Piraterij en de strijd ertegen deel 4

Gestart door Lex, 22/08/2009 | 21:22 uur

Elzenga

Citaat van: Lex op 24/08/2009 | 23:27 uur
Citaat van: Elzenga op 24/08/2009 | 23:15 uur
..al zou het me ook niet verbazen als opeens zou blijken dat het een filmcrew van RTL was die net aan boord van het fregat was voor een special.
En dan moeten ze nog toestemming hebben van Defensie.
de (geloof ik) NOS of NOVA mocht vorig jaar al eens mee op de hr.ms. de Ruyter in het gebied daar....zou dus zomaar kunnen dat het nu de beurt aan RTL was..maar goed..ik hou het op de heliredder ;).... 

Lex

Citaat van: Elzenga op 24/08/2009 | 23:15 uur
..al zou het me ook niet verbazen als opeens zou blijken dat het een filmcrew van RTL was die net aan boord van het fregat was voor een special.
En dan moeten ze nog toestemming hebben van Defensie.

Elzenga

Citaat van: Lex op 24/08/2009 | 22:42 uur
De doctrine is dat er van een eventuele inzet, daar waar mogelijk, opnames gemaakt worden. In het geval van de belevenissen van de Lynx van Hr. Ms. Evetsen is het heel goed denkbaar dat de opnamen zijn gemaakt door de "Heliredder", welke standaard mee gaat met de kist, naast de hoist operator, die tevens het geschut bedient.
lijkt me logisch...al was het maar voor latere evaluatie. Die camera's stellen qua omvang en gewicht tegenwoordig toch ook niks meer voor...Hij zal vast niet met zo'n bakbeest op zijn schouder hebben zitten filmen ;)...al zou het me ook niet verbazen als opeens zou blijken dat het een filmcrew van RTL was die net aan boord van het fregat was voor een special ;)...De belangen om dit soort beelden te tonen waren dit keer erg groot. Zeker na de blunder vorige keer..waarbij op de MINDEF site bij een foto werd gesteld dat een piratenbootje onder schot naast de Hr.Ms de Ruyter lag terwijl dit geloof ik een Spaans fregat was...En ook alle kritiek op het terughoudende optreden de laatste tijd.......

Lex

De doctrine is dat er van een eventuele inzet, daar waar mogelijk, opnames gemaakt worden. In het geval van de belevenissen van de Lynx van Hr. Ms. Evetsen is het heel goed denkbaar dat de opnamen zijn gemaakt door de "Heliredder", welke standaard mee gaat met de kist, naast de hoist operator, die tevens het geschut bedient.

Elzenga

Citaat van: Lex op 24/08/2009 | 21:56 uur
Citaat van: Elzenga op 24/08/2009 | 20:21 uur
De vorige keer was er geen helikopter mee ...en wie zegt dat dit niet is gebeurd toen die er wel was?..
Taalkundig gezien, vraag ik mij af wat je hier bedoelt?
Bij Hr.Ms De Ruyter was er geen helikopter mee...En wie zegt dat er geen opnames werden gemaakt toen er bij vorige missies wel een helikopter aan boord was en werd ingezet. Alleen waren die beelden misschien niet zo heldhaftig als deze...

Lex

Citaat van: Elzenga op 24/08/2009 | 20:21 uur
De vorige keer was er geen helikopter mee ...en wie zegt dat dit niet is gebeurd toen die er wel was?..
Taalkundig gezien, vraag ik mij af wat je hier bedoelt?

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 24/08/2009 | 20:21 uur
misschien waren de beelden toen alleen niet zo heldhaftig

Ik kan ze nu anders ook niet echt heldhaftig vinden..... ;)

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 24/08/2009 | 17:47 uur
Mwa, als daarvoor een cameraman meemoet, had dat bij eerdere missies en bij elke patrouille ook "gemoeten".... ;)
De vorige keer was er geen helikopter mee ;)....en wie zegt dat dit niet is gebeurd toen die er wel was?..misschien waren de beelden toen alleen niet zo heldhaftig en nuttig als PR-materiaal...

Nikehercules

#31
Citaat van: Kapitein Rob op 24/08/2009 | 17:47 uur
Je weet van tevoren helemaal niet waar het op uitdraait.

Klopt, maar ik denk dat er geen scenario denkbaar was geweest in dit geval, dat er een boarding uitgevoert zou worden op dit bootje.
Zoals al eerder aangegeven zou de heli recht boven het bootje moeten hangen, dus geen overzicht, lijkt me niet echt handig aangzien de zeerovers bewapend waren met kkw's en rpg's.
En de persoon in kwestie die af zou moeten dalen zou recht in het groepje piraten terechtkomen.
Daarbij lijkt het mij dat er van te voren al bekend was dat de noorse marine met rhib's de daadwerkelijke aanhouding zou verichten.

Citaat van: Kapitein Rob op 24/08/2009 | 17:47 uur
Daarbij, als je schoten voor de boeg lost, moet je ook de consequentie beseffen raak te moeten gaan schieten als er niet gestopt wordt (wat ik betwijfel dat ooit zal gebeuren in een geval als deze, maar dat terzijde).

Dit ben ik deels met je eens, ik denk ook niet dat er gericht gevuurt zou zijn wanneer het bootje niet gestopt was, maargoed dit hebben de piraten schijnbaar niet geweten of niet willen riskeren, als dit verder gerechtelijk gezien klopt prima toch? het beoogde doel is gehaald.

Citaat van: Kapitein Rob op 24/08/2009 | 17:47 uur
En als je raak gaat schieten, lijkt het mij dat je de ruimte in je Lynx harder nodig hebt voor andere zaken dan een AVDD-er met een camera. En los van het boarden kan ik zomaar een paar functionarissen verzinnen die ik sowieso belangrijker acht aan boord te hebben dan een cameraman. Maar dat is mijn mening maar.... ;)

We hebben het hier elke keer over een cameraman, maar was het een cameraman, zou het niet bijv een marinier met een simpele camera geweest kunnen zijn?

KapiteinRob

#30
Citaat van: Nikehercules op 24/08/2009 | 17:40 uur
maar ik zou me zo ook voor kunnen stellen dat dit is voor de bewijslast tegen de piraten en/of om ons zelf in te dekken bijvoorbeeld wat de rules of engagement betreft.

Mwa, als daarvoor een cameraman meemoet, had dat bij eerdere missies en bij elke patrouille ook "gemoeten".... ;)

Citaat van: Nikehercules op 24/08/2009 | 17:40 uur
En er waren waarschijnlijk sowieso al plaatsen vrij omdat het vanaf het begin af aan al duidelijk was dat het toch niet op een boarding uit zou draaien.

Je weet van tevoren helemaal niet waar het op uitdraait. Daarbij, als je schoten voor de boeg lost, moet je ook de consequentie beseffen raak te moeten gaan schieten als er niet gestopt wordt (wat ik betwijfel dat ooit zal gebeuren in een geval als deze, maar dat terzijde). En als je raak gaat schieten, lijkt het mij dat je de ruimte in je Lynx harder nodig hebt voor andere zaken dan een AVDD-er met een camera. En los van het boarden kan ik zomaar een paar functionarissen verzinnen die ik sowieso belangrijker acht aan boord te hebben dan een cameraman. Maar dat is mijn mening maar.... ;)

Nikehercules

Citaat van: Kapitein Rob op 24/08/2009 | 16:23 uur
Dus niet een cameraman. En de plaatjes zijn n.m.m. echt wel primair voor externe (PR-)doeleinden.

Dat dit 1 van de redenen is denk ik ook wel, maar ik zou me zo ook voor kunnen stellen dat dit is voor de bewijslast tegen de piraten en/of om ons zelf in te dekken bijvoorbeeld wat de rules of engagement betreft.
En er waren waarschijnlijk sowieso al plaatsen vrij omdat het vanaf het begin af aan al duidelijk was dat het toch niet op een boarding uit zou draaien.

KapiteinRob

Tja, er zitten nu eenmaal geen dubbel openslaande deuren in een Lynx. En aangezien duidelijk mag zijn dat PR een van de speerpunten van het MINDEF-beleid lijkt te zijn.......

Enforcer

Citaat van: Kapitein Rob op 24/08/2009 | 16:23 uur
En de plaatjes zijn n.m.m. echt wel primair voor externe (PR-)doeleinden.

Ik had het idee dat de schutter aan de kant (naar links) moest, zodat de cameraman goed kon filmen. Of is dat gezichtsbedrog?

KapiteinRob

Citaat van: hdevreij op 24/08/2009 | 15:46 uur
Dat er een cameraman mee was in de Lynx is niet zo vreemd, bij dit soort operaties is er meestal iemand van de AVDD mee; de beelden zijn voor intern en/of extern gebruik.

Mwa, ik zou de spaarzame stoeltjes in de Lynx eerder voor andere doeleinden gebruiken; een ZVP, tolk, marinier/wapenexpert, etc....... ;) Dus niet een cameraman. En de plaatjes zijn n.m.m. echt wel primair voor externe (PR-)doeleinden.

hdevreij

In het NOS Journaal van gisteren/zondag 20:00 zit een onderwerp over de actie van de Lynx en het boarding team van het Noorse fregat. Zie Uitzending Gemist, http://player.omroep.nl/?aflID=10005397 vanaf 07:42. Inclusief de beelden van de in beslag genomen wapens.
Dat er een cameraman mee was in de Lynx is niet zo vreemd, bij dit soort operaties is er meestal iemand van de AVDD mee; de beelden zijn voor intern en/of extern gebruik.