Piraterij en de strijd ertegen deel 4

Gestart door Lex, 22/08/2009 | 21:22 uur

Elzenga

Citaat van: Nikehercules op 24/08/2009 | 03:05 uur
Dat het stoere filmpje van de door kogels veroorzaakte waterpluimen voor de boeg van het piraten-bootje defensie wel heel erg goed uitkwam ben ik met je eens, en waarom die camera aan boord was is me ook een raadsel (al zou dit ook te maken kunnen hebben met de bewijslast)
Maar om nou te suggereren dat hier het een en ander in scene is gezet vind ik wel heel erg ver gaan, de schade bij het eventueel lekken van deze informatie zou gigantisch zijn.
Mee eens...dan houden we het er maar op dat de Noren gewoon te aardig waren en die arme "waarschijnlijk piraten" proviand hebben gegeven en de weg naar huis hebben gewezen...;)

Nikehercules

Citaat van: Elzenga op 24/08/2009 | 00:17 uur
Zou zomaar eens kunnen ;)....of een deel van het verhaal klopt niet ;).....Willen de Nederlanders en Noren zo graag piraten vangen dat de "gevonden" wapens en ladders er in het echie helemaal niet waren...of is daar op de beelden ook iets van te zien en heb ik wat gemist?

Dat het stoere filmpje van de door kogels veroorzaakte waterpluimen voor de boeg van het piraten-bootje defensie wel heel erg goed uitkwam ben ik met je eens, en waarom die camera aan boord was is me ook een raadsel (al zou dit ook te maken kunnen hebben met de bewijslast)
Maar om nou te suggereren dat hier het een en ander in scene is gezet vind ik wel heel erg ver gaan, de schade bij het eventueel lekken van deze informatie zou gigantisch zijn.

KapiteinRob

Ik zat me zomaar af te vragen waarom er in de Lynx een camerman zat.......  ::)

Elzenga

Citaat van: Nikehercules op 24/08/2009 | 00:04 uur
Op het late NOS journaal was te zien hoe de zeerovers per megafoon netjes de te varen koers naar het vaste land werd verteld, alsof dit nog niet genoeg was kregen ze van de Noorse marine ook nog proviand aan boord.

We zijn de goedheid zelve hier in het westen...
Zou zomaar eens kunnen ;)....of een deel van het verhaal klopt niet ;).....Willen de Nederlanders en Noren zo graag piraten vangen dat de "gevonden" wapens en ladders er in het echie helemaal niet waren...of is daar op de beelden ook iets van te zien en heb ik wat gemist?

Nikehercules

Op het late NOS journaal was te zien hoe de zeerovers per megafoon netjes de te varen koers naar het vaste land werd verteld, alsof dit nog niet genoeg was kregen ze van de Noorse marine ook nog proviand aan boord.

We zijn de goedheid zelve hier in het westen...

A.J.

Citaat van: Lex op 23/08/2009 | 21:41 uur
Het mandaat van de EU missie is erg ruim; ruimer dan die van NATO.

Nou dat blijkt ook duidelijk uit de behaalde resultaten...

De stip

Citaat van: Lex op 23/08/2009 | 21:41 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 23/08/2009 | 21:17 uur
Het wachten is op een piraat die zich realiseert dat waarschuwingsschoten vanuit een Nederlandse helikopter gewoon genegeerd kunnen worden. No-way dat er in situaties als deze vervolgens gericht op zo'n schuit geschoten gaat worden. De dienstdoende schutter en vluchtcommandant zullen het risico niet willen nemen zich "ergens in Arnhem" te moeten komen melden.
Waar is dit op gebaseerd? Het mandaat van de EU missie is erg ruim; ruimer dan die van NATO.

Op de eigen ervaring van het personeel aan boord van de helikopter. Wellicht hebben ze in de Caribische Zee wat ervaring opgedaan met het "schieten voor de boeg". Zolang het vuur uit de helikopter niet beantwoord wordt zal er niemand in de "keten van verantwoordelijkheid" beslissen om "raak" te schieten.

Lex

Citaat van: Kapitein Rob op 23/08/2009 | 21:17 uur
Het wachten is op een piraat die zich realiseert dat waarschuwingsschoten vanuit een Nederlandse helikopter gewoon genegeerd kunnen worden. No-way dat er in situaties als deze vervolgens gericht op zo'n schuit geschoten gaat worden. De dienstdoende schutter en vluchtcommandant zullen het risico niet willen nemen zich "ergens in Arnhem" te moeten komen melden.
Waar is dit op gebaseerd? Het mandaat van de EU missie is erg ruim; ruimer dan die van NATO.

KapiteinRob

Het wachten is op een piraat die zich realiseert dat waarschuwingsschoten vanuit een Nederlandse helikopter gewoon genegeerd kunnen worden. No-way dat er in situaties als deze vervolgens gericht op zo'n schuit geschoten gaat worden. De dienstdoende schutter en vluchtcommandant zullen het risico niet willen nemen zich "ergens in Arnhem" te moeten komen melden.....

Elzenga

#15
Citaat van: Kapitein Rob op 23/08/2009 | 15:38 uur
Had je wat anders verwacht dan? De BV-NL is hier in actie.....
Die daar inderdaad ook super hypocriet in is ja...wel illegale invasies "politiek" steunen maar hier nog moeilijker doen dan de wetten toelaten...en dat voor een zeevarende natie met een roemruchte historie op dit vlak...het schaamrood schiet je op je wangen...
Citaat van: Kapitein Rob op 23/08/2009 | 15:38 uur
Valt me nog mee dat niet "iemand" roept dat de waarschuwingsschoten vanuit de Lynx niet zomaar kunnen en om een onderzoek piept. Want het waren toch onschuldige vissers? Of hoe is vastgesteld dat de intentie piraterij was? Zag de Lynxbemanning dat men ooglapjes droeg? Hing er een zwarte doodskopvlag in een provisorisch opgezet mastje? Had de skiffgezagvoerder een houten been?
En dat maakt het verhaal mijns inziens dus alleen maar hypocrieter...Het bootje voer niet in viswateren maar in de buurt van een scheepvaartroute. Aanwijzing 1 voor piraterij. Er zaten wel heel veel personen in het kleine bootje...zie je bij vissers ook niet. Maar zoveel mensen wel nodig om een schip te enteren...Aanwijzing 2...blijkbaar waren andere oproepen te stoppen genegeerd en moest men schieten..aanwijzing 3...OF!!..wilde men graag schieten en dit graag filmen en de beelden aan RTL nieuws geven om zo te laten zien hoe daadkrachtig Nederland optreedt nu (na de golf van kritiek in de media en op forums als deze de vorige keer)....vervolgens vindt men precies die wapens en middelen (ladder..die zou je kunnen zien vanuit de lucht) die bij piraterij worden gebruikt...aanwijzing 4.

Ik dacht verder, dat men bij verdenking van terrorisme al bij de voorbereidingshandelingen mensen mag arresteren. Piraterij ook niet zoiets? En ik mag aannemen dat als je 's avonds iemand in het zwart aantreft in een woonwijk met bivakmuts en een tas met inbraakgereedschap, je die ook mag oppakken als politie (toch? of ook alleen op heterdaad? nee toch!?!?)

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 23/08/2009 | 14:41 uur
worden die hier nu tot op de punt en komma nagevolgd.

Had je wat anders verwacht dan? De BV-NL is hier in actie.....

Valt me nog mee dat niet "iemand" roept dat de waarschuwingsschoten vanuit de Lynx niet zomaar kunnen en om een onderzoek piept. Want het waren toch onschuldige vissers? Of hoe is vastgesteld dat de intentie piraterij was? Zag de Lynxbemanning dat men ooglapjes droeg? Hing er een zwarte doodskopvlag in een provisorisch opgezet mastje? Had de skiffgezagvoerder een houten been?

Elzenga

Citaat van: Lex op 23/08/2009 | 14:00 uur
Er is op de site van RTL een video over de inzet van de Lynx.
Zie: http://www.youtube.com/watch?v=gzURtekzTYM&feature=player_embedded
interessant ;)....alleen wat teleurstellend dat als er wapens en een ladder gevonden worden, die toch moeilijk gelinkt kunnen worden aan iets anders dan piraterij (vissen met een ladder?), dat men die gasten weer laat gaan. Waar men elders internationaal recht rustig aan zijn laars lapt en het niet zo nauw neemt met juridische spelregels, worden die hier nu tot op de punt en komma nagevolgd. Dat doet wat krampachtig en lachwekkend aan. Op zijn minst had men ook het vaartuig in beslag kunnen nemen en de inzittenden kunnen afzetten op de Somalische kust. Dan ontneem je deze "vrijwel zeker" piraten hun middelen. Nu is het even nieuwe wapens halen (waar er zat van zijn) en weer de zee op. Dweilen met de kraan open...

Lex


Lex

Citaat van: Kapitein Rob op 22/08/2009 | 22:34 uur
Lijkt me niet dat die zo dicht bij komt met een Lynx in de buurt hangend.
Idd, verticale separatie 1000ft, horizontale separatie 1500ft, bij VFR.

KapiteinRob

Citaat van: Lex op 22/08/2009 | 22:31 uur
De bemanning moest zich verzamelen op de open dekken, en dan pas werd begonnen met het boarden.

Waarbij je dan nog niet zeker wist of de gehele bemanning op de open dekken stond, maar dit terzijde.....