Piraterij en de strijd ertegen deel 4

Gestart door Lex, 22/08/2009 | 21:22 uur

Lex

Schepen als commandocentra tegen zeepiraten

ROTTERDAM - De landingsschepen HMS Johan de Wit en HMS Rotterdam moeten worden gestationeerd in de door piraten geteisterde Golf van Aden.

Mariniers en helikopters kunnen dan vanaf deze eigen commandocentra zorgen voor beveiliging van schepen en bemanningen. Dit voorstel komt van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) in Rotterdam aan de vooravond van het nieuwe piratenseizoen nu het slechte weer in de gevarenregio bijna voorbij is.

"De Nederlandse marine kan en moet oplossingen bieden", zegt voorzitter Tineke Netelenbos via deze krant. "Als er dan geen mariniers aan boord gaan van koopvaardijschepen of als fregatten geen hulp kunnen bieden, onderzoek dan de mogelijkheid van de landingsschepen."

Het pleidooi van de KVNR moet mede worden gezien tegen de achtergrond van de dreiging dat scheepvaartbedrijven buiten officiële kaders om zelf de beveiliging gaan regelen nu de overheid ernstig in gebreke blijft. Netelenbos: "Komende maand is de testcase. Minister Middelkoop heeft bescherming toegezegd van een fregat. Er lopen verschillende aanvragen van reders. Ik kan nu al zeggen dat wij bij de eerste de beste keer dat het niet goed gaat met hem willen praten wat er dan wel kan. Daarbij houd ik ook duidelijk de deur open naar particuliere beveiligers aan boord van koopvaardijschepen." De ondernemers worden steeds vindingrijker, zo blijkt. Rederijen krijgen de laatste weken het scenario voorgelegd om onbewapende particuliere beveiligers aan boord te nemen en voldoende wapens als vracht in de lading. Als de nood aan de man is, kunnen de particuliere beveiligers gebruikmaken van het 'toevallig' aanwezige schiettuig. "Dit is geen wenselijke ontwikkeling", zegt Netelenbos. De KNVR ziet beperkingen. "De wet is heel duidelijk; géén vuurwapens aan boord."

Netelenbos: "Als de overheid haar eigen onderdanen niet beschermt, ook al is dat ver weg op zee, zullen reders hun verantwoordelijkheid moeten nemen."

Telegraaf, zo 30 aug 2009, 05:30

hdevreij

Somalische 'piratenbaas'  gesignaleerd in Libië

The chairman of the Somali Pirates Mohamed Abdi Hassan Hayir (Afweyne) was the first time sighted at Tripoli the Libyan capital, as reliable sources have confirmed for Waagacusub Website.

Mr. Afweyne the Chairman of the Somali Pirates is accompanied by two men, and his visit the Libyan capital is not disclosed, though there some unconfirmed reports which says that the Chairman is due to have closed door meeting with the Libyan President Muammar Al-Qadaafi and discuss the issue of Piracy in Somalia.

Mohamed Abdi Hassan is among the figures that are in the black list of Somali pirates, because he is the first man who has started piracy activity in Somali.

Mr. Afweyne who is currently a big tycoon has business in big cities in the world such as India, Dubai, Kenya and Somalia.

In Dubai his business is managed by his cousin called Yolah, and in India it is managed by a man called Abdirhaman.

Afweyne has been living in Hargeisa the capital of Somaliland for two years, and his son called Abdukadir has been carrying out the hijacking activities.

Mr. Afweyne's own Pirates have hijacked Veina the Ukrainian vessel which was laden with the Military equipments such tanks and have currently in hand another ship called Areina at the shore of Hobyo location in Mudug region.

Among the hostages on aboard of Areina vessel is Ukrainian woman who has aborted, and has miscarriage, with no treatment according to the reliable sources which we are getting from the ground.

Mohamed Gafaje the commander of Afweyne's pirate was wounded in a road accident when he was traveling between Hargeiasa and Buro.

The Libyan President Muammar Al-Qadaffi has once praised the activities of Somali pirates in African Union meeting at the Ethiopian capital Addis Ababa, and said that they are people who are fighting against illegal trawlers in their waters.

There are thousands of Somalis who are in abject life in the Libyan jails, and in the past couple of weeks the soldiers of Libya have been badly dealing with the Somali citizens in their country, instead of receiving them warmly since there is anarchy in their country.

Though the President of Libya makes himself to be the first friend of Somalia, he is also counted as the man who is igniting the pandemonium in Somalia.

Libya is country with stable economy particularly crude oil, and whatever the President of Libya dreams of during the night he fulfills when he wakes up.

(Bron:Somalische journalistenvereniging , 29 augustus 2009, http://waagacusub.com/english/29.8.09.1.htm)

hdevreij

Citaat van: Kapitein Rob op 29/08/2009 | 14:23 uur
Citaat van: hdevreij op 29/08/2009 | 12:28 uur
van mijn collega Noel van Bemmel a/b van de EVTN.

Bedjes genoeg aan boord.......  ::)

Artikel gelezen?

KapiteinRob

Citaat van: hdevreij op 29/08/2009 | 12:28 uur
van mijn collega Noel van Bemmel a/b van de EVTN.

Bedjes genoeg aan boord.......  ::)

hdevreij

Tip: vandaag in de Volkskrant (pagina 36) een uitgebreide reportage van mijn collega Noel van Bemmel a/b van de EVTN.

Lex

European Union Counterpiracy Commodore Visits CTF 151

USS ANZIO, At Sea (NNS) -- The European Union (EU) Counterpiracy Task Group Commander the Combined Task Force (CTF) 151 flagship USS Anzio (CG 68).

Dutch Navy Commodore Pieter Bindt visited the ship to discuss counterpiracy operations in the Gulf of Aden.

There are approximately 30 ships conducting counterpiracy operations off the coast of Somalia from 17 different nations as part of CTF 151, EU, NATO or as independent deployers. These naval forces have a common mission: to actively deter, disrupt and suppress acts of piracy off the coast of Somalia.

"Piracy is a threat to the security of all nations," said Rear Adm. Scott Sanders, commander, CTF 151. "We are committed to continuing operations with our naval counterparts to create a lawful maritime order and deter acts of piracy activity here."

The outbreak of piracy and its threat to commerce, regional security, and perhaps most importantly, freedom of navigation is something naval leaders are concerned about.

"All the naval forces here are fighting piracy because it affects global trade, energy transportation and stability in the entire region," said Bindt.

Coalition leaders find it key to coordinate and de-conflict with other navies in order to conduct successful counterpiracy operations in the region.

"Cooperation is paramount in restoring international confidence and safety of the sea-lanes off the coast of Somalia," said Sanders.

"What is amazing is a Japanese patrol aircraft detecting a suspect skiff, then a Dutch helicopter doing an interception and Norwegian fast boats conducting the actual boarding," said Bindt. "You can read about this, but when you see it actually happening, the level of cooperation is remarkable."

Story Number: NNS090825-11
Release Date: 8/25/2009 4:27:00 PM
By Lt. Cmdr. Corey Barker, Combined Task Force 151 Public Affairs
www.navy.mil

Elzenga

Citaat van: Enforcer op 27/08/2009 | 17:27 uur
In bovenstaand geval is het misschien goed om deze boot te bevrijden, zodat het niet meer als uitvalsbasis kan dienen.
het is triest, maar voor de piraten lijkt dit een optimaal "concept"...met in het ruim een groep opgesloten gegijzelde bemanningsleden kunnen ze de meer compacte gekaapte schepen gebruiken als "moederschip" voor hun raids op andere schepen. Geen land die deze schepen met grof geweld durft aan te vallen...het risico lopende dat de gijzelaars daarbij ook omkomen....Blijkbaar zijn er inmiddels ook zware mitrailleurs beschikbaar en gaan de piraten het gevecht aan...met een "menselijk schild" aan boord.

Enforcer

In bovenstaand geval is het misschien goed om deze boot te bevrijden, zodat het niet meer als uitvalsbasis kan dienen.

Elzenga


Win Far

en Nederlands bericht...

Piraten beschieten voor het eerst Amerikanen

Van onze buitenlandredactie
Gepubliceerd op 27 augustus 2009 12:39, bijgewerkt op 27 augustus 2009 14:35

AMSTERDAM -
Somalische piraten hebben donderdag voor het eerst een Amerikaanse helikopter beschoten. De piraten beschoten vanaf het gekaapte Taiwanese visserschip Win Far een helikopter van de Amerikaanse marine toen deze een patrouillevlucht boven het schip uitvoerde.

De piraten beschoten vanaf het gekaapte Taiwanese visserschip Win Far een helikopter van de Amerikaanse marine toen deze een patrouillevlucht boven het schip uitvoerde.

Het incident vond plaats voor de Somalische kust, ten zuiden van de havenstad Hobyo.

De helikopter, afkomstig van de USS Chancellorsville, bevond zich op drie kilometer van het Taiwanese schip en werd volgens de marine niet geraakt door kogels van de zware mitrailleur. De Amerikanen schoten niet terug.

De Win Far, met een bemanning van 30 man, werd in april gekaapt in de Golf van Aden. Sindsdien gebruiken de piraten het als een uitvalsbasis van waaruit andere schepen in het gebied worden aangevallen. Zo werd de Maersk Alabama niet lang daarna gekaapt.

De Amerikaanse kapitein Richard Phillips werd in april vijf dagen lang gegijzeld totdat scherpschutters van de Navy Seals, de elite-eenheid van de marine, drie kapers doodschoten en de kapitein wisten te bevrijden.

Helikopters van de Amerikaanse Vijfde Vloot voeren dagelijks patrouillevluchten uit boven het gebied waarnaar toe de piraten gekaapte schepen dirigeren. Vanuit hier wachten ze op het losgeld van de eigenaren van de schepen.

Volgens een woordvoerder van de Vijfde Vloot liggen vlakbij de Win Far nog vier andere gekaapte vrachtschepen, met aan boord 105 bemanningsleden, voor anker.
http://www.volkskrant.nl/buitenland/article1282325.ece/Piraten_beschieten_voor_het_eerst_Amerikanen

hdevreij

Somali Pirates Open Fire on U.S. Navy Helicopter, U.S. Navy Says

By Mike Harrison

Aug. 27 (Bloomberg) -- Somali pirates opened fire on a U.S. Navy helicopter during an incident yesterday, the U.S. Naval Forces Central Command said in an e-mailed statement.

"At approximately 8 a.m. local time, Somali pirates aboard the motor vessel Win Far, firing what appeared to be a large caliber weapon at a U.S. Navy SH-60B Helicopter from Helicopter Anti-Submarine Squadron Light (HSL) 49, embarked aboard USS Chancellorsville," the statement said. "No rounds of ammunition struck the SH-60B. The SH-60 crew did not return fire. No personnel injuries resulted from the incident."

(Bron: Bloomberg, 27 augustus 2009, http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601116&sid=aP9ZSIKNfiM4)

Lex

Unprecedented cooperation in the Gulf of Aden

An EU NAVFOR ship and helicopter, in cooperation with a South Korean navy helicopter  from CTF 151 responded to an emergency call from MV Southern Cross. The attack was successfully thwarted by the Southern Cross herself. The EU NAVFOR Norwegian warship HNOMS Fridtjof Nansen subsequently boarded a suspect skiff in the vicinity.

In the late morning of 26 August the EUNAVFOR Norwegian warship HNOMS Fridtjof Nansen received an emergency call form the Italian m/v Southern Cross that she was under attack from pirates. The Southern Cross was transiting the Gulf of Aden, some 80 nautical miles south of Al Mukkala.

HNOMS Fridtjof Nansen and the helicopter of the South Korean warship Daejoyoung from CTF 151 responded directly to the situation. While the Fridtjof Nansen and the helicopter were approaching, the skiff with five people on board broke off the attack after having fired several shots to the pilot house of Southern Cross and escaped to the south.

The EU NAVFOR German warship FGS Bremen also launched her helicopter to join the search for the pirate skiff. In the afternoon FGS Bremen's helicopter detected a suspicious skiff. HNOMS Fridtjof Nansen launched her fast rhibs with her boarding team and conducted a boarding. Weapons were seen thrown overboard. The skiff was released at dusk.

European Naval Force - Operation Atalanta
EU NAVFOR Operation Atalanta acts in accordance with United Nations Security Councils resolutions. The military operation was launched 8 December and has been extended by the European Council  until December 2010. The EU NAVFOR Operation Atalanta will pursue the following objectives:
•   The protection of World Food Programme (WFP) vessels delivering food aid to displaced persons in Somalia.
•   The protection of vulnerable vessels sailing in the Gulf of Aden and off the Somali coast.
•   Employ the necessary measures, including the use of force, to deter, prevent and intervene in order to bring to an end acts of piracy and armed robbery which may be committed in the areas where they are present.

The EU NAVFOR Operation Atalanta consists of units from France, Germany, Greece, Italy, Netherlands, Norway and Sweden. Ships from Belgium and Spain will be joining the Force in the next few weeks.

MSC/HOA, 26/08/2009 18.10 UTC

hdevreij

Citaat van: Kapitein Rob op 25/08/2009 | 12:46 uur
Citaat van: hdevreij op 25/08/2009 | 07:07 uur
maar OSRD?

Opsporings- en Reddingdienst. Zou best kunnen dat deze KM-term steeds meer uit zwang raakt of al is geraakt..... :-\

Citaat van: hdevreij op 25/08/2009 | 07:07 uur
SOP's?

Standaard Operating Procedure. Dit is juist wel een al jaren gebruikte afkorting die net zo ingeburgerd is als ASAP (as soon as possible).

Dank!

KapiteinRob

Citaat van: hdevreij op 25/08/2009 | 07:07 uur
maar OSRD?

Opsporings- en Reddingdienst. Zou best kunnen dat deze KM-term steeds meer uit zwang raakt of al is geraakt..... :-\

Citaat van: hdevreij op 25/08/2009 | 07:07 uur
SOP's?

Standaard Operating Procedure. Dit is juist wel een al jaren gebruikte afkorting die net zo ingeburgerd is als ASAP (as soon as possible).

hdevreij

Citaat van: Kapitein Rob op 25/08/2009 | 01:12 uur
Met alle respect voor Lex en zijn operationele verleden, maar ik heb nog nooit een heliredder in een Lynx plaats zien nemen bij opstijgen vanaf mijn varende plaatsingen. Ook niet tijdens de boardingoperaties in de Adriatische zee. Heliredders gaan bij mijn weten alleen mee bij de OSRD-(SAR-)vluchten vanaf MVKK. Maar ik laat me graag verrassen over nieuwe SOP's in deze........

Kapitein Rob, hebt svp medelijden met de 'burgers en buitenlui'  op dit forum vwb het gebruik van afkortingen. SAR ken ik, maar OSRD? SOP's?

hdevreij
(ervaringsdeskundige vwb meeviegen met een Lynx - die van de ZPRV tijdens CTF-150, Golf van Oman, 2006)

KapiteinRob

Met alle respect voor Lex en zijn operationele verleden, maar ik heb nog nooit een heliredder in een Lynx plaats zien nemen bij opstijgen vanaf mijn varende plaatsingen. Ook niet tijdens de boardingoperaties in de Adriatische zee. Heliredders gaan bij mijn weten alleen mee bij de OSRD-(SAR-)vluchten vanaf MVKK. Maar ik laat me graag verrassen over nieuwe SOP's in deze........