kapitein Rob op 28/10/2009 | 22:10 uur
Citaat van: Lex op 28/10/2009 | 22:09 uur
Overigens heeft BE aangeboden om in 2010 het "vlaggenschip" voor Atalanta te leveren.
En dat is dan de LEO.....  ;)

Dat is nog niet zo zeker...
Het zou ook wel eens de A 960 Godetia kunnen zijn, de Belgische evenknie van de Blue Ridge/Mount Whitney  :'(

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 28/10/2009 | 21:50 uur
Zo is het in de marinestudie ook "verkocht". Maar je ziet nu al dat ADMIRALBENELUX in de praktijk geen 4 M-fregatten heeft, want de Belgen hebben hun M-fregatten voor nationaal belang nodig bij Somalië.
maar ook in het artikel van mijn link lees je dat dit wel eens kan veranderen als het Europese gemeenschappelijke buitenlandse- en defensiebeleid meer vorm gaat krijgen.... kijk, je weet hoe ik in deze zaak sta en erover denk...maar ik opperde alleen even hoe men dat waarschijnlijk in politiek Den Haag ziet ;)

Lex


KapiteinRob

Citaat van: Lex op 28/10/2009 | 22:09 uur
Overigens heeft BE aangeboden om in 2010 het "vlaggenschip" voor Atalanta te leveren.

En dat is dan de LEO.....  ;)

Lex

LO-MA neemt momenteel deel aan de EU-OP Atalanta. LEO ligt in Vlissingen, alwaar de hangaar en het vliegdek worden aangepast tbv de NH90. Eind van dit jaar zal LEO verkassen naar Den Helder, alwaar het "restwerk" zal worden voltooid. De eenheid zal in het 1e kwartaal van 2010 aanvangen met het "opwerken".
Overigens heeft BE aangeboden om in 2010 het "vlaggenschip" voor Atalanta te leveren.