OPV: geschikt of ongeschikt

Gestart door KapiteinRob, 17/08/2009 | 19:20 uur

IPA NG

Citaat van: Kapitein Rob op 19/08/2009 | 02:01 uur
Citaat van: IPA op 18/08/2009 | 22:36 uur
In plaats van de OPV's hadden ze gewoon een M opvolger moeten bestellen (niet dat die al aan vervanging toe is maar 2 is gewoon te weinig).

Er had helemaal geen vervanging van de M-fregatten hoeven plaats te vinden. Dat twee te weinig is, komt doordat ze er eerst 2 vanwege bezuinigingen en later nog eens 4 om de OPV-koehandel mee te betalen hebben verkocht. We hadden dus eerst 8 en later 6 prima M-fregatten. En die M-fregatten kun je ook zoals al gebeurde louter op de diesels laten varen (met de ollies achter de hand)en voor de west, net als op de Blois van Treslong is gedaan, met een beperkte bemanning uit de voeten. Was je goedkoper uitgeweest en had je je gevechtskracht behouden........

Dat klopt, maar IPV de OPV's hadden ze 4 fregatten moeten aanschaffen, dan kun je de M's behouden.
Dit was natuurlijk onnodig geweest als we er nog minimaal 4 hadden gehad :-X

Toch denk ik dat FAC's economischer zijn om op de Antillen te stationeren.

Maar de aankoop van de OPV's is bijna net zo erg als de geplande aankoop van de JSF qua domheid.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

mikemans

Helaas gaat ook jouw oplossing er van uit dat het doel een bruikbaar schip is. Als dat het doel had geweest dan was dat wel gebouwd. Al deze argumenten zijn tenslotte niet heel erg moeilijk om te genereren.  ;)

Reinier

Citaat van: Elzenga op 18/08/2009 | 18:35 uur
De rillingen liepen over mijn rug toen ik dit hoofdstuk las. Vooral dit zinnetje..
"In dergelijke scenario's nemen de fregatten tevens de bescherming van de patrouillevaartuigen voor hun rekening, terwijl die op hun beurt taken uitvoeren waarvoor het niet erg doelmatig is fregatten in te zetten, zoals interdictie, boarding en de bestrijding van piraterij."
Dus zo meteen moeten we een fregat meesturen met een OPV om hem te beschermen bij het uitoefenen van zijn zo specifieke taken. Hoezo duurkoop!!

Je hebt helemaal gelijk. Mocht er dus eens iets meer gebeuren dan een visser uit zijn eigen visnet redden dan schiet de OPV schromelijk te kort en is aangewezen op een fregat. Maar hetzelfde geldt ook voor de LPD's, deze hebben ook bij een gewelddadig conflict ook altijd ondersteuning nodig van een fregat. Beter was geweest om ook de LPD's uit te voeren met ESSM en harpoons. Had het schip niet veel duurder gemaakt, maar zou dan wel alleen kunnen opereren.

Ik zou toch niet graag op een OPV willen zitten als de spanning toe neemt; je ziet haarscherp in 3D op je radarscherm wat op je afkomt en het enige dat je kan doen is.....je waterkanon aanzetten.

Ik begrijp wel waarom ze deze OPV's niet met GK en/ of andere luchtafweerraketten hebben uitgevoerd; in die uitvoering met een waterverplaatsing van 3750 ton (meer dan een M-fregat!!!) is het geen OPV meer, maar gewoon een fregat! Hoe ga je dat als politicus verkopen als je net hebt besloten om 4 uitstekend functionerende en jonge M-fregatten af te stoten.
De taken die de OPV (kustbewaking NL en Aruba + NA, drugs bestrijding, inspectie) krijgt, zou met gemak uitgevoerd kunnen worden door een veel kleiner én goedkoper schip.
Beste oplossing was geweest: 4 LCF, 4 M-fregat en 4 kleine OPV's. Helaas gedane zaken nemen geen keer, dus beste oplossing nu zou zijn om deze OPV's alsnog te up-graden met GK en ESSM voor zelfverdediging. Of schilder deze OPV's wit met blauw en oranje banden en geeft ze aan de kustwacht en bouw dan een echt korvet.

KapiteinRob

Citaat van: IPA op 18/08/2009 | 22:36 uur
In plaats van de OPV's hadden ze gewoon een M opvolger moeten bestellen (niet dat die al aan vervanging toe is maar 2 is gewoon te weinig).

Er had helemaal geen vervanging van de M-fregatten hoeven plaats te vinden. Dat twee te weinig is, komt doordat ze er eerst 2 vanwege bezuinigingen en later nog eens 4 om de OPV-koehandel mee te betalen hebben verkocht. We hadden dus eerst 8 en later 6 prima M-fregatten. En die M-fregatten kun je ook zoals al gebeurde louter op de diesels laten varen (met de ollies achter de hand)en voor de west, net als op de Blois van Treslong is gedaan, met een beperkte bemanning uit de voeten. Was je goedkoper uitgeweest en had je je gevechtskracht behouden........

mikemans

Citaat van: Elzenga op 19/08/2009 | 00:02 uur
Dat is een feit!!...maar je snapt wel wat ik bedoel...keuzes maken tussen de krijgsmachtdelen...Bij de 1 een paar miljard minder investeren zodat je daarmee de ander beter kunt optuigen. Zoals ik die keuze in mijn alternatieve opzet wel meer maak.

Maar structurele , rationele keuzes passen niet in de strategie. Als defensie een goed gestructureerd, efficient en bovenal effectief apparaat wordt, en er zou draagvlak voor ontstaan dan kun je het veel moeilijker afschaffen. Dan is elke volgende politieke partij de grootste budgetaire buffer voor snoepjes kwijt.

Met eet liever stukje bij beetje de taart op zodat er nog jaren van genoten kan worden.

Enforcer

Citaat van: Lex op 19/08/2009 | 00:10 uur
We zijn minder dan vier weken verwijderd van Prinsjesdag, dus de geruchten kunnen/zullen de komende periode bekend worden.

Dat zal vast een zwar(t)e dag worden.  :'(

Lex

We zijn minder dan vier weken verwijderd van Prinsjesdag, dus de geruchten kunnen/zullen de komende periode bekend worden.

Elzenga

Citaat van: Lex op 18/08/2009 | 23:41 uur
Ik denk dat ze dat wel doen. Doelbewust uithollen van de NL Defensie capaciteit.  >:(
Dat is een feit!!...maar je snapt wel wat ik bedoel...keuzes maken tussen de krijgsmachtdelen...Bij de 1 een paar miljard minder investeren zodat je daarmee de ander beter kunt optuigen. Zoals ik die keuze in mijn alternatieve opzet wel meer maak.

Lex

Citaat van: Elzenga op 18/08/2009 | 23:09 uur
De politiek durft of wil geen meer structurele keuzes te maken.
Ik denk dat ze dat wel doen. Doelbewust uithollen van de NL Defensie capaciteit.  >:(

Elzenga

Citaat van: IPA op 18/08/2009 | 22:36 uur
Dat is toch de opvolger vande Gepard classe?
De opvolger is toch eigenlijk een grote FAC?
klopt...het is de beoogde opvolger voor deze schepen...
Citaat van: IPA op 18/08/2009 | 22:36 uur
Mikemans, je hebt totaal gelijk.
In plaats van de OPV's hadden ze gewoon een M opvolger moeten bestellen (niet dat die al aan vervanging toe is maar 2 is gewoon te weinig).
Dat had zowel Damen, Thales en Defensie meer opgeleverd.
Het had nog wel even geduurd voor de M-fregatten vervangen hadden moeten worden...daarop wilde men niet wachten. En bovendien hanteert men nog steeds de kaafschaafmethode. De politiek durft of wil geen meer structurele keuzes te maken.

IPA NG

Dat is toch de opvolger vande Gepard classe?
De opvolger is toch eigenlijk een grote FAC?

Mikemans, je hebt totaal gelijk.
In plaats van de OPV's hadden ze gewoon een M opvolger moeten bestellen (niet dat die al aan vervanging toe is maar 2 is gewoon te weinig).
Dat had zowel Damen, Thales en Defensie meer opgeleverd.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Elzenga

Citaat van: Mourning op 18/08/2009 | 20:19 uur
... dat EN er is nogal wat van de verwachte specificaties afgeweken (beperkte en compacte SEWACO bijv.?). Haal die Oto Melara er af en gooi er een Goalkeeper NG ofzo op. Heb je voor dat systeem ook meteen een 'demonstratieschip'. Zo'n idioot groot schip, zoveel sensoren en zoveel kosten en dan zo weinig capaciteiten om ook maar zich zelf enigszins redelijk te kunnen beschermen in alles behalve de allerlichtste scenario's.
En zelfs in die allerlichtste scenario's vormt zo'n relatief groot schip een veel beter doelwit voor met zo meteen meer geavanceerde RPG's of zelfs ATGW's en mortieren uitgeruste piraten...Verder helemaal voor het idee desnoods de 76mm te vervangen door een GK.

Mourning

... dat EN er is nogal wat van de verwachte specificaties afgeweken (beperkte en compacte SEWACO bijv.?). Haal die Oto Melara er af en gooi er een Goalkeeper NG ofzo op. Heb je voor dat systeem ook meteen een 'demonstratieschip'. Zo'n idioot groot schip, zoveel sensoren en zoveel kosten en dan zo weinig capaciteiten om ook maar zich zelf enigszins redelijk te kunnen beschermen in alles behalve de allerlichtste scenario's.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

mikemans

ware het niet dat het gequote is omgeschreven NA de beslissing en de lobby om genoemde schepen aan te kopen. Het stuk is naar de schepen toe geschreven i.p.v. andersom.

Elzenga

#26
De Duitsers broeden al weer op een volgende klasse korvetten, de K-131...ook niet bepaald licht bewapend!!..


http://i37.tinypic.com/2db5l3l.jpg