OPV: geschikt of ongeschikt

Gestart door KapiteinRob, 17/08/2009 | 19:20 uur

silvester herc

Ik verwacht ook dat er met Prinsjesdag meer bekend wordt wat betreft de Marine en de andere krijgsmachtonderdelen, wat betreft KM schepen die men wil bouwen in een tijdsbestek van 10 jaar als ik het goed begrijp tot 2032 moet er wel de vaart in gezet worden wat betreft ontwerpen en Bouw lijkt mij of het wordt net zoals met de Onderzeeboten uitstel en nog eens uitstel :glare:

Mourning

Citaat van: Master Mack op 15/08/2022 | 18:28 uur
Opvallend dat hier nog altijd mensen over CZSK praten als minder, minder, minder. Omdat er nu personeelsgebrek is.

Dat is een beetje een simpele samenvatting van wat er werd geschreven. Het doel is de slagkracht van de KM te vergroten. Wat heb je liever? 4 OPV's en 2 ASWF OF 2 OPV's en 3 ASWF? Ik heb liever het laatste. Volgens mij was ik ook vrij duidelijk dat ik nog liever 4 ASWF's zie, maar het is wel handig als je er ook mensen op kunt plaatsen. Geen onnozele vraag gezien het aantal schepen dat de KM op dit moment noodgedwongen tegen de kade heeft moeten plaatsen.

Op dit moment i.i.g.:
Zr.Ms. Johan de Witt, LPD
Zr.Ms. Van Speijk, M-fregat

En was er ook niet iets met mijnenjagers die uit de vaart waren genomen ofzo?

Overigens v.w.b. de OPV's en hun brandveiligheid nog een stuk uit 2017...

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2205021-patrouilleschepen-aan-de-kade-we-hebben-al-te-weinig-schepen

"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Zander

Citaat van: Master Mack op 16/08/2022 | 12:09 uur
Als ik bij mijn eenheid kijk zijn de huidige nieuwe arbeidsvoorwaarden een enorme stap vooruit. Dus nu moet dit voldoende geïmplementeerd worden en dan gaat de personeelssterkte gegarandeerd weer de positieve kant op. Maar als je dan nog steeds geen knappe en genoeg gevechtseenheden in de haven heb liggen lopen ze ook zo weer weg.
Dus ga bouwen aan nieuwe schepen en uitdagende vaarprogramma's dan komt het toch nog goed.
Inderdaad, niet alleen de arbeidsvoorwaarden zijn een must voor nieuwe aanwas en behoud van mensen. De krimp van de gehele krijgsmacht heeft de dynamiek die het werk met zich meebrengt en het toekomstperspectief vernaggeld.
Groei is de enige optie.
People are sheep

Master Mack

Als ik bij mijn eenheid kijk zijn de huidige nieuwe arbeidsvoorwaarden een enorme stap vooruit. Dus nu moet dit voldoende geïmplementeerd worden en dan gaat de personeelssterkte gegarandeerd weer de positieve kant op. Maar als je dan nog steeds geen knappe en genoeg gevechtseenheden in de haven heb liggen lopen ze ook zo weer weg.
Dus ga bouwen aan nieuwe schepen en uitdagende vaarprogramma's dan komt het toch nog goed.

Ace1

#2676
Citaat van: Master Mack op 15/08/2022 | 18:28 uur
Opvallend dat hier nog altijd mensen over CZSK praten als minder, minder, minder. Omdat er nu personeelsgebrek is. Nou tegen de tijd dat het 4de ASWF het water raakt kan dat wel weer eens heel anders zijn. Voor mij is 4x ASWF 4x Crossover 4x LCF vervangers en 1x Drone/Heli/ Dock LHD. En 4x sub Sterk geautomatiseerd prima haalbaar met 18 miljoen mensen in NLD.

Het grote probleem is overal personeelstekort behalve bij de GGD die betalen ook €15 per uur bruto daarom werken er veel studenten en zzp-ers bij de GGD.

En dan heb ik het ook nog niet eens over de reiskosten en de toeslagen in de avonduren en in de weekenden die bijvoorbeeld de horeca niet betaald.

https://www.zoekbijbaan.nl/vacatures/37748-1403-1506-pu-administratief-medewerker-ggd-zelf-je-rooster-bepalen

Zander

Citaat van: Master Mack op 15/08/2022 | 18:28 uur
Opvallend dat hier nog altijd mensen over CZSK praten als minder, minder, minder. Omdat er nu personeelsgebrek is. Nou tegen de tijd dat het 4de ASWF het water raakt kan dat wel weer eens heel anders zijn. Voor mij is 4x ASWF 4x Crossover 4x LCF vervangers en 1x Drone/Heli/ Dock LHD. En 4x sub Sterk geautomatiseerd prima haalbaar met 18 miljoen mensen in NLD.
Ik snap je. Echter, op ieder vlak is er in NL een te kort aan handjes. Dat we die extra eenheden bestellen en nu nog niet allemaal tegelijk kunnen inzetten, ben ik voor.
Vroegâh, hadden we bij de KL ook talloze mobilisabele middelen. Niet dat we die direct konden inzetten, maar we hadden ze wel.
Kan naar mijn inziens ook prima met marine eenheden.
People are sheep

Master Mack

Opvallend dat hier nog altijd mensen over CZSK praten als minder, minder, minder. Omdat er nu personeelsgebrek is. Nou tegen de tijd dat het 4de ASWF het water raakt kan dat wel weer eens heel anders zijn. Voor mij is 4x ASWF 4x Crossover 4x LCF vervangers en 1x Drone/Heli/ Dock LHD. En 4x sub Sterk geautomatiseerd prima haalbaar met 18 miljoen mensen in NLD.

Mourning

Citaat van: Parera op 14/08/2022 | 16:46 uur
+1

Vergeet ook niet dat als we er nu voor kiezen om 1 of zelfs 2 OPV's vervroegd uit dienst te nemen we ook de MLU kosten ''besparen''. Dit geld kan mooi gebruikt worden voor compensatie van de extra kosten voor het 3e ASWF.

Qua bemanning haal je er per OPV zo'n 50 a 75 koppen uit, met 2 OPV's dus 100 a 150 koppen voor de overige schepen waarvan 110 benodigd voor ASWF #3. De overige mensen kunnen worden herverdeeld over de andere OPV's of andere oppervlakte eenheden waar tekorten zijn.

Maar voor we conclusies gaan trekken zullen we de rapporten moeten afwachten, al ben ik ook bang dat het herstellen van de ZLD een zeer kostbare verbouwing gaat worden.

Eens. Zou me overigens niet verbazen als het aantal koppen op de ASWF's ietsiepietsie naar boven gaat (115?) als het inderdaad een betere bewapening e.d. zal gaan krijgen.

We gaan het allemaal zien!
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Parera

Citaat van: Mourning op 14/08/2022 | 16:30 uur
Lijkt me inderdaad heel verstandig, maar ook... "standard practice" of is dat niet zo?

Ik ga er al vanuit dat het schip repareren te kostbaar zal zijn. Daarom heb ik het ook over afschrijven. Als je vervolgens nog een aantal onderdelen kunt kannibaliseren dan lijkt me dat ook een inkoppertje.

Als bemanning van in totaal 4 ASWF-fregatten niet haalbaar is nu en de komende jaren. Hou het bij 3. Heb je i.i.g. een drieslag van deze klasse. Lijkt me een stuk belangrijker dan een drie- of vierslag bij de Holland-klasse.

Het OPV met de brandschade en een tweede OPV afschrijven en kannibaliseren. Bemanning verdelen over een derde ASWF.

+1

Vergeet ook niet dat als we er nu voor kiezen om 1 of zelfs 2 OPV's vervroegd uit dienst te nemen we ook de MLU kosten ''besparen''. Dit geld kan mooi gebruikt worden voor compensatie van de extra kosten voor het 3e ASWF.

Qua bemanning haal je er per OPV zo'n 50 a 75 koppen uit, met 2 OPV's dus 100 a 150 koppen voor de overige schepen waarvan 110 benodigd voor ASWF #3. De overige mensen kunnen worden herverdeeld over de andere OPV's of andere oppervlakte eenheden waar tekorten zijn.

Maar voor we conclusies gaan trekken zullen we de rapporten moeten afwachten, al ben ik ook bang dat het herstellen van de ZLD een zeer kostbare verbouwing gaat worden.

Mourning

Citaat van: Poleme op 13/08/2022 | 17:58 uur
Ik stel voor om eerst een "root cause analyse", in goed Nederlands: "grond oorzaak analyse", uit te voeren.  Zodat wij er achter komen wat de oorzaak was, of oorzaken waren van deze brand.  Vervolgens maatregelen nemen zodat de kans op zo een ongeval sterk verminderd wordt.  Want brand preventie-, en bestrijding dienen op een oorlogsbodem tip top in orde te zijn.

Lijkt me inderdaad heel verstandig, maar ook... "standard practice" of is dat niet zo?

Citaat van: Poleme op 13/08/2022 | 17:58 uurEr moeten te veel andere gaten gedicht worden in de KM.   Dus jouw ASWF uitbreiding plannetje op basis van 2 OPV's minder gaat niet gebeuren. Als de brand schade op Zr.Ms. Zeeland te duur is om te repareren.  Dan gaat het schip naar de kannibalen.

Ik ga er al vanuit dat het schip repareren te kostbaar zal zijn. Daarom heb ik het ook over afschrijven. Als je vervolgens nog een aantal onderdelen kunt kannibaliseren dan lijkt me dat ook een inkoppertje.

Als bemanning van in totaal 4 ASWF-fregatten niet haalbaar is nu en de komende jaren. Hou het bij 3. Heb je i.i.g. een drieslag van deze klasse. Lijkt me een stuk belangrijker dan een drie- of vierslag bij de Holland-klasse.

Het OPV met de brandschade en een tweede OPV afschrijven en kannibaliseren. Bemanning verdelen over een derde ASWF.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Parera

Citaat van: Poleme op 13/08/2022 | 17:58 uur
Ik stel voor om eerst een "root cause analyse", in goed Nederlands: "grond oorzaak analyse", uit te voeren.  Zodat wij er achter komen wat de oorzaak was, of oorzaken waren van deze brand.  Vervolgens maatregelen nemen zodat de kans op zo een ongeval sterk verminderd wordt.  Want brand preventie-, en bestrijding dienen op een oorlogsbodem tip top in orde te zijn.

Er moeten te veel andere gaten gedicht worden in de KM.   Dus jouw ASWF uitbreiding plannetje op basis van 2 OPV's minder gaat niet gebeuren. Als de brand schade op Zr.Ms. Zeeland te duur is om te repareren.  Dan gaat het schip naar de kannibalen.

Misschien is 2 aswf extra wel te veel op dit moment maar als we er al 1 extra bij nemen ipv de ZLD (evt 2e OPV eruit). En dat de Belgen hun 3e aswf ook aanschaffen. Op die manier hebben we samen alsnog 6 ASWF's.

Poleme

Citaat van: Mourning op 13/08/2022 | 17:41 uur
Schip afschrijven. Een tweede OPV tevens uit de vaart nemen en voor bijv kannibalisatie gebruiken. ASWF-order met twee stuks uitbreiden. Plan?
Ik stel voor om eerst een "root cause analyse", in goed Nederlands: "grond oorzaak analyse", uit te voeren.  Zodat wij er achter komen wat de oorzaak was, of oorzaken waren van deze brand.  Vervolgens maatregelen nemen zodat de kans op zo een ongeval sterk verminderd wordt.  Want brand preventie-, en bestrijding dienen op een oorlogsbodem tip top in orde te zijn.

Er moeten te veel andere gaten gedicht worden in de KM.   Dus jouw ASWF uitbreiding plannetje op basis van 2 OPV's minder gaat niet gebeuren. Als de brand schade op Zr.Ms. Zeeland te duur is om te repareren.  Dan gaat het schip naar de kannibalen.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Mourning

Citaat van: Lex op 12/08/2022 | 21:27 uur
Brandschade aan marineschip Zeeland nog niet in kaart gebracht. 'Onderzoek zit in afrondende fase'

DEN HELDER-

De oorzaak van de brand op de Zr.Ms. Zeeland is nog niet bekend. Volgens marinewoordvoerder Alex Kranenburg is het onderzoek in handen van een extern bedrijf. ,,Het zit in de afrondende fase."

Het schip lag op de werf in Den Helder voor een onderhoudsbeurt toen er op 4 juli brand uitbrak. Kranenburg meldt dat het onderzoek langs twee sporen loopt. ,,We inventariseren de schade in de ruimte waar de brand woedde en inspecteren de apparatuur die we vanwege de rookschade moesten reinigen." Daardoor is er nog weinig te zeggen over de precieze schade en de kosten die daarmee gepaard gaan.

Inzetbaarheid
Volgens Kranenburg is nog niet bekend hoe lang het marineschip uit de vaart zal zijn. ,,De Zr.Ms. Zeeland ondergaat tot februari volgend jaar planmatig groot onderhoud en zou dus al enige tijd niet varen. De consequenties voor de inzetbaarheid zullen tot dat moment beperkt zijn. Uit de verdere reparatieadviezen na de inventarisaties moet blijken of herstel binnen de onderhoudstermijn mogelijk is of dat er extra tijd nodig is." Dat geldt volgens Kranenburg zowel voor de directe als indirecte schade.

NHD, 12-08-2022,  14:46

Schip afschrijven. Een tweede OPV tevens uit de vaart nemen en voor bijv kannibalisatie gebruiken. ASWF-order met twee stuks uitbreiden. Plan?
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Lex

Brandschade aan marineschip Zeeland nog niet in kaart gebracht. 'Onderzoek zit in afrondende fase'

DEN HELDER-

De oorzaak van de brand op de Zr.Ms. Zeeland is nog niet bekend. Volgens marinewoordvoerder Alex Kranenburg is het onderzoek in handen van een extern bedrijf. ,,Het zit in de afrondende fase."

Het schip lag op de werf in Den Helder voor een onderhoudsbeurt toen er op 4 juli brand uitbrak. Kranenburg meldt dat het onderzoek langs twee sporen loopt. ,,We inventariseren de schade in de ruimte waar de brand woedde en inspecteren de apparatuur die we vanwege de rookschade moesten reinigen." Daardoor is er nog weinig te zeggen over de precieze schade en de kosten die daarmee gepaard gaan.

Inzetbaarheid
Volgens Kranenburg is nog niet bekend hoe lang het marineschip uit de vaart zal zijn. ,,De Zr.Ms. Zeeland ondergaat tot februari volgend jaar planmatig groot onderhoud en zou dus al enige tijd niet varen. De consequenties voor de inzetbaarheid zullen tot dat moment beperkt zijn. Uit de verdere reparatieadviezen na de inventarisaties moet blijken of herstel binnen de onderhoudstermijn mogelijk is of dat er extra tijd nodig is." Dat geldt volgens Kranenburg zowel voor de directe als indirecte schade.

NHD, 12-08-2022,  14:46

Huzaar1

Dry dock sink ex was succesvol  8)
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"