Piraterij en de strijd ertegen deel 4

Gestart door Lex, 22/08/2009 | 21:22 uur

Ace1

Citaat van: JdL op 07/03/2018 | 20:11 uur
Bezuinigingen wreken zich steeds meer :silent:
Het uitvallen van de OPV's heeft daar natuurlijk niet enorm veel mee te maken, maar de trage reparaties en het feit dat we niets anders meer hebben om het op te vangen daarentegen weer wel...

Ik vraag me af of er er geen tweedehands schip gekocht kan worden deze wat aanpassen zodat deze een helidek en een hangaar krijgt en 2x RHIBs en je bent klaar.

https://therearenosunglasses.wordpress.com/2008/12/05/blackwater-joins-fight-against-sea-piracy/




jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: JdL op 07/03/2018 | 20:11 uur
Bezuinigingen wreken zich steeds meer :silent:
Het uitvallen van de OPV's heeft daar natuurlijk niet enorm veel mee te maken, maar de trage reparaties en het feit dat we niets anders meer hebben om het op te vangen daarentegen weer wel...

12 fregatten (excl. OPV's) zou de eis moeten zijn, we komen er 6 tekort.

JdL

#4072
Bezuinigingen wreken zich steeds meer :silent:
Het uitvallen van de OPV's heeft daar natuurlijk niet enorm veel mee te maken, maar de trage reparaties en het feit dat we niets anders meer hebben om het op te vangen daarentegen weer wel...
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Lex

Geen marineschip voor antipiraterijmissie

DEN HAAG - Nederland zal dit jaar geen marineschip leveren aan de Europese antipiraterijmissie Atalanta voor de kust van Somalië. Dat is het gevolg van problemen met de inzetbaarheid van patrouilleschepen in combinatie met personeelstekorten en reeds aangegane NAVO-verplichtingen, schrijft minister Ank Bijleveld (Defensie) aan de Tweede Kamer.

Vorig najaar werd Zr. Ms. Rotterdam nog drie maanden ingezet om de piraterij in het gebied te bestrijden. Nederland heeft sinds 2009 actief deelgenomen aan Atalanta.

De dreiging van piraterij is het afgelopen decennium flink afgenomen, maar is nog niet helemaal verdwenen. Vorig jaar werden voor het eerst sinds 2012 kortstondig twee grote koopvaardijschepen gekaapt in de wateren bij Somalië.

Om koopvaardijschepen te beschermen tegen piraten kunnen Nederlandse reders in de toekomst ook bewapende particuliere beveiligers inzetten. De Tweede Kamer zal hiertoe volgende week een initiatiefwet van VVD en CDA steunen.

Telegraaf, 07-03-2018

Lex

Bewapende beveiligers gaan Nederlandse schepen beschermen tegen piraten

Beveiligers van Nederlandse schepen die door gebieden met piraten varen, mogen in de toekomst zelf wapens bij zich houden en die ook gebruiken. De Christenunie ging daarmee akkoord, en daardoor is er een meerderheid in de Tweede Kamer ontstaan.

Dat schrijft het AD. Beveiligers moeten bodycamera's dragen. Deze moeten worden aangezet op het moment dat het schip gevaarlijke wateren binnenvaart. Als er inderdaad sprake is van een aanval van piraten, of een ander incident, moeten de beveiligers de beelden aan het Openbaar Ministerie geven.

Geen beelden, dan strafbaar

"Op die manier moet de overheid geweldssituaties kunnen controleren", zegt ChristenUnie-Kamerlid Joël Voordewind tegen het AD. In plaats van bodycamera's mogen er ook camera's aan het schip worden bevestigd. "Zolang we maar 180 graden beeld hebben." Als de beveiligers geen beelden hebben, zijn ze strafbaar.

De discussie over particuliere bewapende beveiligers wordt al lang gevoerd. Vooral omdat het voor de kust van Somalië vaak misging met piraten. Het grootste probleem voor de tegenstanders van het plan is het geweldsmonopolie. Dat ligt bij de regering en dat moet volgens meerdere partijen zo blijven. De wet moet nog in de Eerste Kamer worden besproken.

RTL, 23-02-2018

Lex

HNLMS Rotterdam een kleine 20nm ten Zuiden van Suez.

Lex

Jacht op piraten in laatste fase voor marine

Terwijl de bemanning van Zr.Ms. Rotterdam nog op piratenjacht is rond Somalië wordt in Den Haag nagedacht over het einde van anti-piraterij missies door de Koninklijke Marine.

Volgende maand gaat de Tweede Kamer besluiten of Nederland nog een jaar bijdraagt aan de EU-missie Atalanta of het bij de negen jaar houdt. Eerder werd al besloten de medewerking aan de NAVO-operatie Ocean Shield tegen piraterij te beëindigen. Het tijdvak van de afgelopen tien jaar, waarin de focus van de Koninklijke Marine op maritieme security (veiligheid) lag, loopt af. Anti-piraterij zal plaatsmaken voor operaties die gericht zijn op het openhouden van handelsroutes wereldwijd.

Mariniers

Hoewel de marine in Nederland nu nog als enige partij beveiligingsteams van mariniers aan reders mag leveren, is de kans groot dat dit werk binnen afzienbare tijd ook gedaan wordt door private beveiligingsbedrijven. Er worden thans regels opgesteld voor het gebruik en de certificering van die civiele beveiligingsteams, waar vast heel wat oud-mariniers emplooi in zullen vinden.

Sinds 2009 levert Nederland een bijdrage aan de bestrijding van piraterij bij Oost-Afrika. Het is nu geen acuut probleem meer. ,,De criminaliteit is teruggedrongen naar de kust", meldt commandant Harold Liebregs van de Rotterdam. ,,Toch varen we hier niet voor niets." Aan boord van het schip zijn de afgelopen weken bijvoorbeeld mensen van de Somalische kustwacht getraind die voor veiligheid op zee moeten gaan zorgen.

Aanslag

Op het water lijkt de situatie onder controle, maar op het land is de islamitische terreurorganisatie Al-Shabaab actief. Vorige maand was er een zware aanslag in Mogadishu. Bemanningsleden van Zr.Ms. Rotterdam leverden toen medicamenten om slachtoffers te verzorgen.

Daarnaast worden met de boordhelikopter vluchten gemaakt over de kuststreek om inlichtingen te verzamelen waarmee het voorbereiden van acties door piraten in kaart wordt gebracht. Want ook al is er sinds 2014 geen schip meer gekaapt aan deze kant van het Afrikaanse continent, de piraten kunnen zo weer opduiken. Dat is ook het dilemma in de besluitvorming over de toekomst van de anti-piraterijmissies.

Paraat

De Nederlandse regering maakt die afweging in december. Van belang hierbij is de nieuwe maritieme strategie van de NAVO. Die wordt over een half jaar vastgesteld. Ons land behoort tot de initiatiefnemers van een versterking van de maritieme paraatheid.

Er moet meer inhoud gegeven worden aan de rollen die zeestrijdkrachten vervullen: collectieve verdediging, crisismanagement en veiligheid op zee. De Koninklijke Marine zal vaker worden ingezet ter afschrikking van een eventuele tegenstander. Dat we schepen hebben die de oceanen over kunnen is daarbij een pluspunt.

NHD, 14-11-2017

jurrien visser (JuVi op Twitter)


StrataNL

Citaat van: Parera op 23/08/2017 | 01:20 uur
Daarnaast hebben de Zweedse CB-90's zich in vorige operaties zeer effectief bewezen. Belading a LCVP met snelheid van een FRISC en een groter bereik als een FRISC en 1 groot voordeel voor het personeel: Airco!
Dat klopt niet helemaal. LCVP neemt meer mee, hetzij op lagere snelheid. Bereik van de Frisc en CB90 is ongeveer net zo groot.

Airco is uiteraard lekker in dat gebied
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lynxian

Citaat van: Lex op 22/08/2017 | 23:11 uur
Het heeft reeds eerder plaatsgevonden.
Het is een onderdeel van de felbegeerde samenwerking van NL-MINDEF; en het levert ook een besparing in de kosten op.  :angel:
Haha, zoiets vermoedde ik al. Jeanine's paradepaardje.

Citaat van: Parera op 23/08/2017 | 01:20 uur
Daarnaast hebben de Zweedse CB-90's zich in vorige operaties zeer effectief bewezen. Belading a LCVP met snelheid van een FRISC en een groter bereik als een FRISC en 1 groot voordeel voor het personeel: Airco!
Beste argument wat ik tot nu toe gehoord heb: airco!  8) Een beetje comfort voor onze jongens kan geen kwaad.

StrataNL

#4064
Citaat van: Ace1 op 23/08/2017 | 05:15 uur
Gaan er ook Zweedse heli's mee?
Volgens mij niet, ik denk 2 Cougars.

Edit: dat weet ik zeker.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ace1

#4063
Citaat van: Lex op 22/08/2017 | 22:09 uur
Rotterdam weer naar Somalië

Den Helder – Piraterij is nog steeds een actueel thema. Daarom vertrekt Zr. Ms. Rotterdam aanstaande zondag richting Somalië voor een antipiraterijmissie.

Bijzonder is dat weer een samenwerking plaatsvindt met de Zweedse marine. Aan boord van het amfibisch transportschip worden namelijk twee Zweedse CB-90 gevechtsboten en een boardingteam meegenomen.

Momenteel ligt HMS Belos in de marinehaven om al het materiaal af te zetten.

Redactie DHA: 22 aug 17 - 06:26

Gaan er ook Zweedse heli's mee?

Parera

Citaat van: Lex op 22/08/2017 | 23:11 uur
Het heeft reeds eerder plaatsgevonden.
Het is een onderdeel van de felbegeerde samenwerking van NL-MINDEF; en het levert ook een besparing in de kosten op.  :angel:

Daarnaast hebben de Zweedse CB-90's zich in vorige operaties zeer effectief bewezen. Belading a LCVP met snelheid van een FRISC en een groter bereik als een FRISC en 1 groot voordeel voor het personeel: Airco!

Lex

Citaat van: Lynxian op 22/08/2017 | 23:01 uur
Iemand enig idee waarom de Zweden mee gaan? We hebben toch zeker wel voldoende onderscheppingsbootjes en mariniers?
Het heeft reeds eerder plaatsgevonden.
Het is een onderdeel van de felbegeerde samenwerking van NL-MINDEF; en het levert ook een besparing in de kosten op.  :angel:

Lynxian

Citaat van: Lex op 22/08/2017 | 22:09 uur
Rotterdam weer naar Somalië

Den Helder – Piraterij is nog steeds een actueel thema. Daarom vertrekt Zr. Ms. Rotterdam aanstaande zondag richting Somalië voor een antipiraterijmissie.

Bijzonder is dat weer een samenwerking plaatsvindt met de Zweedse marine. Aan boord van het amfibisch transportschip worden namelijk twee Zweedse CB-90 gevechtsboten en een boardingteam meegenomen.

Momenteel ligt HMS Belos in de marinehaven om al het materiaal af te zetten.

Redactie DHA: 22 aug 17 - 06:26
Iemand enig idee waarom de Zweden mee gaan? We hebben toch zeker wel voldoende onderscheppingsbootjes en mariniers?