Piraterij en de strijd ertegen deel 4

Gestart door Lex, 22/08/2009 | 21:22 uur

Lex

Citaat van: Lynxian op 23/04/2018 | 16:50 uur
Er lijkt me wel een verschil te zitten tussen het inzetten van VPD's voor preventieve scheepsbescherming en MARSOF voor het offensief ontzetten van een gekaapt schip?
Klopt; het zijn twee verschillende zaken en zeker op juridisch gebied.
Maar een VPD kan ook offensief optreden.

Lynxian

Citaat van: Lex op 23/04/2018 | 16:33 uur
Dat is bepaald in het Beleidskader VPD dd 15 juni 2011.
Het gebied voor de VPD is daar geografisch afgebakend.
Er lijkt me wel een verschil te zitten tussen het inzetten van VPD's voor preventieve scheepsbescherming en MARSOF voor het offensief ontzetten van een gekaapt schip?

Parera

Citaat van: Lynxian op 23/04/2018 | 15:58 uur
Niet de eerste keer dat dit gebeurt, als ik me goed herinner, alleen wordt meestal MARSOF niet ingezet. Weten jullie waarom niet? (Aanname dan dat de gekaapte bemanning zich nog in internationale wateren bevindt.)
Jammer dat die afspraken er liggen want ik vind eigenlijk dat we als land dit wel moeten doen om onze belangen (scheepvaart) te verdedigen.
En dat er een buitenlandse bemanning aan boord zat vind ik niet dat het een reden mag zijn want het schip / rederij is wel in Nederland gevestigd.

Lex

Citaat van: Lynxian op 23/04/2018 | 15:58 uur
Niet de eerste keer dat dit gebeurt, als ik me goed herinner, alleen wordt meestal MARSOF niet ingezet. Weten jullie waarom niet? (Aanname dan dat de gekaapte bemanning zich nog in internationale wateren bevindt.)
Dat is bepaald in het Beleidskader VPD dd 15 juni 2011.
Het gebied voor de VPD is daar geografisch afgebakend.

Lynxian

Niet de eerste keer dat dit gebeurt, als ik me goed herinner, alleen wordt meestal MARSOF niet ingezet. Weten jullie waarom niet? (Aanname dan dat de gekaapte bemanning zich nog in internationale wateren bevindt.)

Parera

Het gaat om dit schip



Laten we maar hopen dat het schip en haar bemanning snel en veilig thuiskomen.

Lex

'Bemanning Nederlands schip gekidnapt in Afrika'

PORT HARCOURT - Twaalf bemanningsleden van het vrachtschip FWN Rapide van de Groningse rederij ForestWave zijn afgelopen weekend gekidnapt door Afrikaanse piraten. Het schip voer tussen Ghana en de Nigeriaanse haven Port Harcourt, toen het werd gekaapt door piraten. De piraten namen twaalf van de veertien bemanningsleden mee. Over hun lot is niets bekend. De bemanningsleden zijn volgens een woordvoerder van de rederij allemaal buitenlanders, meldt RTV Noord.

Twee achtergebleven bemanningsleden hebben het schip in veiligheid gebracht.

,,Dit komt heel hard aan", zegt woordvoerder Cor Radings. ,,We leven mee met onze bemanning en hun familieleden. Alle mogelijke autoriteiten zijn ingeschakeld. Onze eerste zorg is om in contact te komen met onze verdwenen bemanning."

Telegraaf, 23-04-2018

Lex

Wet ter Bescherming Koopvaardij


SVM, 13 april 2018
Al jarenlang wordt er in ons land gediscussieerd over het wel of niet toestaan van particuliere beveiligers om Nederlandse koopvaardijschepen te beschermen tegen piraterij. Recentelijk heeft een meerderheid van de Tweede Kamer een initiatief wetsvoorstel gesteund waarin de inzet van gewapende particuliere maritieme beveiligers aan boord van Nederlandse koopvaardijschepen wordt toegestaan.[1]

Naar de overtuiging van de Stichting Maatschappij en Veiligheid (SMV), onder voorzitterschap van prof. mr. Pieter van Vollenhoven, zijn de verantwoordelijkheden in dit wetsontwerp niet helder beschreven. Daarom heeft de SMV een brief gestuurd naar de leden van de Eerste Kamer waarin zij haar argumenten beschrijft die een heroverweging van dit wetsvoorstel zouden rechtvaardigen.

Tot op heden was het de taak van de minister van Defensie om een transport op zee van militaire bescherming te voorzien. Echter, gelet op een aantal omstandigheden kan door dit ministerie onvoldoende aan de beschermingswensen worden voldaan. Om deze reden wordt thans – ook naar onze mening terecht – een beroep gedaan op de mogelijke inzet van particuliere maritieme beveiligers. Echter, naar het oordeel van de SMV is het uitermate bevreemdend om de inzet van particuliere maritieme beveiligers niet onder de verantwoordelijkheid van de minister van Defensie te laten verlopen. Men spreekt hier immers over een situatie waarin anders ook militairen hadden kunnen worden ingezet. Het lijkt daarom de aangewezen weg om de minister van Defensie te laten bepalen of militairen of particuliere maritieme beveiligers worden ingezet om over de veiligheid van het schip te waken. Gelet op de bestaande ervaringen op dit gebied, opgedaan bij het ministerie van Defensie, is het merkwaardig om nu de minister van Justitie en Veiligheid hierbij te gaan betrekken.

De SMV zou – juist gelet op de eigen opgedane ervaringen bij Defensie op dit gebied – ook willen adviseren dat Defensie de particuliere bedrijven hiervoor certificeert. In onze ogen zou er eigenlijk geen verschil moeten zijn of er militairen of een gecertificeerd beveiligingsbedrijf voor deze activiteiten worden ingezet. Dit geldt ook voor de verhouding tussen de teamleider van de beveiligers en de kapitein van het schip. De kapitein moet verantwoordelijk zijn voor de navigatie en de beveiligers voor de veiligheid van de opvarenden en goederen aan boord van het schip en het schip zelf.

De militairen leggen hun verantwoording af bij het ministerie van Defensie. Zo vindt de SMV dat ook de particuliere maritieme beveiligers hun verantwoording over hun doen en laten moeten afleggen bij het ministerie van Defensie alsook bij hun werkgever. Eén departement moet verantwoordelijk zijn ook voor het reilen en zeilen, qua veiligheid, op de wereldzeeën. Bovendien beschikt dit departement over unieke internationale militaire informatie op dit gebied.

Kortom, juist voor de duidelijkheid met betrekking tot de verantwoordelijkheden en de inschakeling van derden bij het gebruik van geweld, zou de SMV willen bepleiten om één departement, het departement van Defensie, met deze materie te belasten.

[1] Het voorstel van wet houdende regels voor de inzet van gewapende particuliere maritieme beveiligers aan boord van Nederlandse koopvaardijschepen (Wet ter Bescherming Koopvaardij, nr. 34 558) is op 13 maart 2018 aangenomen door de Tweede Kamer. Het wetsvoorstel moet nog worden behandeld in de Eerste Kamer.


Huzaar1

Citaat van: Lex op 07/03/2018 | 21:34 uur
Ik hoop dat ik ongelijk heb, maar ik denk dat dit niet gaat gebeuren vwb Defensie.
De trend schijnt nu meer te gaan richting veiligheid en met name de politie.

Nee, dat gaat het niet. De trend is nog steeds Defensie.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 07/03/2018 | 21:34 uur
Ik hoop dat ik ongelijk heb, maar ik denk dat dit niet gaat gebeuren vwb Defensie.
De trend schijnt nu meer te gaan richting veiligheid en met name de politie.

Ik ben er ook niet gerust op.

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/03/2018 | 21:20 uur
Met meteen een aangepaste voorjaarsnota (die 5 miljard extra in 4 jaar kan immers, indien noodzakelijk, volgens het regeerakkoord naar boven worden aangepast.
Ik hoop dat ik ongelijk heb, maar ik denk dat dit niet gaat gebeuren vwb Defensie.
De trend schijnt nu meer te gaan richting veiligheid en met name de politie.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 07/03/2018 | 20:55 uur
Ik vraag me af of er er geen tweedehands schip gekocht kan worden deze wat aanpassen zodat deze een helidek en een hangaar krijgt en 2x RHIBs en je bent klaar.


Naast de pecunia vraag is dit (wellicht) het moment om door te pakken met, om te beginnen: 4 vMFF voor Nederland.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 07/03/2018 | 21:04 uur
Pecunia is the master word!
Als we ook lezen dat het % BBP richting 2024 omlaag gaat, wordt het echt noodzakelijk dat deze huidige regering met de Defensienota 2018 naar buiten komt.

Met meteen een aangepaste voorjaarsnota (die 5 miljard extra in 4 jaar kan immers, indien noodzakelijk, volgens het regeerakkoord naar boven worden aangepast.

Lex

Citaat van: Ace1 op 07/03/2018 | 20:55 uur
Ik vraag me af of er er geen tweedehands schip gekocht kan worden deze wat aanpassen zodat deze een helidek en een hangaar krijgt en 2x RHIBs en je bent klaar.
Pecunia is the master word!
Als we ook lezen dat het % BBP richting 2024 omlaag gaat, wordt het echt noodzakelijk dat deze huidige regering met de Defensienota 2018 naar buiten komt.

Lex

Citaat van: JdL op 07/03/2018 | 20:11 uur
Bezuinigingen wreken zich steeds meer :silent:
Ja en de kans is groot dat het erger gaat worden. En onder dezelfde noemer valt ook de grotere uitstroom versus de instroom niet uitgevlakt te worden.
Citaat van: JdL op 07/03/2018 | 20:11 uur
Het uitvallen van de OPV's heeft daar natuurlijk niet enorm veel mee te maken, maar de trage reparaties en het feit dat we niets anders meer hebben om het op te vangen daarentegen weer wel...
Dit toont aan hoe snel de krijgsmacht tegen haar max. aanloopt met een klein aantal eenheden irt geplande programma's.